Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:46

'It ain't over until the fat lady sings.' :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:48

We zijn behoorlijk versplinterd!

Het zal wel rechts met D66 erbij worden en dat had ik al verwacht. Vandaar mijn stem op D66 zodat er toch een iets linkse stem is met nadruk op het milieu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:48

Janinevv schreef:
Groenlinks toch ook niet met VVD ? Of heb ik dat verkeerd gehoord?

Zeker in de tijd van Femke Halsema had deze combinatie best gekund. ;) Links en rechts liberaal geeft paars liberaal... :j

En wellicht kan het nu ook, al wordt het dan geen "kabinet waar rechts Nederland de vingers bij aflikt"...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:50

phormicola schreef:

Het zal wel rechts met D66 erbij worden en dat had ik al verwacht. Vandaar mijn stem op D66 zodat er toch een iets linkse stem is met nadruk op het milieu.
Ik had het zelf liever iets meer de linker kant op willen zien en zeker Pechtold als MP i.p.v. Rutte. Al denk ik niet dat deze uitslag heel beroerd is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:51

LadyMadonna schreef:
Janinevv schreef:

Ja maar je hebt de hele dag de tijd. Als je dan 2 voor 9 nog aan komt kakken.

Ik heb een klant die om 6 uur thuis vertrekt en als ze geluk heeft om 21.00 thuis is... ze zal niet de enige zijn...

Maar je komt OVERAL stembureaus tegen :? Stemmen is ook een kwestie van willen hoor... wat doe je dan dat je zo belangrijk en onmisbaar bent dat je niet even twee minuten een vakje kan inkleuren?

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:53

Ailill schreef:
Jillsil schreef:
Wat lees ik nu, stembureaus open tot 23 uur??

En ik snap het punt xyris. Het komt niet heel democratisch over als ze (kort door bocht) zeggen met jou, de pvv, willen we niet samenwerken. Het volk heeft tenslotte hun stem laten gelden.
Iemand volgens mij van groen links zei net dat zij weer niet met de vvd willen
Ik denk dat je het zo moet zien: Ja een deel van het volk heeft voor de PVV gestemd, dit zie je ook terug in de uitslag. Een groot deel echter niet, ook dit zie je terug in de uitslag. Dan is het, in mijn optiek, niet meer dan logisch dat je dit ook terug ziet binnen de daadwerkelijke partijen. Het merendeel kiest voor geen samenwerking met de PVV.

Mijn mening is dat geen enkele partij buitengesloten mag/kan worden. Ook al zouden we dat soms willen. Dat komt gewoon niet democratisch over. Nu wordt de pvv als voorbeeld genoemd maar al zou de vvd zeggen niet met de 50plus te willen terwijl die als tweede uit de verkiezingen komen is dat de keuze van het volk en hebben ze niets te willen. Dat de werking en beslissingsvoering lastig zal worden (of misschien onmogelijk) is dan wel gelijk hieraan.

Maar goed zo werkt het niet zo zijn de spelregels niet. Alleen het gevoel van partijen buiten sluiten kan ik me wel voorstellen

Grapjasjes12

Ailill schreef:
phormicola schreef:

Ik had het zelf liever iets meer de linker kant op willen zien en zeker Pechtold als MP i.p.v. Rutte. Al denk ik niet dat deze uitslag heel beroerd is.

Ikzelf ook maar had ook verwacht dat links niet groot zou worden. En ook ik wilde Pechtold als MP.

Is het nu al zeker dat Rutte nog een keer MP gaat worden?

BloemBloem

Je mag toch alleen in je eigen woonplaats stemmen :-) ?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:54

verootjoo schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik heb een klant die om 6 uur thuis vertrekt en als ze geluk heeft om 21.00 thuis is... ze zal niet de enige zijn...

Maar je komt OVERAL stembureaus tegen :? Stemmen is ook een kwestie van willen hoor... wat doe je dan dat je zo belangrijk en onmisbaar bent dat je niet even twee minuten een vakje kan inkleuren?

Je mag alleen stemmen in je eigen gemeente he ;)

Het is niet zeker dat Rutte MP wordt, maar de kans is wel zeer groot als de exitpol klopt.
Laatst bijgewerkt door xSannee op 15-03-17 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Ik heb helaas niet kunnen stemmen :') mijn stempas was met de noorderzon verdwenen.. hele dag gezocht maar helaas.

Maar anders had ik op pvdD gestemd :D

Spannend, ben benieuwd wat de uitslagen zijn.

Janneke2

Citaat:
Ja precies ook mijn reden voor rechts, ik vind eerst je eigen volk hoe hard het ook klinkt dit gaf voor mij ook de doorslag in keuze..

Brrr....
Ik vind het erg akelig klinken.
De leuze van het fascistische Vlaamse Blok, ik pas voor dat soort taal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:55

BloemBloem schreef:

xSannee schreef:
Je mag alleen stemmen in je eigen gemeente he ;)

Het is niet zeker dat Rutte MP wordt, maar de kans is wel zeer groot als de exitpol klopt.

Nee, je kan een kiezerspas aanvragen van tevoren bij je gemeente en dan kan je in heel NL stemmen :j

Nies_

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:57

Klopt, in Schiermonnikoog is de opkomst bijvoorbeeld 150%, dus ook mensen uit andere gemeenten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 22:58

Janinevv schreef:
Xyris schreef:
Ben ik toch benieuwd, iedereen heeft het nu over 3 partijen, begrijp ik nou goed dat VVD gewoon kan zeggen van joh, ik heb geen zin in de PVV dus die wordt niet vertegenwoordigd? Ik zou dat niet zo netjes vinden namelijk omdat er dan niet naar de stem van heel Nederland geluisterd wordt.

Precies zou ik ook associaal vinden.

Het is asociaal maar hij zal niet alleen beslissen. Er moet een meerderheid komen en de andere partijen hebben ook Wilders de rug toegekeerd. Daarnaast als bijvoorbeeld Groen Links ook mee zou willen doen dan valt het banketstaaf wel mee want cda en D66 en dan Groen Links zitten allemaal rond dezelfde aantal stemmen als Wilders.

sureido

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:00

Uh maar hoezo gaat iedereen er klakkeloos vanuit dat dit klopt want de stembussen mochten pas om 21.00 u open

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:01

Jillsil schreef:
Mijn mening is dat geen enkele partij buitengesloten mag/kan worden. Ook al zouden we dat soms willen. Dat komt gewoon niet democratisch over.

Als dit zo op jou over komt - prima, accoord.
Ik houd van brede coalities en veel overleg en heb een hekel aan een 51% meerderheid die de rest negeert. (Kabinetten Lubbers 1 en 2.)

Maar 'geen enkele partij buitensluiten', ook de sgp erbij betrekken, denk, 50 plus, etc etc - "dat wordt lastig".

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:02

In het verleden waren de exit polls nagenoeg gelijk aan de uiteindelijke uitslag.

Ik ben tevreden, zowel GK als D66 hebben het goed gedaan. De PVV staat niet vooraan. Ik hoop op een coalitie van VVD, CDA,D66 en GL. lekker polderen, op naar de gulden middenweg.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 15-03-17 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

BloemBloem schreef:

...bij de gemeenteraadsverkiezingen!

Ailill

phormicola schreef:
Ailill schreef:

Ikzelf ook maar had ook verwacht dat links niet groot zou worden. En ook ik wilde Pechtold als MP.

Is het nu al zeker dat Rutte nog een keer MP gaat worden?
Met links bedoel je de partijen die echt links zijn, of D66? In dat laatste had ik wel vertrouwen, gelukkig! Ik was eigenlijk bang voor meer PVV zetels, gelukkig niet.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:03

Er zijn geen stembureau's open tot 23:00 heeft NOS net gemeld, er was sprake van een misverstand. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:03

En tegelijk hebben mensen wellicht voor de vvd gekozen vanwege de belofte niet met de pvv te willen regeren...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:05

secricible schreef:
En tegelijk hebben mensen wellicht voor de vvd gekozen vanwege de belofte niet met de pvv te willen regeren...
Dat waren veel andere partijen ook niet van plan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:05

Neeee VVD waarschijnlijk de grootste ;( Ik ben niet zo gelukkig hiermee.
Het zijn maar polls maar 12 zetels halen ze niet zomaar even in

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:06

secricible schreef:

Dat denk ik ook.

Hier moet ik best om lachen :D :+
Afbeelding

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:06

Janneke2 schreef:
Jillsil schreef:
Mijn mening is dat geen enkele partij buitengesloten mag/kan worden. Ook al zouden we dat soms willen. Dat komt gewoon niet democratisch over.

Als dit zo op jou over komt - prima, accoord.
Ik houd van brede coalities en veel overleg en heb een hekel aan een 51% meerderheid die de rest negeert. (Kabinetten Lubbers 1 en 2.)

Maar 'geen enkele partij buitensluiten', ook de sgp erbij betrekken, denk, 50 plus, etc etc - "dat wordt lastig".

Als je het simpel bekijk en de regel zou toepassen. De meeste stemmen gelden en daar ga je het mee vullen. Dan ben je naar mijn mening het eerlijkst bezig. Bijvoorbeeld het volk heeft gekozen 1 vvd 2. Cda 3 pvv en 4 Groen links. Dan zullen zij het met elkaar moeten gaan fixen. En kunnen ze dus flink met elkaar overleggen.
Maar zo werkt het niet hoe mooi wij er ook hier allemaal over kunnen speculeren. :-)