Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:24

Heino schreef:
superwoman schreef:
gedachtekronkels lijkt mij niet bepaald positief bedoeld!
Ik hóóp dat je het niet negatief bedoelde.

Discussie gaat niet altijd om je gelijk aan te tonen! Soms is er niet eens een gelijk!
Gaat ook om inzichten te begrijpen van de ander

Was ook niet positief bedoeld maar dat had ik niet mogen zeggen, mijn excuses!

In het geval van of je wel of niet met hoofddoek mag sporten zullen er ongetwijfeld wel regels zijn. Heb tot nu toe enkel bronnen gezien volgens wie het wél mag. Toch blijft er geroepen worden dat het níet mag. Erg vermoeiend want ik vind het nogal een stom mierenne*kerig onderwerp om over te praten. Leidt af van het daadwerkelijke onderwerp.

excuus aanvaard - al was het dus blijkbaar niet "tegen" mij bedoeld.
Ik wist/weet dat er gesport wordt met hoofddoeken, maar ik vind het dus niks, net als het dragen van een hoofddoek als docent.

Het leidt idd af van het onderwerp.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:25

Springert, je vond het toch zo slecht dat moslima's (volgens jou althans) niet deelnemen aan teamsporten, daarom niet integreren, isolement ingaan etc, nou hebben al een aantal mensen laten weten dat dit wel gebeurt, dus dat zou dan toch juist positief moeten zijn? Waarom dan toch nog steeds jou negatieve houding? Ik vind dat je jezelf ontzettend tegenspreekt, mijn mening..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 02-05-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:25

Springert schreef:
Als jij een bron nodig hebt om te weten of verenigingen en clubs zich aan regels en reglementen te houden heeft, dan neem ik jou compleet niet serieus meer, en beloof plechtig dat dit mijn laatste reactie was op onzin van jou.

Ik wil weten waar jij op baseert dat verenigingen hoofddoekjes moeten weigeren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:27

superwoman schreef:
jameyskatje schreef:
toch ken ik er 1 :+ hoe ze het doet,, geen idee, maar ze doet het!

wedstrijden ook?
Ik ken namelijk verschillende "judo scholen" en die zijn héél verschillend.

Laat kletsen, want dit is echt eigenwijsigheid ten top.
Judo is compleet onmogelijk in wedstrijdverband.

jameyskatje

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:29

zei de eigenwijsheid zelve/

(de judoster speelt geen wedstrijden nee, maar boeiend, ze heeft die ambitie niet. de volleybalster speelt wel wedstrijden, = een kwestie van mijn posts lezen. maar ik heb het idee dat je dat sowieso niet volledig doet maar heel selectief. ik wacht namelijk nog op heel veel antwoorden)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:30

jameyskatje schreef:
nog een x: waar een wil is is een weg. onmogelijk bestaat niet in mijn ogen.

als er markt/behoefte voor is, waarom niet?

met de foto's wilde ik aantonen dat sporten met een hoofddoek dus wel mogelijk is. als mens zijnde, niet als land zijnde. misschien kunnen wij dan nog wel van die 'moslimlanden' leren op dit vlak.

ik ga eigenlijk gewoon met CtjeLief mee, heb haar site eens doorgebladerd en ik ken zelf moslima's die sporten bij sportscholen/verinigingen. dat is bewijs genoeg voor mij

Tja...eigenwijs is ook wijs. In Nederland gaat dit niet lukken in ieder geval. Geen 1000 CtjeLiefs die dat kunnen veranderen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:32

wat een instelling. toevallig loopt nederland voorop als het gaat om dit soort ontwikkelingen. we hebben ook homohuwelijken en dergelijk.. had men een aantal jaren geleden ook niet gedacht toch? ik ben ervan overtuigd dat ons democratische land meeontwikkeld. dat moet haast wel. nederland is een inovatief en sociaal land, een zorgstaat.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 02-05-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:33

jameyskatje schreef:
nee geen wedstrijden naar mijn weten. de volleybalster overigens wel

Precies...omdat bij Volleybal dat veiligheidsaspect geen rol speelt. Geen contact met directe tegenstanders namelijk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:34

maar als je sport, moet je dan altijd wedstrijden spelen?? in mijn ogen niet hoor. ik jog, mountanbike, schaats als het kan, skeeler, rij paard, zwem af en toe en natuurlijk sportles op school. ik heb geen behoefte aan wedstrijden, ik heb voldoende aan de beweging en de sociale contacten die ik opdoe tijdens het sporten. dit geld vast voor heel veel anderen ook, vele hebben het al druk genoeg met werk en school, hiernaast willen ze gewoon lekker sporten. waarom ligt jou nadruk nu ineens zo op die wedstrijden?

hoe zit het trouwens met voetbal.. want nu ik eraan zit te denken schiet me te binnen dat ik 8 moslima's ken die voetballen waarvan 3 met hoofddoek. ze spelen ook wedstrijden
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 02-05-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:35

;)
jameyskatje schreef:
zei de eigenwijsheid zelve/

(de judoster speelt geen wedstrijden nee, maar boeiend

Dit is zeker wel boeiend, want dat geeft wel een bepaald niveau aan.
Of het kan op hoger niveau - dat vraag ik me ernstig af.
Judo is op de wedstrijd niet gemengd, maar normaal tijdens de training wel.
Potjes vechten doen ze niet overal heb ik gemerkt, terwijl dit juist judo is én dan vecht je dus ook met jongens.
Dat vechten gebeurd ook op de groind en lig je soms op minder ellegante wijze en mag je ook aan de broek trekken op kruisniveau, maar natuurlijk niet het kruis zelf :D

Uitzonderingen maken omdat iemand van het geloof niet met jongens mag stoeien op die wijze is imo gewoon irritant. Of je doet die sport gewoon mee, of niet.
Maar goed zo ben ik ;)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 02-05-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:36

CtjeLief schreef:
Onomstotelijk bewijs, dus Springert kan hoog en laag springen, sporten in teamverband IS mogelijk. Dat dat wel of niet in wedstrijdverband kan is niet eens relevant. Het gaat toch om het 'zogenaamde' intergreren,

daarom gaf Heino al een heel sterk punt aan. Eigenlijk is het sowieso te gek voor woorden om te zeggen dat sporten in teamverband noodzakelijk is voor integratie. Je kan sowieso ook individuele sporten 'samen' beoefenen, je kan ook gewoon NIET sporten en op een hobbyclubje gaan, ik bedoel maar, waar gaat het uberhaupt over? ;)

Tja....twee teams van alleen hoofdoekjesdraagsters kunnen ook tegen mekaar spelen, maar zoals ik zei, dat gaat alleen maar met geloofsgenoten. Spelen in een team dat ook uit de lokale bevolking bestaat is onmogelijk. Dat is dus de integratie die jij voor ogen hebt? Maakt voor mij wel een hele hoop duidelijk ineens.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:36

Ik heb er ook totaal geen problemen mee, niet iedereen is gelijk toch.
Zolang je maar wel het hele gezicht van zo iemand kunt zien.
Ik bedoel, zodra er nou een lerares met een boerka de klas komt,
waarbij je alleen de ogen ofzo kunt zien, dan vind ik dat persoonlijk wel wat te ver gaan.
Dat is namelijk nogal onpersoonlijk dan;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:38

maargoed, de meid die ik ken die speelt geen wedstrijden en speelt ook geen jodu met jongens. ik vind dat inderdaad niet zo boeiend, als zij er maar plezier in heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:41

Heino schreef:
Springert schreef:
Als jij een bron nodig hebt om te weten of verenigingen en clubs zich aan regels en reglementen te houden heeft, dan neem ik jou compleet niet serieus meer, en beloof plechtig dat dit mijn laatste reactie was op onzin van jou.

Ik wil weten waar jij op baseert dat verenigingen hoofddoekjes moeten weigeren.

Springert? Deze hele "discussie" is nogal zinloos als je niet met argumenten aankomt en deze ondersteunt met bronnen voor je beweringen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:42

jameyskatje schreef:
Springert schreef:
Het is geen taboe, maar door het dragen van de hoofddoek sluiten ze zich automatisch uit. Ga maar proberen lid te worden van een club of vereniging, dan zul je zien hoe dat aflooopt. in 90% van de gevallen zul je geweigerd worden als je te kennen geeft met hoofddoek te willen spelen, of niet door een mannelijke verzorger wilt worden aangeraakt als je een blessure oploopt. Zou fraai worden dat ze voor een minderheid ineens allemaal aanpassingen moet gaan doen aan de regels en gewoontes.

voor een kleine minderheid zouden ze zich vast niet aanpassen/re-organiseren, maar wanneer men merkt dat hier veel behoefte naar is, dat het een gat in de markt is, willen ze vast tegemoet komen hierin. vernieuwing > maatschappelijk doel > meer subsidie.

helaas sport, studeer en werk ik al teveel. heb geen behoefte om me bij nog een sportvereniging aan te sluiten. anders zal ik die uitdaging graag aannemen.

Nee, dat kan niet, omdat het een zaak is van internationale sportreglementen. Net zoals bijvoorbeeld de Nederlandse wet onderhavig is aan de Europese, is dat ook zo bij Nationale sportbonden. Die moeten zich aan de internationale regels en reglementen houden. Doen ze dat niet, dan wordt de hele tak uitgesloten van deelname aan internationale wedstrijden, en dat wil geen bond uiteraard. Vandaar dat dit er nooit door zal komen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:43

Springert, je slaat de plank totaal mis. Moslima's kunnen sporten, ook judo, vollebal of je het nou wil of niet.. Waarom ben je zo gefocussed op wedstrijden? Omdat daar hoofddoeken vaak (niet altijd!) nog worden geweigerd -dit ga ik zeker nader onderzoeken, je hebt nog geen bronnen aangetoond, dus wil ik met eigen ogen zien heb daar nog wel twijfels bij- en dus past dat in jouw straatje en ga je er zo op door.

Je kunt ook PRIMA sporten zonder wedstrijdverband hoor :) In Nederlanden mogen mensen NIET geweigerd worden op grond van geloof, staat in de wet.. Lijkt me de meest waardevolle bron, toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:43

jameyskatje schreef:
maargoed, de meid die ik ken die speelt geen wedstrijden en speelt ook geen jodu met jongens. ik vind dat inderdaad niet zo boeiend, als zij er maar plezier in heeft.

jij niet, maar ik vind dat voorbeeld dus niet correct omdat het imo écht judo is.

Tussen fietsen en wielrennen zit ook een groot verschil om het even duidelijk te maken waarom ik er zo over denk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:44

ik ga zelf wel even googleen op die internationale sportregeltjes. anders is deze discussie inderdaad heel nutteloos en krijgen we een soort welles -nietes (alhoewel de welles kan al met bewijs is gekomen)

zeg nooit nooit. alles kan veranderd worden

Springert

CtjeLief schreef:
Citaat:
Badminton en Volleybal zou evt nog kunnen, hoewel ik ook twijfel, maar judo absoluut niet!!

sorry hoor, maar: tadaa... wie spreekt zichzelf hier nou tegen?! was toch ON-MO-GE-LIJK?

Goed, ik denk dat ik mijn punt in ieder geval heb gemaakt, MET bron, dus ik laat het hierbij.

Wat begreep je niet van het woord eventueel? Of zal ik een linkje doen met de definitie daarvan?

KiWiKo

ik heb uit een ander topic geleerd dat er ook speciale sporthoofddoekjes bestaan :)

Anoniem

Het lijkt me niet dat we in Nederland aparte sportclubjes moeten gaan subsidiëren, dat werkt de toch al zo moeizame integratie tegen. Zonde van het geld dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:45

Krips

Ik zit al zes pagina's verwonderd mee te lezen. Ik heb niet gereageerd omdat dit simpel op een wellus nietus verhaal lijkt. Ik vind dat meisjes met hoofddoek niet uitgesloten mogen worden. Een hoofddoek zoals hier getoond wordt in dit topic is naar mijn ogen helemaal niet gevaarlijk. Ik snap niet waarom je daar bijvoorbeeld niet mee zou mogen hockeyen. En of dat volgens de regelementen van een sportclub nou wel of niet mag vind ik niet eens relevant. Ik vind dat het als het niet mag veranderd zou moeten worden. Het uitsluiten van iemand met hoofddoek is naar mijn mening enkel discriminatie.

Ik mocht vroeger ook niet bij de jongens voetballen. Sport is negen van de tien keer al gescheiden. Je hebt vrouwenvoetbal en mannenvoetbal bijvoorbeeld. Dus daar zie ik het probleem niet eens. Als vrouwen niet met mannen willen dan is dat dus geen enkel probleem.

En ik vind ook dat gemeenschappelijk sporten geen voorwaarde is voor goede integratie.

En ik heb zelf als voorstander van de multiculti samenleving al veel negatieve punten aangegeven en ik sta hier ook open voor. Maar springert lijkt alles altijd maar negatief te willen benaderen. Dat is je goed recht. Maar het bevorderd de integratie zeker niet, denk ik.

CtjeLief

klopt KiWiKo.. ook heb je burkini's bijvoorbeeld..

Springert

CtjeLief schreef:
in de genoemde gevallen was er sprake van uitsluiting op grond van geloofsovertuiging.. misschien moet je het nog eens lezen.. Of liegt de CGB? ;)

Misschien moet jij eens lezen wat ik steeds schreef. SPORTREGELS.....niks geloofsovertuiging dus.