Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 03:57

Het ding is juist electra, dat het en-en-en is. En ja, er valt héél veel te nuanceren. Over waterkwaliteit bijvoorbeeld dat het water al vies is als het nl binnenstroomt. Of het feit dat de industrie afvalwater loodst waarvan jaren later blijkt dat het schadelijk is (maar ja, de vergunning is nu eenmaal afgegeven). Of burgers die door toegenomen medicijn- en drugsgebruik het water vervuilen. Juist daarin is het raar dat de boer steeds enkel wordt aangehaald als vervuiler.

Het is immers niet enkel de boer die vervuilt. Het is ook de burger die van 1 naar 2 gezinsauto’s zijn gegaan. De burger die soms meermaals per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat. De burger die ontzettend veel rotzooi de hele wereld over sleept omdat dat hebbedingetje uit China nét iets goedkoper is via website x.

En die burgers hebben allemaal ontzettend legitieme redenen hoor. Die auto’s zijn nu eenmaal nodig om op het werk te komen. Vakanties zijn nodig om bij te komen van die banen en dat hebbedingetje maakt het werken net iets makkelijker.

Allemaal hartstikke legitiem. Maar om nu vliegen goed te praten in het klimaatdebat, omdat we daar plaatselijk minder last van hebben dan van boeren? Dat gaat er bij mij niet in.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 06:43

Voor boeren is het momenteel nadelig dat je met meerdere vraagstukken zit, waar zij allemaal aan bijdragen: mestoverschot, dierenleed, spuiten gif, arbeidsmigranten, uitstoot stikstof, waterkwaliteit en het feit dat meer dan 50% van het grondoppervlakte gebruikt wordt door de agro.

Het gaat er niet om, om een schuldige aan te wijzen. Het gaat er om dat alle vervuilende sectoren wel een tandje minder mogen.

En nogmaals: dat geldt imo ook voor de vliegindustrie/Schiphol de Tata Steels etc etc

Imo zijn de boeren toch jarenlang een beetje buiten schot gehouden: bijvoorbeeld door uitzonderingsregels via de EU. Aan een kant denk ik dan: nu niet mekkeren terwijl je jarenlang buiten de regels hebt mogen spelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:49

Het probleem met de boeren is dat als ze al 20 jaar geleden waren gaan minderen met de veestapel het nu niet zo gierend uit de hand zou zijn gelopen . Er is gewoon nooit doorgepakt.
Vliegen is ook slecht ....mee eens. Ik vlieg en heb zelden of nooit gevlogen om die reden.
Maar ook massaal veel op de telefoon zitten is slecht. Wat denk je van al die data centra wat die gebruiken.
Maar ik vind het slappe hap dit soort redenaties want dan blijft iedereen maar door elkaar rennen en na elkaar wijzen zonder ook maar een fiets mee te bewegen voor een beter aarde voor onszelf. Het is allemaal terug te brengen op money money money......for the rich man world!

En ik val hiermee een sector aan, het bestuur, die gewoon schijt heeft aan de hele wereld en wat goed is voor ons en uiteindelijk ook goed voor de boeren gezinnen.

En meer ga ik er voorlopig niet meer over schrijven.

Bomans zei het al:" waar een wil is, is een weg, waar onwil is een argument".

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 07:58

996981 schreef:
Het ding is juist electra, dat het en-en-en is. En ja, er valt héél veel te nuanceren. Over waterkwaliteit bijvoorbeeld dat het water al vies is als het nl binnenstroomt. Of het feit dat de industrie afvalwater loodst waarvan jaren later blijkt dat het schadelijk is (maar ja, de vergunning is nu eenmaal afgegeven). Of burgers die door toegenomen medicijn- en drugsgebruik het water vervuilen. Juist daarin is het raar dat de boer steeds enkel wordt aangehaald als vervuiler.

Het is immers niet enkel de boer die vervuilt. Het is ook de burger die van 1 naar 2 gezinsauto’s zijn gegaan. De burger die soms meermaals per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat. De burger die ontzettend veel rotzooi de hele wereld over sleept omdat dat hebbedingetje uit China nét iets goedkoper is via website x.

En die burgers hebben allemaal ontzettend legitieme redenen hoor. Die auto’s zijn nu eenmaal nodig om op het werk te komen. Vakanties zijn nodig om bij te komen van die banen en dat hebbedingetje maakt het werken net iets makkelijker.

Allemaal hartstikke legitiem. Maar om nu vliegen goed te praten in het klimaatdebat, omdat we daar plaatselijk minder last van hebben dan van boeren? Dat gaat er bij mij niet in.

Zo grappig, dat omdat ik heb gezegd dat ik weleens vlieg, je daar nu iedere x over begint.

Er is niemand in dit topic die zegt dat ENKEL de boer vervuilt.
Natuurlijk is het water al vuil als het Nederland binnen komt, maar het wordt nog veel vuiler hier, onder andere door het gebruik van pesticiden.
Het lage waterpeil is een groot probleem. Het mestoverschot.
Juist in dit topic wordt gezegd en, en, en. :D

Wie zegt hier in dit topic dat de industrie niets hoeft te doen? Maar met de VVD al jaren als regeringspartij, kun je dit ook niet verwachten.
Juist PvdD en GL hoor ik altijd over Schiphol en bijv. Tata Steel of Chemours. Maar die worden beiden vervloekt door rechts.

Zoals altijd doe jij aan cherry-picking.

Wat vind je ervan, dat Nederland exportland nr. 2 is? Zo klein als we zijn. Zou dat een tandje minder kunnen ?

Wat vind jij ervan dat er een asielcrisis wordt uitgeroepen?
Er is een opvangcrisis, tientallen (kleine) AZC's zijn gesloten.
Wat vind jij van de spreidingswet?
En waarom moet alleen de instroom van vluchtelingen, (maar 11-12%) worden beperkt?

Wat vindt je van de link over de woningnood? Hoe deze verergerd is door minister Blok (stopzetten subsidies)?
Er is al een woningtekort sinds de 2e WO.
En dat de schuld bij de vluchtelingen wordt gelegd door de PVV?
En de coalitiepartijen daar gewoon in meegaan en geen tegengas of nuance gebruiken, behalve NCS een klein beetje?
En dat voor een extra-parlementaire regering.
Wat vind je van het uitroepen van de Noodwet? Ondanks het negatieve advies van ambtenaren en oppositie?

Daar hoor je jou niet over.
Als gesteld wordt in dit topic dat arbeidsmigranten slecht betaald en behandeld worden, dan kom je snel nuanceren dat er ook Nederlanders zijn die laag betaald worden enz..... niet alleen die arbeidsimmigrant.
Op cijfers die daarna worden geplaatst, reageer je dan niet meer. Dan is die nuance ineens weg.

Discriminatie onder mensen met een buitenlandse naam komt niet voor, want sommige Nederlanders vinden ook geen baan......

Stroomstootwapens niet verbieden,anders pakken ze een zweep of schep. Die (vreselijke) misstanden zijn immers maar excessen.

Je kunt nuanceren tot op de letter, maar soms kun je ook gewoon zeggen: niet normaal ....
Ook al zit jouw politieke partij in de regering, daarom kun je wel afstand nemen van sommige maatregelen. Er moet immers water bij de wijn worden gedaan om te komen tot een coalitie.
Maar nu hebben ze een soort van kwartetten, iedere partij zijn onderwerp, gedaan en gokken ze op uitvoerbaarheid en dat zonder een goede financiële onderbouwing.
Maar vooral proberen ze de Kamer buiten spel te zetten.
Zie jij de overeenkomsten met de jaren 30?
Vind jij dat niet een gevaarlijke ontwikkeling?

Ik ga nu iets nuttigs doen, maar ik werk vandaag thuis, gebruik geen auto of vliegtuig, dus ik heb mijn steentje vandaag een beetje bijgedragen aan een beter milieu;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 23-09-24 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:01

laat maar
Laatst bijgewerkt door juval op 23-09-24 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:11

juval schreef:
zucht.. gaaan we weer..

Boeren zijn geen criminelen. We houden ons gewoon aan de regels.
Er is geen mestoverschot.
De gewasbeschermingsmiddelen zijn toegestaan. We doen er alles aan om de uitspoeling naar oppervlaktewater te voorkomen. Het aantal dieren dat we mogen houden is de laatste jaren al flink afgenomen door de fosfaat en mestregels. De innovaties en duurzame ontwikkelingen in onze sector zijn ontelbaar. De meeste boerenbedrijven bestaan al langer dan de Natura2000 aangelegde gebieden.

De meeste boeren vliegen niet (veel).

En het levert dus nul op integendeel dus zo goed doen de boeren het niet als sector (sneu voor de goedwillende ) net als velen anderen..Geef het gewoon toe want dat is het begin van de verandering.
Zucht zucht zucht.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:38

Ik geef de boeren niet de schuld maar de regels. Want die zijn te laks geweest jaren en jaren en jarenlang.

En dat ze nu eindelijk worden aangescherpt is k@t ja.

Maar zeggen dat je je aan de regels houdt, betekend niet dat de boeren niet vervuilen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:45

Zolang de consument niet verandert, de vraag naar zuivel, vlees en eieren zo hoog blijft, kan de Nederlandse boer wel minderen maar het gevolg zal zijn dat andere landen in dat gat springen. De kans is groot dat je er dan op het gebied van dierenwelzijn en efficiënte zwaar op achteruit gaat.

Wij mensen kunnen het verschil maken door de keuzes die we maken omtrent voedsel en leefstijl. Gaan wij meer biologisch eten, zullen meer boeren biologisch gaan produceren etc.

Gaan wij minder vliegen, hoeven vliegvelden niet uit te breiden. Gaan wij minder consumeren, hoeven er minder schepen de plas over etc etc.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:48

Even afgezien van de 70% die naar het buitenland gaat?
Dan moet dus diervriendelijk en biologisch gesubsidieerd worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:50

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Zo grappig, dat omdat ik heb gezegd dat ik weleens vlieg, je daar nu iedere x over begint.

Er is niemand in dit topic die zegt dat ENKEL de boer vervuilt.
Natuurlijk is het water al vuil als het Nederland binnen komt, maar het wordt nog veel vuiler hier, onder andere door het gebruik van pesticiden.
Het lage waterpeil is een groot probleem. Het mestoverschot.
Juist in dit topic wordt gezegd en, en, en. :D

Wie zegt hier in dit topic dat de industrie niets hoeft te doen? Maar met de VVD al jaren als regeringspartij, kun je dit ook niet verwachten.
Juist PvdD en GL hoor ik altijd over Schiphol en bijv. Tata Steel of Chemours. Maar die worden beiden vervloekt door rechts.

Zoals altijd doe jij aan cherry-picking.

Wat vind je ervan, dat Nederland exportland nr. 2 is? Zo klein als we zijn. Zou dat een tandje minder kunnen ?

Wat vind jij ervan dat er een asielcrisis wordt uitgeroepen?
Er is een opvangcrisis, tientallen (kleine) AZC's zijn gesloten.
Wat vind jij van de spreidingswet?
En waarom moet alleen de instroom van vluchtelingen, (maar 11-12%) worden beperkt?

Wat vindt je van de link over de woningnood? Hoe deze verergerd is door minister Blok (stopzetten subsidies)?
Er is al een woningtekort sinds de 2e WO.
En dat de schuld bij de vluchtelingen wordt gelegd door de PVV?
En de coalitiepartijen daar gewoon in meegaan en geen tegengas of nuance gebruiken, behalve NCS een klein beetje?
En dat voor een extra-parlementaire regering.
Wat vind je van het uitroepen van de Noodwet? Ondanks het negatieve advies van ambtenaren en oppositie?

Daar hoor je jou niet over.
Als gesteld wordt in dit topic dat arbeidsmigranten slecht betaald en behandeld worden, dan kom je snel nuanceren dat er ook Nederlanders zijn die laag betaald worden enz..... niet alleen die arbeidsimmigrant.
Op cijfers die daarna worden geplaatst, reageer je dan niet meer. Dan is die nuance ineens weg.

Discriminatie onder mensen met een buitenlandse naam komt niet voor, want sommige Nederlanders vinden ook geen baan......

Stroomstootwapens niet verbieden,anders pakken ze een zweep of schep. Die (vreselijke) misstanden zijn immers maar excessen.

Je kunt nuanceren tot op de letter, maar soms kun je ook gewoon zeggen: niet normaal ....
Ook al zit jouw politieke partij in de regering, daarom kun je wel afstand nemen van sommige maatregelen. Er moet immers water bij de wijn worden gedaan om te komen tot een coalitie.
Maar nu hebben ze een soort van kwartetten, iedere partij zijn onderwerp, gedaan en gokken ze op uitvoerbaarheid en dat zonder een goede financiële onderbouwing.
Maar vooral proberen ze de Kamer buiten spel te zetten.
Zie jij de overeenkomsten met de jaren 30?
Vind jij dat niet een gevaarlijke ontwikkeling?

Ik ga nu iets nuttigs doen, maar ik werk vandaag thuis, gebruik geen auto of vliegtuig, dus ik heb mijn steentje vandaag een beetje bijgedragen aan een beter milieu;)

Ik heb totaal geen zin hier op te reageren. Je conclusie dat “mijn partij” in de regering zit is namelijk al onjuist. Het interesseert je niet écht wat ik schrijf. Dan had je dat geweten. Net als dat ik op veel van je vragen al lang antwoord heb gegeven in lopende discussies.

Werkse vandaag.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:51

996981 schreef:
Zolang de consument niet verandert, de vraag naar zuivel, vlees en eieren zo hoog blijft, kan de Nederlandse boer wel minderen maar het gevolg zal zijn dat andere landen in dat gat springen. De kans is groot dat je er dan op het gebied van dierenwelzijn en efficiënte zwaar op achteruit gaat.

Ja dan springt een ander land in dat gat ja, so what? Omdat misschien, eventueel, wellicht het elders minder efficiënt is, MOET het hier blijven?

Maakt niet uit dat we een ruimteprobleem, mestprobleem, vervuilingsprobleem hebben?

Wij exporteren als een gek, wat is het probleem als dat wat krimpt?

En wie zit (letterlijk) met de oliebol en de vervuiling? De NL burger kan daar voor betalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:53

mysa schreef:
Even afgezien van de 70% die naar het buitenland gaat?
Dan moet dus diervriendelijk en biologisch gesubsidieerd worden.

De consument bedoel ik in deze niet alleen de Nederlandse consument :) we hebben met zijn allen de taak voor de aarde te zorgen.

“De meeste import en export vindt plaats met onze buurlanden. Meeste handel met buurlanden
Zowel bij de export (71%) als import (61%) van landbouwgoederen vond het merendeel van onze handel plaats binnen de Europese Unie (EU). In de totale landbouwexport nam het aandeel van export naar EU-landen met 2,5% toe. Net als voorgaande jaren ging de meeste landbouwexport in 2023 naar buurlanden. Zo ging 24% naar Duitsland, 12% naar België, 9% naar Frankrijk en 8% naar het Verenigd Koninkrijk. Duitsland is met 19% traditioneel de belangrijkste leverancier van landbouwgoederen naar Nederland. Daarna volgden België en Frankrijk, met 14% en 6% van onze totale import van landbouwgoederen.”

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 0Nederland.

Dat zijn rijke landen, waar men ook keuzes heeft te kiezen voor minder belastende en diervriendelijke alternatieven. De vraag is of men het wil.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:56

Tango1979 schreef:
996981 schreef:

Ja dan springt een ander land in dat gat ja, so what? Omdat misschien, eventueel, wellicht het elders minder efficiënt is, MOET het hier blijven?

Maakt niet uit dat we een ruimteprobleem, mestprobleem, vervuilingsprobleem hebben?

Wij exporteren als een gek, wat is het probleem als dat wat krimpt?

En wie zit (letterlijk) met de oliebol en de vervuiling? De NL burger kan daar voor betalen.

So what dat die vervuiling dan in een ander land plaatsvindt? So what dat dieren een slechter leven zullen krijgen?

Straks ook maar 26 verdiepingen tellende koeien bedrijven in China?
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... -gehouden#

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:57

Maar wij hoéven die landen niet te voorzien. Het levert geld op, daarom doen we het. En het levert een hoop problemen in ons eigen land op. Nederland mag met het beschikbare grondoppervlak blij zijn als we zelfvoorzienend kunnen zijn voor wat betreft de producten die we hier kunnen maken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:00

Dat andere land heeft ruimte voor meer mest, meer uitstoot: wij niet.

Op het moment dat er minder aanbod is, gaat de prijs omhoog en de vraag omlaag: probleem opgelost. Basis economie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:01

Nederland kan de wereld niet redden van dierenleed. Veel te klein.
En denk je nu echt dat varkens en kippen het hier zo leuk hebben?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:10

Een verfrissend simpel artikel uit onverwachte bron van 2 jaar geleden dat het probleem m.i. reduceert tot zijn kern:

Hoeveel exporteren Nederlandse boeren?
Nederland is een exportland. Van alles wat Nederlandse boeren produceren, is grofweg driekwart bestemd voor de export.
Of we daar trots op mogen zijn? Daarover lopen de meningen sterk uiteen. De discussies over stikstofuitstoot, de alsmaar groeiende veestapel en de ruimte die landbouw inneemt zijn hevig.

Nederlandse boeren voeden de hele wereld
De cijfers zijn ongelooflijk: na de Verenigde Staten is Nederland de grootste exporteur van land- en tuinbouwproducten ter wereld – zo’n 6 procent van de wereldhandel is in onze handen. De meeste export vindt plaats met onze buurlanden. Een kwart van de Nederlandse export gaat naar Duitsland. Het gaat hierbij niet enkel om voedingsmiddelen. Hetgeen dat we het meest exporteren zijn namelijk bloemen: meer dan 90 procent van de sierteelt gaat naar het buitenland. Daarna volgt vlees, vervolgens zuivel en eieren en dan groenten en fruit.

Diepgewortelde exporttraditie
Deze exporttraditie zit diepgeworteld in onze historie. De fysieke omstandigheden van Nederland waren al vanaf de Middeleeuwen ronduit gunstig voor landbouw: de vruchtbare grond, het klimaat en de verbindingen over water maakten ons land optimaal. En daar is weinig aan veranderd. Het exportmodel dat we nu hebben dateert al van duizend jaar geleden.

Land- en tuinbouw is verweven in onze gehele samenleving. Het is toonaangevend in ons landschap, levert een grote bijdrage aan de economie en biedt daarnaast ook bijzonder veel arbeidsplaatsen. Niet enkel op het land of in de kas. Het grootschalige, internationale karakter vraagt om allerlei professionals. Het agrarisch personeel dient aangestuurd te worden, de financiële administratie op orde te zijn en er dient op het internationale toneel onderhandeld te worden. Dergelijke internationale onderhandelingen vragen op hun beurt weer om een gespecialiseerd technisch vertaalbureau

De schaduwzijde van de export

Deze grootschaligheid van de land- en tuinbouwproductie brengt ongelukkigerwijs allerlei maatschappelijke problematiek met zich mee. Het systeem is doorgeschoten en raakt regelmatig in het geding met milieudoelstellingen, dierenwelzijn en simpelweg ruimte. De maatschappelijke kosten die de export oplevert, worden echter niet betaald door de consument elders. Die is voor onze rekening. En daar dient een oplossing voor gevonden te worden. We willen niet van onze export af, maar wél van ‘de rommel’ die het achterlaat.

Bron: https://www.welkominzuidhorn.nl/actueel ... se-boeren/

Als we het er in hoofdlijnen eens over kunnen worden dat deze redenatie redelijk helder en zuiver is (zonder meteen vliegvelden en Tata en Chemelot etc. erbij te betrekken) dan zijn de opties vrij simpel:
1. We accepteren omwille van de export dat we in de shyte zitten en proberen Brussel te overtuigen dat wij dat willen en dat het in hun belang is om dat te faciliteren of;
2. We committeren ons serieus aan Brussel, doen wat we moeten doen en houden onszelf niet langer verantwoordelijk voor het voeden van de planeet, het dierenwelzijn in andere landen, etc. etc..

EDIT: typo
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 23-09-24 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:18

Tango1979 schreef:
Dat andere land heeft ruimte voor meer mest, meer uitstoot: wij niet.

Op het moment dat er minder aanbod is, gaat de prijs omhoog en de vraag omlaag: probleem opgelost. Basis economie.

En dat was dus mijn punt in het begin. We vinden het Mileu niet écht zo belangrijk. We vinden vooral de leefbaarheid van Nederland en de staat van onze vele kleine Natura 2000 gebieden belangrijk.

Dat aanbod gaat niet omlaag zolang er vraag is. Ook dat is basis economie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:20

Cowboy, sierteelt mag wat mij betreft per direct afgeschaft. Een onwijs vervuilende en nutteloze branche, die wegens sterke lobby ook nog eens in het lage btw tarief zit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:23

Goed artikel!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:28

996981 schreef:

Als de werkelijke kosten van productie (de vervuiler betaalt) meegenomen worden in de prijs: reken maar dat de vraag dan omlaag gaat.

Wij zijn inderdaad heel efficiënt als land. Wat gaat de prijs doen, als een ander land minder efficiënt produceert? Juist: prijs omhoog, vraag omlaag.

Dat kan je perfect zien op de gasmarkt: pas als iets duurder wordt, neemt de vraag af.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:32

zolang we afstevenen op een wereldbevolking van 9 miljard mensen zal de vraag naar voedsel niet dalen denk ik.

vraag aanbod inderdaad, les 1 in economie.

En er zijn nu eenmaal landen in de wereld waar de omstandigheden minder goed zijn als in ons land qua vruchtbare grond, kennis, duurzaamheid, diervriendelijkheid, mileubewustheid, opleidingen. De omstandigheden zijn hier nu eenmaal erg goed om voedsel te produceren.

En dan kan je zeggen, eigen volk eerst, en de rest van de wereld moet maar zien. Maar dat klinkt toch ook niet heel sociaal, toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:34

Tango1979 schreef:
996981 schreef:

Als de werkelijke kosten van productie (de vervuiler betaalt) meegenomen worden in de prijs: reken maar dat de vraag dan omlaag gaat.

Wij zijn inderdaad heel efficiënt als land. Wat gaat de prijs doen, als een ander land minder efficiënt produceert? Juist: prijs omhoog, vraag omlaag.

Dat kan je perfect zien op de gasmarkt: pas als iets duurder wordt, neemt de vraag af.

De werkelijke prijs betalen is altijd goed. Immers zijn boeren dan ook niet meer gedwongen om op mega schaal te produceren. Dan kan met een kleiner aantal dieren nog steeds een redelijke boterham betaald worden. Iets dat nu bijna onmogelijk is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:38

juval schreef:
zolang we afstevenen op een wereldbevolking van 9 miljard mensen zal de vraag naar voedsel niet dalen denk ik.

vraag aanbod inderdaad, les 1 in economie.

En er zijn nu eenmaal landen in de wereld waar de omstandigheden minder goed zijn als in ons land qua vruchtbare grond, kennis, duurzaamheid, diervriendelijkheid, mileubewustheid, opleidingen. De omstandigheden zijn hier nu eenmaal erg goed om voedsel te produceren.

En dan kan je zeggen, eigen volk eerst, en de rest van de wereld moet maar zien. Maar dat klinkt toch ook niet heel sociaal, toch?

Ik neem aan dat je meeneemt hoeveel efficiënter plantaardig is, tov vlees en zuivel?

Als je zo begaan bent met de wereld voedselvoorziening dan is dierlijk wel de allerslechtste oplossing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:38

996981 schreef:

Wij mensen kunnen het verschil maken door de keuzes die we maken omtrent voedsel en leefstijl. Gaan wij meer biologisch eten, zullen meer boeren biologisch gaan produceren etc.

Gaan wij minder vliegen, hoeven vliegvelden niet uit te breiden. Gaan wij minder consumeren, hoeven er minder schepen de plas over etc etc.

Denk je nu werkelijk dat wanneer wij een stukje vlees of glas melk minder nuttigen de hoeveelheid koeien/varkens enz zou verminderen? Denk het niet, dan gaat er gewoon 80 of 90 % naar het buitenland.