Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:06

Vele namen, begrippen en gebruiken die in onze huidige samenleving voorkomen, stammen nog uit onze heidense voorgeschiedenis: zo zijn feesten zoalsPasen en Kerstmis verchristelijkte vormen van heidense seizoensfeesten die te maken hadden met de zonnewende. Er zijn nog talloze andere overblijfselen van onze voorchristelijke geschiedenis op te noemen.Een ervan is bijvoorbeeld Sinterklaas die sterk lijkt op Odin zoals die te zien is op enkele afbeeldingen. Voorbeelden zijn de baard, hoed (vervangen door een mijter), speer (staf nu) en mantel. Bovendien rijdt Odin ook in de lucht op een witte schimmel genaamd Sleipnir. De Zwarte Pieten staan mogelijk symbool voorHugin en Munin, de raven die Odin op de hoogte hielden van wat er gebeurde. Het is tevens aannemelijk dat elementen uit de aan Odin verwante Wilde Jachtlater in de Sinterklaaslegende zijn verwerkt. Het strooien met letters wordt gekoppeld aan het feit dat Odin ons de runetekens gaf. En de kleine liederen dierijmen en gezongen worden rond die periode hebben te maken met het feit dat de dichtkunst aan Odin gewijd .

Tjakka, komt zo van de wiki en gaat over de Germanen en onze sinterklaas, er komt geen slaaf aan te pas maar wel een raaf. Moeten negroïde mensen zichbhierom druk maken?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:23

en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:29

merrylegs schreef:
en wat dachten jullie van dit liedje dan: "Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt zacht geklopt [...] ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed

Citaat:
Zwarte Piet kan gezien worden als de personificatie van de duivel die door Sint is overwonnen en geknecht. Zwarte Peter of Zwarte Piet is een naam die vanaf de late Middeleeuwen wordt gebruikt voor de duivel. In Duitsland wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, een naam die ook voor de duivel wordt gebruikt.Soms valt de rol van de duivel en de rol van Sint in één figuur samen. In het Engels wordt de figuur van de duivel ook wel 'Old Nick' genoemd. Sinterklaas heeft hier klaarblijkelijk de slechte naam van zijn knecht overgenomen.In Amsterdam in de 16de en 17de eeuw liepen in de aanloop tot 6 december (de oorspronkelijke dag waarop Sint Nicolaas wordt gevierd) Zwarte Klazen, ook wel Sunderklazen genoemd, door de straten en klopten bij mensen aan om te vragen of er nog stoute kinderen waren. Klaas was hier dus de boeman. De latere Zwarte Piet nam de rol van de Zwarte Klazen over.

Ik denk hierom?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:30

Het eerst wat in mij opkwam..

Nee, en die wandelende homp obesitas in een slee vol kadootjes, getrokken door een paar magere rendieren, dat is wel oké? Van geen wonder dat overgewicht in de vs zo'n probleem is. En daar moeten wij sinterklaas door vervangen? Nee danku, los eerst je eigen problemen maar op. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:30

merrylegs schreef:

Heb je naar Pauw en Witteman gekeken gisteren??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:31

merrylegs schreef:

Je zou er eventueel misschien iets negatiefs in kunnen zien.........ik denk alleen niet dat de kindjes die zo'n liedje zingen daarbij stilstaan,dat zijn de volwassenen weer

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Gypsy schreef:
Het eerst wat in mij opkwam..

Nee, en die wandelende homp obesitas in een slee vol kadootjes, getrokken door een paar magere rendieren, dat is wel oké? Van geen wonder dat overgewicht in de vs zo'n probleem is. En daar moeten wij sinterklaas door vervangen? Nee danku, los eerst je eigen problemen maar op. :+

_O- geniaal

Snoevie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Ik heb even iets gemist,wat heeft de VS ermee te maken?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:38

Snoevie schreef:

Oh dat is eigenlijk mijn fout, in principe niks, maar dit was in gewoon mijn eerste reactie toen ik het voorstel van die fijne mevrouw hoorde (ben haar naam even kwijt) om sinterklaas dan maar gewoon "even" door santa claus te vervangen...
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 23-10-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:44

De quote van hierboven met als de sint als duivel.
Is dat niet het filmscript van de film sint.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:48

De vader van n meisje bij op school (hij heeft ook een donkere huidskleur) zei: dat blanke.mensen zich scholen om er zo uit te zien als ons, dat is toch prachtig!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:57

Gypsy schreef:
Snoevie schreef:

Oh dat is eigenlijk mijn fout, in principe niks, maar dit was in gewoon mijn eerste reactie toen ik het voorstel van die fijne mevrouw hoorde (ben haar naam even kwijt) om sinterklaas dan maar gewoon "even" door santa claus te vervangen...

Oh zo! Ach joh dat gaat volgens mij echt niet gebeuren.

Mijn zusje past op bij een donker gezin............die gek zijn op het hele feest! Die halen hun schouders op en maken zich er niet druk om,waarschijnlijk de allerbeste reactie _/-\o_

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:59

Nee dat zie ik ook nog niet gebeuren, bovendien vond ik dat ze zich door die opmerking behoorlijk liet kennen. Erg snugger komt ze op mij niet over, in elk geval...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:01

Nee idd. Ik ben toch wel benieuwd wat er nu allemaal gaat gebeuren

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:04

Ik verwacht niks, misschien gaat nederland beloven dat piet geen rode lippestift mag, mag de pruik niet kroezen en wordt de smink een tintje lichter. Maar ach als dat het ergste moet zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:08

De politiek gaat zich er iig niet mee bemoeien. VN kan niets verplichten. Dus gewoon lekker doorgaan zoals het al die jaren is gegaan.

De opmerking dat we geen behoefte hebben aan twee keer Santa Claus: het zou niet de eerste keer zijn dat de kopie het beter doet dan het origineel. En Santa Claus heeft ook zijn elfjes op de Noordpool die hem helpen. Zouden dan niet alle mensen met dwerggroei de barricaden opmoeten omdat dit discriminatie en uitbuiting is?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:10

Zijn die elfjes ook niet vaak roodharig? Discriminatie van de gingers!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:15

Zoals ik al zei, mevrouw ziet het nogal door een gekleurde ( :') ) bril, laat haar eerst maar eens naar haar eigen tradities kijken dus. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:15

Ach kerst zal voor veel van ons nooit worden wat het voor de amerikanen is.

Cassidy,daar heb je gelijk in. Iedereen moet het gewoon lekker doen(of niet doen natuurlijk)zoals hij of zij wil

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:17

Stel dat Sinterklaas of piet wordt veranderd, hoe gaat men dat hun kinderen vertellen? De kinderen die nog lekker naïef zijn, die er niet bij nadenken dat piet zwart is. Moet je die het echt uit gaan leggen hoe het komt dat zwarte piet opeens, ik noem maar wat, blauwe piet genoemd moet worden? Of dat sinterklaas opeens "kerstman" moet heten? Volgens de kinderen zijn dat compleet verschillende personen hoor. Ik geloof dat hier weinig rekening mee wordt gehouden, zo gemakkelijk is het niet om ze "gewoon" een beetje aan te passen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:18

Ik geloof ook niet dat dat gaat gebeuren joh. De VN komt heus niet bij je thuis kijken ofzo :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:19

Ik heb met kerst echt niks, geen idee hoe dat komt. Omdat het te commercieel is denk ik.

Sint en piet, dat is oerhollands. En juist nu, nu alles mondialer en europeser moet, hebben mensen behoefte aan een stukje eigen identiteit. Dat verklaart misschien de heftige reacties van mensen ook deels?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:19

Mindim schreef:
merrylegs schreef:

Heb je naar Pauw en Witteman gekeken gisteren??

wat is dat :) ? ik woon in België dus hier hebben ze dat wsl niet.
Snoevie schreef:
merrylegs schreef:

Je zou er eventueel misschien iets negatiefs in kunnen zien.........ik denk alleen niet dat de kindjes die zo'n liedje zingen daarbij stilstaan,dat zijn de volwassenen weer

ik ben absoluut niet tegen zwarte piet hoor, alleen maakte een paar pagina's geleden iemand de opmerking 'we moeten wellicht wel de liedjes aanpassen' oid. en ik snap dat mensen die zwarte piet niet kennen hier rascisme in zien. (het liedje zelf stamt ook wel van tig jaar geleden!)

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:20

Nee maar wat dacht je van de omgeving? De reclame's, de liedjes op scholen, het bezoek van sint, de programma's op tv ed. Als ik alleen maar van sint te horen kreeg in mijn gezin geloofde ik er nogstees in hoor. :=

EDIT: als reactie op snoevie
Laatst bijgewerkt door Marleenloveu op 23-10-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:20

ohh sorry merrylegs zo had ik m niet begrepen!