996981 schreef:Zolang de consument niet verandert, de vraag naar zuivel, vlees en eieren zo hoog blijft, kan de Nederlandse boer wel minderen maar het gevolg zal zijn dat andere landen in dat gat springen. De kans is groot dat je er dan op het gebied van dierenwelzijn en efficiënte zwaar op achteruit gaat.
Wij mensen kunnen het verschil maken door de keuzes die we maken omtrent voedsel en leefstijl. Gaan wij meer biologisch eten, zullen meer boeren biologisch gaan produceren etc.
Gaan wij minder vliegen, hoeven vliegvelden niet uit te breiden. Gaan wij minder consumeren, hoeven er minder schepen de plas over etc etc.
Dat is dus niet waar (en ook het hele eieren eten), want je kan gewoon economisch beleid maken wat bepaald gedrag stimuleert, en wat ander gedrag juist niet stimuleert. Op het moment dat dingen duurder worden (en dus de producenten een eerlijkere prijs krijgen) worden ze vanzelf minder gegeten en lost het "probleem" zichzelf vanzelf op. We kunnen príma nadenken over het terugschalen van de export en het verkleinen van sectoren, met de vervuilende sectoren voorop. Daar lijden we helemaal niks van - de meeste arbeid is goedkope arbeidsmigranten, het meeste wat we produceren exporteren we. Als je alles overlaat aan vrije marktwerking (zoals we de laatste kabinetten vele hebben gedaan) krijg je wat we nu hebben - hele sectoren die drijven op arbeidsmigranten (want goedkoop), bedrijven die overal de randjes van de wet opzoeken en weinig verantwoordelijkheid nemen.
Vliegen is een goed voorbeeld - ik ben mega vóor de vliegtaks. We vliegen zoveel omdat het echt belachelijk goedkoop is. Al helemaal korte vluchten binnen Europa - ik zit even op vliegtickets te kijken en je kan vanaf €31 euro naar Dublin vliegen. Helemaal van de pot gerukt. Dat maakt het aantrekkelijk. Als je vliegen fatsoenlijk belast, wordt het duurder en dus minder aantrekkelijk. Voila, probleem opgelost. Iedereen wil nergens voor betalen en dat alles perfect is, maar in de realiteit kan gewoon niet altijd alles altijd. En wat wil het volk wel. Daarom is het belangrijk dat we goede, degelijke beleidsmakers hebben met oog op de toekomst. En dat hebben we nu dus totaal niet.
Ik blijf erbij dat ik het volk afentoe een beetje zie als een dik, verwend kind. We hebben heel lang heel veel gemogen, met een hoog welvaartsniveau geleefd (en laat niemand je iets anders wijsmaken aub), en nu lopen we tegen de grenzen aan en mag het allemaal wat minder. Verandering doet pijn, en is niet leuk, en als je altijd dingen hebt gemogen die nu niet meer kunnen doet dat een beetje pijn, kan dat schuren. Maar als we niet veranderen worden we op termijn alleen maar dikker (en trouwens, dat is nog echt zo ook) en kost het nóg veel meer moeite en tijd.