De heer Wilders en zijn uitspraken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:49

Klopt, maar we doen wel erg vaak een hand voor de ogen op het moment dat er discriminatie wordt geroepen.
Denk eens aan de meid die laatst een gesprek op nam met een werkgever waar ze aan de slag wilde als stagaire. Ben benieuwd wie daar aan het langste eind gaat trekken. De gene die zegt liever geen hoofddoekdragende werknemers te hebben want dan zou ze racistisch zijn, of de meid die stiekem iets opneemt...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:51

Ten eerste Russel, een Marokkaan KAN zijn Marokkaanse nationaliteit niet opgeven en vanuit dat gegeven is het dus per definitie een non-vraag om te stellen. De vraag wordt pas interessant als het wel daadwerkelijk mogelijk is die nationaliteit op te geven, dan worden mensen daadwerkelijk geacht erover na te denken. Dat hoeven ze nu niet dus het is makkelijk roepen, ongeacht wat ze roepen.

Dat gezegd, er zijn inmiddels meerdere generaties Marokkaanse mensen hier in het land, die hier geboren en getogen zijn. Die amper weten waar Marokko op de kaart ligt en er een paar keer in hun leven geweest zijn, als ze er al ooit geweest zijn. Hoe (volgens ons) Marokkaans ze zich ook gedragen, ze zijn het niet. Ze zijn trouwens inderdaad ook niet volledig Nederlands. Hun ouders, en grootouders, zijn in een hele andere tijd uit Marokko vertrokken en houden zich vast aan hoe het daar was ten tijde van hun vertrek.

Grappig wel, dat zie je ook terug bij Nederlanders die naar Australie of de VS vertrokken zijn (Canada heeft ook een Nederlandse gemeenschap die zo uit de jaren '50/ '60 lijkt te komen). Die houden ook heel erg krampachtig vast aan hoe Nederland toen was en krijgen een rolberoerte als ze ontdekken hoe het hier nu is. Dat is iets wat eigen is aan migratie.

Wij hebben hier onze eigen normen en waarden wat betreft strafrecht. Wij hebben de verlichting gehad, en diverse culturele revoluties. Die verdienen niet voor niets de titel revolutie: Wij hebben daarmee o.a. het middeleeuwse strafrecht vervangen voor een meer wetenschappelijk onderbouwd, en humaner, strafbeleid. Er vind daar trouwens niet minder criminaliteit plaats, alleen hoor je er minder van. Iets met vuile was en corruptie. En zeer selectief strafrecht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:51

russel schreef:
De Marokkaan is in eerste instantie Marokkaan en blijft dat, in 2 e instantie genaturaliseerde Marokkaan met Nederlands paspoort, want anders kunnen ze geen aanspraak maken op het Nederlands stelsel.

Vraag een Marokkaan zijn Marokkaanse nationaliteit op te geven......dan zal het antwoord een groot NEE zijn...wat zij ze dan?

De Marokkaanse nationaliteit kun je per definitie niet opgeven, dus dat is geen keuze. Deze hele discussie heeft sowieso weinig te maken met de uitspraken die Wilders woensdag deed, daar wordt hier imo nogal omheen gedraaid.

Oh, en als je het wil hebben over wat er van belastingsgeld wordt betaald... Wat dacht je van Wilders' beveiliging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:53

Discriminatie is een vies woord geworden.

Voorbeeld. Bij man op het werk werken 2 Polen, programmeurs...die praten heel de dag Pools...hebben een nieuwe collega, die is Nederlands, spreekt geen Pools, krijgt geen uitleg.....na een half jaar is hij het zat en heeft ontslag genomen....is dit discriminiatie?

Ik vind van wel....want als wij dit zouden doen, dan roept de Pool, ik wordt gediscrimineerd, spreken geen Duits of Engels zodat ik niet wordt buitengesloten en ze leggen we niks uit, waardoor ik niet kan functioneren...

De Nederlander zal hard uitgelachen worden....de Polen worden meteen volledig in bescherming genomen, komt het in de Media, dan start Bokt een schande topic.. :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:54

ga eens door een buitelandse wijk lopen in één van de grote steden om zeg tussen 9 en 5...en ga mij eens vertellen waarom het zwart(soms letterlijk...te makkelijk om niet te maken) ziet van de mensen...je gaat mij echt niet vertellen dat al die mensen toevallig elke dag vrij zijn en wel keihard werken voor hun centjes...

Russel: sterker nog...de man die weggaat is een racist omdat hij niet met z'n Poolse collega's op kan schieten...
Laatst bijgewerkt door Woogy op 21-03-14 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:55

Eulogy schreef:
russel schreef:
De Marokkaan is in eerste instantie Marokkaan en blijft dat, in 2 e instantie genaturaliseerde Marokkaan met Nederlands paspoort, want anders kunnen ze geen aanspraak maken op het Nederlands stelsel.

Vraag een Marokkaan zijn Marokkaanse nationaliteit op te geven......dan zal het antwoord een groot NEE zijn...wat zij ze dan?

De Marokkaanse nationaliteit kun je per definitie niet opgeven, dus dat is geen keuze. Deze hele discussie heeft sowieso weinig te maken met de uitspraken die Wilders woensdag deed, daar wordt hier imo nogal omheen gedraaid.

Oh, en als je het wil hebben over wat er van belastingsgeld wordt betaald... Wat dacht je van Wilders' beveiliging?

Jawel hoor, ze kunnen die wel opgeven, maar dat willen ze niet want dan erkent Marokko ze niet meer.

En kennelijk is dat toch belangrijker, helemaal Nederlander willen zijn, dat willen ze niet...Marokkaan met Nederlands paspoort en Nederlandse rechten is nl beter...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:57

ik heb een dubbel paspoort. Nederlands en Nieuw Zeelands, ik kan mijn Nieuw Zeelandse nationaliteit volledig opgeven. Heb hem vrijwillig aangevraagd en vind het makkelijk omdat ik op die manier vrij kan reizen binnen de Britse kolonie...net alsof ik daar geld voor heb _O- _O-

Anoniem

Het is jammer dat in een vrij land waar imaan's haat prediken en ronselen, een politicus beveiliging nodig jeeft....dat alleen al....

Eulogy

russel schreef:
Jawel hoor, ze kunnen die wel opgeven, maar dat willen ze niet want dan erkent Marokko ze niet meer.

En kennelijk is dat toch belangrijker, helemaal Nederlander willen zijn, dat willen ze niet...Marokkaan met Nederlands paspoort en Nederlandse rechten is nl beter...

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit Zowel de Griekse als Marokkaanse nationaliteit kún je niet opgeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:58

Woogy schreef:
ga eens door een buitelandse wijk lopen in één van de grote steden om zeg tussen 9 en 5...en ga mij eens vertellen waarom het zwart(soms letterlijk...te makkelijk om niet te maken) ziet van de mensen...je gaat mij echt niet vertellen dat al die mensen toevallig elke dag vrij zijn en wel keihard werken voor hun centjes...

Russel: sterker nog...de man die weggaat is een racist omdat hij niet met z'n Poolse collega's op kan schieten...

Dat weet ik nog van vroeger in de vogelbuurt in Amsterdam noord.Iedereen reed de hele dag op en neer in zijn Mercedes :+ En wij maar werken(groenvoorziening)
We moeten niet boos zijn op de mensen die gebruik of misbruik maken van de wetten.Maar we moeten boos zijn op degene die die wetten bedacht hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:58

Woogy schreef:
ik heb een dubbel paspoort. Nederlands en Nieuw Zeelands, ik kan mijn Nieuw Zeelandse nationaliteit volledig opgeven. Heb hem vrijwillig aangevraagd en vind het makkelijk omdat ik op die manier vrij kan reizen binnen de Britse kolonie...net alsof ik daar geld voor heb _O- _O-

In jouw geval zou ik dat ook niet doen....maar is een andere insteek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:59

Woogy schreef:

Woogy meen je dit nu echt over die Polen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:00

geerke schreef:
Woogy schreef:

Dat weet ik nog van vroeger in de vogelbuurt in Amsterdam noord.Iedereen reed de hele dag op en neer in zijn Mercedes :+ En wij maar werken(groenvoorziening)
We moeten niet boos zijn op de mensen die gebruik of misbruik maken van de wetten.Maar we moeten boos zijn op degene die die wetten bedacht hebben ;)

Die mercedessen...Ik fietste elke dag over de Vaillantlaan in Den haag...Met gevaar voor eigen leven, hoe vaak ik met een haar gemist werd door die auto's want pal naast mij was een halve parkeerplek en daar kan hij overdwars wel voor 10% in... :j |o

Russel: de kans is vrij groot dat het op die manier verdraait kan worden

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:02

Ik heb heel lang in zogenaamde zwarte buurten gewoond, ben ook heel veel bij mensen van allerlei afkomst over de vloer geweest voor werk en prive. En ja, er lopen veel mensen op straat. Net zoals er hier in het gat waar ik nu woon, een gat waar bij wijze van spreken 3 Marokkanen wonen, 5 Turken en een handvol Surinamers, overdag stikt van de spierwitte mensen in het centrum. Goh!

In de "zwarte' buurten waar ik woonde werkten veel mensen in ploegendiensten (veelal Schiphol en bloemenveiling of havens, die zijn beiden 365 dagen per jaar geopend en gaan 24 uur per dag door). Die zijn dus overdag inderdaad vrij, die werken op andere tijden. En hebben inderdaad alle tijd om overdag in het winkelcentrum rond te hangen.

Natuurlijk zitten daar ook werklozen tussen, zowel werklozen die geen zin hebben te werken, als mensen die wel willen werken maar geen werk kunnen vinden (hallo, economische crisis, werkloosheid!).

Woogy

Re: De heer Wilders en zijn uitspraken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:04

nogmaals ik woon zo'n 25 jaar in dezelfde buurt...vanaf dat ik een kleine urt ben is het al zo dus hallo economische crisis, werkeloosheid! was toen nog echt niet aan de orde...

Anoniem

Eulogy schreef:
russel schreef:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit Zowel de Griekse als Marokkaanse nationaliteit kún je niet opgeven.

In dat geval moet de regering een statement maken en deze groep ook niet de Nederlandse nationaliteit geven....een kleine dissonant als je elders heen gaat.

Hoe is dat in andere landen geregeld met nationaliteiten?

Ik lees dat in 2014 de 2e nationaliteit niet meer wordt ingeschreven, dan zijn alle Ali's dus volgens de registers Nederlander. Dat zal een ander statje gaan geven met criteria invullen

Electra63

Pffffff......... ik word altijd een beetje moe als mensen voorbeelden van allerlei ervaringen gaan opnoemen.
Met mijn leeftijd kan ik duzenden, leuke en vervelende, voorbeelden met Nederlanders en allochtonen opnoemen. :D

Feit is, dat Wilders discrimineert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:05

Woogy is snap je weer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:05

Electra63 schreef:
Pffffff......... ik word altijd een beetje moe als mensen voorbeelden van allerlei ervaringen gaan opnoemen.
Met mijn leeftijd kan ik duzenden, leuke en vervelende, voorbeelden met Nederlanders en allochtonen opnoemen. :D

ervaringen maken deel uit van het leven volgens mij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:06

Electra63 schreef:

Leuk lees altijd graag ervaringen..

Wilders discrimineert..de groep die hij aanvalt, discrimineert nl net zo hard terug en daarom zijn er zo veel problemen...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:07

Grappig, Een Nederlander die een dubbele nationaliteit aanhoudt om makkelijk te kunnen reizen is helemaal goed, een Marokkaan die een dubbele nationaliteit aanhoudt om makkelijk te kunnen reizen naar het vaderland is helemaal fout...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:07

Woogy schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een halfuur ook wel erg snel opgeven vind :')

En het zal niet voor allemaal gelden, echt niet, maar veel donkerdere mensen doen ook ongeschoold werk - waaronder dus nachtdiensten draaien. Dat betekent dat ze overdag thuis zijn.
Overigens, om nog maar een ervaring erin te gooien :D woon ik nu tegenover een heel rijtje blanke mensen en een of twee donkere gezinnen (weet heel eerlijk gezegd niet of ze Marokkaans zijn, denk het wel). Ik kan het zo aanwijzen; de blanke heren zitten stuk voor stuk in de WAO en klussen zwart bij. De Marokkaanse heren zie ik zelden, die zijn naar hun werk voor ik 's morgens opsta, en komen pas thuis als ik mijn avondeten al op heb.

russel schreef:
In dat geval moet de regering een statement maken en deze groep ook niet de Nederlandse nationaliteit geven....een kleine dissonant als je elders heen gaat.

Net alsof die mensen er iets aan kunnen doen wat Marokkaanse overheid heeft besloten. Weet je hoeveel mensen echt graag genaturaliseerd willen worden, hoe hard ze daarvoor werken? Ik heb regelmatig een feestje in de klas als er iemand zijn NL paspoort heeft gekregen, dan kunnen ze tenminste echt een toekomst op gaan bouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:08

Electra63 schreef:

Ik denk dat als het positieve ervaringen zijn dat de vermoeidheid dan niet toeslaat? :+

Woogy

zolang ik dezelfde voorbeelden niet kan geven over Nederlanders...heb ik het dan echt zo bij het verkeerde eind?

Zag laatst iets komisch langs komen op internet over allerlei gekleurde mensen die zeiden trots te zijn op hun komaf 'i'm a proud black man, indian etc etc'...en dan het commentaar erbij 'oh goed voor hun, vrij gevochten mensen'...'i'm a proud white man' en het commentaar 'he's a racist!'...

Anoniem

Schreef ik half uur? Half jaar. Vergeet niet dat je moet presteren als programmeur.....