Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:58

Die hartstilstand lijkt me enigszins logisch. Als je lang genoeg zonder zuurstof zit houd je hart er ook mee op. Vandaar het reanimeren ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:11

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:30

Net op het nieuws dat de prognose mOgelijk nog langer op zich laat wachten. Vraag me af wat mensen vinden... Kan je dut maken tegenover het volk wat al dagen mee leeft? Er zijn mensen die dusdanIg koningsgezind zijn dat ze al dagen niet slapen. Ik neem aan dat iig bekend is wat er wel of niet voor verwondingen zijn, maar bijv, ligt hij zelf in coma? Of wordt hij in coma gehouden? Voor mij niet belangrijk, maar genoeg mensen die hier een antwoord op willen. Bij komend voordeel is dat je op die manier ook het speculeren tegen gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:31

IndianLady schreef:
Die hartstilstand lijkt me enigszins logisch. Als je lang genoeg zonder zuurstof zit houd je hart er ook mee op. Vandaar het reanimeren ook.

Is hartstilstand dan bevestigd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Je gaat niet reanimeren als er geen hartstilstand is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:35

Hoezo niet?
Bij twijfel ga je namelijk altijd reanimeren. Of er daadwerkelijk een hartstilstand is, weet je vaak niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:35

Bij een ademstilstand reanimeer je ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:37

Vandaar ook mijn vraag; is er een hartstilstand bevestigd? Reanimatie zegt niet direct iets over hartstilstand namelijk :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:38

Je reanimeert ook bij niet volledig hartstilstand, want voordat je hart in stilstand gaat gaat het eerst fibrileren. Dan ga je ook al naar adem happen en dat is over het algemeen reden om te gaan reanimeren. Dan staat je hart dus nog niet helemaal stil.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:39

Neem aan dat reddingsmedewerkers wel de juiste opleiding en apparatuur hebben om een hartstilstand te kunnen onderscheiden. Lijkt me stug dat die geen AED'tje bij zich hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:40

Je gaat reanimeren als het slachtoffer niet meer ademt. Als er ademhaling is, draai je het slachtoffer in een stabiele zijligging om de ademweg vrij te houden..dan ga je geen hartmassage toepassen...je houd de ademhaling in de gaten, stopt de ademhaling, dan ga je reanimeren, dan mag je aannemen dat het hart is gestopt.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:40

Ik vind wel dat je het wel kan maken om de prognose uit te stellen hoor. Als er nog geen juiste prognose gegeven kan worden, moet je dat ook niet geven. Denk eerlijk gezegd dat ze niet echt rekening houden met de mensen die ongelofelijk koningsgezind zijn, en terecht! Moet je die mensen dan opzadelen met een prognose die niet klopt? Dan wordt er straks weer gezegd dat ze gelogen hebben..

En ookal geven ze een prognose, die zal óók weer in twijfel genomen worden! Want iedereen weet het beter dan de dokters..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:43

Nikka, maar je begint al met reanimeren voordat je de AED aansluit. De AED die ik gebruik zegt niet; hartstilstand. En de pols voelen is gedateerd omdat het slecht meetbaar is.
Dus onderscheiden kan je moeilijk op de berg doen. Alleen op basis van reanimatie kun je niet zeggen dat Friso een hartstilstand heeft gehad.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:44

Lijkt me inderdaad niet zo gek dat hij een hartstilstand heeft gehad na zo'n tijd zonder zuurstof te hebben gezeten.

Via Wikipedia is het volgende te vinden over reanimeren:
"Reanimeren is het kunstmatig overnemen van de ademhaling en de bloedsomloop, indien er sprake is van een circulatiestilstand. Indien zowel de ademhaling, als de circulatie weer op gang gebracht moeten worden, spreekt men ook wel over Cardiopulmonaire Resuscitatie (CPR).

Om te kunnen leven, is de constante aanvoer van zuurstofrijk bloed van levensbelang. Onze organen kunnen niet functioneren zonder zuurstof. De hersenen zijn het kwetsbaarst: na vier tot zes minuten zonder zuurstof raakt al een (groot) gedeelte zo beschadigd, dat normaal functioneren misschien niet meer mogelijk is.

Het transport van zuurstof via ons bloed kan op twee manieren worden verstoord:
1. Bloed wordt niet meer rondgepompt omdat het hart niet (goed) functioneert. Het hart kan wel bewegen (fibrilleren) maar heeft geen effectieve pompwerking. We spreken dan van een circulatiestilstand. Bij een hartstilstand is er geen of nihil beweging.
2. Er wordt geen zuurstof meer in het bloed opgenomen. Dit wordt een ademhalingsstilstand genoemd.
Als er sprake is van een ademhalings-, en circulatiestilstand wordt dit de klinische dood genoemd. Echter, door zo snel mogelijk te starten met de reanimatie kan de definitieve dood mogelijk worden voorkomen. Het is dus van groot belang dat de reanimatie zo snel mogelijk wordt gestart."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:45

russel schreef:
Je gaat reanimeren als het slachtoffer niet meer ademt. Als er ademhaling is, draai je het slachtoffer in een stabiele zijligging om de ademweg vrij te houden..dan ga je geen hartmassage toepassen...je houd de ademhaling in de gaten, stopt de ademhaling, dan ga je reanimeren, dan mag je aannemen dat het hart is gestopt.

Is geen goede aanname; hart heeft meer kans op defibrilatie namelijk. Anders zou een AED ook niet nuttig zijn, AED legt het hart namelijk stil zodat het zichzelf hopelijk opnieuw herstart. Volledig stilstaand hart krijg je namelijk erg slecht tot niet op gang...
Maar op basis van het bericht van reanimatie is niets nuttigs te zeggen over hartstilstand of niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-02-12 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:46

Maar jolien; hoe weet je dan hoeveel tekort hij aan zuurstof heeft gehad? :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:49

vuurneon schreef:
Nikka, maar je begint al met reanimeren voordat je de AED aansluit. De AED die ik gebruik zegt niet; hartstilstand. En de pols voelen is gedateerd omdat het slecht meetbaar is.
Dus onderscheiden kan je moeilijk op de berg doen. Alleen op basis van reanimatie kun je niet zeggen dat Friso een hartstilstand heeft gehad.

De AED die ik heb geeft dat wel aan. De meer professionele laten zelfs ECG's zien en dat zijn geen grote apparaten (1,6 kg). Dan nog start je met Reanimeren en sluit je de AED aan en die geeft verder aan of reanimeren noodzakelijk is of er een stroomstoot gegeven moet worden of helemaal niks. Als reanimatie vrij lang heeft geduurd kan je bijna wel voor zeker aannemen dat er een hartstilstand is geweest. Want anders was dat er tussentijds wel uitgekomen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:51

vuurneon schreef:
Maar jolien; hoe weet je dan hoeveel tekort hij aan zuurstof heeft gehad? :)

Al eerder had ik gezegd dat dat vrij lastig is om precies achter te komen.
Maar nog even samenvattend:
laten we ervan uitgaan dat hij inderdaad 20 minuten onder de sneeuw heeft gelegen.
Het schijnt dat je lichaam na ongeveer 15 minuten daadwerkelijk zonder zuurstof zit.
Dat zou dus betekenen dat hij in theorie 5 minuten echt zonder zuurstof heeft gezeten...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:53

Óngeveer 20 minuten, ongeveer 15 minuten. Misschien wel 23 en 12, misschien wel 18 en 16, etc. Je kunt er echt niets van zeggen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:55

T is puur speculeren, net als met de hartstilstand.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:57

russel schreef:
Off piste skieën is niet zo ongewoon als men hier denkt...

http://www.coolcarver.nl/freeride_camps/

Off piste is ook niet raar!
Alleen dit gaat wel onder begeleiding van een speciale gids. (een aantal wintersportdekkingen van de verzekering stelt dit als eis, of je moet een speciale bergsport verzekering afsluiten)

Het probleem is alleen elk jaar die gekken die zonder enige voorbereiding, ervaring of benul van de piste af dwalen "doen we wel effe" je ziet ze vanuit de liften soms al kloten in onherbergzaam gebied.
Dat Friso en familie geld zat hebben om hem met de helikopter weg te dragen, veel gewone mensen hebben dat niét maar weten niet dat hun off piste avontuur mogelijk niet verzekerd is.

In een ander topic heb ik n.a.v. een foto die ik daar zag ook een reactie gegeven:

Ik schreef:
Sowieso, met off piste, denk eraan dat in Oostenrijk en Zwitserland de bossen tussen de pistes 'wildruhezones' of 'wildschutzgebiete' kunnen zijn, waar dieren kunnen schuilen tegen de massa's toeristen op de berg...
http://www.wildruhezonen.ch/wr201.php
Ook heb je grote kans dat je ongemerkt aanwas van jonge plantjes en boompjes (zo belangrijk!) kapotskiet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:59

Blue_Eyes schreef:
Óngeveer 20 minuten, ongeveer 15 minuten. Misschien wel 23 en 12, misschien wel 18 en 16, etc. Je kunt er echt niets van zeggen...

Nee, ik heb ook niet gezegd dat het precies zo is. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij lang genoeg zonder zuurstof heeft gezeten om een hartstilstand te veroorzaken.
Maargoed, als we er niks van kunnen zeggen, waarom hebben we het er dan nog over?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:00

Ben ik nu de enigste die het belachelijk vind dat elke keer als er bezoek heen gaat dat dat op de foto wordt gezet? Laat die mensen met rust. Wij kunnen mee leven maar hoeven toch niet alles te weten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:01

Jolien87 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee, ik heb ook niet gezegd dat het precies zo is. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij lang genoeg zonder zuurstof heeft gezeten om een hartstilstand te veroorzaken.
Maargoed, als we er niks van kunnen zeggen, waarom hebben we het er dan nog over?

Je kan ook een hartstilstand krijgen door onderkoeling, dus het zegt helemaal niks.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:01

Nouja, alles weten... Wat is er bijzonder aan dan vrouw en moeder langs gaan? Das toch logisch?