Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:17

Gnome schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van de partijen die niet christelijk zijn maar wel voor hebben gestemd. Mochten jullie hier iets over vinden vanuit de partijen zelf, zie ik het graag.

Welke niet Christenlijke partijen? Gewoon niet stemmen op partijen met een C, probleem opgelost. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:22

journee schreef:
Gnome schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing van de partijen die niet christelijk zijn maar wel voor hebben gestemd. Mochten jullie hier iets over vinden vanuit de partijen zelf, zie ik het graag.

Welke niet Christenlijke partijen? Gewoon niet stemmen op partijen met een C, probleem opgelost. :+

Er staan toch nog andere partijen bij.. Pvv, bbb, nsc?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:23

Raineri schreef:
journee schreef:

Verband tussen SP en China uitgelegd:

https://historiek.net/dien-het-volk-de-beginjaren-van-de-sp/168242/

Henk Sneevliet was een drukke man en heeft geholpen bij de oprichting van de communistische partij in China.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Henk_Sneevliet

Dankjewel Journee! Was helemaal het bestaan van historiek vergeten. Hele leuke website eens een middagje te spenderen :o

Daar kom je inderdaad best nog eens wat interessante feitjes tegen, waardoor sommige zaken in het heden opeens een stuk logischer lijken. :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:28

Gnome schreef:
journee schreef:

Er staan toch nog andere partijen bij.. Pvv, bbb, nsc?

Klopt helemaal! Vind je vraag ook best interessant. Op bokt komt de zin "daarom stem ik niet op een partij met een C" nogal vaak voorbij, alsof er geen ongelovigen zijn met hetzelfde stemgedrag. De opmerking was dat ook vooral als grapje bedoelt, Vandaar de ook de clownsmiley. ;)

Dit linkje is een pro-life site, (Alvast gewaarschuwd :) ) maar wel een redelijk duidelijk overzicht hoe de standpunten van verschillende partijen zijn ten aanzien van abortus.

https://stirezo.nl/artikelen/verkiezingen-2025-wat-vinden-partijen-van-abortus
Laatst bijgewerkt door journee op 10-10-25 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:34

Gnome schreef:

Denk lobby. Als je kijkt naar meerdere moties klitten zij vaak een beetje samen.
Er was een website met onderbouwing ergens. Weet niet meer wie dat zei hier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:35

Raineri schreef:
_San87_ schreef:

In Nederland is het gelukkig best goed geregeld, maar dat geldt niet voor alle EU-landen. En ik vind het enorm verdrietig dat iemand vanwege zijn of haar eigen keuze (een geloof aanhangen) voor anderen meent te mogen bepalen hoe zij hun leven leven.

Ja nog wel. Die andere partijen doen het wellicht als lobby. Maar in landen zoals de VS en Hongarije hebben vrouwen met de dag minder rechten. En Wilders heeft gezegd dat Trump een voorbeeld is, en met Orban is hij dikke maatjes. Ik zou ook in Nederland enorm voorzichtig zijn en niet te snel denken dat het wel losloopt. Het gaat langzaam maar er wordt steeds meer weggesnoept.
Het blijft hier absoluut niet bij, en je ziet ook dat je slecht afkomt van dit soort autocratische lui.

Ja, helemaal met je eens. Ik denk ook zeker niet lichtzinnig over deze motie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 15:51

996981 schreef:
In Onze Partij (1974) beschrijft de SP hoe in 1963

1963. Het is echt heel interessant vanuit een geschiedenisstandpunt, maar het echt heel erg weinig met het nu te maken. Het bewijst in de verste verte niet dat de SP nu linkser is dan de FvD rechts.

Citaat:
Ik heb de door jouw aangedragen bron Wikipedia aangedragen en die zegt van niet.

Mooi voorbeeldje van een irrelevante stropop weer. Je snapt het spel wel aardig. Nu de inhoud?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:07

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:08

Raineri schreef:
Gnome schreef:

Denk lobby. Als je kijkt naar meerdere moties klitten zij vaak een beetje samen.
Er was een website met onderbouwing ergens. Weet niet meer wie dat zei hier.

Ik zie niet echt waarom een nsc met pvv of FvD zou lobbyen eerlijk gezegd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:12

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

1963. Het is echt heel interessant vanuit een geschiedenisstandpunt, maar het echt heel erg weinig met het nu te maken. Het bewijst in de verste verte niet dat de SP nu linkser is dan de FvD rechts.

Citaat:
Ik heb de door jouw aangedragen bron Wikipedia aangedragen en die zegt van niet.

Mooi voorbeeldje van een irrelevante stropop weer. Je snapt het spel wel aardig. Nu de inhoud?

Volgens het kaartje in het linkje staat SP momenteel zo'n 20% meer links dan Fvd op rechts. Maar ik verwacht dat dit bij jou ook valt onder de afdeling 'niet technische onjuist'. :)

https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vmqplw6ry8yk/jaargang_15_verkiezingsnummer_1

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:12

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:15

fransje23 schreef:
journee schreef:
Dit linkje is een pro-life site, (Alvast gewaarschuwd :) ) maar wel een redelijk duidelijk overzicht hoe de standpunten van verschillende partijen zijn ten aanzien van abortus.

https://stirezo.nl/artikelen/verkiezingen-2025-wat-vinden-partijen-van-abortus

Is goed om je algoritme van de wijs te brengen. :D

Vandaar de waarschuwing. :Y)
Mijn filosofie is, dat als iemand zorgvuldig onderzoek heeft gepleegd over het onderwerp, je bij dit soort partijen waarschijnlijk op het goede adres bent. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 16:51

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Citaat:

Nee daarvoor heb je de geschiedenis niet nodig. Kun je gewoon op plaatjes zien

mce

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 18:31

CU weer in een kabinet!!

DEN HAAG (ANP) - Frans Timmermans, leider van GroenLinks-PvdA, ziet in het NOS-Radiodebat veel gelijkenissen in het beoogde asielbeleid van zijn partij en de ChristenUnie. Tijdens een opvallend mild asieldebat benadrukte hij voornamelijk de overeenkomsten tussen zijn standpunten en die van Mirjam Bikker (ChristenUnie).

Bikker wil dat het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) meer geld krijgt en dat overlastgevende asielzoekers worden uitgezet naar hun land van herkomst. Zij vindt dat alleen streng beleid leidt tot draagvlak voor asielopvang. "Ik heb niks gehoord waar ik het niet mee eens ben", reageerde Timmermans daarop.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... r-AA1OdP42

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 19:37

Vandaag op de afrit van de snelweg kwam Wilders langs met zijn beveiligers, allemaal de zwaailampen aan en keihard rijden. Soms denk ik wel eens, zou je zo niet juist de aandacht trekken? Als hij met een pruik op in een Renault Clio zou zitten zou ik hem nooit zien geloof ik :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 19:39

Ik zonder pruik ook niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 19:57

prompter schreef:
Vandaag op de afrit van de snelweg kwam Wilders langs met zijn beveiligers, allemaal de zwaailampen aan en keihard rijden. Soms denk ik wel eens, zou je zo niet juist de aandacht trekken? Als hij met een pruik op in een Renault Clio zou zitten zou ik hem nooit zien geloof ik :)

Wilders kan nooit meer zonder beveiliging zolang hij dit werk doet.

Ons zal het idd niet opvallen als ie langsrijdt in zn Clio, maar mensen die een aanslag beramen volgen iemand al tijdenlang, en weten ten alle tijden waar ie is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:06

Hij werd waarschijnlijk naar een safe house gebracht, er is blijkbaar uit het Belgisch onderzoek gebleken dat hij ook op de hitlist van de extremistische islamofascisten stond. Er werd wel op Twitter melding gemaakt dat hij het debat al af had gezegd voor hij dit wist. Iemand bedreigen kan niet maar dit komt Wilders net iets te goed uit .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:13

journee schreef:
[
Volgens het kaartje in het linkje staat SP momenteel zo'n 20% meer links dan Fvd op rechts. Maar ik verwacht dat dit bij jou ook valt onder de afdeling 'niet technische onjuist'. :)

https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vmqplw6ry8yk/jaargang_15_verkiezingsnummer_1

Weet je hoe de assen bepaald worden? Welke numerieke waarde er gerepresenteerd wordt? En hoe er gemeten wordt wat links en rechts is?

Maar in het algemeen denk ik: FvD hangt de omvolkingstheorie aan die gebaseerd is op de inherente kwaliteit van het blanke ras en dat het niet bezoedeld moet worden met het verkeerde bloed. Historisch gezien zou ik daar een bepaalde waardering aanhangen, zeker ook omdat wat fans Sieg Heil liepen te roepen een paar weken terug.

Dus dan zou ik denken, om net zo extreem, zo niet extremer te zijn, heeft de SP wel iets nodig om dat te overtreffen. Dus... Doe maar wat linkjes naar de extremistische plannen en uitingen. Wel ietsjes recenter dan 1965 lijkt me.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:25

Shadow0 schreef:
journee schreef:
[

Weet je hoe de assen bepaald worden? Welke numerieke waarde er gerepresenteerd wordt? En hoe er gemeten wordt wat links en rechts is?

Maar in het algemeen denk ik: FvD hangt de omvolkingstheorie aan die gebaseerd is op de inherente kwaliteit van het blanke ras en dat het niet bezoedeld moet worden met het verkeerde bloed. Historisch gezien zou ik daar een bepaalde waardering aanhangen, zeker ook omdat wat fans Sieg Heil liepen te roepen een paar weken terug.

Dus dan zou ik denken, om net zo extreem, zo niet extremer te zijn, heeft de SP wel iets nodig om dat te overtreffen. Dus... Doe maar wat linkjes naar de extremistische plannen en uitingen. Wel ietsjes recenter dan 1965 lijkt me.

Hoe bedoel je extreem? Dit ging puur om de vergelijking hoe partijen op links of rechts worden ingedeeld. Daar is toch niets extreems aan? In Nederland hebben we geeneens partijen die onder de noemer 'extreem' vallen. Radicaal ja, maar extreem niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:32

Shadow0 schreef:
journee schreef:
[

Je zou het André Krouwel kunnen vragen. Hij is een Nederlands politicoloog, als universitair hoofddocent verbonden aan de afdelingen Politicologie/Bestuurskunde en Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Krouwel is oprichter en mede-eigenaar van Kieskompas en verzorgt de politieke indeling voor Nederland en België. Ik schat zo dat hij weet wat hij doet

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:40

BigOne schreef:
Hij werd waarschijnlijk naar een safe house gebracht, er is blijkbaar uit het Belgisch onderzoek gebleken dat hij ook op de hitlist van de extremistische islamofascisten stond. Er werd wel op Twitter melding gemaakt dat hij het debat al af had gezegd voor hij dit wist. Iemand bedreigen kan niet maar dit komt Wilders net iets te goed uit .

Ze gingen gewoon de wijk in waar ik ook woon, richting de straat waar hij een huis heeft. En als ik al weet waar dat is, zal iemand met kwade bedoelingen het ook wel weten denk ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:00

Mocht je willen weten wat de verschillende partijen voor plannen hebben ten aanzien van de mentale gezondheidszorg:

Kieswijzer mentale gezondheid

https://www.kieswijzermentalegezondheid.nl/#themas

Uiteraard hebben niet alle partijen hun standpunten doorgegeven.
Maar het zet wel duidelijk uit een hoe degenen die dat wel gedaan hebben er over denken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:27

fransje23 schreef:
Mocht je willen weten wat de verschillende partijen voor plannen hebben ten aanzien van de mentale gezondheidszorg:

Maar het zet wel duidelijk uit een hoe degenen die dat wel gedaan hebben er over denken.

Ik mis even de stellingen en dat er gewoon een uitslag uit komt. Want zo is dat niet echt overzichtelijk.

Maar ja, ook daar hebben ze niet zomaar de wachtlijsten weggewerkt, want zorg is helaas ook gewoon een verdienmodel. Of ze moeten weer teruggaan naar het ziekenfonds, maar dat zal niet gebeuren. Privatisering is niet overal een zegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:31

fransje23 schreef:

De ggz stond niet eens vermeld in het afgelopen hoofdlijnenakkoord.
Het was geen aandachtspunt voor de laatste regering.