Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:12

Tango1979 schreef:
100% mee eens Cowboy. Ik ben geen fan van Ruttes politieke kleur, maar een raspoliticus is het zeker. Vergelijk Trump eens met Rutte: en dan met name mbt ego

Rutte danst rondjes om Trump qua politieke moves. Maar mijn moeder van 88 kan dat ook en de vrouw heeft twee kunstheupen en 2 kunstknieën. :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:17

journee schreef:
Cowboy55 schreef:

Hmmmm……suggestief artikel. Ik ben opgegroeid tijdens het kernwapens-deel van de Koude Oorlog. De periode van MAD: Mutually Assured Destruction. Bijna niemand overleeft een all out kernoorlog en zij die het wel overleven wensen dat ze die kernoorlog niet overleefd hadden.

Wij in het diepe zuiden van NL hadden het ‘geluk’ dat onze Sovjet vrienden een gebied van 30*30 kilometer met minstens 16 kernbommen geraakt zou hebben: 8 bevestigd op de Cannerberg in Maastrichten minstens 8 op Afnorth (destijds Afcent) in Brunssum. Game over.

Wat bedoel je met suggestief artikel? Het laat zien wat er zich heeft afgespeeld? Als het erom gaat dat Rusland na tekenen van een verdrag Oekraïne binnenvalt op grond van zelfverdediging, wat natuurlijk klinkklare onzin is, dan is het toch wel duidelijk dat Rusland het verdrag geschonden heeft?

Suggestief in de zin van “beperkt. Mist het grotere plaatje”. Meer niet. Natuurlijk heeft Rusland het verdrag geschonden. Lief van Oekraïne dat ze dat niet zagen komen. Maar als ze niet akkoord waren gegaan had het weinig verschil gemaakt. Anders dat Oekraïne en delen van Rusland nu “nucleair wastelands” waren geweest. Tenzij de NATO gereageerd zou hebben. Dan warennwe nu hopelijk allemaal dood. MAD.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:25

Cowboy55 schreef:
Veronica2 schreef:
Hoe Rutte het verwoordde bij de NOS vond ik wel erg pro Trump, in elk geval minder neutraal als dat ik ha gedacht. Maar... hij moet eigenlijk wel omdat de VS wel inderdaad het belangrijkste lid is van zijn club; hij kan nu nog niet Trump tegen de haren instrijken omdat dat zijn rol niet is. Hij kan hem wel nog wat stroop om de mond smeren en zo een volgende ontmoeting faciliteren.
Intussen is iedereen aangekomen in London voor de top. Trump weet natuurlijk best dat hij niks te maken heeft met een EU top, maar deze keer zal hij toch moeten concluderen dat er ook een wereld is buiten de VS en dat hij even niet mee mag doen. Het gaat even om ons, met onze cute little countries.

Rutte wekt de indruk dat ie pro Trump is. Hij heeft de VS nodig, minstens voorlopig. Maar geloof gerust dat wat hij roept is kortgesloten met Zelensky. Tot op detailniveau. Rutte zal niks roepen dat Zelensky niet van tevoren weet. We kunnen van Rutte, de ex-premier, vinden wat we willen, maar Rutte is een hele slimme politicus. Voor sommigen misschien een l*l, maar nog steeds een slimme politicus.

Dat denk ik ook, hij heeft het vlug maar netjes voorbereid. In zijn huidige rol kan en mag hij de VS niet zomaar laten vallen en dat is denk ik ook de reden waarom hij de uitleg gaf die hij gaf. En het geeft iedereen tijd om weer richting te kiezen, Trump gaat in die tijd golfen, de politiek top van Europa praat met elkaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:36

IMANDRA schreef:
Niet dat El Cheeto er wat om geeft, maar had de VS niet beloofd om Oekraïne bij te blijven staan / beschermen in ruil voor het wegdoen en vernietigen van hun kernwapens?

Het komt in dit filmpje ook langs, het speelde in 1994 en dat is vlak na de onafhankelijkheid van Rusland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:05

journee schreef:
Het Advies van Rutte aan Zelensky zal puur gebaseerd zijn op de verwachting dat de wereld de komende 4 jaar nu eenmaal met Trump zit opgescheept. En dat is gewoon een héle lange tijd om met iemand als Trump door te moeten komen, zeker als er ook nog wrijving is.... Hoewel het mij ook bijzonder lastig lijkt om aan de 'goede' kant van Trump te komen, maar puur door het feit dat Trump in mijn optiek geen goede kant heeft laten zien.

4 jaar is inderdaad heel lang. En je kunt je af vragen wat er daarna nog over is van Amerika. Het tempo waarmee Trump het land in alle opzichten sloopt is ongekend. Speelt de VS tegen die tijd nog wel een rol van betekenis op het wereldtoneel?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:10

Loretta schreef:
journee schreef:
Het Advies van Rutte aan Zelensky zal puur gebaseerd zijn op de verwachting dat de wereld de komende 4 jaar nu eenmaal met Trump zit opgescheept. En dat is gewoon een héle lange tijd om met iemand als Trump door te moeten komen, zeker als er ook nog wrijving is.... Hoewel het mij ook bijzonder lastig lijkt om aan de 'goede' kant van Trump te komen, maar puur door het feit dat Trump in mijn optiek geen goede kant heeft laten zien.

4 jaar is inderdaad heel lang. En je kunt je af vragen wat er daarna nog over is van Amerika. Het tempo waarmee Trump het land in alle opzichten sloopt is ongekend. Speelt de VS tegen die tijd nog wel een rol van betekenis op het wereldtoneel?

Het wordt een oligarchie. Dus ik neig naar “nee”.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 01:17

Tango1979 schreef:
100% mee eens Cowboy. Ik ben geen fan van Ruttes politieke kleur, maar een raspoliticus is het zeker. Vergelijk Trump eens met Rutte: en dan met name mbt ego

Ik ben ook alles behalve fan van Rufte. Maar ik weet wel dat het bij Rutte nooit was gekukt om hem zo op de kast te jagen als Zelensky.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:47

Cowboy55 schreef:
Veronica2 schreef:
Hoe Rutte het verwoordde bij de NOS vond ik wel erg pro Trump, in elk geval minder neutraal als dat ik ha gedacht. Maar... hij moet eigenlijk wel omdat de VS wel inderdaad het belangrijkste lid is van zijn club; hij kan nu nog niet Trump tegen de haren instrijken omdat dat zijn rol niet is. Hij kan hem wel nog wat stroop om de mond smeren en zo een volgende ontmoeting faciliteren.
Intussen is iedereen aangekomen in London voor de top. Trump weet natuurlijk best dat hij niks te maken heeft met een EU top, maar deze keer zal hij toch moeten concluderen dat er ook een wereld is buiten de VS en dat hij even niet mee mag doen. Het gaat even om ons, met onze cute little countries.

Rutte wekt de indruk dat ie pro Trump is. Hij heeft de VS nodig, minstens voorlopig. Maar geloof gerust dat wat hij roept is kortgesloten met Zelensky. Tot op detailniveau. Rutte zal niks roepen dat Zelensky niet van tevoren weet. We kunnen van Rutte, de ex-premier, vinden wat we willen, maar Rutte is een hele slimme politicus. Voor sommigen misschien een l*l, maar nog steeds een slimme politicus.

Eens!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:51

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:

Ik ben ook alles behalve fan van Rufte. Maar ik weet wel dat het bij Rutte nooit was gekukt om hem zo op de kast te jagen als Zelensky.

Nee, maar Rutte hoeft niet al drie jaar een land te besturen dat naar de filistijnen geschoten wordt om vervolgens gruwelijk aangevallen te worden door een eerdere bondgenoot. Juist de menselijke kant van Zelensky kan ik waarderen, voor heel veel mensen zou deze situatie erg moeilijk zijn.

Had hij zich niet op moeten laten jutten? Ja. Vind ik het logisch hoe hij reageerde? Ook ja.

pien_2010

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 07:53

Eens San .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:08

Kan die Trump wel over 4 jaar vice president worden? Dat is wel vaker gedaan z'n constructie dat de oude machthebbers nog hoog in de regering zat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:13

Christiene schreef:
Kan die Trump wel over 4 jaar vice president worden? Dat is wel vaker gedaan z'n constructie dat de oude machthebbers nog hoog in de regering zat.

Als hij dan nog leeft wellicht.
Maar hij is 78 jaar...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 08:16

Femke_Tweety schreef:
Christiene schreef:

Als hij dan nog leeft wellicht.
Maar hij is 78 jaar...

Jimmy Carter werd 100 ... (niet in functie als president weliswaar).

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:34

Trump zijn ego lijkt me daar te groot voor. Hij is imo nu al een 'useful idiot' als je kijkt naar de invloed van Musk en Vance, maar hij is The King denkt hij zelf.

Vandaag staat er een ontmoeting tussen Zelensky en koning Charles gepland. Bizar, het contrast tussen de ontvangst in Amerika en Engeland. Het deed me goed om de hartelijke ontvangst in Engeland te zien.
Laatst bijgewerkt door Ann op 02-03-25 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:36

Christiene schreef:

Zeker, Poetin en Medvedev deden zo'n stoelendans.
Maar ik denk dat het niet nodig zal zijn want Vance staat nu al in de startblokken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 09:44

Vance is weg ge-boo't. Hoe schrijf je dat. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:01

Christiene schreef:

Nee, tenzij er wetten worden aangepast. Laatst een heel artikel gelezen over hoe Trump na deze vier jaar door zou kunnen gaan. Grondwet zit redelijk dicht getimmerd en is zelfs aangescherpt. Maar Trump is Trump dus wat zou horen/niet zou moeten kunnen is niks meer waard…

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:04

Polar schreef:
Vance is weg ge-boo't. Hoe schrijf je dat. :+
[ Video ]

Gehoond

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:08

Qimm schreef:
Het is een gevaarlijk diplomatiek spelletje waarin iedereen op z'n tellen moet passen zodat de boel niet helemaal implodeert. En hoe irritant ook, de VS zullen we toch moeten proberen in 'onze hoek' te houden.
Die wachten echt op ieder excuus/mogelijke misstap om wat debiels te gaan doen en dan de vinger ergens anders heen te wijzen "they made us do it"

Zelensky likte niet genoeg hielen, en dus kunnen ze geen overeenkomst sluiten... zijn schuld!

Dit dus inderdaad.... ik denk dat we onze trots toch even moeten inslikken en moeten beseffen dat het beter is om de US dichtbij te houden dan om er tegenover komen te staan. Keep your friends close and your enemies closer lijkt het wel steeds meer te worden.

Ik denk dat de US er inderdaad op aansturen dat Zelensky weg moet omdat Putin dan kan claimen dat hij hem "verslagen" heeft. Dat dat Putin zijn "way out" is zeg maar.

Verder vraag ik me af wàt het nu precies is dat Putin (beloofd?) heeft dat Trump zo graag wil dat hij zo aan zijn kant staat. Trump doet niets voor niets. Hij zou er eigenlijk best heel goed mee kunnen scoren als HIJ de geweldige leider van de vrije wereld was die Putin terug in zijn hok schopt en de internationale rechtsorde herstelt. Ook richting China en de rest van de wereld.

Maar in plaats daarvan kiest hij de imo moeilijkere weg van de NATO bondgenoten van zich afduwen.
De publieke opinie in de US zo verdraaien dat deze tegen Zelenski / NATO richt. Pro Putin standpunten voeren aan het volk.

Wat wordt Trump zelf persoonlijk daar nou beter van :? Dat groot genoeg is om al die moeite te doen?

Over Ukraïne dat specifiek Trump dankbaar zou moeten zijn: daar komen zoals in die rampzalige meeting genoemde door Trump beschikbaar gestelde Javelins om de hoek kijken denk ik....?

Ik vind het ook nog wat vaag trouwens qua nieuws waar je iets te weinig over lijkt te horen, dat Zelenski naar de US zou zijn gekomen om een deal te tekenen waar wel iets over veiligheidsgaranties in stond, maar dat ze die op het laatste moment er uit gehaald zouden hebben?

En zou hij dat dan vlak voor die opname in het Oval gezien hebben en daarom zo aan het hameren zijn geweest op dat een staakt-het-vuren weinig betekenis zou hebben zonder veiligheidsgaranties....?

Ik snap overigens ook wel dat team Trump wel weer handig bezig is geweest met die deal.
(Sowieso heel walgelijk trouwens hoe ze het steeds hebben over de mineralen deal, om maar lekker goed weer te geven waar het hun uiteindelijk maar om gaat :r )

Je zet in de deal niks over veiligheidsgaranties. Niet zo van "wij krijgen jullie mineralen en in ruil daarvoor houden wij de Russen buiten". Maar alleen maar "wij krijgen jullie mineralen". Waarmee een Ukraïne natuurlijk niet akkoord kan gaan want die willen wel een overeenkomst waar ze zelf ook iets door krijgen en niet alleen maar weggeven.

(overigens wat zou zo'n overeenkomst met wèl veiligheidsgaranties eigenlijk waard zijn.... ze zijn daar immers al eerder ingetuind met het wegdoen van hun kernwapens. En Trump veegt sowieso zijn reet af met contracten....)

Iedereen met een beetje fatsoen zal zo'n "deal" veroordelen als iets dat niet fair is en dat Ukraïne groot gelijk heeft dat ze dat niet tekenen :j

Maar tegen je MAGA's kan je dan weer lekker het volgende verhaal vertellen:

"we hebben een deal aangeboden. Als wij de mineralen zouden mogen winnen, zouden wij een reden hebben om de boel daar veilig te houden en vrede te handhaven in het land als onze eigen mensen er zitten. Maar Zelensky wil geen vrede dus hij heeft niet getekend".

En dan kan je natuurlijk zeggen "we kunnen niet in het contract zetten dat we Ukraïne / onze mensen dan zullen beschermen, want dan kunnen we niet meer goed met Putin onderhandelen als hij ziet dat wij zo'n deal "tegen hem" sluiten. Maar Zelensky is te dom om te begrijpen dat we hem op deze manier wilden helpen".

Dus team Trump heeft dan weer hun zin: als Zelensky niet tekent dan kan je hem als dommerd wegzetten die door eigen schuld de hulp van de VS kwijtraakt. Die te dom is om het ge-wel-dige 4D chess, 10 zetten vooruitdenkende genie van een Trump te kunnen begrijpen.

En als hij wel tekent kan je het land gewoon leeg roven zonder tegenprestatie want daarover stond immers niks in de overeenkomst }:)

Klöötzakken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:13

Musk zegt dat het tijd is de navo te verlaten. Ze zijn de geesten rijp aan het maken, denk ik.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:21

Ik vroeg me al af wanneer we weer iets van hem zouden horen...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:37

Musk heeft natuurlijk fiks financieel belang bij dikke oorlog overal.

Niets zo lucratief als dat.

Zou hij daarom overal zo zitten te stoken?
Ergens moeten persoonlijke belangen zitten, want wat er gebeurt is echt niet in het belang van de wereldbevolking....

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:38

En dan geloof ik echt dat musk beter is in 4D schaak dan Trump.

Ik denk dat Trump nog niet eens per se goed is in dammen zeg maar...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:59

Ik denk sowieso dat Musk / Trump graag uit de NAVO willen zodat ze zich makkelijker tegen NAVO-lidstaten kunnen keren als ze vinden dat er in hun gebied iets te halen valt. De regio Irak enzo daar kon je natuurlijk vrij makkelijk een oorlog beginnen / soldaten naartoe sturen.

Daar was het volk wel voor over te halen.
Maar NATO lidstaten aanvallen dat zal een brug te ver zijn... dus moet je daar eerst uit.

Je moet toch wat als je graag Groenland wilt annexeren en ook graag Canada erbij wilt.
Dan moeten dat eerst "vijanden" worden voordat je je soldaten er naartoe kan sturen :j

Ik denk dat het belangrijk is dat wij het de USA niet te makkelijk maken om uit de NAVO te stappen.
Dat we geen voer moeten geven voor het Amerikaanse volk om te denken dat het onze schuld is -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:04

_San87_ schreef:
Nee, maar Rutte hoeft niet al drie jaar een land te besturen dat naar de filistijnen geschoten wordt om vervolgens gruwelijk aangevallen te worden door een eerdere bondgenoot. Juist de menselijke kant van Zelensky kan ik waarderen, voor heel veel mensen zou deze situatie erg moeilijk zijn.

Had hij zich niet op moeten laten jutten? Ja. Vind ik het logisch hoe hij reageerde? Ook ja.

Daar heb je wel gelijk aan. En om eerlijk te zijn zie ik Rutte dat ook nog niet doen. Sterker nog ik kan niet zeggen dat een welvarend land dat hij 13 jaar lang heeft geregeerd er beter uit is gekomen. Juist veel slechter. Dus wat Zelensky gepresteerd heeft zie ik Rutte dan ook nog niet doen.

Waar Rutte wel een meester in is dat is een vlotte babbel. Hij kan alles wat krom is recht praten. Hij bind mensen op de een of andere womderlijke manier om de vinger.