Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:52

Waarom kan de ene met een belastingschuld wel daar direct met de belasting uit komen, maar de ander niet? Gelijheidsbeginsel lijkt mij hier gewoon van toepassing. Beide gevallen gaat het om erfbelasting.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:00

tamary schreef:
Waarom kan de ene met een belastingschuld wel daar direct met de belasting uit komen, maar de ander niet? Gelijheidsbeginsel lijkt mij hier gewoon van toepassing. Beide gevallen gaat het om erfbelasting.

Er zal wel een verschil zitten in of je het huis al bezit (al dan niet half) of niet.

En misschien kan in het tweede geval ook wel gewoon een regeling worden gemaakt, geen idee, ik weet niet hoe dat specifiek zit. Vast een andere (gezien verschil in leeftijd). Vraag het de belasting zou ik zeggen, want die (bestaande) regeling ligt daar en niet bij GL/PvdA. Of je een hypotheek aangaat of een gelijke betalingsregeling met de belasting aangaat, maakt niet uit toch? Punt wat ik naar sterregoud wilde maken is dat de partner zich totaal geen zorgen hoeft te maken over het kwijtraken van de woning, daar is geen sprake van. Ondanks dat wel geroepen wordt en nu door pointer zelf ook wordt geimpliceerd (want zij maken ook de distinctie tussen partner en kind niet).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:01

VuurVleugels schreef:
Ann schreef:
dat het in de toekomst meer waarde heeft als erfenis en waar door de plannen van een 'groene' partij er daarom meer belasting moet worden betaald.

Maar... Hebben we niet een paar berichten terug geconcludeerd dat huizen uitgesloten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ja, klopt.

Ik heb me wild gezocht, maar er is een tweet van Tweede Kamerlid Tom van der Lee die dit bevestigd.

Pas als een huis meer waard is dan 1,4 miljoen, en de achterblijvende partner dus meer dan 700.000 aan stenen erft, geldt - in het voorstel - het nieuwe tarief.
Daaronder geldt gewoon de vrijstelling.
Veronica2 schreef:
Het is gefactcheckt en Timmermans zei maar wat in het interview op Radio2, ik heb het interview gehoord en ik ben blij dat Pointer het is nagegaan. Het is grote nadeel van Timmermans in deze campagne: hij gaat regelmatig zijn boekje te buiten en liegt zijn kiezers nu al voor.

Zou het misschien een paar onsjes minder mogen...?

Ik heb het niet zo op het verspreiden van nepnieuws en beschuldigingen.
(Ik heb het interview niet gehoord, maar wel de link naar pointer gelezen.
Nou, ojojoj, houd je vast - hij had de cijfers niet paraat, maar die heb ik nog maar eens even herhaald.
"Miljoenen" in het meervoud was net niet terecht - het ontzien van relatief kleine erfenis is de nuchtere waarheid.
Niets te voorliegen dus.)

Citaat:
Wie samen met een partner een eigen huis bezit en de helft daarvan erft bij het overlijden van de partner, hoeft daar in de plannen van PvdA /GL pas belasting over te betalen als dat huis meer dan €1,45 miljoen euro waard is.

Tom van der Lee, kamerlid van GroenLinks, heeft dit op twitter al verduidelijkt: https://twitter.com/TomvanderLee/status ... 9861516418.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:27

IMANDRA schreef:
Veronica2 schreef:

Het is gefactcheckt en Timmermans zei maar wat in het interview op Radio2, ik heb het interview gehoord en ik ben blij dat Pointer het is nagegaan. Het is grote nadeel van Timmermans in deze campagne: hij gaat regelmatig zijn boekje te buiten en liegt zijn kiezers nu al voor. Mij best als mensen op hem willen stemmen, maar hopelijk zijn dat er niet heel veel.
https://pointer.kro-ncrv.nl/gl-pvda-lij ... NWIeQ8LBIw

Mwah ook die soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt geserveerd.
Timmermans is hooguit ongenuanceerd (als ik naar de quotes in je link kijk), en volgens mij is er verwarring over wie het erft -kijkende naar het artikel althans, ik heb het interview niet gezien-.
.

In dit geval heb ik het interview wel gehoord en bij de vraag over de erfbelasting kwam het antwoord dat het niet voor huizen zou gelden. Het kwam er een beetje schuchter uit, waaruit al klonk dat hij niet precies wist waar hij het over had, hij had zijn kennis niet paraat en al zeker niks in zijn achterhoofd. Naast alle andere leugens en verzonnen douceurtjes ben ik wel klaar met die man en de manier waarop hij zijn kiezers zand in de ogen strooit. Maar laat hij in godsnaam premier worden, dan zijn we hopelijk in een keer van hem af na een half jaar.

Het is echt verstandiger om VVD te stemmen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:33

Kijken jullie het debat op sbs6?
Wat een gekakel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:46

Veronica, verstandig om op vvd te stemmen ? Met een lijsttrekker die nu overal verkondigt dat we niet om moeten kijken? Toeslag affaire , gaswinning, enz .
En iedereen gaat er op achteruit de komende jaren( behalve de echt grote jongens)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:51

De PVV gaat deze verkiezingen heel veel stemmen binnenhalen en dat doen ze door heel slim aanwezig te zijn bij plaatselijke evenementen en gebeurtenissen waar ze ter plekke de groep 18-25 aanspreken op hun zorgen. Zo halen ze in elk geval stemmen van jongeren binnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:55

juval schreef:
Wie is Agro?

Dat je niets hebt met de fractievoorzitter is helemaal prima. Maar als er door dit artikel in bnnvara onjuistheden worden verspreid dan mag ik dat best verdedigen toch?

Ik zag in jouw bericht overigens geen vraag, en ik geef ook nergens een bevestiging volgens mij. Ik heb alleen een gedeelte van het verkiezingsprogramma erbij gezocht.

Veel plezier met zingen! :)

Je mag je mening delen, en reageren op het artikel, maar de opmerking die jij plaatste (die Pien vetgedrukt heeft) was bepaald niet inhoudelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 22:57

Wat ik zelf het toppunt vind is dat
Dilan Yeşilgöz antwoord op vragen:" waarom ze zelf als immigrant en ex asielzoeker, het voor nieuwe immigranten zo moeilijk wil maken", antwoordt, omdat zij met haar ouders indertijd wel goede opvang kreeg en het traject redelijk snel kon doen en dat dit nu niet meer kan.
"Kijk maar naar Ten Apel waar mensen buiten moeten slapen". Ze vindt dat iedere immigrant de zelfde kansen moet krijgen als zij en dat is nu niet meer, dus moeten we stoppen.

Natuurlijk kunnen mensen niet onbeperkt Nederland binnen komen, dat vind ik ook, maar notabene de VVD heeft notabene tijdens de Covid crisis centra gesloten want zou niet meer nodig zijn.
Dat vond ik glad dat antwoord, te gladjes en Nikass toen moest ik denken dat jij wellicht toch gelijk hebt over Dilan Yeşilgöz en ik ongelijk. Want ik voel wel sympathie voor haar. Nog steeds ook al ben ik het niet eens met haar partij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:06

Net als haar opmerking dat haar partij armoede in Nederland niet zal accepteren, terwijl het VVD beleid zal zorgen voor meer armoede (dit is onderzocht)
En pochen met dat de VVD zoveel geld heeft gestopt in een grote armoede maatregel (1300,- voor energie tegenoetkoming), maar er dan aan voorbij gaan hoe de armoede is ontstaan (onder kabinet Rutte), en hoe lang mensen daar al onder lijden, en blijven doen. Want het is geen structurele oplossing.

Ik vind het ontzettend hypocriet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:07

pien_2010 schreef:
Dilan Yeşilgöz antwoord op vragen:" waarom ze zelf als immigrant en ex asielzoeker, het voor nieuwe immigranten zo moeilijk wil maken", antwoordt, omdat zij met haar ouders indertijd wel goede opvang kreeg en het traject redelijk snel kon doen en dat dit nu niet meer kan.

Het zegt mij vooral wat voor een persoon Yeşilgöz is. Een opportunist eerste klas. En daar gaan heel wat meer groepen last van krijgen. Sterker nog ze flirt zelfs met Wilders en staat open voor een bruin rechts kabinet. Met Yeşilgöz in het torentje ga je nog terug verlangen naar Rutte.

Heel veel mensen gaan hele zware tijden tegemoet. De ironie is dat daar ook mensen tussen zitten die nu met open ogen VVD stemmen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:12

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Het zegt mij vooral wat voor een persoon Yeşilgöz is. Een opportunist eerste klas. En daar gaan heel wat meer groepen last van krijgen. Sterker nog ze flirt zelfs met Wilders en staat open voor een bruin rechts kabinet. Met Yeşilgöz in het torentje ga je nog terug verlangen naar Rutte.

Heel veel mensen gaan hele zware tijden tegemoet. De ironie is dat daar ook mensen tussen zitten die nu met open ogen VVD stemmen.

Dit inderdaad :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:13

Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-11-23 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:14

Nikass schreef:
Net als haar opmerking dat haar partij armoede in Nederland niet zal accepteren, terwijl het VVD beleid zal zorgen voor meer armoede (dit is onderzocht)

Ik vraag me serieus af hoe een groot aandeel Nederlanders die nu geen dak meer boven het hoofd hebben in het verleden zelf VVD hebben gestemd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:18

Nadeel van de vvd is dat ze net zo’n trouwe aanhang hebben als de pvv. Ik hoop dat heel veel jongeren nu eens echt gaan stemmen want het gaat vooral ook over hun toekomst.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:20

Loretta steeds meer. In de daklozen opvang zitten tegenwoordig ook voormalig ondernemers en gezinnen met kinderen.
Het is allang niet meer voorbehouden voor de stereotype dakloze of verslaafden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:23

Nikass schreef:
Loretta steeds meer. In de daklozen opvang zitten tegenwoordig ook voormalig ondernemers en gezinnen met kinderen.

Dat is wat ik bedoel. En een deel van die mensen hebben dus zelf VVD gestemd en zitten door het VVD beleid nu dus zelf in de daklozenopvang.
Ik begrijp dat gewoon niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:26

Nee voor mij ook onbegrijpelijk dat mensen zich eindeloos vaak aan dezelfde steen stoten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:40

Veronica2 schreef:
IMANDRA schreef:

Mwah ook die soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt geserveerd.
Timmermans is hooguit ongenuanceerd (als ik naar de quotes in je link kijk), en volgens mij is er verwarring over wie het erft -kijkende naar het artikel althans, ik heb het interview niet gezien-.
.

In dit geval heb ik het interview wel gehoord en bij de vraag over de erfbelasting kwam het antwoord dat het niet voor huizen zou gelden. Het kwam er een beetje schuchter uit, waaruit al klonk dat hij niet precies wist waar hij het over had, hij had zijn kennis niet paraat en al zeker niks in zijn achterhoofd. Naast alle andere leugens en verzonnen douceurtjes ben ik wel klaar met die man en de manier waarop hij zijn kiezers zand in de ogen strooit. Maar laat hij in godsnaam premier worden, dan zijn we hopelijk in een keer van hem af na een half jaar.

Het is echt verstandiger om VVD te stemmen.

Dat is jouw interpretatie. Gekleurde interpretatie ook, I might add.
De erfbelasting geldt ook niet (voor de meeste huizen), als het gaat om partners.

Maar jij hebt niks met Timmermans, prima.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:43

Nikass schreef:

NIet elke persoon is geschikt om te ondernemen, daar moet je toch wel een zeker talent voor in huis hebben. Naar mijn idee is er onder de flexwet destijds veel misgegaan en is het zelfstandig ondernemen een tijdje als een soort heilige graal door veel mensen aangegrepen om nooit meer voor een baas te hoeven werken. Uiteindelijk bleek dat ze helemaal geen werk meer konden vinden en zonder baas is er dan dus ook niks meer. Zo glijd je vanzelf af richting de daklozenopvang.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:49

Wauw, victim blaming much? Wat zal het leven er prachtig uit zien met zo'n instelling; jou kan niks gebeuren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:55

VuurVleugels schreef:
Wauw, victim blaming much? Wat zal het leven er prachtig uit zien met zo'n instelling; jou kan niks gebeuren.

Dit vind ik echt een hele goede, onderbouwde reactie op de inhoud.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:05

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:11

Goed dan, wellicht iets inhoudelijker...?
Veronica2 schreef:
NIet elke persoon is geschikt om te ondernemen, daar moet je toch wel een zeker talent voor in huis hebben. Naar mijn idee is er onder de flexwet destijds veel misgegaan en is het zelfstandig ondernemen een tijdje als een soort heilige graal door veel mensen aangegrepen om nooit meer voor een baas te hoeven werken. Uiteindelijk bleek dat ze helemaal geen werk meer konden vinden en zonder baas is er dan dus ook niks meer. Zo glijd je vanzelf af richting de daklozenopvang.

Hoezo 'niet meer HOEVEN werken voor een baas'?
Denk aan alle mensen die hetzij werden wegbezuinigd,
hetzij voor hetzelfde salaris en in principe in 40 uur werk van twéé mensen moesten doen.

Jij legt 'the blame' bin "niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap".
Op zich is dat vast wel waar.

Maar in het geval van wegbezuinigd worden zou je het initiatief kunnen toejuichen.
En weinig mensen zijn geschikt om standaard 80 uur per week te werken. Dan is een keuze voor 'eigen baas' vooral een poging om jezelf niet kapot te werken.

En in beide gevallen vind ik niet dat het een kwestie van pure eigen keuze om zzp'er te worden.
En voor een boel ondernemers geldt dat faillissement geen kwestie van pure eigen stommiteit is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 00:18

Citaat:
Sorry, maar met Dolf Janssen en Milieudefensie kom je niet echt met een ongekleurde voorstelling van zaken.

Ach tja - wat heet ongekleurd?
Citaat:
Ik ben gewoon benieuwd wat er met big agro wordt bedoeld? Het lijkt net ee soort modewoord te zijn als bio industrie, megastallen, kiloknallers, etc.. om de primaire sector in kwaad daglicht te zetten?

Dat vind ik ook een soort bril...

In de column van Dolf Jansen denk ik dat Big Agro de firma Bayer is.
Promotor van bijensterfte. ("We hebben het onderzocht, hoor! We keken gedurende twee uur naar een beperkt aantal bijen en die leefden nog na een heel klein beetje glyfosaat!")
(Fijn dat ze niet acuut doodvielen. Maar geen valide onderzoek. Graag een stevige gemende populatie,
een realistische blootstelling aan gif,
en dan langer dan een paar uur observeren.)

Primaire sector, let op uw zaak!
(Vrij naar een laten we zeggen patriottisch lied.)

Zonder bijen wil je echt niet.

(En na de tweede begrafenis van een relatief jonge bollenteler krijg ik eufemismen als 'gewasbescherming' niet meer goed uit de keel. Het is gif.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-11-23 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt