Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 00:39

Zichtmelding Diffelen Ov
Citaat:
Diffelen Overijssel
01-07-2025
Vanochtend vroeg

Zichtmelding

Wolf gezien op het fietspad tussen Rheezerweg en Oldemeijerweg. Kwam vanaf camping de Klashorst en ging richting Oldemeijer bos.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CK9cR ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 09:21

Zichtmelding Dieverbrug Dr
Citaat:
2-7-25
2 wolven staken vlak voor auto de Groningerweg over ter hoogte vd Broekjesweg. Kwamen uit het bos en liepen richting Oosterkampenweg / Dieverbrug. Tijd: 22.10 uur

Afbeelding
Via app meldingen Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 09:24

Aanval Ternaard Gr
Citaat:
Ternaard Fryslan
01-07-2025
In de vroege ochtend.

Dinsdag aanval op 2 schapen,
Bij12 is langs geweest.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16pLS7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 14:33

Motorrijder in Roemenië gedood door beer
Citaat:
3 juli 2025/Transfăgărășan/Roemenië
Transfăgărășan een populaire weg bij oa motorrijders.
---
Oorspronkelijk nieuwsbericht:

Een motorrijder is op de Transfăgărășan aangevallen en gedood door een beer en in een ravijn gesleurd. Het incident vond plaats in de buurt van Hotel Posada, op de Vidraru-dam, volgens Argeș-Știri. Het slachtoffer, waarschijnlijk een Italiaanse staatsburger, aangezien zijn motorfiets in dat land was geregistreerd, werd ongeveer 60 meter de afgrond ingesleurd.
Mobilisatie van hulpdiensten om het lichaam van de man te bergen

De reddingsdiensten van Salvamont Argeș kwamen ter plaatse om te helpen bij het bergen van het lichaam.

Op donderdagochtend 3 juli werd een groep motorrijders die langs de kant van de DN 7C - Transfăgărășan stond, aangevallen door een beer. De autoriteiten ontdekten bloedsporen en motoruitrusting op de steile helling die naar het meer afdaalt, wat erop wijst dat het gevecht in die richting is voortgezet.

De zoek- en bergingsoperatie was grootschalig en er werden brandweerlieden, bergpolitie, bergredders en duikers ingezet, die zowel in het bosrijke gebied als in het water van het Vidraru-meer actief waren.

https://www.dcnews.ro/motociclist-itali ... yBCnGWwYTQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CGt4q ... tid=wwXIfr

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 14:59

Ik begrijp dat bericht niet helemaal. Er is een motorrijder gedood door een beer. Elders lees ik dat er een hele groep is aangevallen.
Waar is de rest dan gebleven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:32

Ik begrijp dar ze langs de kant van de weg naar de dam stil stonden (als groep) en dat één persoon door de beer is aangevallen.
Ik begrijp ook dat het bekend is dat die buurt favoriet is bij beren en dat er wordt aangeraden om niet uit de auto te stappen.
Beetje moeilijk op een motor, maar geeft toch wel aan dat daar stoppen niet ongevaarlijk is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-25 16:58

Aanval Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
03-07-2025
06.15 uur

Aanval op dieren.

Aanval op schapen,
1 gedood en 1 zwaar gewond die moest geëuthanaseerd worden.
Bij12 langs geweest, volgens Bij12 moest het gaan om een groot dier, pootafdruk ter grote van een bierviltje, zichtbaar in het zandpad.
Van horen zeggen is iets verderop afgelopen nacht ook een Alpaca gedood/ aangevreten.

Sterkte voor de eigenaren.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B76fT ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:34

Ik zag op fb vandaag ook een bericht van een aanval van een beer op een man die zijn hond uit liet in Noorwegen..
Hij kon de beer verjagen maar had daarbij flinke verwondingen opgelopen aan zijn arm.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 20:20

De app is hier al eerder gemeld.
Wellicht is de app ook handig voor ruiters als het aantal gebruikers van de app toeneemt.
Fake meldingen zullen er altijd zijn.
Citaat:
4 juli 2025/De Gelderlander

Hondenbezitters bedenken wolvenradar: ‘Alles doen om het dier niet tegen te komen’

Hondenbezitters zijn een website begonnen waar iedereen kan aangeven waar recent een wolf is gezien. Volgens de makers is de vraag naar een ‘wolvenradar’ groot. Deskundigen zien dat ook. Maar heeft zoiets wel nut? „Je kunt eigenlijk overal een wolf tegenkomen.’’
‘Woensdag 25 juni. De N304 vlak boven Ede. Wolf gezien. Niet geverifieerd’. Het is een van de meldingen op een nieuwe website die hondenbezitters moet waarschuwen waar er wolven gezien zijn. Een website die volgens de makers nu al tienduizenden bezoekers trekt.

„We kregen het laatste jaar regelmatig de vraag of we niet iets alarmerends konden maken”, zegt Alexander van Leeuwen van de website viervoet.nl, die de kaart heeft opgezet.

„Niet alleen van hondenbezitters, ook van ouders met kinderen. Zij zeggen: ik wil graag weten of de wolf er is, zodat ik de juiste keuze kan maken.”
Van Leeuwen is duidelijk. Hij is niet anti-wolf. „We willen de wolf juist ontzien. Als ik naar mezelf kijk: we hebben drie wandelgebieden voor honden bij ons in de omgeving, ik ga toch het liefst naar een gebied waar de wolf het minst vaak is gespot.”
Vraag naar wolvenkaart is groot

Het is niet de eerste keer dat inwoners zelf pogingen doen om zo actueel mogelijk een overzicht te krijgen van waar wolven te zien zijn. Eerder dit jaar startte iemand uit Almelo met de ‘wolf App’.

De belofte: ‘Een app helpt wandelaars, fietsers en inwoners om zo veilig mogelijk te leven met de wolf in Nederland’.

Die behoefte aan een wolvenradar is groot, zien ook wolvendeskundigen. Sommigen van hen dringen er al jaren bij de overheid op aan om iets vergelijkbaars te creëren. Maar dat is er niet.

Inwoners doen meldingen over de wolf tot dusver bij overheidsorganisatie Bij12. Die meldingen worden niet meteen gepubliceerd. „Ze worden eerst gecontroleerd door wolvendeskundigen. En dat kost tijd”, zegt een woordvoerder van Bij12.

We hebben er ook aan getwijfeld. Maar de leden wilden het. De respons was overweldi­gend
Alexander van Leeuwen, Viervoet.nl

Bovendien is het wolvenmeldpunt vooral gericht op onderzoek naar de wolven en naar het zo goed mogelijk afhandelen van schademeldingen. De tabellen met meldingen zijn slecht te lezen voor leken.

„Het is vooral gericht op boswachters of anderen. Niet per se voor het publiek”, zegt de Bij12-woordvoerder. „We zijn wel aan het kijken hoe we het huidige wolvenmeldpunt gebruiksvriendelijker kunnen maken.”

Maar voor inwoners duurt het duidelijk te lang. „Eigenlijk vind ik ook dat de overheid het moet doen”, zegt Van Leeuwen van de nieuwe wolvenradar.
Wat is een melding van een leek waard?

Grote vraag die je bij een wolvenradar kunt stellen is: wat is de waarde van een melding? Wat zegt het als een wolf ergens gezien is? Wolven kunnen grote afstanden afleggen per dag.

Zeker zwervende wolven kunnen de ene ochtend door iemand van het platform gezien zijn, maar kunnen die middag al weer tientallen kilometers verderop zijn. „Eigenlijk kun je overal in Nederland een wolf tegenkomen”, zegt de woordvoerder van Bij12.

Van Leeuwen bevestigt dat het systeem niet perfect is. „Dat heeft er ook voor gezorgd dat we er zelf aan getwijfeld hebben: moeten we dit wel doorzetten? Maar toen we het aan onze leden vroegen, was de respons overweldigend.”

„Mensen wilden dit gewoon heel erg graag. Nu ga je ieder bos in en moet je 35 Facebook-groepen door om een idee te hebben: waar zit dat dier misschien? Mensen zeggen: ik wil zelf het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb om de juiste keuze te maken.”
Een berenradar werkt in Roemenië wel

Maurice La Haye van de zoogdiervereniging snapt goed dat de behoefte er is. Maar of deze vinding mensen écht gaat helpen, betwijfelt hij. „Het is natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar deze meldingen zijn.”

Toch ziet hij wel toekomst voor iets van een wolvenradar van de overheid. „Al vijf jaar geleden hebben wij dit ook bij de overheid neergelegd. Maar dat is er nog niet.”

Voor andere dieren zijn er wél applicaties die succesvol zijn. „Denk aan de kraanvogelapp, waarmee je de trek van die vogels kunt volgens en daarmee ook kunt voorspellen waar ze daarna te zien zijn. In Roemenië hebben ze dan weer een berenradar, waarop inwoners kunnen zien waar beren zijn.”

Het grootste voordeel van die laatste applicatie is dat er ook seizoenspatronen in worden vastgelegd. „Dan kun je dus voorspellen waar de dieren kunnen opduiken. Daarmee kom je duidelijk tegemoet aan een behoefte van de inwoners daar.”

Zoiets moet in Nederland ook mogelijk zijn. La Haye: „Je kan al heel makkelijk de gebieden zichtbaar maken waar het jaar rond wolven aanwezig zijn.”
https://www.gelderlander.nl/ede/hondenb ... xF39TrXRzA

https://www.facebook.com/share/p/18NAXa ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:53

Ik pleit ervoor dat waarneming.nl gewoon de wolf weer zichtbaar maakt op de site. Nu kan je overigens door te zoeken op raaf ook aardig goed inschatten waar wolven zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 21:30

Waarneming.nl vindt de wolf zeker nog steeds een zeldzaam dier in Nederland.
Maar je hebt zeker een heel goed punt!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:35

tienus63 schreef:
Aanval Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
03-07-2025
06.15 uur

Aanval op dieren.

Aanval op schapen,
1 gedood en 1 zwaar gewond die moest geëuthanaseerd worden.
Bij12 langs geweest, volgens Bij12 moest het gaan om een groot dier, pootafdruk ter grote van een bierviltje, zichtbaar in het zandpad.
Van horen zeggen is iets verderop afgelopen nacht ook een Alpaca gedood/ aangevreten.

Sterkte voor de eigenaren.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1B76fT ... tid=wwXIfr

De alpaca stond op een kinderdagverblijf. Heel dichtbij de bebouwde kom, ik schat 500-600 meter hemelsbreed van mijn huis.
Ik woon naast een park met eenden, geitjes en schapen. Ik ben best huiverig om er te lopen in het donker

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:00

Ik heb die site bekeken ik vind hem niet fijn werken op mobiel maar dat kan ook aan mij liggen. Ik zag trouwens maar heel weinig meldingen. Ik heb gisteren bij de Mossel gelopen, daar stikte het van de pootafdrukken van wolven groot en iets minder groot.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 22:11

Zichtmelding door koetsier Assel Gld
Citaat:
Assel, Gelderland.
04-07-2025
13.40

Zichtmelding.

Vanmiddag een wolf gezien in het bos
Wolf ging richting Amersfoortseweg tussen Assel en Nieuw Millegen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf 
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1LptGd ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:19

https://spanjevandaag.com/04/07/2025/sp ... g-te-laag/

“Spanje telt nu 333 groepen wolven in het wild. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het ministerie voor Ecologische Transitie. Het aantal is gestegen met 36 roedels vergeleken met de vorige telling uit 2014. Dat is een toename van 12 procent. Een roedel is een groep wolven die samen leeft en jaagt, vaak bestaande uit een ouderpaar met hun jongen.
…..

Ondanks deze vooruitgang, is er ook zorg. In maart besloot het parlement dat de wolf niet langer strikt beschermd is. Sommige regio’s willen vanaf dit najaar weer jacht toestaan. Volgens het ministerie kan dat tot het verdwijnen van 20 roedels leiden.
Zolang de wolf niet overal in Spanje in goede staat verkeert, mag hij volgens EU-regels niet worden bejaagd. Toch willen sommige regio’s eigen regels invoeren, wat slecht nieuws kan zijn voor de groei van de populatie.”

333 roedels?!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 22:29

Citaat:
4 juli 2025/RTV Utrecht
Tientallen boetes voor baasjes die hond niet aanlijnen ondanks wolf

Zeist - In de bossen bij Zeist en Austerlitz hebben 36 mensen sinds maart een proces-verbaal gekregen omdat ze zich niet aan de aanlijnplicht voor honden hebben gehouden. Nog eens 37 hondeneigenaren kregen een waarschuwing.
De aanlijnplicht, die al langer gold voor honden op de Utrechtse Heuvelrug, werd op 15 maart uitgebreid naar de bossen van Zeist en Austerlitz. Tot 15 september mag je in de gebieden alleen met je hond aan de lijn wandelen. Het moet de kans op confrontaties tussen honden en wolven zoveel mogelijk voorkomen.

Wanneer een boa een overtreding constateert, in dit geval het niet aanlijnen van een hond, kan er een proces-verbaal worden opgemaakt. Uit cijfers van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) blijkt dat 37 keer te zijn gebeurd. Deze processen-verbaal worden vervolgens doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie (OM). Het OM besluit of er een geldboete wordt gegeven. De boete bedraagt 120 euro.
De processen-verbaal werden uitgeschreven in de periode van 15 maart tot gisteren. Volgens de RUD lijnt inmiddels "de overgrote meerderheid van de bezoekers" hun hond aan. Staatsbosbeheer herkent zich daarin. "De meeste mensen houden zich aan de regels", zegt een woordvoerder. "Over het algemeen is het rustig in het gebied. Mensen accepteren het meer."

In discussie

Toen de aanlijnplicht net was ingevoerd, was dat anders. Veel mensen gingen in discussie met boswachters, soms op een agressieve manier. Ook werden 22 van de 240 bordjes die Staasbosbeheer had opgehangen op mensen op de aanlijnplicht te wijzen vernield. Tientallen hondenbezitters protesteerden bij het provinciehuis tegen de maatregelen.
De woordvoerder van Staasbosbeheer begrijpt wel dat de aanlijnplicht bij veel mensen destijds rauw op hun dak viel. "We snapten de tegenstand toen wel. Het besluit werd op donderdag genomen, op vrijdag werden er bordjes opgehangen en op zaterdag gingen de nieuwe regels in. Mensen voelden zich toen overvallen, maar nu lijken ze eraan gewend."

Sinds de wolf terug is in de provincie Utrecht hebben de mensenschuwe roofdieren zich regelmatig aan bosbezoekers laten zien. Deskundigen wijzen erop dat bij veel van die incidenten honden in het spel zijn. Wolven zouden honden als een bedreiging zien, met name in de lente en de zomer wanneer ze hun welpen willen beschermen.
De aanlijnplicht moet ervoor zorgen dat wolven die in de buurt zijn de hond en zijn eigenaar als één geheel ziet. Volgens wolvenkenners verkleint dat de kans op een confrontatie aanzienlijk. Een hondenriem mag maximaal tien meter lang zijn, zodat de honden bewegingsvrijheid houden maar toch dichtbij hun baasjes blijven.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/391611 ... VJVkMi2i7A

Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/19VTMd ... tid=wwXIfr

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:32

Femke_Tweety schreef:
Een land dat ongeveer 11 keer groter is dan Nederland, met maar 10 miljoen inwoners,
Tegenover een land dat dus 11x kleiner is en ruim 17, bijna 18 miljoen inwoners.
Het eerste land met veel ongerepte natuur, het tweede vrijwel zonder ongerepte natuur.

In Zweden: 300 wolven is écht teveel, dat moet naar beneden, 170 wordt de doelstelling.

Nederland met ruim 100 wolven, waarschijnlijk rond de 140:
Ah we moeten ze koste wat kost beschermen, en er is nog wel ruimte voor meer dan 10 extra roedels...

Right.

Shoot me, maar ergens gaat er iets goed fout in de beheer-ideeen van Nederland.

Vorig jaar september werd er toch al een schattig gemaakt van 100-124 wolven? En waren er minimaal 55 welpen aangetoond. Ik verwacht dat de nieuwe welpen inmiddels ook al geboren zijn, dus zomaar weer +55 wolven erbij. Dan zitten we dit jaar zomaar aan 170 wolven. Maar in Nederland is dat natuurlijk geen enkel probleem. :+

https://www.bij12.nl/actueel/nederland-telt-op-dit-moment-elf-wolvenroedels/#:~:text=Naast%20de%20elf%20wolvenroedels%20zijn,en%20in%202023%20tot%20negen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:34

DubbelFun schreef:
Ik begrijp dar ze langs de kant van de weg naar de dam stil stonden (als groep) en dat één persoon door de beer is aangevallen.
Ik begrijp ook dat het bekend is dat die buurt favoriet is bij beren en dat er wordt aangeraden om niet uit de auto te stappen.
Beetje moeilijk op een motor, maar geeft toch wel aan dat daar stoppen niet ongevaarlijk is.
Ik kwam dit filmpje op fb tegen. Wat een idioten!
https://www.facebook.com/share/r/1CGnPKfesV/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 20:41

Als het filmpje geen AI is, dan heeft ie het rode zand niet uitgevonden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 02:01

Zichtmelding Kootwijk Gld
Citaat:
Kootwijk Gelderland
04-07-2025
14.44 uur

Zichtsmelding

Wolf gezien met prooi in de bek. Tijdens fiets4daagse tegen gekomen. Wolf loopt rustig langs wachtende fietsers. Ca 1 km vanaf Hilletje in Kootwijk en net ten zuiden van A1.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1Dp9sR ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 02:03

Zichtmelding Bant Fl
Citaat:
Bant Flevoland
05-07-2025
20.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, stak schuin de Burchtweg over richting het Friese pad.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16WZjY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 02:04

Zichtmelding Lippenhuizen Frl
Citaat:
Lippenhuizen, Friesland
05-07-2025
18:00

Zichtmelding.

Vanavond een wolf gezien op de slûsleane op de doorgaande weg van Jubbega naar lippenhuizen
Melder kwam vanaf Jubbega, wolf liep richting lippenhuizen..

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf 
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14DZuM ... tid=wwXIfr

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 09:18

tienus63 schreef:
Zichtmelding Bant Fl
Citaat:
Bant Flevoland
05-07-2025
20.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien, stak schuin de Burchtweg over richting het Friese pad.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16WZjY ... tid=wwXIfr

Dit was de melding van mijn schoonzus. Ze liep met de hond en zag de wolf op nog geen 100 meter afstand. Hond sloeg meteen aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:22

Wij rijden net op de A50 ter hoogte van afslag Hoenderlo op weg naar het zuiden
Zag ik links een aantal achter de koeien daar aan gaan

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 10:34

Echwel schreef:
Wij rijden net op de A50 ter hoogte van afslag Hoenderlo op weg naar het zuiden
Zag ik links een aantal achter de koeien daar aan gaan

De Schotse Hooglanders? Niet best..