Janneke2 schreef:Volgens mij heb je mijn bericht niet goed gelezen en verzin je er onnodig van alles bij, je wordt bijvoorbeeld niet ineens per ongeluk zzper.Goed dan, wellicht iets inhoudelijker...?Veronica2 schreef:NIet elke persoon is geschikt om te ondernemen, daar moet je toch wel een zeker talent voor in huis hebben. Naar mijn idee is er onder de flexwet destijds veel misgegaan en is het zelfstandig ondernemen een tijdje als een soort heilige graal door veel mensen aangegrepen om nooit meer voor een baas te hoeven werken. Uiteindelijk bleek dat ze helemaal geen werk meer konden vinden en zonder baas is er dan dus ook niks meer. Zo glijd je vanzelf af richting de daklozenopvang.
Hoezo 'niet meer HOEVEN werken voor een baas'?
Denk aan alle mensen die hetzij werden wegbezuinigd,
hetzij voor hetzelfde salaris en in principe in 40 uur werk van twéé mensen moesten doen.
Jij legt 'the blame' bin "niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap".
Op zich is dat vast wel waar.
Maar in het geval van wegbezuinigd worden zou je het initiatief kunnen toejuichen.
En weinig mensen zijn geschikt om standaard 80 uur per week te werken. Dan is een keuze voor 'eigen baas' vooral een poging om jezelf niet kapot te werken.
En in beide gevallen vind ik niet dat het een kwestie van pure eigen keuze om zzp'er te worden.
En voor een boel ondernemers geldt dat faillissement geen kwestie van pure eigen stommiteit is.
Je zou trouwens eens voor de grap aan een succesvolle ondernemer moeten vragen hoeveel uur die per week ongeveer werkt, of heeft gewerkt, zonder bescherming van (bijvoorbeeld) een arbeidstijdenwet of de regels en wetten rondom arbeidsomstandigheden.