4 juli 2025/De Gelderlander
Hondenbezitters bedenken wolvenradar: ‘Alles doen om het dier niet tegen te komen’
Hondenbezitters zijn een website begonnen waar iedereen kan aangeven waar recent een wolf is gezien. Volgens de makers is de vraag naar een ‘wolvenradar’ groot. Deskundigen zien dat ook. Maar heeft zoiets wel nut? „Je kunt eigenlijk overal een wolf tegenkomen.’’
‘Woensdag 25 juni. De N304 vlak boven Ede. Wolf gezien. Niet geverifieerd’. Het is een van de meldingen op een nieuwe website die hondenbezitters moet waarschuwen waar er wolven gezien zijn. Een website die volgens de makers nu al tienduizenden bezoekers trekt.
„We kregen het laatste jaar regelmatig de vraag of we niet iets alarmerends konden maken”, zegt Alexander van Leeuwen van de website viervoet.nl, die de kaart heeft opgezet.
„Niet alleen van hondenbezitters, ook van ouders met kinderen. Zij zeggen: ik wil graag weten of de wolf er is, zodat ik de juiste keuze kan maken.”
Van Leeuwen is duidelijk. Hij is niet anti-wolf. „We willen de wolf juist ontzien. Als ik naar mezelf kijk: we hebben drie wandelgebieden voor honden bij ons in de omgeving, ik ga toch het liefst naar een gebied waar de wolf het minst vaak is gespot.”
Vraag naar wolvenkaart is groot
Het is niet de eerste keer dat inwoners zelf pogingen doen om zo actueel mogelijk een overzicht te krijgen van waar wolven te zien zijn. Eerder dit jaar startte iemand uit Almelo met de ‘wolf App’.
De belofte: ‘Een app helpt wandelaars, fietsers en inwoners om zo veilig mogelijk te leven met de wolf in Nederland’.
Die behoefte aan een wolvenradar is groot, zien ook wolvendeskundigen. Sommigen van hen dringen er al jaren bij de overheid op aan om iets vergelijkbaars te creëren. Maar dat is er niet.
Inwoners doen meldingen over de wolf tot dusver bij overheidsorganisatie Bij12. Die meldingen worden niet meteen gepubliceerd. „Ze worden eerst gecontroleerd door wolvendeskundigen. En dat kost tijd”, zegt een woordvoerder van Bij12.
We hebben er ook aan getwijfeld. Maar de leden wilden het. De respons was overweldigend
Alexander van Leeuwen, Viervoet.nl
Bovendien is het wolvenmeldpunt vooral gericht op onderzoek naar de wolven en naar het zo goed mogelijk afhandelen van schademeldingen. De tabellen met meldingen zijn slecht te lezen voor leken.
„Het is vooral gericht op boswachters of anderen. Niet per se voor het publiek”, zegt de Bij12-woordvoerder. „We zijn wel aan het kijken hoe we het huidige wolvenmeldpunt gebruiksvriendelijker kunnen maken.”
Maar voor inwoners duurt het duidelijk te lang. „Eigenlijk vind ik ook dat de overheid het moet doen”, zegt Van Leeuwen van de nieuwe wolvenradar.
Wat is een melding van een leek waard?
Grote vraag die je bij een wolvenradar kunt stellen is: wat is de waarde van een melding? Wat zegt het als een wolf ergens gezien is? Wolven kunnen grote afstanden afleggen per dag.
Zeker zwervende wolven kunnen de ene ochtend door iemand van het platform gezien zijn, maar kunnen die middag al weer tientallen kilometers verderop zijn. „Eigenlijk kun je overal in Nederland een wolf tegenkomen”, zegt de woordvoerder van Bij12.
Van Leeuwen bevestigt dat het systeem niet perfect is. „Dat heeft er ook voor gezorgd dat we er zelf aan getwijfeld hebben: moeten we dit wel doorzetten? Maar toen we het aan onze leden vroegen, was de respons overweldigend.”
„Mensen wilden dit gewoon heel erg graag. Nu ga je ieder bos in en moet je 35 Facebook-groepen door om een idee te hebben: waar zit dat dier misschien? Mensen zeggen: ik wil zelf het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb om de juiste keuze te maken.”
Een berenradar werkt in Roemenië wel
Maurice La Haye van de zoogdiervereniging snapt goed dat de behoefte er is. Maar of deze vinding mensen écht gaat helpen, betwijfelt hij. „Het is natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar deze meldingen zijn.”
Toch ziet hij wel toekomst voor iets van een wolvenradar van de overheid. „Al vijf jaar geleden hebben wij dit ook bij de overheid neergelegd. Maar dat is er nog niet.”
Voor andere dieren zijn er wél applicaties die succesvol zijn. „Denk aan de kraanvogelapp, waarmee je de trek van die vogels kunt volgens en daarmee ook kunt voorspellen waar ze daarna te zien zijn. In Roemenië hebben ze dan weer een berenradar, waarop inwoners kunnen zien waar beren zijn.”
Het grootste voordeel van die laatste applicatie is dat er ook seizoenspatronen in worden vastgelegd. „Dan kun je dus voorspellen waar de dieren kunnen opduiken. Daarmee kom je duidelijk tegemoet aan een behoefte van de inwoners daar.”
Zoiets moet in Nederland ook mogelijk zijn. La Haye: „Je kan al heel makkelijk de gebieden zichtbaar maken waar het jaar rond wolven aanwezig zijn.”
https://www.gelderlander.nl/ede/hondenb ... xF39TrXRzA