Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:03

@Benz,
Dat snap ik en lijkt me vervelend (heimwee).
Maar ik heb wat lichamelijke klachten en ik knap altijd heel erg op, met vakantie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:04

juval schreef:
minder/minder klinkt heel mooi en ideologisch, maar ik vrees dat er in de praktijk weinig van terecht komt. Wie zou willen minderen, doet de auto weg, koopt minder, gaat minder op vakantie... ik vrees dat hier heel weinig mensen vrijwillig aan mee willen werken (behalve dat handjevol ideologen inderdaad :) )
We zijn te veel luxe gewend inmiddels,

Ik denk ook dat het een leeftijddingetje is, ik ken best veel mensen die aan het minderen zijn :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 15:05

Electra63 schreef:
Maar ik heb wat lichamelijke klachten en ik knap altijd heel erg op, met vakantie.
Dat snap ik ook.

Denk persoonlijk ook niet dat die vakanties nou zo enorm belastend zijn. Volgens mij zit het veel meer in het overconsumeren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:10

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Dat snap ik ook.

Denk persoonlijk ook niet dat die vakanties nou zo enorm belastend zijn. Volgens mij zit het veel meer in het overconsumeren.

Vakantie hoort ook niet belastend te zijn, maar milieu technisch gezien gaat het vooral om de reis. :+
(vliegen is gewoon niet fijn voor het milieu)

Beste tip: extra lang op vakantie gaan! :D

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:15

Ik weet zeker dat vliegen belastend is voor het milieu, maar soms kies je voor jezelf. Ik heb geen vliegschaamte.
En lang weg, kan niet altijd met of je werk of je persoonlijke omstandigheden.

Maar goed, vliegbelasting is afgelopen jaar omhoog gegaan, daar hoor je mij niet over klagen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:52

Electra63 schreef:
Ik weet zeker dat vliegen belastend is voor het milieu, maar soms kies je voor jezelf. Ik heb geen vliegschaamte.

Maar goed, vliegbelasting is afgelopen jaar omhoog gegaan, daar hoor je mij niet over klagen.

Begrijpenlijk en je vakanties zijn je van harte gegund. Ik kan me alleen best voorstellen dat het voor boeren best oneerlijk lijkt als zij wel veel kritiek krijgen en mensen die vliegen niet. Zo zag ik laatst ook iets over vliegen: 6,5% uitstoot tegenover vee 10% uitstoot, maar toen bleek de uitstoot van vliegtuigen boven 3000 voet niet te worden meegeteld, want de uitstoot vervliegt op die hoogte??

Maar die uitstoot komt nog steeds in de atmosfeer terecht, dat vind ik dus een onbegrijpelijke manier van redeneren. Maar goed, dan is vliegverkeer blijkbaar iets belangrijker dan het milieu..

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/schiphol-opnieuw-bevoordeeld-met-soepelere-stikstofregels-we-willen-blijven-vliegen/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:03

Nou, ik begreep dat de Nederlandse natuurgebieden daar niet zo zeer last van hebben. Maar van directe uitstoot op de grond wel. Bijvoorbeeld een kippenfokker hier in de buurt met meer dan 90.000 kippen, zit pal naast een heideveld en het kroondomein. Die (arme) kippen zitten weliswaar binnen maar of dat helpt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:05

Dat is de VVD manier , Schiphol moet ten alle tijde de hand boven het hoofd gehouden worden. Laten ze de overstap hub flink verkleinen, levert veel minder vliegverkeer, vervuiling op. De toegevoegde waarde van de overstappers is er niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:14

Tuurlijk is vliegen belastend, dat snap ik ook. Echter denk ik wat er verscheept wordt aan troep die we met zn allen willen hebben, dat daar echt wel een slag valt te slaan.

En boeren, tja daar hebben we het al zo vaak over gehad. Daar moet iets gebeuren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:35

mysa schreef:
Nou, ik begreep dat de Nederlandse natuurgebieden daar niet zo zeer last van hebben. Maar van directe uitstoot op de grond wel. Bijvoorbeeld een kippenfokker hier in de buurt met meer dan 90.000 kippen, zit pal naast een heideveld en het kroondomein. Die (arme) kippen zitten weliswaar binnen maar of dat helpt?

Nou, daar gaat het dus fout, want wij hebben ook last van uitstoot buiten Nederland en vice-versa. Denk aan klimaatverandering. Dan kun je je wel druk maken om die paar hectare hei naast de deur, klimaat verbeter je niet door alleen in je eigen tuin te kijken. Iets met kringlopen enzo...

https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/Droogte-zorgt-voor-verstoorde-stikstofhuishouding-in-heide-1

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:42

journee schreef:
mysa schreef:

Nou, daar gaat het dus fout, want wij hebben ook last van uitstoot buiten Nederland en vice-versa. Denk aan klimaatverandering. Dan kun je je wel druk maken om die paar hectare hei naast de deur, klimaat verbeter je niet door alleen in je eigen tuin te kijken. Iets met kringlopen enzo...

https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/Droogte-zorgt-voor-verstoorde-stikstofhuishouding-in-heide-1

Vliegtuigen stoten geen ammoniak maar NOx uit. Beide belastend voor milieu maar in een andere mate.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:55

journee schreef:
mysa schreef:

Daar is deze wel een interessant antwoord op: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/h ... enprobleem

En het gaat inderdaad wel om dat stikstof juist op dichte schaal blijft. Anders hadden we als NL veel minder een probleem dan andere landen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:33

journee schreef:
Electra63 schreef:

Begrijpenlijk en je vakanties zijn je van harte gegund. Ik kan me alleen best voorstellen dat het voor boeren best oneerlijk lijkt als zij wel veel kritiek krijgen en mensen die vliegen niet. Zo zag ik laatst ook iets over vliegen: 6,5% uitstoot tegenover vee 10% uitstoot, maar toen bleek de uitstoot van vliegtuigen boven 3000 voet niet te worden meegeteld, want de uitstoot vervliegt op die hoogte??

Maar die uitstoot komt nog steeds in de atmosfeer terecht, dat vind ik dus een onbegrijpelijke manier van redeneren. Maar goed, dan is vliegverkeer blijkbaar iets belangrijker dan het milieu..

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/schiphol-opnieuw-bevoordeeld-met-soepelere-stikstofregels-we-willen-blijven-vliegen/

Als je wil dat de industrie meer moet betalen, moet je PvdD of GL bijvoorbeeld stemmen.

De lage waterstanden zijn in bepaalde delen van Nederland een probleem dat zij paalrot veroorzaken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:55

Jan Terlouw met een zeer mooi en treffend gedicht. Eigenlijk zou dit boven iedere pagina moeten staan (vind ik :o )
Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:05

irmaz schreef:
journee schreef:

Vliegtuigen stoten geen ammoniak maar NOx uit. Beide belastend voor milieu maar in een andere mate.

Op een andere manier slecht voor het milieu is toch nog steeds slecht milieu.

https://www.eco-reizen.nl/achtergrond/kan-je-duurzaam-vliegen/

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:15

Heel mooi en waar Mysa!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:25

Benzz schreef:
Tuurlijk is vliegen belastend, dat snap ik ook. Echter denk ik wat er verscheept wordt aan troep die we met zn allen willen hebben, dat daar echt wel een slag valt te slaan.

En boeren, tja daar hebben we het al zo vaak over gehad. Daar moet iets gebeuren.

Vanaf dit jaar moet de scheepvaart er ook aan geloven en ook in rap tempo. https://nos.nl/l/2481769

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:08

Benzz schreef:
Heel mooi en waar Mysa!

Ik heb niets gezegd? ;)
Ik denk dat je het gedicht van Irmaz bedoelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:31

Sorry, op de telefoon en bril niet op :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:35

journee schreef:
irmaz schreef:

Jazeker :j
Maar het ging, dacht ik, over een natuurgebied. En een overvliegend vliegtuig draagt toch een stuk minder bij aan de stikstofproblemen van dat bepaalde natuurgebied dan een nabij gelegen ammoniak-uitstotend bedrijf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:37

Benzz schreef:
Sorry, op de telefoon en bril niet op :D

Geeft niks, het gedicht was ook niet van mij maar van Jan Terlouw :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:03

irmaz schreef:
journee schreef:

Jazeker :j
Maar het ging, dacht ik, over een natuurgebied. En een overvliegend vliegtuig draagt toch een stuk minder bij aan de stikstofproblemen van dat bepaalde natuurgebied dan een nabij gelegen ammoniak-uitstotend bedrijf.

Het ging mij vooral over het gevolg van de vervuiling, namelijk klimaatverandering en het effect hiervan op de omgeving. Maar nu snap ik jouw reactie wel beter. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:15

Er wordt ook nogal met twee maten gemeten. Als het gaat over vluchtelingen hebben we de verantwoordelijkheid de aarde leefbaar te houden voor iedereen (cq klimaatvluchtelingen voorkomen).

Maar die verantwoordelijkheid ligt dan wel vooral bij de boeren, want die veroorzaken rechtstreeks vervuiling in een van de 162(!!) natura 2000 gebieden in nl waar men zo graag recreëert, waar het vliegtuig waar men in zit die vervuiling beter verdeeld. Of zoiets….

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 23:47

996981 schreef:
Er wordt ook nogal met twee maten gemeten. Als het gaat over vluchtelingen hebben we de verantwoordelijkheid de aarde leefbaar te houden voor iedereen (cq klimaatvluchtelingen voorkomen).

Maar die verantwoordelijkheid ligt dan wel vooral bij de boeren, want die veroorzaken rechtstreeks vervuiling in een van de 162(!!) natura 2000 gebieden in nl waar men zo graag recreëert, waar het vliegtuig waar men in zit die vervuiling beter verdeeld. Of zoiets….

Soms begrijp ik de redenering achter bepaalde zaken ook niet helemaal. Misschien dat mensen sneller geneigd zijn de milieu impact van vliegen te baggetaliseren, omdat ze er zelf ook aan mee doen? Als iemand van mening is dat boeren moeten minderen, maar zelf ook elk jaar het vliegtuig pakt, dan denk ik toch een beetje "de pot verwijt de ketel"...

Voor het klimaat maakt het niet uit wie de vervuiler is of waar op aarde de vervuiling plaats vindt, maar vaak lijkt de achtertuin belangrijker terwijl uiteindelijk de milieu impact op afstand veel groter is en je die uiteindelijk ook op je bord krijgt. De klimaatvluchtelingen zijn daar inderdaad een goed voorbeeld van, maar ook in Europa zelf zie je steeds vaker wat klimaat verandering doet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 00:07

Zo genuanceerd jullie praten over vliegen, zouden jullie moeten spreken over gebruik van pesticiden, kwaliteit van het water, subsidies en soms het dierenleed wat plaatsvindt.
Of waarom jullie het wel acceptabel vinden dat vluchtelingen de schuld krijgen van het tekort aan woningen.

Voor de nuance:
https://decorrespondent.nl/14726/wat-er ... 41d4aa0067

Interessant artikel over de vermindering van (sociale) huurwoningen sinds 2013, met dank aan VVD-er Blok.