Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:34

Van dat moelijk parttime kunnen werken in België wordt ik zot, ik werk in een enorm groot bedrijf, goede CAO en zo verder, en een paar weken terug ben ik gaan vragen of het mogelijk was wat minder uren te gaan werken. Mijn baas viel zo uit de lucht, ik zou blijkbaar de eerste in het hele bedrijf zijn die parttime werkt. Toch speciaal vind ik dat, terwijl al mijn NL'se vrienden geen 38 uur werken zit ik met een baas die niet eens weet of hij die vraag kan weigeren...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:41

Klopt idd ! Je moet hier hemel en aarde bewegen om een paar uurtjes minder te kunnen werken. :+
En bij die vraag wordt je eerst een hele poos aangestaard alsof ze water zien branden :wow: :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:43

Oh, bij mij vroegen ze tijdens m’n zwangerschap voor hoeveel uur ik erna wilde werken. Konden ze er vast op inspringen :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:34

xLaraaj schreef:
Ik werk voor de gemeente maar wij kunnen niet meer benoemd worden. Dus wij blijven ook gewoon bedienden :) en niet dat ze nog zoveel voordelen hebben hoor. Is meer van vroeger

Jullie termen vind ik zo bijzonder. Wat is een bediende? Klinkt namelijk als een synoniem voor ober...
Idem voor 'een bijberoep hebben'.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:48

Tiggs schreef:
xLaraaj schreef:
Ik werk voor de gemeente maar wij kunnen niet meer benoemd worden. Dus wij blijven ook gewoon bedienden :) en niet dat ze nog zoveel voordelen hebben hoor. Is meer van vroeger

Jullie termen vind ik zo bijzonder. Wat is een bediende? Klinkt namelijk als een synoniem voor ober...
Idem voor 'een bijberoep hebben'.

Bediende = iemand die mensen bedient
Bijberoep = een beroep erbij hebben, naast je ‘vaste’ werk

Redelijk simpel denk ik :’)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:51

Een bediende is iemand wiens werk bestaat uit denken, bezig zijn in je hoofd.
De tegenhanger is arbeider: iemand die werkt met zijn handen.

Zoals je ziet is de terminologie nogal verouderd, maar ze wordt nog steeds gebruikt (dit zijn de officiële benamingen!)

Voorbeeld: iemand die in de bouw werkt is een arbeider, iemand die op een kantoor werkt is een bediende.

Vroeger was de arbeidsregeling heel verschillend als je arbeider of bediende was. De laatste jaren is het verschil aan het wegtrekken :)
Bijvoorbeeld: een zieke arbeider werd de eerste dag niet uitbetaald (ben even vergeten hoe ze dit noemden) omdat men ervan uitging dat dat wel zo geweest zou zijn omdat hij de avond ervoor te veel gedronken zou hebben, de bediende werd de eerste dag al uitbetaald.
Een bediende had een veel langere opzegtermijn dan een arbeider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:21

Dat was een carensdag.

Bediende had 1 maand opzeg en arbeider 14 dagen geloof ik? Er was ook een loonkloof en uiteraard verschil in pensioen.
Wanneer men je beroep vroeg was dat gewoon arbeider of bediende ipv al die termen tegenwoordig.

Een toiletdame is nu een sanitair verantwoordelijke. Wanneer je als vrouw kinderen krijgt verwachten ze niks behalve gezeik, en je moet San inderdaad evenveel werk in veel minder uren gedaan krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:36

Je kunt idd geen gemiddelde berekenen met nullen in de lijst.
Edit: nee enkel als het totaal nul is toch.

Er is nog steeds veel verschil tussen arbeider en bediende, schandalig.

En idd de vraag naar deeltijds werken wordt hier vaak beledigd of zelfs gekwetst op gereageerd. Ik kom uit west Vlaanderen en werk ook al altijd 6/7. Zou eerlijk gezegd niet weten wat een ander met zijn tijd doet :+ ik doe er ook nog veel naast en verveel me nog :=

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:10

Rare redenering idd met die 0 in de lijst. Als je bv. een 5 hebt en een 0 dan heb je samen toch gewoon een 2,5? Of ben ik nu onnozel? :P

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:02

Deeltijds werken is toch ook goed ingeburgerd in Belgie? Ik schrik van wat hier gezegd wordt eigenlijk. De meeste mensen die ik ken met kinderen werken deeltijds of voltijds maar met een uurrooster dat het hebben van kinderen mogelijk maakt.
Zelf werk ik 90%. Maandag en dinsdag 6/8 e van een werkdag. Gescheiden en co-ouderschap waarbij ik de kinderen naar school breng op woensdag en de mama hen ophaalt. Zij werkt 80%.
Ik ben wel ambtenaar, maar er is bv voor iedereen mogelijkheid om per kind 3 (4 zelfs, maar 4e zonder tegemoetkoming) maanden ouderschapsverlof te nemen. Dat kan ook deeltijds opgenomen worden zodat je bv 15 maanden 80% kan werken per kind (kan opgenomen worden tot ze 12 zijn).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:13

Maar niet iedereen heeft kinderen :+
Er zijn nog andere redenen om deeltijds te willen werken :=
En er zijn genoeg sectoren waar deeltijds werk absoluut niet geapprecieerd, laat staan ingeburgerd is. :7

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:20

Dat ouderschapsverlof wordt veel genomen ja maar in genoeg plekken is dat ook het enige qua deeltijds werken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:22

Ik studeer, ga bijna nooit naar de les, heb al lang geen herexamens meer gehad dus 3 maanden vakantie, en ik verveel mij echt nooit :+

Gaat wat worden als ik ga moeten werken :')

West-Vlamingen zijn toch ook wel echt een volkje apart vind ik :))

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:55

Wat aamkt ons zo apart? :+

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:56

Natuurlijk heeft niet iedereen kinderen. Maar of je al dan niet deeltijds kan werken hangt ook wel sterk af van de sector en het type job, de verwachtingen qua loon etc. Als CEO wordt deeltijds werken moeilijk, maar daarnaast zijn er toch ook in de privé tal van jobs waar deeltijds werken kan.
"Het grootste deel van de werknemers die kiezen voor een deeltijdse job zijn vrouwen. Hun aantal steeg van 45% in 2008 naar 55% in 2015. Dat terwijl 14% van de mannen in 2015 deeltijds werkte. Dat is 4% meer dan in 2008."
"... in 2015 werkte 41% van de werknemers jonger dan 25 jaar deeltijds. Het cijfer daalt daarna voor werknemers tussen 25 en 55 jaar naar 23%. Vanaf 55 jaar kiest de helft van de werknemers voor een deeltijdse baan."
Is dit dan zoveel meer voorkomend in Nederland?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:14

Deeltijds werken kan vaak idd, maar of het bedrijf het dan nog wil toestaan is een andere zaak :=
In de zorgverlening kom je wel vaker deeltijdse jobs tegen. En daar is het grootste deel van de werknemers ook vrouw waarschijnlijk.

Ik heb jarenlang in de luchtvracht gewerkt en daarna in de bewakingssector.
Luchtvracht kwam deeltijds werk gewoon niet ter sprake.
Bewakingssector heeft het mij 2 jaar aandringen gekost om 4/5 te mogen doen :+
Jobs met ploegenstelsel zijn ook nooit happig op deeltijds werk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:17

Quebelle schreef:
Wat aamkt ons zo apart? :+

Gewoon...een apart volkje :D
Hier staan West-Vlamingen bekend als harde werkers in elk geval :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:51

Dat is wel apart ja, hard werken...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:56

En jullie spreken zo raar... :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:09

Ik heb een heel multiculturele klas met geimporteerde belgen van over heel de wereld, en iedereen moet toch even acclimatiseren als ik als west-vlaming mijn mond opentrek (maar ik heb dan ook een zwaar accent) al moet ik toch ook echt wennen aan antwerps en limburgs :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:29

Geimporteerde belgen... _O-

Mijn vlasleverancier komt uit '' de Vlaanders '' en daar is geen letter van te begrijpen als hij West-vlaams spreekt :wow: :? :D
Ondertiteling graag :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:40

Als je alleen naar het eerste en het laatste woord van de zin luistert kom je vaak al een heel eind. O:)

Heb een hele tijd in West vl. rond gelopen, tis meer een "raar volkje" omdat ze niet echt "open" staan voor uhm "outsiders". Erg afgesloten "volkje" (om maar even in die term te blijven.)
In mijn ervaring hadden ze die neiging om die "je bent niet een van ons" houding ook vast te houden als ze in een andere provincie kwamen en zij dus eigenlijk de "vreemde" waren. _O-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:19

Ayasha schreef:
Als je alleen naar het eerste en het laatste woord van de zin luistert kom je vaak al een heel eind. O:)

Zelfs dat is onmogelijk :') Regio Ieper :Y)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:23

Bloodymary schreef:
Dat is wel apart ja, hard werken...

_O- _O- _O-

Ik lag echt dubbel :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:33

Ayasha schreef:

Heb een hele tijd in West vl. rond gelopen, tis meer een "raar volkje" omdat ze niet echt "open" staan voor uhm "outsiders". Erg afgesloten "volkje" (om maar even in die term te blijven.)
In mijn ervaring hadden ze die neiging om die "je bent niet een van ons" houding ook vast te houden als ze in een andere provincie kwamen en zij dus eigenlijk de "vreemde" waren. _O-

Dat is wel waar, soms ook tot op jet problematische toe. Zo ligt het zelfmoordcijfer bij jongeren in West Vlaanderen het hoogste dacht ik, omdat in veel gezinnen niet open gepraat kan worden. West Vlaanderen heeft zo'n 'ieder z'n eigen pijntje' mentaliteit :j

edit: ik ben trouwens 1ste generatie west-vlaming (britse vader, a'pense moeder) ennik vind west vlamingen wel heel warme mensen eenmaal je 'binnen' bent :j