Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:31

anjali schreef:
Loretta schreef:

Een maand maar? Dat is wel heel erg kort. Ik hoop echt dat Omtzigt als leider van de tweede partij zijn poot stijf houdt en niet met de PVV samen gaat werken. Mocht de PVV buiten de boot vallen dan is een maand inderdaad best mogelijk. Maar als het waar is dat hij echt in de coalitie mee mag doen dan denk ik dat die zich nog wel even wat langer in houdt. Tot na de bordes foto ongeveer. Daarna mag Nederland gaan genieten van een Bruin kabinet onder leiding van Yeşilgöz. En dan kan Wilders vervolgens weer lekker zichzelf zijn.

Als de PVV daadwerkelijk in het kabinet komt ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat Nederland weer naar de stembus te gaan. Om daar dan vervolgens weer gezellig de VVD de grootste te maken. En ook ben ik benieuwd wie er na Omtzigt de nieuwe politieke hype gaat worden.

Wat ik hoorde is dat er meer mensen op Wilders gaan stemmen dan uit de peilingen blijkt, omdat men niet durft te zeggen dat men op hem wil stemmen. Het schijnt dat hij het beste zorgplan heeft.En hij zou een dierenvriend zijn,speciaal katten. Hij zou stemmers trekken die eerst SP stemden. Ik weet het verder niet want ik heb al een partij en de rest niet helemaal uitgeplozen. Dit dus van horen zeggen van een vriendin die allerlei politieke bijeenkomsten afloopt, ook van partijen waar ze helemaal niet op zou willen stemmen.Vanwege de informatie.

Dat klinkt raar. Het is niet alsof je bij een peiling naar naam en toenaam gevraagd wordt ofzo. Dat is gewoon anoniem, net als het stemmen zelf. Ik denk eerder dat PVV stemmers gewoon geen interesse hebben in het meedoen met dingen als peilingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:32

Exitium schreef:
Dan kan het prima zijn dat het idee niet zo bedoeld is, maar het is wel een gevolg. Als je woningdeling zonder omzettingsvergunning afschaft, gaan verhuurders geheid de grenzen opzoeken. Dat gebeurt nu ook al met illegale verhuur. Wil je dat niet, dan zul je een vergunning- of controlesysteem moeten hebben om dat een halt toe te roepen en er regels voor op moeten stellen, en dan wordt woningdelen dus niet zo vrij of vergunningloos. Je kan niet de vergunning afschaffen en zonder andere maatregelen te nemen verwachten dat verhuurders niet zoveel mogelijk mensen in een woning gaan proppen, en je kan ook niet pas achteraf iets gaan verzinnen als blijkt dat het inderdaad uit de hand loopt.

Je moet het ook echt niet willen, bij in t dorp zit ook een vastgoed eigenaar die alles wat hij koopt verbouwd tot kleine appartementen waar veel poolse medewerkers in opgehokt zitten. Als die wet wegvalt dan krijgen ze nog kleinere woningen waar ze veel voor moeten betalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:47

prompter schreef:
Ik lees net dat Omtzigt weer een stukje naar rechts is opgeschoven, begint nu ook naar migranten te wijzen. Ik was al geen fan van hem, maar ik drijf er steeds verder van weg.

Hij vergeet er alleen bij te vermelden dat dit een druppel op de gloeiende plaat is. En dat er meer groepen zijn met voorrang.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... uisvesting

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:49

Ja, ik vind hem toch niet zo integer als hij in eerste instantie leek te zijn :\

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:52

Omtzigt, PVV, SP zijn voor mij uitgesloten, maar verder schiet ik nog van rechts naar links en terug. Weet het echt ff niet.

Heb altijd D66 gestemd, maar dat lijkt mij met de huidige verkiezingen geen zoden aan de dijk te zetten. Heb sterk het gevoel dat ik wel strategisch moet kiezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:55

prompter schreef:
Ja, ik vind hem toch niet zo integer als hij in eerste instantie leek te zijn :

Ik heb echt het gevoel dat hij veranderd is. Hij is voor mij niet meer dezelfde Omtzigt die het toeslagenschandaal aan de kaak heeft gesteld. Een mens kan veranderen, helaas niet alleen ten goede maar ook ten slechte.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:56

Hier hetzelfde Benzz, ik ben dit keer meer "zoekend" dan vorige keren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:56

Benzz schreef:
Omtzigt, PVV, SP zijn voor mij uitgesloten, maar verder schiet ik nog van rechts naar links en terug. Weet het echt ff niet.

Heb altijd D66 gestemd, maar dat lijkt mij met de huidige verkiezingen geen zoden aan de dijk te zetten. Heb sterk het gevoel dat ik wel strategisch moet kiezen.

Volledig mee eens. Terwijl ik jetten nog best capabel vind. Alleen niet zo geliefd door z’n “klimaatbeleid”. Vrees dat als je rechts een beetje wilt neutraliseren je op Timmerfrans moet stemmen.

Ik wacht de nieuwe peilingen nog af..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:59

Jetten vind ik echt capabel en ik vind het klimaat ook heel belangrijk, maar zoals jij al zegt: Je moet bijna wel Timmermans stemmen, want zo rechts als het nu lijkt te worden..........

Terwijl mijn portomonnee liever wil dat ik VVD stem.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:00

Veronica2 schreef:
VuurVleugels schreef:
Maar... Hebben we niet een paar berichten terug geconcludeerd dat huizen uitgesloten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Het is gefactcheckt en Timmermans zei maar wat in het interview op Radio2, ik heb het interview gehoord en ik ben blij dat Pointer het is nagegaan. Het is grote nadeel van Timmermans in deze campagne: hij gaat regelmatig zijn boekje te buiten en liegt zijn kiezers nu al voor. Mij best als mensen op hem willen stemmen, maar hopelijk zijn dat er niet heel veel.
https://pointer.kro-ncrv.nl/gl-pvda-lij ... NWIeQ8LBIw

Mwah ook die soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt geserveerd.
Timmermans is hooguit ongenuanceerd (als ik naar de quotes in je link kijk), en volgens mij is er verwarring over wie het erft -kijkende naar het artikel althans, ik heb het interview niet gezien-.

Timmermans schreef:
“Alleen bij hele grote vermogens wil GroenLinks-PvdA de erfbelasting verhogen. Als het over miljoenen gaat dan vragen we een grotere bijdrage. Voor huizen geldt dit niet.” Dit beweerde Frans Timmermans lijsttrekker van GroenLinks-PvdA bij Jan-Willem Start Op, 14 november (Radio NPO2).

Volgens Timmermans gaat de erfbelasting in de plannen alleen omhoog ‘als het over miljoenen gaat’,
- bij partners gaat het inderdaad over miljoenen voordat ze er de invloed van merken. De vrijstelling ligt op 700k dus het huis moet al 1,45 miljoen waard zijn voordat de partner er wat van merkt.

Wie samen met een partner een eigen huis bezit en de helft daarvan erft bij het overlijden van de partner, hoeft daar dus pas belasting over te betalen als dat huis meer dan €1,45 miljoen euro waard is.

En bij pointer staat geschreven:
Citaat:
Timmermans verdedigde zich door te stellen dat een geërfde koopwoning binnen de vrijstelling zou vallen, en het hoge tarief daar dus niet op van toepassing zou zijn. “Als het echt om miljoenen gaat, dan vragen we een grotere bijdrage”. Maar wie kijkt naar de CPB-doorrekeningen of het verkiezingsprogramma zelf, ziet geen uitzondering voor huizen bij de “hogere vrijstellingen”.

Dus wat hierboven is uitgelegd zei hij dus blijkbaar. Ze veranderen de vrijstelling niet, dus een geërfde koopwoning valt bij de meeste partners gewoon onder de vrijstelling en dus is het hoge tarief daar niet op van toepassing.

Het lijkt erop dat er gewoon verwarring is over wie ze bedoelen, wie het erft. Timmermans zal de partner in het achterhoofd hebben gezien zijn antwoorden, Pointer dan weer de kinderen (gezien hun uitleg). Erven kinderen zo'n woning, dan lijkt het er inderdaad op dat ze 25% belasting betalen boven de vrijstelling van 27k. Maar als ze de woning willen houden dan betalen ze bij een huis van 430k dus € 100.750 aan belasting. Dat is toch een erg kleine hypotheek die veel mensen toch wel kan opbrengen?

Voor een hypotheek van €100.000 is een minimaal brutojaarinkomen van €27.000 nodig. € 2250 bruto per maand. Er vanuit gaande dat er buiten het huis verder niks geerfd wordt qua (spaar)geld. Voor het hele huis, als je hem zou kopen, zit je boven de €84.000 bruto per jaar wat je minimaal moet verdienen wil je het kunnen financieren via een hypotheek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:10

Daar tegen over staat dan weer een gigantische belasting verlaging op arbeid. Een belasting die ieder jaar weer terug komt en in Nederland niet mals is. Bovendien zal er in een eventuele formatie nog flink wat water bij de wijn gedaan moeten worden. En gezien de PVDA/GL dit als enige in hun programma hebben staan denk ik dat er niet veel van over zal blijven als het al het regeerakkoord haalt.

Maar als je het echt heel graag wil weten dan moet je eens de waarde van het huis nemen en de verschillende legaten over de verschillende kinderen berekenen. En dat dan eens vergelijken met de belasting uit werk dat je het afgelopen jaar hebt betaald. Ik verwacht niet dat er veel mensen zullen zijn die onder aan de streep nadeel gaan hebben bij de plannen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:11

Loretta schreef:
Maar als je het echt heel graag wil weten dan moet je eens de waarde van het huis nemen en de verschillende legaten over de verschillende kinderen berekenen. En dat dan eens vergelijken met de belasting uit werk dat je het afgelopen jaar hebt betaald. Ik verwacht niet dat er veel mensen zullen zijn die onder aan de streep nadeel gaan hebben bij de plannen.

Ik heb geen koopwoning, ik heb geen kinderen en ik ben zelfstandig ondernemer......

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:29

@ Imandra, je schrijft dat 100.000 euro een kleine hypotheek is die de meeste mensen wel kunnen opbrengen. Daarvoor zou 27.000 aan bruto jaarinkomen per jaar nodig zijn.

AOW bruto per jaar is zo’n 18.000 euro, er moet dan dus nog 10.000 euro bruto aan pensioen binnenkomen. Ik weet niet bij hoeveel mensen dit makkelijk kan, en bij welk deel er toch te weinig binnenkomt voor die hypotheek. Het zou dus wel kunnen zijn dat een kleine groep mensen hiermee in de problemen komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:52

Berdien schreef:
Vanochtend zei Dilan nog dat een coalitie met PVV helemaal niet zo zeker is als nu geschreven wordt.

Ik weet het nog steeds niet, vind het echt heel lastig.

Tja en als je dan hoort dat glycosfaat nog 10 jaar gebruikt mag gaan worden dan word je toch wel enigszins hopeloos hoor -O-

Dat is inderdaad heel ernstig Berdien en vooral voor de boeren zelf, vanwege beroepsziekte Parkinson bij die beroepsgroep. En dan praten we nog niet over de consequenties voor het milieu. Dit is echt een slecht besluit.

Ook Nederland heeft zich onthouden van stemming zoals teveel landen, waardoor de EU het gebruik van glyfosaat 10 jaar heeft uitgesteld.

Benzz D66 is wat opgeschoven naar rechts en is daardoor meer een middenpartij geworden. Maar is niet vergelijkbaar met partij van Omzigt, VVD, PVV, BBB. Dan is D66 links als je ze vergelijkt met die rechtse partijen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:55

sterregoud schreef:
@ Imandra, je schrijft dat 100.000 euro een kleine hypotheek is die de meeste mensen wel kunnen opbrengen. Daarvoor zou 27.000 aan bruto jaarinkomen per jaar nodig zijn.

AOW bruto per jaar is zo’n 18.000 euro, er moet dan dus nog 10.000 euro bruto aan pensioen binnenkomen. Ik weet niet bij hoeveel mensen dit makkelijk kan, en bij welk deel er toch te weinig binnenkomt voor die hypotheek. Het zou dus wel kunnen zijn dat een kleine groep mensen hiermee in de problemen komt.

Kan je me uitleggen wat AOW en pensioen ermee te maken heeft?

De partner heeft een vrijstelling tot 700k. De kinderen een van 27k.
De partner 'ontvangt' het huis onder de vrijstelling. Het (enigs)kind moet een hypotheek van 100.000 krijgen wil het in het huis blijven wonen t.o.v. de overige 300k die het bij verkoop oplevert in eigen zak te kunnen steken (en... misschien een eigen woning mee te kopen, zonder of met een kleinere hypotheek?).

Ga je er in dit voorbeeld vanuit dat de AOW'er het kind is van degene die overlijdt? Dus al ouder is dan 66?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:04

pien_2010 schreef:
Benzz D66 is wat opgeschoven naar rechts en is daardoor meer een middenpartij geworden. Maar is niet vergelijkbaar met partij van Omzigt, VVD, PVV, BBB. Dan is D66 links als je ze vergelijkt met die rechtse partijen.

Daarom neig ik heel erg naar links Pien! Ik kan niets met Omzigt, VVD, PVV en BBB.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:08

anjali schreef:
Wat ik hoorde is dat er meer mensen op Wilders gaan stemmen dan uit de peilingen blijkt, omdat men niet durft te zeggen dat men op hem wil stemmen.

Dat is al jarenlang 'bingo'.
De schaamte doet mij deugd.

Citaat:
Het schijnt dat hij het beste zorgplan heeft.

... waarschijnlijk weer letterlijk overgeschreven van de SP.
En als het op stemmen aankomt, stemt hij mee met de vvd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:11

imandra, de overgebleven partner moet een hypotheek opnemen van een ton om het huis aan te houden. De overbleven partner betaalt de erfbelasting van de kinderen ( dit is tot nu toe gebruikelijk).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:12

Ik ga zeker voor links, ondanks dat onze kids waarschijnlijk in de toekomst wat meer erfbelasting moeten gaan betalen. Daar staan zoveel voordelen tegenover dat het gewoon links wordt.
Wanneer we de onvrede uit de maatschappij willen hebben is links gewoon een betere optie want die zorgen ervoor dat mensen er het meeste op vooruit gaan. In tegenstelling tot rechts, daar gaan behalve de grote jongens iedereen erop achteruit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:15

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Daarom neig ik heel erg naar links Pien! Ik kan niets met Omzigt, VVD, PVV en BBB.

Dat begrijp ik Benzz. Rechts is nu in Nederland toch wel heel rechts geworden.
Het midden zijn de partijen met christelijke achtergrond en D66 die nog wat rechts/links van deze partijen zit, dan GL/PvdA en links daar weervan SP.

NOS nieuws item nu..in Frankrijk is Parkinson officieel als beroepsziekte erkend voor de boeren waardoor ze officieel een uitkering van de overheid krijgen bij ziekte krijgen van Parkinson. Frankrijk acht bewezen dat de bestrijding middelen de veroorzaker zijn van de ziekte.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:29

pien_2010 schreef:
NOS nieuws item nu..in Frankrijk is Parkinson officieel als beroepsziekte erkend voor de boeren waardoor ze officieel een uitkering van de overheid krijgen bij ziekte krijgen van Parkinson. Frankrijk acht bewezen dat de bestrijding middelen de veroorzaker zijn van de ziekte.

De omwonenden lopen ook gevaar. De boer kan er nog voor kiezen het niet meer te gebruiken. Maar de omwonenden kunnen gewoon stikken in andermans rotzooi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:37

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

De omwonenden lopen ook gevaar. De boer kan er nog voor kiezen het niet meer te gebruiken. Maar de omwonenden kunnen gewoon stikken in andermans rotzooi.

Klopt Loretta.
En de biodiversiteit gaat door die rotzooi er ook aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:42

sterregoud schreef:
imandra, de overgebleven partner moet een hypotheek opnemen van een ton om het huis aan te houden. De overbleven partner betaalt de erfbelasting van de kinderen ( dit is tot nu toe gebruikelijk).

De overgebleven partner erft gewoon zijn of haar deel van het huis, vrijgesteld van belasting. Die hoeft nergens een hypotheek voor te nemen.

Die erfbelasting die voor kinderen wel moet worden voldaan door de partner zit in het huis. In zo'n geval als dat de belasting niet kan worden voldaan aan spaargeld/geërfd geld van de overgebleven partner, kan een betaalregeling met de Belastingdienst afgesproken worden, waardoor de belasting pas later hoeft te worden betaald (bijv. bij verkoop van het huis en/of overlijden van de overgebleven partner). Er is dus helemaal geen sprake van problemen, of van gedwongen huisverkoop.

De hypotheek waar ik het over had, is wanneer een kind het huis wil erven om in te wonen. Wanneer beide ouders dus zijn overleden.

Edit: mijn berekening van de 100k aan hypotheek klopt volgens mij alleen als de ouder het huis nu volledig in bezit heeft, en er 1 kind in het spel is die het huis erft. Wordt iets ingewikkelder als er meer kinderen in het spel zijn etc, maar zie het als voorbeeld dat het echt wel meevalt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:46

IMANDRA schreef:
sterregoud schreef:

De overgebleven partner erft gewoon zijn of haar deel van het huis, vrijgesteld van belasting. Die hoeft nergens een hypotheek voor te nemen.

Die erfbelasting die voor kinderen wel moet worden voldaan door de partner zit in het huis. In zo'n geval als dat de belasting niet kan worden voldaan aan spaargeld/geërfd geld van de overgebleven partner, kan een betaalregeling met de Belastingdienst afgesproken worden, waardoor de belasting pas later hoeft te worden betaald (bijv. bij verkoop van het huis en/of overlijden van de overgebleven partner). Er is dus helemaal geen sprake van problemen, of van gedwongen huisverkoop.

De hypotheek waar ik het over had, is wanneer een kind het huis wil erven om in te wonen. Wanneer beide ouders dus zijn overleden.

Kan dat kind dan ook een afbetalingsregeling afsluiten met de belastingdienst?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:48

tamary schreef:
IMANDRA schreef:

Kan dat kind dan ook een afbetalingsregeling afsluiten met de belastingdienst?

Uit mijn laatste zin? Nee, die kan dus gewoon een hypotheek aangaan van 100k. Of het huis verkopen en 300k opstrijken en daarvan een ander huis kopen.