Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
merrylegs schreef:en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed
Citaat:Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel. In Duitsland wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, een naam die ook voor de duivel wordt gebruikt.Soms valt de rol van de duivel en de rol van Sint in één figuur samen. In het Engels wordt de figuur van de duivel ook wel 'Old Nick' genoemd. Sinterklaas heeft hier klaarblijkelijk de slechte naam van zijn knecht overgenomen.In Amsterdam in de 16de en 17de eeuw liepen in de aanloop tot 6 december (de oorspronkelijke dag waarop Sint Nicolaas wordt gevierd) Zwarte Klazen, ook wel Sunderklazen genoemd, door de straten en klopten bij mensen aan om te vragen of er nog stoute kinderen waren. Klaas was hier dus de boeman. De latere Zwarte Piet nam de rol van de Zwarte Klazen over.
merrylegs schreef:en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed
Gypsy schreef:Het eerst wat in mij opkwam..
Nee, en die wandelende homp obesitas in een slee vol kadootjes, getrokken door een paar magere rendieren, dat is wel oké? Van geen wonder dat overgewicht in de vs zo'n probleem is. En daar moeten wij sinterklaas door vervangen? Nee danku, los eerst je eigen problemen maar op.
Snoevie schreef:Ik heb even iets gemist,wat heeft de VS ermee te maken?
Gypsy schreef:Snoevie schreef:Ik heb even iets gemist,wat heeft de VS ermee te maken?
Oh dat is eigenlijk mijn fout, in principe niks, maar dit was in gewoon mijn eerste reactie toen ik het voorstel van die fijne mevrouw hoorde (ben haar naam even kwijt) om sinterklaas dan maar gewoon "even" door santa claus te vervangen...
Mindim schreef:merrylegs schreef:en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed
Heb je naar Pauw en Witteman gekeken gisteren??
Snoevie schreef:merrylegs schreef:en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed
Je zou er eventueel misschien iets negatiefs in kunnen zien.........ik denk alleen niet dat de kindjes die zo'n liedje zingen daarbij stilstaan,dat zijn de volwassenen weer