Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:54

Dit gaat denk ik wel economische gevolgen hebben voor de gehele wereld, dus ook voor ons en op zich hoeven die niet per saldo negatief te zijn. Japan zal een sterke focus hebben op de wederopbouw. Er moet dus ontzettend veel geinvesteerd worden in bijvoorbeeld infrastructuur, fabrieken, woningen, machines etc. Veel zal japan moeten importeren, wat weer mogelijke economische kansen biedt voor andere landen.

Voor Japan zou dit overigens op de langere termijn ook economische voorspoed kunnen brengen. Het land beschikt waarschijnlijk over een paar jaar over de modernste productiefaciliteiten, een hagelnieuwe infrastructuur etc. Ze zullen dan ook heel efficient kunnen produceren denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:03

De beurs is ook al van de kaart aan het raken dus ook financieel heeft het zijn gevolgen (ben niet genoeg economisch onderlegd om te zeggen wat :+ )

In Duitsland worden alle kerncentrales van voor 1980 gesloten stond op BreakingNews en de rest wordt gecontroleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:06

Ik snap er werkelijk niks meer van.. :?

Iemand die in kleine kindertjes-taal aan mij uit kan leggen hoe het er nu voor staat? _O-

Heb een zware dag gehad en kan het echt even niet meer volgen

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:22

Heb ik ook nodig denk ik := snap het ook niet zo goed meer

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:48

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:50

Er is een nieuwe aardbeving geweest. Niet zeker is het of het gaat om een naschok of om een geheel nieuwe aardbeving. In delen van Japan sneeuwt het inmiddels en dat bemoeilijk de redding van mensen en het bergen van de lichamen. Er zijn inmiddels 3400 lijken geborgen.

In Fukushima is er vannacht in reactor 2 een ontploffing geweest. Waarschijnlijk is het reactorvat of een onderdeel daarvan beschadigd net als het gebouw. Er lekt inmiddels radioactieve straling uit weg.
Reactor 4 was in onderhoud. De opslagtank met daarin de staven reactieve stof (splijtstaven) heeft vlam gevat en heeft een aantal uren gebrand. Dardoor is veel koelvloeistof weggelekt. inmiddels word geprobeerd dat weer aan te vullen. Het is niet duidelijk of dat lukt. Bij deze brand zijn grote hoeveelheden straling vrijgekomen. Plaatselijke tot wel 400x de toegestane hoeveelheid.
In de reactoren 1 en 3 lijkt een gedeelte van de splijtstaven te zijn gesmolten.

Inmiddels lijkt de straling weer wat te zijn gezakt. In en om Tokio en Fukushima zijn ook verhoogde stralingen gemeten. Er word behoorlijk voedsel gehamsterd en er is een te kort aan brandstof, voedsel, water en andere eerste levensbehoeftes. Japanners proberen het land te ontvluchten, maar er zijn niet genoeg vluchten.

Nederlandse (en europese) nieuwsteams komen terug uit japan. Het gevaar om te blijven is te groot.
Japan heeft nog steeds geen aanvraag voor hulp ingediend bij de vn.

Volgens mij heb ik zo de hoofdlijnen wel.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 15-03-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:55

Heb er even op gekeken.. kan het alleen even niet opslaan.

Zo bizar; in het ene land maken mensen elkaar dood (Bahrain en Libië) en in het andere gebeurd ramp na ramp.
We zouden ons moeten schamen.. :o

Veulen84: Dat heb ik inderdaad net gelezen. :j
Ik vraag me af hoelang dit nog gaat duren.
Er is nog zoveel werk en wie weet wanneer er weer één komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:57

CNN; Vrouw is tijdens de aardbeving (de eerste) bevallen van een baby!
Zou je maar overkomen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:58

Daar stonden toch al foto's en al van op internet? Heb dat gister of eergister al gezien dacht ik, pasgeboren baby in een schuilkelder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:59

Deze geloof ik niet.. ik zag geen schuilkelder.. maar kan ook wel hoor.. ik had hem zelf niet eerder gezien.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:03

KoudbloedKim schreef:
Zo bizar; in het ene land maken mensen elkaar dood (Bahrain en Libië) en in het andere gebeurd ramp na ramp.
We zouden ons moeten schamen.. :o

waarom moeten wij ons schamen, als het aan de mensen ligt was die Kadaffi allang afgevoerd in een dwangbuis, alleen doordat de VN uit teveel tegenstrijdige belangenpartners bestaat, gebeurt er maar niets, ben bang dat Kadafi straks weer gewoon doorgaat als Dictator en dat hij ongestoord verder kan gaan. En aan de rampen daar, kunnen wij niets doen, alleen hulp aanbieden en dat is gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:15

Ik bedoel wij in een andere vorm.. in de vorm van mensen zoals Kadaffi en de mensen die daarbij horen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:19

jeetje wat veel straling!
ongelofelijk..
ik zou me ook maken dat ik weg kwam

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:25

KoudbloedKim schreef:
Deze geloof ik niet.. ik zag geen schuilkelder.. maar kan ook wel hoor.. ik had hem zelf niet eerder gezien.

o dan was het een andere misschien. Er stond in de uitleg iets van dat de moeder in de schuilkelder liefdevol naar haar pasgeboren baby keek die 1 dag na de tsunami geboren was ofzoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:27

Als ik hem nog een keer voorbij zie komen, zal ik even opletten. :j

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:43

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:30

*\o/* mijn oom vliegt straks naar Hong Kong met zijn schoonouders en zoonje. Wrang is dat hij mijn tante moet achterlaten, zij moet werken voor CNN.

En ik vind het wrang dat een hoop mensen niet die mogelijkheid hebben :\ dus ik voel me nu heel erg dubbel, tuurlijk ben ik blij dat mijn oom en mijn neefje straks veilig ziitten, hoor! (zeker ook voor mijn opa en oma die hebben sinds donderdag niet meer geslapen) maar als ik dan bedenk dat je, alleen als je geld hebt (veel geld) de veiligheid kan opzoeken, vind ik dat echt heel erg eigenlijk.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:23

zooo!
dat is ook lastig je vrouw achterlaten... had ik persoonlijk niet gedaan , of ik was zelf dan gebleven of had haar toch mee genomen.
mij is de situatie toch veel te kritiek om daar te blijven ALS je terug kunt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:28

Die keuze is niet zo reuze in Japan; daar is het: of je gaat weg en je zegt dág tegen je hoe functie bij CNN óf je blijft. En hij moet wel naar Hong Kong want je kan het niet maken om je zoontje van twee aan die straling bloot te stellen. Plus dat hij zijn schoonouders moet begeleiden die beiden een respectievelijke leeftijd van 98 jaar hebben. Die schup je ook niet zomaar even alleen op een vliegtuig ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:36

AmyII schreef:
Die keuze is niet zo reuze in Japan; daar is het: of je gaat weg en je zegt dág tegen je hoe functie bij CNN óf je blijft. En hij moet wel naar Hong Kong want je kan het niet maken om je zoontje van twee aan die straling bloot te stellen. Plus dat hij zijn schoonouders moet begeleiden die beiden een respectievelijke leeftijd van 98 jaar hebben. Die schup je ook niet zomaar even alleen op een vliegtuig ;)

CNN is van de Amerikanen dus die zullen wel voorzorgsmaatregelen nemen, die zijn altijd bang voor alles.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 15-03-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:38

ik zou mijn leven niet riskeren voor een baan ;)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:42

desty schreef:
ik zou mijn leven niet riskeren voor een baan ;)

Ik ook niet, daag, dat zien we later wel weer, je kan het ook op je CV zetten

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:59

kernreactor 4 brand nu ook meld de NOS

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:00

Er is weer brand in de reactor 4 bij fukushima. De straling is te hoog om van dichtbij de rand te kunnen blussen. Er lijkt zich een waterstof explosie te hebben plaatsgevonden. Maar dat word officieel nog ontkent.

De temperatuur in reactor 5 en 6 lijkt ook weer te stijgen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:04

500x zo veel straling als normaal, maar geen paniek, yeah right