Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:40

IMANDRA schreef:
Veronica2 schreef:

Trump poldert sowieso niet, geen seconde. Dat heeft hij nooit gedaan en dat zal hij ook nooit gaan doen. In zijn wereld bestaat er niet zoiets als consensus (no such thing).

Dat zal wellicht de reden zijn dat Rutte het zo gebracht heeft. En wat hij in de media zegt VS direct naar Zelensky zal wellicht anders zijn.

Rutte is echt niet dom, die snapt ook dat als hij Trump nu onder druk zet die echt niks meer gaat doen of zelfs flink gaat escaleren, terwijl Zelensky zo’n strategische zet wellicht wel kan begrijpen.

Inderdaad, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Daarnaast denk ik dat Zelensky een solide vertrouwensband heeft met Rutte en we weten pas hoe hij erover denkt als hij er zelf iets over zegt.
Het is ook even afwachten hoe het in Londen gaat met de top.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:42

Rutte en Zelensky konden het samen altijd prima vinden volgens mij? Het zal een tactische zet zijn inderdaad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:45

Het is een gevaarlijk diplomatiek spelletje waarin iedereen op z'n tellen moet passen zodat de boel niet helemaal implodeert. En hoe irritant ook, de VS zullen we toch moeten proberen in 'onze hoek' te houden.
Die wachten echt op ieder excuus/mogelijke misstap om wat debiels te gaan doen en dan de vinger ergens anders heen te wijzen "they made us do it"

Zelensky likte niet genoeg hielen, en dus kunnen ze geen overeenkomst sluiten... zijn schuld!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:45

Het voelt zo langzamerhand als een vorm van handjeklap. Maar dan wel om groot geld zogezegd (oorlog / vrede / mensenlevens / respect / macht / geld).

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:46

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:58

Onbevestigd, maar te leuk om niet te delen: https://bsky.app/profile/militarynewsua ... dlotbmhc2c
Citaat:
One of Norway's largest marine fuel companies, Haltbakk Bunkers, appears to have announced that it will no longer be supplying fuel to US Navy ships. Haltbakk has called on other European companies to stop servicing US forces.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:04

Deze kwam ik tegen (in mijn diepdonkerblauwe tunnel) en is een voorbeeld van respect van militair tot militair. Trudeau is erbij en op de achtergrond zien we ook nog een bekend gezicht. Dit was in juni bij een Dday herdenking.
https://bsky.app/profile/kamalanation.bsky.social

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:07

Volgens mij is het probleem op dit moment dat Trump de mineralen uit Oekraïne wel wil, maar daar geen garanties tegenover wil zetten. Heeft niets te maken met vredes onderhandelingen, maar alleen met Trump die zelf profijt wil halen uit andermans ellende. Zelensky heeft Amerika onder Biden genoeg bedankt voor "hun niet aflatende steun".

Helaas is Amerika onder Biden niet hetzelfde Amerika als onder Trump. En ik vraag me af waar Zelensky Trump persoonlijk voor zou moeten bedanken. Voor het bijna weggeven van Oekraïnes grondgebied aan Poetin? Of voor het beschuldigen van Oekraïne voor het starten van de oorlog? Of misschien omdat hij Zelensky een dictator noemde? Of voor het feit dat Trump en Vance hem voor zoveel verslaggevers door het slijk probeerden te halen? Of omdat Trump heel duidelijk heeft gemaakt dat 'zijn' Amerika Zelensky niet meer zal ondersteunen zolang het Trump niets opleverd?

Het Advies van Rutte aan Zelensky zal puur gebaseerd zijn op de verwachting dat de wereld de komende 4 jaar nu eenmaal met Trump zit opgescheept. En dat is gewoon een héle lange tijd om met iemand als Trump door te moeten komen, zeker als er ook nog wrijving is.... Hoewel het mij ook bijzonder lastig lijkt om aan de 'goede' kant van Trump te komen, maar puur door het feit dat Trump in mijn optiek geen goede kant heeft laten zien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:21

Prio 1 nu is de middelen van de VS die Oekraine nog nodig heeft (of zelfs al toegezegd/betaald zijn) te krijgen totdat Europa genoeg opgeschaald is. Er is voor 6 maanden materiaal van wat ik begrijp, daarna wordt het lastig. Er gaan geluiden dat Rusland midden/eind dit jaar klem loopt qua middelen en economie, dus dit kan heel goed een kwestie van laatste loodjes zijn. En dat zou dit gedraai en ziek van Trump verklaren als die inderdaad een Russische trekpop is. Poetin heeft ademruimte nodig om materiaal te maken en mensen te trainen, leger bloed leeg nu op tekorten aan alle kanten. Echter hoe gaat Trump het draaien als Poetin eerder weer de grens over marcheerd dan hij stopt met president VS zijn? Want dit soort scenarios gaan uit van 2-3 jaar gevechtspauze, niet 10, die tijd heeft Poetin niet met leeftijd en demografie russische bevolking. Zoveel jonge russen om op te gebruiken zijn er niet en dat kinderen maken wil niet bepaald vlotten ongeacht al die anti homo/lhbti enz wetten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:33

Niet dat El Cheeto er wat om geeft, maar had de VS niet beloofd om Oekraïne bij te blijven staan / beschermen in ruil voor het wegdoen en vernietigen van hun kernwapens?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:37

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:01

Bij die ruzie tussen Trump en Zelensky zat ook een Russische journalist.
In hoeverre is dit voor opgezet en hoe snel zit Trump nu bij Poetin om een deal te maken om China op afstand te houden?

Ik denk dat Trump bereid is om Europa te offeren voor een deal met Poetin tegen China.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:04

Die zat er blijkbaar niet bij, hij is wel binnen geweest en dat is zeer apart en spotten met de veiligheid van de presidenten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:06

Ann schreef:
Die afspraak maakt niemand zich druk om in de VS volgens mij?
Zitten we er naast met Rutte?
https://x.com/vatniksoep_nl/status/1895868225512226900

Ik hoorde op de radio (bnr) een hele andere uitleg dat lang niet alle landen zijn uitgenodigd. Als we als (een deel van) EU/Europa militair snel iets willen doen dan is dat makkelijker beslissen met minder landen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:09

Rusland, VS en VK hebben met Oekraïne zeker afspraken gemaakt betreft inleveren van kernwapens. De inval door Rusland laat echter zien hoe betrouwbaar deze zijn, nu de inval vanuit een voorwendsel wordt gedaan en Rusland door de de VS en VK niet op het matje is geroepen.

https://platformraam.nl/artikelen/2083-hoe-oekraine-kernwapenvrij-en-dus-kwetsbaar-werdso

Ik vraag me ten zeerste af of de VS Oekraïne op de huidige manier zou behandelen als Oekraïne toendertijd de kernwapens niet had ingeleverd.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:17

Dit zorgt er in ieder geval niet voor dat er minder kernwapens komen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:31

journee schreef:
Rusland, VS en VK hebben met Oekraïne zeker afspraken gemaakt betreft inleveren van kernwapens. De inval door Rusland laat echter zien hoe betrouwbaar deze zijn, nu de inval vanuit een voorwendsel wordt gedaan en Rusland door de de VS en VK niet op het matje is geroepen.

https://platformraam.nl/artikelen/2083-hoe-oekraine-kernwapenvrij-en-dus-kwetsbaar-werdso

Ik vraag me ten zeerste af of de VS Oekraïne op de huidige manier zou behandelen als Oekraïne toendertijd de kernwapens niet had ingeleverd.

Hmmmm……suggestief artikel. Ik ben opgegroeid tijdens het kernwapens-deel van de Koude Oorlog. De periode van MAD: Mutually Assured Destruction. Bijna niemand overleeft een all out kernoorlog en zij die het wel overleven wensen dat ze die kernoorlog niet overleefd hadden.

Wij in het diepe zuiden van NL hadden het ‘geluk’ dat onze Sovjet vrienden een gebied van 30*30 kilometer met minstens 16 kernbommen geraakt zou hebben: 8 bevestigd op de Cannerberg in Maastrichten minstens 8 op Afnorth (destijds Afcent) in Brunssum. Game over.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:32

Ann schreef:

Zoals Rutte het zelf verwoordde: VS is nu ruim 50% van NAVO, alle andere landen samen minder dan 50%. En Rutte is nu leider voor de NAVO en ziet zelf wel dat de oplossing niet bij Amerika ligt, met Trump als president.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:44

journee schreef:
Ann schreef:

Zoals Rutte het zelf verwoordde: VS is nu ruim 50% van NAVO, alle andere landen samen minder dan 50%. En Rutte is nu leider voor de NAVO en ziet zelf wel dat de oplossing niet bij Amerika ligt, met Trump als president.

Aan de andere kant: NAVO exclusief de VS maar inclusief Oekraine is nog steeds groot. Duur, maar groot.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:51

Hoe Rutte het verwoordde bij de NOS vond ik wel erg pro Trump, in elk geval minder neutraal als dat ik ha gedacht. Maar... hij moet eigenlijk wel omdat de VS wel inderdaad het belangrijkste lid is van zijn club; hij kan nu nog niet Trump tegen de haren instrijken omdat dat zijn rol niet is. Hij kan hem wel nog wat stroop om de mond smeren en zo een volgende ontmoeting faciliteren.
Intussen is iedereen aangekomen in London voor de top. Trump weet natuurlijk best dat hij niks te maken heeft met een EU top, maar deze keer zal hij toch moeten concluderen dat er ook een wereld is buiten de VS en dat hij even niet mee mag doen. Het gaat even om ons, met onze cute little countries.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:56

Veronica2 schreef:
Hoe Rutte het verwoordde bij de NOS vond ik wel erg pro Trump, in elk geval minder neutraal als dat ik ha gedacht. Maar... hij moet eigenlijk wel omdat de VS wel inderdaad het belangrijkste lid is van zijn club; hij kan nu nog niet Trump tegen de haren instrijken omdat dat zijn rol niet is. Hij kan hem wel nog wat stroop om de mond smeren en zo een volgende ontmoeting faciliteren.
Intussen is iedereen aangekomen in London voor de top. Trump weet natuurlijk best dat hij niks te maken heeft met een EU top, maar deze keer zal hij toch moeten concluderen dat er ook een wereld is buiten de VS en dat hij even niet mee mag doen. Het gaat even om ons, met onze cute little countries.

Rutte wekt de indruk dat ie pro Trump is. Hij heeft de VS nodig, minstens voorlopig. Maar geloof gerust dat wat hij roept is kortgesloten met Zelensky. Tot op detailniveau. Rutte zal niks roepen dat Zelensky niet van tevoren weet. We kunnen van Rutte, de ex-premier, vinden wat we willen, maar Rutte is een hele slimme politicus. Voor sommigen misschien een l*l, maar nog steeds een slimme politicus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:04

Rutte is absoluut niet pro trump maar weet hoe hij hem moet bespelen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:05

BigOne schreef:
Rutte is absoluut niet pro trump maar weet hoe hij hem moet bespelen.

Dit!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:09

100% mee eens Cowboy. Ik ben geen fan van Ruttes politieke kleur, maar een raspoliticus is het zeker. Vergelijk Trump eens met Rutte: en dan met name mbt ego

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 00:12

Cowboy55 schreef:
journee schreef:

Hmmmm……suggestief artikel. Ik ben opgegroeid tijdens het kernwapens-deel van de Koude Oorlog. De periode van MAD: Mutually Assured Destruction. Bijna niemand overleeft een all out kernoorlog en zij die het wel overleven wensen dat ze die kernoorlog niet overleefd hadden.

Wij in het diepe zuiden van NL hadden het ‘geluk’ dat onze Sovjet vrienden een gebied van 30*30 kilometer met minstens 16 kernbommen geraakt zou hebben: 8 bevestigd op de Cannerberg in Maastrichten minstens 8 op Afnorth (destijds Afcent) in Brunssum. Game over.

Wat bedoel je met suggestief artikel? Het laat zien wat er zich heeft afgespeeld? Als het erom gaat dat Rusland na tekenen van een verdrag Oekraïne binnenvalt op grond van zelfverdediging, wat natuurlijk klinkklare onzin is, dan is het toch wel duidelijk dat Rusland het verdrag geschonden heeft?