Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:27

Ik dacht gelezen te hebben dat Noord-Korea die 100.000 man niet aan Putin beloofd maar aan de Pushilin van de (niet erkende) Donetsk People Rep. Waarschijnlijk om de eenheden van de Luhansk People Rep. te vervangen, die hebben onlangs geweigerd nog verder te vechten aangezien de LPR "bevrijd" was en ze het niet nodig vonden om te sterven voor de DPR :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:31

Kuggur schreef:
Dat gescherm met je leeftijd is hilarisch.

Dat mag je vinden, hoor...
Ik ben van twintig jaar na het bombardement en heb in Europa slechts de moordpartijen in voormalig Joegoslavië en nu in Oekraïne meegemaakt.
Daar ging het mij om.

Dat er in mijn tijd geen oorlog tussen Nederland en Engeland, of Duitsland en Frankrijk is geweest is een unicum in de geschiedenis.
Citaat:
Ook je reactie "kul" op mijn stelling dat de primaire functie van een leger de productie is van geweld.

Ja, soms ben ik grof, he.

Voor alle duidelijkheid: als het over de primaire functie gaat ben ik het zelfs wel met je eens.

Ik stelde met nadruk dat een effectief leger nog wel iets anders is dan een stel moordmachines en slopers.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:31

Janneke2 schreef:
Ik stelde met nadruk dat een effectief leger nog wel iets anders is dan een stel moordmachines en slopers.

Dat hangt volledig af van het strategische doel wat je met dat leger wilt bereiken.

Is het hooofddoel vooral om het in te zetten voor het vullen van zandzakken als de Betuwe weer eens dreigt onder te lopen? Dan heb je niets aan nietsontziende moordmachines.
Wil je het leger inzetten bij vredesmissies en de hearts & minds van de bevolking winnen? Dan heb je niets aan nietsontziende moordmachines.

Wil je echter een land binnenvallen, de oorspronkelijke bevolking verdrijven, verwijderen, onderdrukken en murw terroriseren, dan zouden zulke soldaten zomaar eens bijzonder nuttig kunnen zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 10:56

Sizzle schreef:
Een kennis van ons is een Syrier die als 20er zijn land verlaten heeft om in Europa te studeren, net op tijd (hij kan ook niet meer even terug voor familie).
Wel heeft hij gewoon nog Syrische dienstplicht gehad. Hij praat er niet graag over maar samengevat kwam het er op neer dat ze in no-time de jongens probeerden om te vormen tot moord machines incl. alle bestaande marteltechnieken. Niks niet trotse soldaat.
|(
Citaat:
Ik denk niet dat het in Rusland anders gaat en eerlijk gezegt en ik denk ook dat de Asov zo te werk gaat (uiteraard geen bewijs of persoonlijke ervaring), daar krijg je namelijk vechters mee die tot het gaatje gaan en ook niet schuwen voor zelfopoffering.

De kameraadschap wordt vaak genoemd. Dat is ook eigen aan legers.
Al kun je de kamaraadschap heel verschillend invullen.

De beroepsmilitair met wie ik tijden optrok vertelde dat er een regel was, dat als iemand op het slagveld totaal in paniek zou raken, hij doodgeschoten wordt door de kamaraden. 'Want je brengt iedereen in gevaar.'
"Daar zit iets in."
(Zelfs in een fatsoenlijk leger heeft de kamaraadschap dit soort aspecten.)

En een pittig deel van de training in vredestijd (al 70 jaar in ons deel van Europa, een unicum) was er op gericht om dit te voorkomen.
(De echte angsthazen krijgen een braaf bureaubaantje, de rest krijgt geleidelijk aan steeds heftiger tests.)
Citaat:
Maar het is sowieso triest en intrigerend tegelijk dat mensen/soldaten in een oorlog regelmatig al hun normen en waarden overboord lijken te kiepen. Ik vraag me altijd af hoeveel daarvan vroeger gezegd hebben: dat zou ik nooit doen.
Mensen zijn wat dat betreft gewoon nog steeds erg primitief in aanleg.

Ja. Triest en intrigerend.
Het slagveld is wat mij betreft een onmenselijke situatie.

Bedenken dat de vijand een mens is, precies zoals jij maakt schieten niet makkelijker. De vijand blijft hetzij anoniem 'de vijand, schieten!'
hetzij wordt ont-menselijkt.
En het is ook een soort spiraal: hoe meer ellende je als soldaat meemaakt, hoe logischer het wordt om de vijand te haten.

Ik stel mijn hoop op sabotage en desertie.
En economische boycott.
En het ouderwets kapotschieten (met himars, voor mijn part) van vitale infrastructuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:16

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:53

Een achtergrondartikel over de situatie rond de kerncentrale Zaporizja in een premium artikel in de Telegraaf.
Een samenvatting daaruit.
De Russen gebruiken de centrale als militaire basis. Medio juli maakte Oekraine melding van
militair materieel dat in de schaduw van de reactoren was geplaatst. Eerst schoten de Russen op steden aan de overkant van de Dnipro, vuur dat Oekraïne niet kan beantwoorden zonder risico op beschadiging van de kerncentrale. De afgelopen weken is de situatie verslechterd: de kerncentrale en de stad Energodar worden beschoten.
De Oekraïense president Zelenski spreekt van ’nucleaire terreur’: de Russen zouden zichzelf beschieten als provocatie. De Russen beschuldigen het Oekraïense leger.

Omdat Poetin natuurlijk al een tijdje met "de rode knop" dreigt is het niet ondenkbaar dat hij voor een nucleaire aanslag de kerncentrale zal gebruiken. En dan het Oekrainse leger de schuld geeft.
In het geval van een kernramp hebben de Oekraïense autoriteiten een evacuatieplan klaarliggen: in een straal van 50 km moet de bevolking geëvacueerd worden. Die afstand valt ongeveer samen met de Dnipro die de provinciehoofdstad Zaporizja splijt: de westoever zou wel ontruimd moeten worden, de oostoever, niet.
Maar, in realiteit, als er gebombardeerd wordt, zal het te laat zijn om te vluchten.

De burgemeester van het bezette Energodar, Dmytro Orlov, werkt vanuit Zaporizja. Hij heeft nog dagelijks contact met de Oekraïense medewerkers die de centrale draaiende houden. „De situatie is heel gespannen en wordt alleen maar erger.” Ruim 500 essentiële werknemers werken er volgens Orlov onder Russisch bewind in ploegendienst. Maar 100 werknemers zouden inmiddels in kelders worden vastgehouden en gemarteld, wegens verdenking van ’pro-Oekraïense steun’ en achterdocht dat zij doorspelen wat de Russen tussen de reactoren uitvreten. Zo zouden er munitievoorraden staan naast een reservoir met turbineolie: een flagrante overtreding van de brandvoorschriften. „Je mag daar nog geen sigaret roken”, aldus Orlov. „Ze zijn zelf begonnen de stad te beschieten, omdat ze begrepen dat de Oekraïense kant hun vuur niet zou beantwoorden”, aldus Orlov.

Bewoners melden dat er maar enkele seconden zitten tussen het geluid van een gelost schot en de inslag. De schutter zou dus binnen een paar kilometer moeten zitten, terwijl de Oekraïense troepen verder weg zitten: de Dnipro is veel breder. Dit verhoogt de verdenking dat de Russen zelf achter de beschietingen zitten.

Er zijn al hoogspanningskabels geraakt, en stik- en zuurstoftanks die voor het functioneren van de kerncentrale nodig zijn. Ter vergelijk met de ramp in Tjernobyl: dat was 1 reactor. Zaporizja heeft er 6.
Niet zozeer zijn er zorgen over de reactoren zelf; deze zouden een vliegtuigcrash moeten kunnen doorstaan. Maar het opgeslagen radioactieve afval is kwetsbaarder. Dat is een vieze bom die de Dnipro en de Zwarte Zee kan besmetten met kolossale ecologische gevolgen.

Die bom bevindt zich buiten bereik van de Oekraïense autoriteiten: volgens Orlov zijn de externe controlesystemen van de centrale afgesloten en telefoon- en internetcontact met de andere kant van het front wordt verhinderd.

Hoe Oekraïners uit bezet gebied zouden moeten worden weggehaald, weet de burgemeester nog niet. „Ook de vrijwillige evacuatie wordt verhinderd, omdat de bezetters mensen niet doorlaten.”

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:14

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:33

Dank je wel Babootje. Ik ben al vanaf het begin erg bezorgd geweest hierover. Eens met Nikkel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:37

Het is echt enorm lastig. De IAEA gaat natuurlijk geen toestemming krijgen om de centrale te bezoeken. Dat is wel duidelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:40

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1776980 ... ieuze-zaak
Een bekende Lets-Amerikaanse zakenman is dood aangetroffen buiten zijn flatgebouw in een chique wijk van Washington. De man zou een felle tegenstander zijn van Poetin, en zijn dood roept veel vragen op bij zijn nabestaanden

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:43

In het meest optimistische geval, dat de Oekraine het zou redden. (Terug winnen van bezette gebieden) Dan hebben de Russen, dit altijd nog altijd achter de hand. ( opblazen van de reactoren)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:46

nikkel schreef:
In het meest optimistische geval, dat de Oekraine het zou redden. (Terug winnen van bezette gebieden) Dan hebben de Russen, dit altijd nog altijd achter de hand. ( opblazen van de reactoren)

Ja dat is het meest voor de hand liggende scenario; wij niks dan jullie ook niks.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:43

Zuiver hypothetisch: Oekraine zou deze stap ook kunnen overwegen ingeval van uitzichtloosheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:06

nikkel schreef:
Zuiver hypothetisch: Oekraine zou deze stap ook kunnen overwegen ingeval van uitzichtloosheid.

Leg dat maar eens uit hoe je dat ziet, want dat staat haaks op wat Oekraïne laat zien aan vechtlust, moed en doorzettingsvermogen en willen winnen, bescherming burgers etc.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:27

Stelling: ondanks alle inzet geeft Rusland niet op en verlaat de bezette gebieden niet. Na een termijn, ongeacht de lengte) zal er toch een beslissing geforceerd moeten worden.

Ik heb het ook niet voor niets over: uitzichtloosheid.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:39

Laatst bijgewerkt door martichr op 18-08-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:43

nikkel schreef:

Dat zou de uitzichtloosheid alleen groter maken, dus lijkt me sterk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:14

martichr schreef:
nikkel schreef:

Dat zou de uitzichtloosheid alleen groter maken, dus lijkt me sterk.

Eens, de logica ontgaat me totaal!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:19

Ik snap het, denk ik, wel. Stel Oekraïne komt op een punt waarbij het overduidelijk is dat ze nooit meer kunnen winnen van de Russen, dan zouden ze een massa evacuatie kunnen uitvoeren en vervolgens het gehele land naar de volgende wereld helpen.

Lijkt me sterk, maar het kan (denk ik) wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:23

Ailill schreef:
Ik snap het, denk ik, wel. Stel Oekraïne komt op een punt waarbij het overduidelijk is dat ze nooit meer kunnen winnen van de Russen, dan zouden ze een massa evacuatie kunnen uitvoeren en vervolgens het gehele land naar de volgende wereld helpen.

Lijkt me sterk, maar het kan (denk ik) wel.

Nee, het zijn geen Japanners. Geloof er niets van. Sorry :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 16:31

Als ze dat doen dan mogen ze alle EU en US steun terugbetalen van mij. Maar dat lijjt me ook onwaarschijnlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:39

Nou ja zeg %)
Het eerste graanschip dat de haven van Odessa heeft verlaten en op de plaats van bestemming, Libanon, is aangekomen, wordt geweigerd door de klant. Hij hoeft 't niet meer (en had natuurlijk geen telefoon of email om dat eerder te melden...)
Dus als iemand nog een andere koper weet, het gaat om ruim 26.000 ton maïs (menselijke consumptie, geen koeienmaïs).
https://www.reuters.com/markets/commodi ... ook%20post

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:41

irmaz schreef:
Nou ja zeg %)
Het eerste graanschip dat de haven van Odessa heeft verlaten en op de plaats van bestemming, Libanon, is aangekomen, wordt geweigerd door de klant. Hij hoeft 't niet meer (en had natuurlijk geen telefoon of email om dat eerder te melden...)
Dus als iemand nog een andere koper weet, het gaat om ruim 26.000 ton maïs (menselijke consumptie, geen koeienmaïs).

Uhhm ja, dat wisten we 10 dagen geleden al? :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:54

martichr schreef:
Blijkbaar is zojuist Mizhvodne in de Krim geraakt door iets.. of er is weer te veel gerookt, zou ook kunnen.. geen nadere info nog.

https://www.youtube.com/watch?v=-An7eoSvyec

Ik zie het bericht nog nergens, dus verser dan vers van de pers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:20

irmaz schreef:
Nou ja zeg %)

Dat roept bij mij de vraag op:" worden er spelletjes gespeeld"? Want terugtrekking koper was bekend en er was een andere koper gevonden. Dus is Rusland, prospects aan het dreigen achter de schermen of wat is er ad hand?