Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:41

secricible schreef:
Kadankovitch schreef:
Ik ben van mening dat Fransiscus van alles verweten kan worden, maar zeker niet wereldvreemd te zijn. Maar hij staat aan het hoofd van een groot apparaat dat bijna 2000 jaar heeft overleefd. Hij kwam als pas benoemde paus in dat zeer geroutineerde apparaat. Mensen die al jaren daar aan de touwtjes trokken. Het is niet makkelijk, zo niet onmogelijk de koers van zoiets groots een-twee-drie te wijzigen. Hij moet voorzichtig manoeuvreren.
Dit is wat gebeurd als je het stuur omgooit: https://www.youtube.com/watch?v=wM39cvDWGGk

Hij heeft handig gebruik gemaakt van moderne media, om Theologische standpunten te veranderen. Geen enkele Paus heeft dat tot nu toe gedaan op die manier.

Gelukkig vond ook niemand dat ;)

Ik weet niet zeker hoe ik uw opmerking moet interpreteren. Zoudt u het nader willen toelichten ?

Qerty

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:54

Niemand verweet Fransiscus wereldvreemd te zijn is wat secricible bedoelde.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:41

[quote ="Qerty"] Niemand verweet Fransiscus wereldvreemd te zijn is wat secricible bedoelde. [/quote]
Janneke2 schreef:
Ehm - Benediktus heeft zijn opvolger zijn gehoorzaamheid beloofd.
Hoezo: 'als Franciscus nu niets doet'...? Hij heeft hele aartsdiocesen op het matje geroepen.

En aangezien hij een drukke baan heeft kijkt hij weinig verstrooiing op teevee.
Verder is hij op afstand de minst wereldvreemde paus in eeuwen.

Mevrouw Janneke2 mening deel ik grotendeels. Maar indien zij stelt dat paus Fransciscus de minst wereldvreemde paus is in eeuwen, dan is hij in haar ogen nog altijd wereldvreemd.
En juist daarop heb ik gereageerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:28

...nou, tja - iemand schreef 'dat hij nauwelijks teevee kijkt en kranten leest'.
Weinig teevee ben ik grif bereid te geloven, weinig kranten lezen kan ik mij niet voorstellen - maar Franciscus werd zogezegd wereldvreemd neergezet.

Daar ben ik het niet mee eens.

(Hij heeft bijvoorbeeld gebroken met een traditie van in zijn eentje in 'de pauselijke vertrekken' wonen, omdat hij niet zonder mensen om zich heen kan en wil leven. Ook als hoge bestuurder in Buenos Aires reisde hij met het openbaar vervoer en sprak met 'Jan en alleman'.)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:47

Janneke2 schreef:
...nou, tja - iemand schreef 'dat hij nauwelijks teevee kijkt en kranten leest'.
Weinig teevee ben ik grif bereid te geloven, weinig kranten lezen kan ik mij niet voorstellen - maar Franciscus werd zogezegd wereldvreemd neergezet.

Daar ben ik het niet mee eens.

(Hij heeft bijvoorbeeld gebroken met een traditie van in zijn eentje in 'de pauselijke vertrekken' wonen, omdat hij niet zonder mensen om zich heen kan en wil leven. Ook als hoge bestuurder in Buenos Aires reisde hij met het openbaar vervoer en sprak met 'Jan en alleman'.)

Nou dan zijn wij het daarover eens. Ik vind hem eveneens niet wereldvreemd. Dit is de paus die ik mij al een lange tijd gewenst heb.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:20

Mij verbaasd het dat die paus niet zodanig geschrokken is van het misbruik in deze ene staat dat ie geen wereldwijdonderzoek laat instellen. De hele organisatie binnestebuiten.
Verbaasd met nog meer dat katholieken daar niet zélf een voortouw in nemen. Maar nee, oogjes dicht, snaveltjes toe...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:02

Mars schreef:
Mij verbaasd het dat die paus niet zodanig geschrokken is van het misbruik in deze ene staat dat ie geen wereldwijdonderzoek laat instellen. De hele organisatie binnestebuiten.
Verbaasd met nog meer dat katholieken daar niet zélf een voortouw in nemen. Maar nee, oogjes dicht, snaveltjes toe...

De verbazing is goed, maar het 'oogjes dicht' als conclusie deel ik niet.

Het is nu eenmaal geen democratische rechtsstaat, de r.k. kerk.
En de paus is officieel wel ďe opperbaas, maar 'de schaduworganisatie' zoals de curiekardinalen etc etc hebben een forse vinger in de pap.

Verder zijn de bevindingen van het meest recente onderzoek beslist niet het eerste onderzoek - dus wat dat betreft zou het ook raar zijn: naar aanleiding hiervan 'nieuw onderzoek': er loopt al van alles.

Neemt niet weg dat ik als calviniste blij ben met de Reformatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:02

De manier hoe het zaakje gerunt wordt en hoe structureel kindermisbruik in een grote doofpot verdwijnt daar kun je dus als volgelingen tegen in opstand komen. Je kunt wel degelijk een statement maken, tijdelijk steun intrekken etc.

Wat denk je dat leden/donateurs van Greenpeace zouden doen als uitkomt dat Greenpeace al 20 jaar zeehondjes vilt en bontjassen voor grof geld verkoopt? Ik denk dat er geen cent meer heen zou gaan en de boel met de grond gelijk gemaakt wordt. Waarom mis ik die massale opstand/intrekken van steun onder de katholieken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:08

Mars schreef:
De manier hoe het zaakje gerunt wordt en hoe structureel kindermisbruik in een grote doofpot verdwijnt daar kun je dus als volgelingen tegen in opstand komen. Je kunt wel degelijk een statement maken, tijdelijk steun intrekken etc.

Wat denk je dat leden/donateurs van Greenpeace zouden doen als uitkomt dat Greenpeace al 20 jaar zeehondjes vilt en bontjassen voor grof geld verkoopt? Ik denk dat er geen cent meer heen zou gaan en de boel met de grond gelijk gemaakt wordt. Waarom mis ik die massale opstand/intrekken van steun onder de katholieken?

Huh, zie je dit verschil echt niet?

De mensen die Greenpeace steunen geven geld voor green peace en ‘geloven in greenpeace’. De mensen die geld aan de katholieke kerk geven geloven niet in de katholieke kerk, maar in God. God is het hogere doel, en zij vinden de manier om hun geloof te beleven in de katholieke kerk. Anderen in de evangelische kerk, anderen in een hervormde kerk of wat dan ook.

Ik weet niet wat ik zou doen als bij ons naar buiten zou komen dat er veel dominees (want wij hebben geen kardinalen, bisschoppen, pastoors of weet ik het wat) ontucht gepleegd zouden hebben. Ik zou woest zijn en zwaar teleurgesteld en die dominees zouden uit hun functie worden gezet. (Dat is overigens bij mijn weten al 1x gebeurd met een dominee)
Maar ik zou niet stoppen met geld geven. Met ons geld wordt heel veel goede dingen gedaan en er zijn ook heel veel goede dominees die zinnig werk doen.

Zelf ben ik protestant en

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:46

Mars schreef:

Ja, dat kan.
'Stemmen met de voeten', bezwaarschriften indienen en geen geld geven - veel meer smaken zijn er niet.

En stemmen met de voeten en dingen als bezwaarschriften worden gedaan.
(Het ging mij er om dat 'oogjes dicht en snaveltjes toe' net niet helemaal van toepassing is.)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:42

Het belangrijkste en mooiste wat de reformatie heeft gebracht is het afschaffen van het celibaat. Was het celibaat gebaseerd op de uitspraak van Paulus? "Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter". Misschien niet helemaal correct geciteerd. Daardoor ontstaat veel ellende binnen de r.k.kerk. Met misbruik als gevolg. Een veel mooier en rijker gevolg van het afschaffen van dat nare celibaat is dat vooral de laatste 50 jaar vrouwen binnen protestantse (PKN) kerk de ruimte hebben gekregen. Onmisbaar in de diaconie, de zorg voor anderen, het pastoraat, op alle gebied een grote verrijking. De problemen met ontucht en verkrachting zullen nooit stoppen zolang dat verdoemde celibaat in de rk kerk blijft bestaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:01

anjali schreef:
Palmera schreef:
Ach ja, die katholieken. Abortus is moord maar bij iedere feestdag en verering van welke heilige dan ook een stier op bijzonder brute wijze het leven ontnemen schijnt wel te kunnen.

En ik zeg zeker niet dat iedere katholiek dat goedkeurt, maar ik hoor jullie kerk er niet hardop tegen protesteren!

Stierenvechten is al door Paus Pius V verboden als zijnde onchristelijk.Dat men zich niet aan zijn verboden houdt dat is zeer kwalijk.

Ik heb eindelijk de tijd gevonden dit even na te kijken.

Je hebt gelijk, paus Pius V heeft de stierengevechten inderdaad verboden. En ook andere gevechten met dieren.
Maar: zijn opvolger, Gregorius VIII, schafde dit verbod weer af op verzoek van de spaanse koning Filips II.
Dat betekend dus dat, op dit moment, de katholieke kerk achter het doodmartelen van andere door god geschapen wezens staat.
Dát schiet gewoon bij mij in het verkeerde keelgat. Dit noem ik hypocritie ten voeten uit, want waarom zou je moeilijk doen over het weghalen van anderhalve cel die daar niets van voelt terwijl het doodmartelen van een dier dat uit miljarden levende cellen met gevoel bestaat klaarblijkelijk word goedgekeurd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 17:11

@Palmera:Paus Gregorius VIII werd in 1187 tot Paus gekozen,eeuwen voor Pius V,dus dit kan niet kloppen.Overigens heb ik al veel eerder opgemerkt dat inderdaad het R.K. geloof weinig tot niets doet aan dierenwelzijn,en dat ik er daarom een tweede wel zeer diervriendelijke religie heb bijgenomen,nl.het Jainisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:19

anjali schreef:
@Palmera:Paus Gregorius VIII werd in 1187 tot Paus gekozen,eeuwen voor Pius V,dus dit kan niet kloppen.Overigens heb ik al veel eerder opgemerkt dat inderdaad het R.K. geloof weinig tot niets doet aan dierenwelzijn,en dat ik er daarom een tweede wel zeer diervriendelijke religie heb bijgenomen,nl.het Jainisme.

Gregorius XIII bedoelt ze, vermoed ik.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:40

misterA schreef:
Het belangrijkste en mooiste wat de reformatie heeft gebracht is het afschaffen van het celibaat. Was het celibaat gebaseerd op de uitspraak van Paulus? "Wie trouwt doet goed, wie niet trouwt doet beter". Misschien niet helemaal correct geciteerd. Daardoor ontstaat veel ellende binnen de r.k.kerk. Met misbruik als gevolg. Een veel mooier en rijker gevolg van het afschaffen van dat nare celibaat is dat vooral de laatste 50 jaar vrouwen binnen protestantse (PKN) kerk de ruimte hebben gekregen. Onmisbaar in de diaconie, de zorg voor anderen, het pastoraat, op alle gebied een grote verrijking. De problemen met ontucht en verkrachting zullen nooit stoppen zolang dat verdoemde celibaat in de rk kerk blijft bestaan.

Geloof niet dat afschaffing van het celibaat als de ultieme oplossing gezien moet worden. Ook getrouwde mannen vergrijpen zich aan kinderen.

Wat de vrouw in de PKN betreft lijkt de vrouw vooral de ''zorg'' taken te mogen vervullen. Hoe is het met ouderlingen en dominees?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:04

Marie_Anne schreef:
anjali schreef:

Gregorius XIII bedoelt ze, vermoed ik.

Inderdaad. Teveel nummertjes om correct te onthouden. :+

@Anjali: Prima dat jij er een tweede religie bij genomen hebt. Maar ondertussen ben je óók aangesloten bij het RK geloof. Die dus de hypocritie hanteert dat abortus, euthanasie en zelfmoord tegen het geloof indruisen maar grove marteling t.o.v andere schepsel van god niet.
Ik durf grofweg te zeggen dat ik, als ongelovige, blijkbaar méér respect heb voor alles wat leeft dan de RK kerk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:09

CharleyT schreef:
misterA schreef:

Geloof niet dat afschaffing van het celibaat als de ultieme oplossing gezien moet worden. Ook getrouwde mannen vergrijpen zich aan kinderen.

Wat de vrouw in de PKN betreft lijkt de vrouw vooral de ''zorg'' taken te mogen vervullen. Hoe is het met ouderlingen en dominees?

Ik ben er een beetje uit hoor :o Maar twintig jaar geleden had je al zoiets als de "samen op weg kerk" en "Ontmoetingskerk" waarin meerdere christelijke geloven elkaar ontmoeten en van elkaar leren en welke niet zo dogmatisch te werk gaan en waarbij vrouwen ik denk vrijwel evenredig vertegenwoordigd waren.
Neemt niet weg dat dit in lang niet alle kerken het geval is, maar niet overal staat de tijd stil ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 00:42

CharleyT schreef:
misterA schreef:

Toevallig ben ik zelf ouderling, en is onze halve kerkenraad vrouw.
Hiervoor hadden we een vrouwelijke dominee, daar ken ik er overigens best veel van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:55

misterA schreef:

Puur feitelijk is het rk celibaat verplicht vanaf 1215 - als onderdeel van een machtsstrijd ('wie mag de nieuwe abt of bisschop benoemen' - dan is het handig als die ambten niet erfelijk kunnen zijn).

Wat ik mooi vind aan de Reformatie is het eerlijk omgaan met macht. De dominee heeft niet zozeer gelijk 'omdat hij/zij de dominee is', maar vanuit kennis en eigen afweging. Dus daar valt over te debatteren.

Vrouwen hebben in de protestantse kerken niet de ruimte 'gekregen', maar genomen.
Accoord, bij de doopsgezinden was mej. Zernike direct welkom als dominee - de zware broeders van de PKN weigeren dit nog steeds.

Maar 'vrouwen lekker de zorgtaken in de kerk' - huuu....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:27

(Zoveel zware broeders zijn er niet meer binnen de PKN.) In een Gerormeerde Kerk onder de rook van de V.U. opgegroeid en ook gevormd, heb ik het heel anders ervaren. Vrouwen waren zéér welkom en niet alleen in de zgn. zorgtaken. Wat verootjoo schetst was in 1980 al een realiteit bij ons. Evenals vrouwelijke predikanten, of homo dominees. Maar dat zal per gemeente wel heel verschillend zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:44

misterA schreef:
(Zoveel zware broeders zijn er niet meer binnen de PKN.) In een Gerormeerde Kerk onder de rook van de V.U. opgegroeid en ook gevormd, heb ik het heel anders ervaren. Vrouwen waren zéér welkom en niet alleen in de zgn. zorgtaken. Wat verootjoo schetst was in 1980 al een realiteit bij ons. Evenals vrouwelijke predikanten, of homo dominees. Maar dat zal per gemeente wel heel verschillend zijn.

Bij ons weet ik eigenlijk ook niet beter dan dat er vrouwen in het ambt zijn. Maar ik ben van 1986, dus heb geen idee hoe het in de tachtiger jaren ging.
Maar mijn moeder heeft al heel veel termijnen in de kerkenraad erop zitten.

De ‘zware broeders’ zijn hier in het dorp iig niet meegegaan met de samenvoeging naar PKN, daar zijn kernsplitsingen geweest en die zitten nu bij de hersteld hervormde kerk.

Ik vind ‘geen vrouwen in het ambt’ ook niet erg Bijbels. Er staat wel beschreven dat iedereen talenten heeft gekregen en dat iedereen in de gemeente zijn talent op de juiste plek moet benutten. Maar er staat nergens dat sommige talenten/taken alleen aan mannen of vrouwen wordt gegeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:57

Palmera schreef:
Ik durf grofweg te zeggen dat ik, als ongelovige, blijkbaar méér respect heb voor alles wat leeft dan de RK kerk.
:D Moest hier zo om lachen.
Toch even serieuzere reactie. "De" RK Kerk, bestaat eigenlijk niet. Ik heb in een vrouwenklooster gewerkt, heb veel gezien binnen RK organisaties en er zijn veel verschillen.
Om me alleen te beperken tot het klooster. Je had zusters die zo wijs en lief waren, dat het gewoon ontroerend en zeer verrijkend was om met en voor ze "te mogen werken". Maar er waren ook zusters :oo met name hele oude zusters, waarvan ik wist dat die vrouwen heel wat kinderzieltjes door hun strengheid echt gekwetst hadden en die ik niet als juf gehad zou willen hebben en gelukkig ook niet had en alles wat er tussen in zit.
Je hebt zeer traditionele kloosters en kloosters die zeer vooruitstrevend zijn (zoals het klooster waar ik voor werkte) en die een niet RK vrouw gewoon hebben aangenomen, iets dat heel bijzonder was imo daar ik voorwaardenscheppend bezig moest zijn opdat de zusters optimaal toe konden komen aan hun religieus leven.

Wat ik zelf het moeilijkste vind van al die misbruik verhalen is dat die mensen die zich hier schuldig aan hebben gemaakt niet gewoon voor de rechter moeten verschijnen en gestraft worden. Want ze horen thuis voor de rechter. Dat gegeven lijkt me voor de slachtoffers onverteerbaar. Zo werd er ook door het gros van de zusters over gedacht in het klooster waar ik werkte.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 14:05

pien_2010 schreef:
Palmera schreef:
:D Moest hier zo om lachen.
Toch even serieuzere reactie. "De" RK Kerk, bestaat eigenlijk niet. Ik heb in een vrouwenklooster gewerkt, heb veel gezien binnen RK organisaties en er zijn veel verschillen.
Om me alleen te beperken tot het klooster. Je had zusters die zo wijs en lief waren, dat het gewoon ontroerend en zeer verrijkend was om met en voor ze "te mogen werken". Maar er waren ook zusters :oo met name hele oude zusters, waarvan ik wist dat die vrouwen heel wat kinderzieltjes door hun strengheid echt gekwetst hadden en die ik niet als juf gehad zou willen hebben en gelukkig ook niet had en alles wat er tussen in zit.
Je hebt zeer traditionele kloosters en kloosters die zeer vooruitstrevend zijn (zoals het klooster waar ik voor werkte) en die een niet RK vrouw gewoon hebben aangenomen, iets dat heel bijzonder was imo daar ik voorwaardenscheppend bezig moest zijn opdat de zusters optimaal toe konden komen aan hun religieus leven.

Wat ik zelf het moeilijkste vind van al die misbruik verhalen is dat die mensen die zich hier schuldig aan hebben gemaakt niet gewoon voor de rechter moeten verschijnen en gestraft worden. Want ze horen thuis voor de rechter. Dat gegeven lijkt me voor de slachtoffers onverteerbaar. Zo werd er ook door het gros van de zusters over gedacht in het klooster waar ik werkte.

Iedereen die kinderen (of natuurlijk ook volwassenen) heeft misbruikt moet voor de rechter verschijnen. Strafbare feiten zijn strafbare feiten, wie ze ook pleegt.Aangifte doen dus.Ook ter voorkoming van meerdere slachtoffers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:37

Anjali, waarom gebeurt dit dan niet en komen teveel mensen vanuit de kerk hiermee weg?
Gisteren op tv, Ierse zusters die zelfs baby's vermoord hadden. Ik geloof niet dat er één voor de rechter is gekomen. Verschrikkelijk gewoon!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 14:49

pien_2010 schreef:
Anjali, waarom gebeurt dit dan niet en komen teveel mensen vanuit de kerk hiermee weg?
Gisteren op tv, Ierse zusters die zelfs baby's vermoord hadden. Ik geloof niet dat er één voor de rechter is gekomen. Verschrikkelijk gewoon!

Aangifte doen gewoon bij de politie. Als je ermee naar een geestelijke stapt dan heb je het risico dat die probeert het in de doofpot te krijgen om reputatieschade te voorkomen ja. Trouwens, zusters die babies vermoord hebben,dat had ik nog niet gehoord!Maar er komt nu wel meer schandaligs te voorschijn.