28 juni 2025/Gelderland
Nav de aanvallen eerder deze week
---
De Wolf,
Wie kent hem niet tegenwoordig?
De laatste tijd hoorde ik eigenlijk weinig meer over de wolf. Het lijkt wel of die niet meer in de media komt of gaan we het “gewoon” vinden misschien?
Tot deze week wij zelf aan de beurt waren.
Dinsdagochtend keek ik uit het raam en ligt mijn geit roerloos op de grond. Heb ik wat gemist? Had die wat onder de leden? O nee, ik zie het al.. Er lag ook een half schaap en nog een schaap helemaal aangevreten. Dus toch de wolf! Ook bij de buren twee damherten bruut vermoord. Doodgebeten en gewoon laten liggen. De rest van de dieren liepen ook niet in de wei. Die zaten bang in hun hok.
Ook de kinderen zagen de overblijfselen van de slachtpartij, verdriet en boosheid kwamen omhoog bij hun. Twee schapen en onze knuffelgeit dood. De geit was er al voordat onze kinderen geboren waren en hoort dus helemaal bij ons huishouden.
De wolf een mooi onderdeel van de natuur? Maar wat is in Nederland nog natuur?
Natuurlijk evenwicht dat is nodig voor een mooie natuur, en dat evenwicht krijg je door natuur te beheren! Niet om domweg een onderdeel daarvan een beschermde status te geven en te laten behouden. Het evenwicht lijkt er niet te zijn, het wild in de bossen is gewoonweg op, of te weinig om de wolven met al hun welpen te voeden. Daar plukken de boeren en burgers met (hobby) dieren de zure vruchten van.
Woensdagavond was ik nog tot laat in de tuin bezig. De hond gedroeg zich, achteraf gezien, al een beetje vreemd. Om elf uur nog even het laatste overgebleven schaap en twee geiten naar binnen doen voor de nacht. Wel twee geiten geen schaap meer… Nog een paar plukken wol gevonden in de wei, maar verder was het schaap compleet weg. Dat moet die avond gebeurt zijn terwijl ik in de tuin bezig was. Ik ben nog wezen zoeken en heb de wolf wel gezien om half twee ‘s nachts in het weiland met uien tegenover ons huis. Maar ja wat moet je? Toch maar naar bed.
Donderdagavond om half 1 kabaal in de wei, ganzen en eenden gaan te keer, kinderen wakker, bang voor de wolf, gauw bij mama in bed! De zaklamp gepakt en naar buiten! Ja hoor, daar is die weer. Ik sta op 8 meter afstand van de wolf. Hij blijft op zijn gemak voor ons huis in de dierenweide een stuk schaap verscheuren die die waarschijnlijk ergens anders buit heeft gemaakt. Ik sta te filmen met een zaklamp op hem gericht en hij gaat ongestoord verder. Is dit dan de mooie natuur? Een wolf die niet meer schuw is voor de mens?
We hadden besloten dit jaar niet op vakantie te gaan, maar gewoon een paar nachtjes in de tuin in een tent kamperen. De jongens kijken er al maanden naar uit, maar dat hoeft opeens niet meer. Ze durven niet meer…
En zelf wordt je ook best angstig. Stel je toch eens voor. We zitten op een mooie zomeravond nog even te genieten van onze 3 spelende kinderen (van 1, 4 en 7 jaar) in de tuin. Stel je toch eens voor dat hij onze jongste kind grijpt. Die is kleiner en minder vlug als een schaap.
Stel je voor dat de wolf dit net zo vlug en geruisloos doet als hij bij het schaap deed van de week toen ik ook notabene gewoon in de tuin was. Dit mag toch nooit gaan gebeuren en moet toch voorkomen worden?
Je mag als brave burger lijdend toezien hoe je (huis)dieren op eigen privé terrein afgeslacht worden! Al drie nachten op rij! Je staat er letterlijk bij te kijken!
Wat kunnen we hier aan doen?!
Toch maar eens via de media SCHOT in de zaak proberen te krijgen!!
Want verdient de mens ook geen beschermende status?
Een bezorgde inwoner uit de gemeente Barneveld
https://www.facebook.com/wim.brouwer.16