Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:33

"Want als je er wel over na gaat denken, en echt zelf de tijd neemt om ook zelf een antwoord te formuleren op de vragen die je stelt, dan zou het denk ik een stuk interessanter worden. En ik denk dat je dan ook merkt dat er wel degelijk een aantal dingen duidelijk worden."

ik denk dat Shadow wellicht bedoelt dat je dan wel tot dezelfde inzichten moet komen als die zij heeft.. :j

maar ja, dat heb ik ook niet zo... en ik ben oprecht geïnteresseerd in andere denkwijze.. alleen ga ik niet overal in mee

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:53

Ik denk dat er hele verschillen zijn in cultuur of sommige grapjes of satire wel of niet zo opgevat worden. Dat is het geval met de Aziatische r/l. Bij de Chinees word mij gevraagd of ik er kloepoek bij wil hebben...

Er worden talloze grappen gemaakt over blondjes en Belgen maar ook daar word amper op gereageerd in de vorm van discriminatie etcetera.

Betekent niet dat het geen discriminatie is.

Maar waarom kan de een hier wel mee omgaan, en de ander niet? Waarom word een kantoor overhoop geschoten als het spotprenten van de islam maakt, en kun je andersom zonder vrees voor eigen leven spotprenten over joden maken?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:59

Marjoow schreef:
Ik denk dat er hele verschillen zijn in cultuur of sommige grapjes of satire wel of niet zo opgevat worden. Dat is het geval met de Aziatische r/l. Bij de Chinees word mij gevraagd of ik er kloepoek bij wil hebben...

Er worden talloze grappen gemaakt over blondjes en Belgen maar ook daar word amper op gereageerd in de vorm van discriminatie etcetera.

Maar waarom kan de een hier wel mee omgaan, en de ander niet? Waarom word een kantoor overhoop geschoten als het spotprenten van de islam maakt, en kun je andersom zonder vrees voor eigen leven spotprenten over joden maken?

Ik denk dat ook bij Joden dat heel erg afhangt van de spotprent. Ik heb zojuist even 'spotprenten Joden' gegoocheld.....dan kom ik er binnen 30 seconden een bende tegen waar het schaamrood je van naar de kaken stijgt en die 100% zeker ook tot aangifte zouden leiden (en terecht!).

Maar zo kom je wel op een essentiele: de zender bepaalt niet wanneer iets over de grens gaat. De ontvanger bepaalt dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:11

Marjoow, precies dat dus :j

Er is geen kant en klaar antwoord. Wat voor de een onacceptabel is, is voor de andere ene oor in andere oor uit.
In mijn ogen is juist het niet overal een antwoord op willen en verschillen kunnen accepteren een manier om tolerantie te verkrijgen. In sommige groepen mensen wordt de hele avond keihard gelachen om grapjes waarvan 1 buitenstaander denkt: wtf is daar precies grappig aan.
Omgekeerd kan iemand vreseljk slimme humor hebben waar je verder voor moet denken dat ook bij het verkeerde publiek totaal verkeerd valt.

Zo kan ik ook als fundamenteel onderzoeker uit pure oprechte interesse mij afvragen wat de (epi) genetische grondslag is voor homosexualiteit.
Echter mag je dat eigenlijk niet zeggen want dat wordt doorgaans direct opgepakt alsof je gezegd hebt dat het een ziekte is terwijl dat dus niet bedoeld wordt. Vrouw en man zijn immers ook genetisch verschillend, dat is ook geen ziekte.
Maar om aan de maatschappelijke norm te voldoen zal je je bepaalde zaken in stilte moeten afvragen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:15

Cowboy55 schreef:
Marjoow schreef:

Ik denk dat ook bij Joden dat heel erg afhangt van de spotprent. Ik heb zojuist even 'spotprenten Joden' gegoocheld.....dan kom ik er binnen 30 seconden een bende tegen waar het schaamrood je van naar de kaken stijgt en die 100% zeker ook tot aangifte zouden leiden (en terecht!).

Maar zo kom je wel op een essentiele: de zender bepaalt niet wanneer iets over de grens gaat. De ontvanger bepaalt dat.

Ja, en als je in een cultuur terecht komt waarin spot veel voorkomt, want zo zie ik Nederland wel een beetje, is dat natuurlijk lastig als buitenstaander. Ik denk alleen dat deze mensen niet altijd álles negatief moeten opvatten, of er een negatieve draai aan moeten geven.
Want, zwarte piet is geen negatief figuur en zo zien Nederlanders hem al helemaal niet. Maar zelf geven ze er een negatieve draai aan.

Net als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=xI0JY8Sfsf8
Dit filmpje, vind Quincy Gario óók racisme.... Daar is de Braboneger (die dus de echte hardloper speelt) het niet mee eens:
https://www.youtube.com/watch?v=sFLtM_rZoLQ

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:12

Ik denk dat het aan de persoon zelf ligt. De een ziet ht als satire de andere als discriminatie..het zegt dus in feite iets van iemands persoonlijkheid.

Belgen grappen kunnen ook als discriminerend ervaren worden, de belg is dom...Nederlandergrappen ook, de nederlander is gierig, ongastvrij, etc. genoeg zelfs in taal te vinden zoals dubbledutch...maar ik heb in Nederland nog nooit iemand zich daar gediscrimineerd over gevoeld.

Humor maakt zware dingen minder beladen, kijk maar naar de joods humor, een volk dat al eeuwen wordt vervolgd, maar er ook grote zelfspot over hun cultuur heeft.

Op facebook lees ik dat er nu donkere groepen zijn die zich fel verzetten tegen het anti pieten gedoe, de account zijn ook zeker wel donkere mensen en niet een nep account.

Om te gaan denken dat de hele donkere en getinte bevolking tegen is, is dus niet waar, wat door deze discussie bijna wel de gedachtegang krijgt.

Ik heb nl het idee dat alleen de groep die meer een issue hebben met zichzelf en vroeger en nu binnen hun eigen leven, zich aangevallen voelen en vinden dat ze als burger niet gezien worden door de overheid en de maatschappij die vnl door de witte mens vertegenwoordigd wordt hier voor verantwoordelijk stelt, want kijk maar, jullie hadden slaven en dus discrimineren zit in jullie cultuur, zelfs dna heb ik al gelezen...genoeg mensen die niet lekker in hun vel zitten die zich dan ineens identificeren en aanlsuiten.

Net zoals ik DENK een gevaarlijke polariserende partij vind, die steeds een kooltje op het vuur werpt, de reakties op hun facebooksite, man o man, dat is pas voer voor racsime, discrimniatie en polarisatie, eng gewoon..

Hierdoor merk ik dat de "gewone " burger die zich nooit met enig kleurverschil ook bezig heeft gehouden, zich na al deze al maandenlange ellende, aangevallen en onterecht aangesproken voelt, hier tegen in verzet komt.

Met interesse lees ik dan dus ook stukjes door journalisten in het nrc, elzevier, etc. Die dit benoembaar maakt en de vinger juist op de zere plek weet te leggen, hoe de Nederlandse maatschappij in 2en is gesplitst.

En zoals ik al eerder heb gezegt, discriminatie is des mensz...
In Suriname worden de echt zwarte mens om zijn afrikaanse roets ook gedsicrimneerd, de bosnegers worden ze genoemd, de hindoestanen zijn de koelies.
Binnen de zwarte/gkleurde gemeenschap zitten nl ook voldoende mensen die vanuit hun hart alles wat blank is haat en die laten zich nu ook graag volmondig horen, ook deze groep zit er tussen, maar kan zich verschuilen achter de drug om.

Door juist te gaan proberen mensen een discriminatie en racsime issue aan te smeren, door maar zo veel mogelijk argumenten aan te voeren, desnoods agressief en polariserend! Krijg je uiteindelijk je gelijk!

De boosheid die dan ontstaat kan mensen inderdaad dusen in een richting die ze niet willen, maar moeten accepteren.

Wat ik nl nu speur is wat er in 1933 gebeurde...net zolang praten totdat je je doel hebt bereikt...
Je bent dus voor of tegen, kies je niet tegen, dan zit er in je kern discriminatie, jouw argumenten waarom je niet gegen bent, tellen niet, bent niet als ons, dus anders, wat is dat eigenlijk?

Langzamerhand wordt je in Nederland gediscrimineerd als je een andere mening hebt..

Op bokt trouwens ook goed te merken...in discussietopics spreek je tegen, meek je dat in overige topics meteen :D ..degene die het hardst roepen dat de ander discrimineert, laat zich juist het hardst gelden op bokt, naar hun tegensprekers..is dat geen discriminatie? Een anders denkende monddood maken?

Ik vind het wel grappig hoe de sigmatisering naar mij toe in overige topics te merken valt :+ dat is nl een afspiegeling van deze maatschappij, alleen de blinde vlek is nog niet duidelijk...
Ze zeggen niet voor niets, waar je mee spot ga je mee naar bed. Of wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

Mooi stukje trouwens gisteren gelezen over die vrouw die bij Pauw, de slechtste gespreksleider m.i. Die we momenteel hebben, ze vertelde dat ze pvv ging stemmen, haar argument dat ze zich in de steek voelde gelaten door de politiek dat er geen andere partij is die zich duidelijk tegen radicale islam in Nederland is en zich uit protest gedwongen voelt pvv te stemmen, een protest stem, de overige pvv ideeen vind ze niet haar ding. pauw pakt dat natuurlijk weer niet goed op, immers hij is ook bang het racismevirus te krijgen, liever op voorhand iemand maar van tafel vegen, pffff weer gelukt, krijg een stempel...pffff.

Wat is democratie dan nog? Denk je anders, dan deug je niet?

Ala last but not least, ik ben geen racist, beetje moeilijk als je uit gekleurde familie geboren wordt, veel gekleurde familie hebt, vrienden. Op bokt wordt ik wel zo gezien, tant pis! Ik ben blij met een open duidelijke eerlijke mening die ik durf te geven.
En nee, ik haat de Duitsers niet wat mijn familie, die nog leeft, is aangedaan en nee ik haat de Jappen niet wat mijn andere familie is aangedaan, ook al merk ik nog dagelijks de interne wonden...
Dat iets wat 350 jaar gelden is gebeurd door een handje vol rijke kooplieden, nu als vergeliding te gaan gebruiken..

Er was toch een claim gelegd bij de staat voor de nazaten? Daar hoor ik niets meer over, zal vast wel weer komen.

Mensen alles is macht, politiek, doorgeslagen democratie, burgelijke humeurigheid.

Ik volg met veel interesse heden ten dage het nieuws, iets wat mijn nooit interesseerde..het vragenuurtje :P. Mijn oren tuiten, wat een poppenkast..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:20

Indestal, goed verwoorde mening :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:02

Ben het met Indestal eens wat ze over politieke splinterpartij Denk zegt.
Er zit een voordeel aan voor de andere.... namelijk dat er nog meer mensen op een rechtse partij gaan stemmen! :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:27

Wat vind je daar het voordeel precies van rapido? Waarom vind je het een voordeel dat de vijandschap over en weer wordt aangewakkerd? Daar wordt de samenleving toch uberhaupt niet leuker of fijner van?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:24

Ik ga maar niet in op de monoloog van Indestal, ik ben het met een aantal punten niet eens. :D

Denk vind ik ook niets, SGP ook niet, PVV ook niet en de rechtse kleine partijen ook niet :D
Het kost allemaal geld (denk eens aan de LPF) en het veroorzaakt alleen maar meer verdeeldheid en daarom hoop ik op een (hogere) kiesdrempel om allemaal die 1-issue-partijen te voorkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:39

Shadow0 schreef:
Wat vind je daar het voordeel precies van rapido? Waarom vind je het een voordeel dat de vijandschap over en weer wordt aangewakkerd? Daar wordt de samenleving toch uberhaupt niet leuker of fijner van?

Rechts staat toch niet voor vijandschap :?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:13

verootjoo schreef:
Shadow0 schreef:

Rechts staat toch niet voor vijandschap :?

Onverdraagzaamheid dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:15

Staat rechts ook niet voor mi. Stem al jaren rechts, nooit links gestemd maar niet op een onverdraagzame partij.

Dat zijn wmb de DENK en PVV. Zowel links als rechts dus :j VVD, SGP, CU (is die rechts?) zijn niet onverdraagzaam en vijandelijk :n

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:42

verootjoo schreef:
Staat rechts ook niet voor mi. Stem al jaren rechts, nooit links gestemd maar niet op een onverdraagzame partij.

Dat zijn wmb de DENK en PVV. Zowel links als rechts dus :j VVD, SGP, CU (is die rechts?) zijn niet onverdraagzaam en vijandelijk :n

Het woord 'vijandelijk' heb ik niet gebruikt. Onverdraagzaam wel. Lees de verkiezingsprogramma's van de SGP en CU eens....maar dan met de bril van een niet-christen....of een homosexuele bril. Of vanuit het perspectief van een tweeverdiener. Dan zou het zomaar kunnen dat je het gevoel krijgt dat er weinig plaats voor jou is in het Nederland van deze partijen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:14

verootjoo schreef:

Natuurlijk zijn SGP en CU behoorlijk onverdraagzaam tegen homo's. Vrouwen liever geen stemrecht :D .
Daarbij zijn zij zeer conservatief (tegen abortus en euthanasie).
Probeer eens als winkelier op zondag je winkel open te doen in een SGP-gemeente. Je hebt geen klanten meer op maandag en de rest van de week ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:18

Je moet daar op zondag ook niet verdwalen met de fiets......de kans dat iemand je wil helpen is dat niet bijster groot :')
(Been there)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:28

VVD en SGP zijn behoorlijk onverdraagzaam, en stralen wel degelijk vijandigheid uit. In elk geval richting moslims, die ze beide als partijprogrammapunt hebben genomen. De SGP ook richting vrouwen, homoseksuelen en ongelovigen. De VVD vooral richting mensen pech hebben: mensen die pech hebben om ziek te worden of hun werk te verliezen bijvoorbeeld, dan is wantrouwen en vijandschap leidend ipv respectvolle behandeling. (Maar, de VVD heeft destijds de SGP gesteund in hun onverdraagzaamheid richting het homohuwelijk, dus ja, ook daar onverdraagzaamheid.)

De CU, daar weet ik op het moment niets van eigenlijk. Ze waren een goed momentje heel schappelijk en sociaal, maar da's ergens onderweg toch weer losgelaten geloof ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:54

Dat vind ik niet onverdraagzaam en vijandelijk, maar goed dat is een andere discussie :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:51

Voordeel voor de rechtse partijen. Deze varen er wel bij als lieden van een partij als Denk onrust blijven stoken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:56

Dat schreef je al, rapido, maar op welke manier vind je dat rechtse partijen ons land fijner en leuker maken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:06

rapido schreef:
Voordeel voor de rechtse partijen. Deze varen er wel bij als lieden van een partij als Denk onrust blijven stoken.

Persoonlijk heb ik geen last, maar voordeel van een rechtse meerderheid/regering.
Het is alleen een beetje sneu voor mensen met een uitkering, zieken en mensen met een beperking of minimum inkomen. Juist de rechtse partijen zijn voor zelfredzaamheid en voelen weinig voor solidariteit. Als je stemt uit onvrede met het beleid, terwijl je alleen AOW of andere uutkering hebt of een minimum inkomen, dan is PVV of andere rechtse partijen geen goede keuze.
Helaas zal je dan 4 jaar op de blaren moeten zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:45

Electra63 schreef:
rapido schreef:

Persoonlijk heb ik geen last, maar voordeel van een rechtse meerderheid/regering.

Idem

Electra63 schreef:
Het is alleen een beetje sneu voor mensen met een uitkering, zieken en mensen met een beperking of minimum inkomen. Juist de rechtse partijen zijn voor zelfredzaamheid en voelen weinig voor solidariteit. Als je stemt uit onvrede met het beleid, terwijl je alleen AOW of andere uutkering hebt of een minimum inkomen, dan is PVV of andere rechtse partijen geen goede keuze.
Helaas zal je dan 4 jaar op de blaren moeten zitten.

Wat me zorgen maakt voor ons als land is wat die teleurgestelde mensen daarna gaan doen. Democratie werkt niet als steeds grotere delen van de bevolking afhaken......

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:37

Volgens mij werkt democratie sowieso zo niet en is het 1 grote illusie dat het volk iets te zeggen heeft ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:20

Da's wel heel fatalistisch hoor. Ik zie kritiekpunten genoeg, maar ook een recente geschiedenis waarin de mensen heel veel bereikt hebben. Democratie is gedoe, en iets wat je moet blijven bewaken, maar het brengt ook veel goeds als we ons daarvoor inspannen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:08

Shadow0 schreef:
Dat schreef je al, rapido, maar op welke manier vind je dat rechtse partijen ons land fijner en leuker maken?

Wie zegt dat ik dat vind dan???