zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:28

Ik ben het niet met je eens. De grootste fout die in Nederland gemaakt is om altijd maar excuses te verzinnen voor vervelend en crimineel gedrag van allochtonen. Daarom werkt de integratie ook niet. Het is de hoogste tijd voor gelijke monniken, gelijke kappen. Geen excuus meer, verantwoording voor eigen gedrag!

CtjeLief

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:29

(onbekend maakt onbemind en dat mes snijdt aan 2 kanten zeg ik altijd maar)

Let's agree to disagree dan maar in dat geval ;) :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:32

ik ga echt helemaal met ctjelief mee! ik merk het ook in mijn werk. ik werk met marokkaanse jeugd. ze worden vaak al negatief benaderd. en daardoor raken ze enkel gefrustreerder. maar geef ze eens verantwoordelijkheid, behandel ze menswaardig en ze dragen je op handen! zo is het overigens altijd geweest met jeugd, wat voor afkomst ze ook hebben. ik denk dat jullie de 'straten' met hun jongeren maar eens echt moeten leren kennen. ga eens een maandje de straat op en negeer eens voor een maand de media. ga intern :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:37

Waarom zou je niet iedereen gelijk behandelen? Altijd als een allochtoon iets fout doet is wel een excuus-truus of excuus-instantie die vind dat het allemaal hel logisch is en je ze het eigenlijk niet kwalijk mag nemen. En zo houd je dit in stand. En zo al integratie nooit een feit worden.

SixBar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:39

Is het niet zo dat dat altijd goed praten meer schade doet dan ze eens goed de les lezen? Op school hadden we ook een paar van die raddraaiers en veel leraren konden daar niet tegen op. Dat waren de lessen die altijd in chaos eindigden. We hadden een leraar die een paar keer kampioen was geweest in een of andere vechtsport. Die pikte niks en die raddraaiers durfden bij hem niks uit te halen omdat ze wisten dat ze niet tegen hem op konden. Dat vond ik altijd laf. Als je zo stoer bent dan probeer je ook de leraar die je niet makkelijk aan kan. Toen heb ik begrepen dat harde hand nodig is en beter helpt dan al dat begrip opbrengen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:45

faye schreef:
Waarom zou je niet iedereen gelijk behandelen? Altijd als een allochtoon iets fout doet is wel een excuus-truus of excuus-instantie die vind dat het allemaal hel logisch is en je ze het eigenlijk niet kwalijk mag nemen. En zo houd je dit in stand. En zo al integratie nooit een feit worden.

Door ook te kijken naar de kern van het probleem. Waar komt slecht gedrag vandaan? Worden deze jongens vaak vervelend benaderd? Leven zij naar het stereotype dat hun is opgeplakt? Leven zij in sociaal-economisch slechte omstandigheden? Ga zo maar door. Door goed naar de kern te kijken en deze aan te pakken wil nog niet zeggen dat slecht gedrag opzichzelf niet gestraft hoeft te worden. Het is niet of of. Het is én. En de jongens straffen, alle jongeren ongeacht afkomst, en kijken waar het gedrag vandaan komt en zorgen dat bijvoorbeeld arme buurten waar veel criminaliteit voorkomt extra aandacht krijgen. Door te zorgen dat het beter gaat in die wijk zal de criminaliteit afnemen en voorkomen worden. Dat is veel effectiever dan 'dom' straffen. Even nog één klein voorbeeldje. Mijn ouders hebben mij nooit hard gestraft zij bouwden respect op en wanneer ik dan wat fout deed was het meer het 'wij zijn teleurgesteld' effect. Ik had dan honderd keer liever 'hard' gestraft geworden. Dat doet veel minder.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:21

Ik geloof ook erg in het empoweren van jongeren (en mensen in het algemeen) dat is ook de focus die ik in mijn werk toespits.. Als je op de link klikt kun je een filmpje bekijken waarin jongeren empowered worden. Dit is wat ik ook doe binnen mijn werk, alleen doen wij het nog uitvoeriger, namelijk in een traject van een week.. Jongeren stappen als herboren uit deze week, ik heb veel (lastige, problematische) jongeren zien veranderen als een blad aan een boom..

Sommigen zullen hier wellicht niet in geloven, ik wel in ieder geval, en ben ervan overtuigd dat ene aanpak als deze meer effect heeft dan een harde straf..

http://www.omroep.nl/artikelen/durf-jij ... ep-te-gaan

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:24

Criminaliteit neemt toe door álle jeugd gewoon door de "heb",om van alles te kunnen kopen wat ze willen hebben,om dingen te kunnen doen die ze anders niet kunnen,om luxe en royaal te kunnen leven.Dát zijn de meeste redenen van criminaliteit,het ligt bijna altijd aan de vrienden waar ze mee omgaan.Het gezegde:waar je mee omgaat word je mee besmet is vaak waar.
Vele hebben een goed hart en/of karakter,maar worden gefrustreerd door wat de 'rijke' om zich heen hebben en hun niet.Je kan dat niet veranderen,sommige zijn rijk en andere weer niet.Als ze 1x beginnen met stelen denken ze: heey dat gaat makkelijk en gaan zo van kleine diefstallen naar het grotere werk.En daarom moeten criminelen langer de cel in worden gezet,zodat ze andere niet kunnen besmetten [voorlopig].

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:54

@Gohya

En ook omdat ze een voorbeeld nemen aan hun maatjes die ogenschijnlijk succes hebben met die leefstijl. Het is geen geheim meer dat de drugshandel al voor een groot deel in handen is van ze. De kleine criminaliteit ontstegen zijn ze nu zeer actief in de soft- en harddrugs handel.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:51

faye schreef:

Als je echte problemen niet benoemen mag zonder bang te zijn om voor van alles en nog wat uitgemaakt te worden dan zijn de problem nog dieper geworteld dan nu al aangenomen wordt. Jouw excuus-truus benoeming herken ik heel erg goed in de discussie.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:58

Krips schreef:
faye schreef:

Door ook te kijken naar de kern van het probleem. Waar komt slecht gedrag vandaan? Worden deze jongens vaak vervelend benaderd? Leven zij naar het stereotype dat hun is opgeplakt? Leven zij in sociaal-economisch slechte omstandigheden? Ga zo maar door. Door goed naar de kern te kijken en deze aan te pakken wil nog niet zeggen dat slecht gedrag opzichzelf niet gestraft hoeft te worden. Het is niet of of. Het is én. En de jongens straffen, alle jongeren ongeacht afkomst, en kijken waar het gedrag vandaan komt en zorgen dat bijvoorbeeld arme buurten waar veel criminaliteit voorkomt extra aandacht krijgen. Door te zorgen dat het beter gaat in die wijk zal de criminaliteit afnemen en voorkomen worden. Dat is veel effectiever dan 'dom' straffen. Even nog één klein voorbeeldje. Mijn ouders hebben mij nooit hard gestraft zij bouwden respect op en wanneer ik dan wat fout deed was het meer het 'wij zijn teleurgesteld' effect. Ik had dan honderd keer liever 'hard' gestraft geworden. Dat doet veel minder.

Ik neem niet aan dat men 'opeens' besloten heeft een bepaalde doelgroep vervelend te benaderen. Een doelgroep wordt vervelend behandeld door hun eigen acties?
Zal het dan toch echt komen omdat er een grote groep allochtonen is die het voor de rest verpesten?

Overigens.. over allochtonen uit bepaalde landen hoor ik nooit nieuwsberichten over dat zij zich gediscrimineerd voelen en daarom maar een vrijbrief hebben gekregen om rotzooi te trappen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:00

Citaat:
Een doelgroep wordt vervelend behandeld door hun eigen acties?

In heel veel gevallen niet... Dat er vervelende rotte appels zijn is GEEN excuus om dan een groep jongeren automatisch maar negatief te benaderen...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:05

CtjeLief schreef:
Citaat:
Een doelgroep wordt vervelend behandeld door hun eigen acties?

In heel veel gevallen niet... Dat er vervelende rotte appels zijn is GEEN excuus om dan een groep jongeren automatisch maar negatief te benaderen...

Nee hoor, maar dan geen excuus zoeken waarom de rotte appels rot zijn geworden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:06

Rebeccatjuh schreef:
Overigens.. over allochtonen uit bepaalde landen hoor ik nooit nieuwsberichten over dat zij zich gediscrimineerd voelen en daarom maar een vrijbrief hebben gekregen om rotzooi te trappen?

Terwijl die oorspronkelijk op dezelfde manier behandeld werden als die groep die nu zo veel ellende veroorzaakt. Hoe kan het dat dan toch die ene groep zoveel kritiek krijgt terwijl de andere groep het heel fijn voor elkaar heeft. Ik weet ook zeker dat die niet zullen klagen over de tolerantie van Nederlanders. Een Nederlander wordt pas intolerant als je er een reden voor geeft! En als je heel veel reden geeft dan gaan ze stemmen op een partij als de pvv en een persoon als Wilders.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 10-07-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:06

een excuus is iets anders dan een kern van een probleem... ;) door de kern te onderzoeken en dat aan te pakken krijg je meer voor elkaar dan zonder pardon straffen zonder verder te kijken waar het gedrag vandaan komt. Los je niets mee op, zorgt alleen maar voor meer frustratie bij jongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:07

De problemen met bijvoorbeeld marrokaanse jongens is grotendeels een cultuur probleem. Die gozertjes mogen alles, zijn de baas over oudere zussen. En dat los je neit op door ze zielig te vinden omdat men ze negatief zou benaderen. Tegenwoodig discrimineer je al als je een allochtoon niet voor laat bij de kassa!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:08

Citaat:
En dat los je neit op door ze zielig te vinden omdat men ze negatief zou benaderen

Ben ik met je eens :)
Ik heb het overigens ook helemaal niet over 'zielig vinden' hoor...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:10

faye schreef:
De problemen met bijvoorbeeld marrokaanse jongens is grotendeels een cultuur probleem. Die gozertjes mogen alles, zijn de baas over oudere zussen. En dat los je neit op door ze zielig te vinden omdat men ze negatief zou benaderen. Tegenwoodig discrimineer je al als je een allochtoon niet voor laat bij de kassa!

In Utrecht is het zelfs al zo ver dat er aparte loketten zijn in het gemeentehuis. Kun je je voorstellen wat er zou gebeuren als iedere groep van een bepaalde overtuiging daar om zou vragen? Loketten voor Christenen, Joden, Buddhisten, Katholieken en noem ze maar verder op. Dat er mensen zijn die dat een normale ontwikkeling vinden gaat mij boven de pet.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:10

CtjeLief schreef:
een excuus is iets anders dan een kern van een probleem... ;) door de kern te onderzoeken en dat aan te pakken krijg je meer voor elkaar dan zonder pardon straffen zonder verder te kijken waar het gedrag vandaan komt. Los je niets mee op, zorgt alleen maar voor meer frustratie bij jongeren.

Maar dan onderzoek je het probleem en dan besluit je om maar ongelijk te behandelen? Want ja... zij hebben een probleem?
Dan gooien we er nog wat gesubsidieerde workshops of vrijetijdsbesteding tegenaan?
Dan bouwen we nog een aantal speelvelden/voetbalvelden om een bepaalde doelgroep maar te koesteren en te hopen dat zij dan geen overlast meer veroorzaken?

Iedereen heeft problemen, maar maak het niet het probleem van de samenleving.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:11

CtjeLief schreef:

Hoe lang wordt die kern nu al onderzocht? Hoeveel vooruitgang is er geboekt?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:13

Als jouw kind een snoepje pikt, ga je hem dan vragen waarom hij dat deed en hem daar therapie voor geven of wordt hij even op zijn plek gezet en doet hij het nooit meer?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:15

Rebeccatjuh schreef:
CtjeLief schreef:

Maar dan onderzoek je het probleem en dan besluit je om maar ongelijk te behandelen? Want ja... zij hebben een probleem?
Dan gooien we er nog wat gesubsidieerde workshops of vrijetijdsbesteding tegenaan?
Dan bouwen we nog een aantal speelvelden/voetbalvelden om een bepaalde doelgroep maar te koesteren en te hopen dat zij dan geen overlast meer veroorzaken?

Iedereen heeft problemen, maar maak het niet het probleem van de samenleving.

Ook hier geldt: let's agree to disagree.. ;)
Ik empower jongeren liever dan dat ik ze opsluit zodat ze er nog meer 'messed up' uitkomen...

Het lijkt me zinvoller jongeren oa. hun mogelijkheden in te laten zien, zoda ze ook gemotiveerd raken hier iets mee te doen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:19

Rebeccatjuh schreef:
Als jouw kind een snoepje pikt, ga je hem dan vragen waarom hij dat deed en hem daar therapie voor geven of wordt hij even op zijn plek gezet en doet hij het nooit meer?

Tja wat bedoel je met 'op zijn plek zetten'. Een pak slaag? nee.. Aangeven dat ik er niet van gediend ben? Zeker.. Ik zou het kind vragen waarom hij/zij dit heeft gedaan en ik zou het kind duidelijk maken wat de gevolgen hiervan zijn etc.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:20

Er is maar één straf voor. Gevangenis in en dan het land uit. Dat kan iedere groenteboer je vertellen. Vraag maar eens wat die doet met het rotte fruit dat hij tegenkomt.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:24

CtjeLief schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Tja wat bedoel je met 'op zijn plek zetten'. Een pak slaag? nee.. Aangeven dat ik er niet van gediend ben? Zeker.. Ik zou het kind vragen waarom hij/zij dit heeft gedaan en ik zou het kind duidelijk maken wat de gevolgen hiervan zijn etc.

Oke prima. En als jouw werknemer wat steelt van jouw bedrijf, volgt er dan een harde maatregel (ontslag) of therapie?

Als werkgever wil je geen mensen die stelen, als overheid wil je geen mensen die crimineel zijn.
En aan crimineel zijn moeten in mijn ogen harde consequenties zitten, besluit je dan toch crimineel te zijn dan zijn de gevolgen bekend...
Heb jij een 'probleem' dan los je dat zelf op, en dan laat je de staat daar niet voor opdraaien?