Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

christel1857

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:28

Ik vind het overigens ook niet kunnen om onherkenbaar over straat te gaan. Zo iemand kan gerust in een burka een winkel overvallen, ergens de burka uitdoen en niemand zal iets kunnen herkennen. Als het normaal zou zijn dat iedereen een bivak muts draagt in de winter dan zou ik daar ook op tegen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:44

christel1857 schreef:
Ik vind burka's storend. Zo heb ik bijvoorbeeld in de efteling gewerkt en dan mensen helpen die een burka aanhebben is gewoon super k*t. Tegen iemand praten waarvan je het gezicht niet kan zien is echt raar. Ik ga toch ook geen diep gesprek met pardoes houden, dat doe ik wel als ie zijn pak heeft uitgetrokken ;)

En houd jij dan diepe gesprekken met de mensen die je ijsjes verkoopt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:13

ookal voer je geen diepe gesprekken,dan nog is het imo zeer storend

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:14

Ook ik vind de burka niet kunnen, gelukkig zie ik ze hier ook niet vaak maar op de een of andere manier vind ik het toch eng..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:48

jameyskatje schreef:
is niet persoonlijk op jou. algemeen op bokt. jij concludeerde ahv dit topic dat het meerendeel de burka storend vind. ik concludeer uit een ander topic dat het meerendeel van de bokkers ook PVVers zijn. die 2 kunnen heel sterk samenhangen.

mss is dat topic geen redelijke afspiegeling van de maatschappij omdat vooral PVV'ers zich aangetrokken voelde tot het onderwerp van dat topic, of om hun mening te uiten over dat stukje politiek...

Denk eerder dat dat topic geen realistische afspiegeling is, dan héél bokt..
en het meerendeel in mijn omgeving vindt een burka wél storend (en is geen pvv stemmer!) dus ik denk dat de poll redelijk klopt :)

ik zag vandaag iemand met een burka bij de H&M (! :') ) moet zeggen dat ik serieus even schrok. 'k vind het dus best eng als er iemand in een zwart gewaad tegen over me staat wiens gezicht ik helemaal niet kan zien :o .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:52

Menino:
De eerste 2 dagen in Dubai rolden m'n ogen zowat bij elke boerka uit m'n kassen. Ook bij de mannen in traditioneel gewaad trouwens
Deze dus :))
Afbeelding

Maar gek genoeg zag ik het na de eerstet twee dagen neit eens meer :') .

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:04

Focussed schreef:
Menino:
De eerste 2 dagen in Dubai rolden m'n ogen zowat bij elke boerka uit m'n kassen. Ook bij de mannen in traditioneel gewaad trouwens
Deze dus :))
Afbeelding

Maar gek genoeg zag ik het na de eerstet twee dagen neit eens meer :') .

zal mij benieuwen wat je had gezegd als dit de leiding was van een ah in nederland
natuurlijk valt het niet op als je in een moslimland bent ,maar hier in nederland ben je niet in een moslimland en hier hoort het niet.
ik ben tegen burka`s

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:37

Dit is ook Italië niet, willen we dan ook geen pizza meer?

Je kunt wat mij betreft niet kiezen wat je wel en niet van een cultuur wilt hebben. Of je neemt baklava, muntthee, mozaiëken EN de burka, of niets.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:43

Ik vind de Burka ook niets. Vooral omdat je geen enkele vorm van non-verbale communicatie kunt waarnemen.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:45

ik vind persoonlijk een burka heel storend...
je kunt niks van personen zien, en als mensen hier komen, moeten ze zich maar aanpassen.
als wij nu met een groep nederlanders naar iran of wat dan ook vertrekken wordt er voor ons dan een rk-kerk neergezet? NEEN
nederland staat tegenwoordig vol met die dingen.
dat vind ik nogal wat, om dan te zeggen dat nederlanders de buitenlanders niet accepteren voorlopig zijn er wel stemposter, scholen, buurthuizen, en mega veel winkels waar bijna niet eens nederlands word gesproken..

als we trouwens in het buitenland als toerist in moskees willen kijken of dat soort dingen vragen ze ook of vrouwen een hoofddoek op willen doen.. waarom kan dat andersom in nederland niet, en ben je aan het discrimineren als je deze mening deelt?!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:46

Vjestagirl schreef:

Je kunt wat mij betreft niet kiezen wat je wel en niet van een cultuur wilt hebben. Of je neemt baklava, muntthee, mozaiëken EN de burka, of niets.

Ik denk niet dat je producten kan vergelijken met afschermen van een persoon?
Van mij mag de burka in openbare gelegenheden verboden worden... net zoals ik niet wil dat er mensen met bivakmutsen rondlopen e.d.
Waar het ook uit voortkomt... ik vind het prettig om iemand gewoon te kunnen aankijken en te kunnen inschatten wat iemand van plan is.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:48

christel1857 schreef:
Ik vind het overigens ook niet kunnen om onherkenbaar over straat te gaan. Zo iemand kan gerust in een burka een winkel overvallen, ergens de burka uitdoen en niemand zal iets kunnen herkennen. Als het normaal zou zijn dat iedereen een bivak muts draagt in de winter dan zou ik daar ook op tegen zijn.

Is dat niet in Frankrijk gebeurd overlaatst? Een man met een burka aan die een bank binnen ging, eenmaal binnen gooide hij de burka af en had hij ook nog een geweer eronder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:49

Maar gaat het erom wat jij prettig vind, of om de andere persoon die het recht heeft om zichzelf te uitten zoals ze wil?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:51

wonderworst_ schreef:
ik vind persoonlijk een burka heel storend...
je kunt niks van personen zien, en als mensen hier komen, moeten ze zich maar aanpassen.
als wij nu met een groep nederlanders naar iran of wat dan ook vertrekken wordt er voor ons dan een rk-kerk neergezet? NEEN
nederland staat tegenwoordig vol met die dingen.
dat vind ik nogal wat, om dan te zeggen dat nederlanders de buitenlanders niet accepteren voorlopig zijn er wel stemposter, scholen, buurthuizen, en mega veel winkels waar bijna niet eens nederlands word gesproken..

als we trouwens in het buitenland als toerist in moskees willen kijken of dat soort dingen vragen ze ook of vrouwen een hoofddoek op willen doen.. waarom kan dat andersom in nederland niet, en ben je aan het discrimineren als je deze mening deelt?!

amen!

Ik vind dat sommigen Nederland ( of in mijn geval Belgie) een beetje te hard willen veranderen naar hun 'thuis'land. Als je ergens anders wil wonen moet jij maar integreren en niet verwachten dat het gehele land zich aan gaat passen aan jou. Andersom zou het trouwens ook niet waar zijn

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:53

Vjestagirl schreef:

Bah, Bah, Lelijk en eng. Voor mij niets dan :P

Tuurlijk kan je wel delen van een cultuur accepteren en andere niet. Omdat wij pizza's willen eten hoeven we toch ook geen weg piraten op brommers die 90 rijden te worden ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:56

Vjestagirl schreef:
Maar gaat het erom wat jij prettig vind, of om de andere persoon die het recht heeft om zichzelf te uitten zoals ze wil?

Als dat een algemeen gevoel van veiligheid in de weg staat vind ik dat ik in mijn recht sta.
Je geloof uitten kan op vele manieren, en niet alle manieren zijn bij alle gelegenheden gepast.
Je bent in een ander land met een andere cultuur. Daar mag je je best wat voor aanpassen... problemen mee? Ticket is zo besteld lijkt mij?
Als ik bij iemand thuis ben respecteer in ook de huisregels.

En nog even over het uitten;
Iemand kan wel hard schreeuwend en krijzend, naakt over straat willen lopen om zich te uitten... maar dat mag ook niet. (openbare orde verstoring).
Alles wat een gevoel van onbehagen en/of onveiligheid zal veroorzaken mag van mij weggenomen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:58

En als ik als Nederlandse een burka aan wil trekken? Niet uit geloofs overwegingen, maar gewoon omdat ik het lekker vind zitten? Moet ik me dan ook maar aan ons aanpassen? Maar ik ben ons... En dan heeft het ook niets meer met vrouwen onderdrukking te maken, want ik doe het zelf. Ik verzeker jullie dat als ik op straat loop ik echt geen gesprekjes met mensen aan wil knopen dus omdat je niet met me zou kunnen comminuceren hoef ik het ook niet te laten.

Mag ik dan wel een burka dragen? Of mag een burka niet, maar een wijde jurk met poncho en grote zonnebril wel, hoewel ik daar net zo goed een wapen onder kan stoppen?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:59

Burka nee , vind het erg storend , daarbij vind ik de achterliggende gedachte van een burka niet van deze tijd

Een hoofddoekje vind ik niet zo erg, wij dragen immers ook petjes, mutsen sjaaltjes etc.

Kwa aanpassen dat doe ik wel degelijk op vakantie als ik in griekenland een kerk in wil haal ik het niet in me hoofd om een kort rokje aan te doen . Tevens vind ik het een heel verschil of je ergens woont of op vakantie bent. Als je in een landgaat wonen dan zal je je aan moeten passen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:02

c_alsemgeest schreef:
Vjestagirl schreef:

Als dat een algemeen gevoel van veiligheid in de weg staat vind ik dat ik in mijn recht sta.
Je geloof uitten kan op vele manieren, en niet alle manieren zijn bij alle gelegenheden gepast.
Je bent in een ander land met een andere cultuur. Daar mag je je best wat voor aanpassen... problemen mee? Ticket is zo besteld lijkt mij?
Als ik bij iemand thuis ben respecteer in ook de huisregels.

En nog even over het uitten;
Iemand kan wel hard schreeuwend en krijzend, naakt over straat willen lopen om zich te uitten... maar dat mag ook niet. (openbare orde verstoring).
Alles wat een gevoel van onbehagen en/of onveiligheid zal veroorzaken mag van mij weggenomen worden.

Brommerhelmen? Een pet over je ogen? Groepjes jongeren bij elkaar? Mannen met een kaalgeschoren hoofd en tattoos? Pitbulls? Rotweilers (of andere grote honden)? Alcohol adem? Bouwvakkers die naar je fluiten en roepen?
Veroorzaakt ook voor veel mensen een gevoel van onbehagen en/of onveiligheid. Moet dat dan allemaal verboden worden, omdat een ander er last van zou kunnen hebben?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:07

Vjestagirl schreef:
En als ik als Nederlandse een burka aan wil trekken? Niet uit geloofs overwegingen, maar gewoon omdat ik het lekker vind zitten? Moet ik me dan ook maar aan ons aanpassen? Maar ik ben ons... En dan heeft het ook niets meer met vrouwen onderdrukking te maken, want ik doe het zelf. Ik verzeker jullie dat als ik op straat loop ik echt geen gesprekjes met mensen aan wil knopen dus omdat je niet met me zou kunnen comminuceren hoef ik het ook niet te laten.

Mag ik dan wel een burka dragen? Of mag een burka niet, maar een wijde jurk met poncho en grote zonnebril wel, hoewel ik daar net zo goed een wapen onder kan stoppen?

In een samenleving kan je wel een bepaald aanpassingsvermogen verwachten ja. Dat heet volgens mij socialiteit?
Tsja... misschien vind ik een latex pakje wel errug relaxed zitten... maar ik kan wel het respect opbrengen om deze niet in openbare gelegenheden aan te trekken.
Communiceren kan ook non-verbaal.
Zo kan je emoties waarnemen en aflezen wat de bedoeling is van iemand.
Kan je dat niet... dan wordt het onveiliger.

Iemand met een grote poncho in combinatie met een zonnebril en een hoed op mag van mij zich ook zichtbaar maken.
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal eruit haalt ;) Daarom haalde ik ook de bivakmutsen erbij...
Alles, elk kledingstuk of frutsel die mij ervan belemmerd de emotie van mensen te bepalen mag van mij verboden worden in een openbare ruimte.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:09

Pittbulls zijn om die reden wel gewoon verboden :)* . Openbare dronkenschap is ook verboden :)* . Burka's mogen niet om die reden verboden worden?

Er is natuurlijk zoiets als je redelijker wijs onveilig voelen. Iemand zonder haar eng vinden is niet redelijk. Iemand die zijn identiteit verbergt vind ik een stuk redelijker om eng te vinden. Ik vind een verbod op gemaskerde mensen muv motor of scooter rijders met helm een hele redelijke wet, veel redelijker dan een verbod op kale hoofden en fluitende bouwvakkers ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:09

Vjestagirl schreef:
Brommerhelmen? Een pet over je ogen? Groepjes jongeren bij elkaar? Mannen met een kaalgeschoren hoofd en tattoos? Pitbulls? Rotweilers (of andere grote honden)? Alcohol adem? Bouwvakkers die naar je fluiten en roepen?
Veroorzaakt ook voor veel mensen een gevoel van onbehagen en/of onveiligheid. Moet dat dan allemaal verboden worden, omdat een ander er last van zou kunnen hebben?

bijna alle zaken die je hier benoemd mogen inderdaad al niet in openbare ruimten en/of bijvoorbeeld gemeenten gebouwen.
Het gaat ook om een reëel aspect wat een gevoel van onbehagen kan veroorzaken... dat is goed vast te stellen.
Miep is misschien wel bang voor roze truitjes, maar dit is geen reële angst, die meerendeel met haar zal delen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:15

En de angst voor een doodgewone vrouw met een doek over haar hoofd is wel reël? Ik denk dat dat grotendeels is aangepraat, en dat je eraan gewent kunt raken. Ik werd aangesproken door iemand in Niquaab de andere dag, en ondanks dat je alleen maar ogen ziet had ik er geen moeite mee.

En het burka verbod zou niet alleen gaan om opanebare ruimtes, maar ook op straat enz. Dan zou je daar vanalles moeten verbieden, omdat het mensen een gevoel van onveiligheid zou kunnen geven. Slecht verlichtte straten bijvoorbeeld. Slechte wijken. Er zijn zo veel dingen eng, en die ook reël eng zijn, in mijn ogen veel reëler en dan een burka...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:18

Het enge van een burka is juist dat je geen idee hebt wie of wat er onder zit. Zelfde dat ik me niet veilig voel als er iemand zijn motor helm niet afzet als hij een winkel oid binnen stapt. Omdat het in onze cultuur niet geaccepteerd word om je te verbergen, omdat er van je verwacht word dat je mensen aankijkt. Het is niet normaal om je te verbergen in Nederland.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 01:20

Ik heb met een marokaanse vrouw hierover eens een gesprek gehad. En zij vertelde me dat een kennis vaan haar ooit in Marokko eens bezoek kreeg van een vrouw in Bourka. Die vrouw vertelde dat ze al lang onderweg was een flinke dorst had. Die kennis toonde haar goed hart, liet de vrouw binnen en ging in de keuken drinken halen. 'savonds vond haar man haar aan bed vastgebonden. Bleek de vrouw in bourka dus een man te zijn die er met al hun geld van door was.
de marokaanse vrouw is er het zelf mee eens dat ze zich maar moeten aanpassen aan onze leefwereld. Ze vindt ook dat je niet kan verwachten als je emigreert dat het land waar je gaat wonen zich helemaal naar je aanpast. Je kan compromisen sluiten maar je moet niet te ver gaan. Als ik hier door sommige gemeenten rij is het net of ik in Turkije of Marokko ben. Zo ver moest het toch niet komen vind ik.
Als het daar zo goed is dat je hier alles gaat aanpassen zoals het daar is had je net zo goed daar kunnen blijven.
Een nieuw land waar je gaat wonen is niet als een kamer ( die kan je namelijk wel helemaal herinrichten.) en nu moet ik oppassen dat ik niet te ver ga. Ben helemaal geen rascist. Vind dat er In belgie net zo goed buitenlanders mogen komen wonen, maar ze moeten wel respectvol zijn naar hun nieuwe land ( dat laatste klinkt raar, nieuwe land :P)
Terug wat ontopic
Ik vind een Burka een enorme belemmering, je ziet niet met wie je te maken hebt. En dat geeft toch een onveiligheidsgevoel.
Laatst bijgewerkt door Tempus op 24-03-10 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt