Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:47

journee schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het vooral hypocriet.

In het Westland werken/wonen veel arbeidsmigranten. Ze kunnen niet zonder.
Maar de opvang vanuit de spreidingswet wordt gewoon geweigerd.

Waar moeten de vluchtelingen verblijven als er al geen plaats is voor de arneidsmigranten, waar mensen voor hun brood afhankelijk van zijn?

En als je denkt dat arbeidsmigranten onder de 'gewone' Nederlandse bevolking overal welkom zijn, dan moet ik je helaas uit de droom helpen. Ook die mensen hebben het niet makkelijk. Ze komen hier niet werken omdat de omstandigheden in hun thuisland zo geweldig zijn. En de omstandigheden waarin ze hier terechtkomen zijn ook vaak niet zo geweldig.

De werkgevers willen vaak wel investeren in huisvesting, maar worden overal tegengehouden: door beleid, gemeentes en omwonenden. Als ik zie hoeveel geld er jaar na jaar wordt uitgegeven aan procedures om woningbouw voor deze groep van de grond te krijgen, daar hadden ze al heel wat huizen voor kunnen bouwen. Dat is pas hypocriet!

Het is een leugen dat de schuld van het woningtekort en de druk op de zorg door de vluchtelingen komt. De Gemeente Westland heeft sinds 2010 geen enkele medewerking gegeven aan opvang van statushouders en weigert mee te werken aan de spreidingswet.
Maar wel arbeidsmigranten gebruiken in je kassen en in de bouw.
Ik vind dat hypocriet.

Wat procedures betreft en bezwaren door bijv. omwonenden, ook dat is niet de schuld van de vluchteling.
Zoals al eerder gezegd: zondebokpolitiek.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:40

nps schreef:
@99831 (sorry, ik weet gewoon echt je nummertjes niet uit mijnnhofd) - arbeidsmigratie bestaat omdat wij goedkope arbeidskrachten die niet zeiken willen. Ik denk dat het echt niet zo gek is te zeggen dat structurele uitbuiting veel meer plaatsvind bij arbeidsmigratie en wel degelijk inherent is aan.

Uitbuiting komt ongetwijfeld vaker voor onder arbeidsmigranten :j echter geldt dat niet voor iedere arbeidsmigrant. Net als dat niet iedere Nederlands geboren arbeider onder goede omstandigheden woont en werkt. Dat werd een beetje kort door de bocht neergezet. Alsof iedere arbeidsmigrant per definitie uitgebuit wordt. Dat is niet zo

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:50

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:59

Electra63 schreef:
journee schreef:

Waar moeten de vluchtelingen verblijven als er al geen plaats is voor de arneidsmigranten, waar mensen voor hun brood afhankelijk van zijn?

En als je denkt dat arbeidsmigranten onder de 'gewone' Nederlandse bevolking overal welkom zijn, dan moet ik je helaas uit de droom helpen. Ook die mensen hebben het niet makkelijk. Ze komen hier niet werken omdat de omstandigheden in hun thuisland zo geweldig zijn. En de omstandigheden waarin ze hier terechtkomen zijn ook vaak niet zo geweldig.

De werkgevers willen vaak wel investeren in huisvesting, maar worden overal tegengehouden: door beleid, gemeentes en omwonenden. Als ik zie hoeveel geld er jaar na jaar wordt uitgegeven aan procedures om woningbouw voor deze groep van de grond te krijgen, daar hadden ze al heel wat huizen voor kunnen bouwen. Dat is pas hypocriet!

Het is een leugen dat de schuld van het woningtekort en de druk op de zorg door de vluchtelingen komt. De Gemeente Westland heeft sinds 2010 geen enkele medewerking gegeven aan opvang van statushouders en weigert mee te werken aan de spreidingswet.
Maar wel arbeidsmigranten gebruiken in je kassen en in de bouw.
Ik vind dat hypocriet.

Wat procedures betreft en bezwaren door bijv. omwonenden, ook dat is niet de schuld van de vluchteling.
Zoals al eerder gezegd: zondebokpolitiek.

Ja, Nederland is een land van regels, maar er wordt maar weinig geregeld. Dit is niet de schuld van vluchtelingen, maar ook niet van de arbeidsmigranten. Kijk bijvoorbeeld naar mensen uit Oekraïne. Zijn dat vluchtelingen (voor de oorlog) of arbeidsmigranten (omdat ze hier gelijk mogen werken)?

Voor migranten zijn er inmiddels gelukkig steeds meer regels waar hun woonsituatie aan moet voldoen, van m2 daglicht, aantal mensen per m2, maar ook minimum aantal kookpitten en douches per aantal personen. Wat ik dus zie zijn werkgevers en uitzendbureaus die al jarenlang onwijs hard hun best doen om goede huisvesting te regelen. (zowel nieuwbouw als verbouw) maar telkens tegen de muur lopen. Gemeenten die inderdaad geen vluchtelingen opvang hebben, maar ook geen medewerking verlenen aan huisvesting voor arbeidsmigranten, terwijl die zelfs onmisbaar zijn voor het levensonderhoud hun eigen inwoners.

Wist je dat er vaak verschillende beleidsregels zijn in gemeente voor woningbouw ten behoeve van inwoners, arbeidsmigranten en vluchtelingen? Terwijl arbeidsmigranten en vluchtelingen uit Europa sowieso onder dezelfde regels zouden moeten vallen als inwoners? Ook hier vind veel verborgen discriminatie plaats.

Naar mijn idee zijn we allemaal mensen en zou het niets uit mogen maken welke doelgroep er van een woning gebuik maakt. Als men hier al flexibeler mee om zou gaan zou dat enorm schelen.

Niet alleen Nederland krijgt steeds meer te maken met vergrijzing, maar ook de ons omringende landen. Dit zou best kunnen betekenen, dat de toestroom van arbeidsmigranten uit Europa straks sterk daalt.

Ook bijzonder vind ik de regels vanuit de EU onder welke voorwaarden de staat zelf in woningbouw mag investeren. Dat helpt natuurlijk ook niet mee. Feit is wel dat de bevolking van Nederland jaarlijks met ruim 100 duizend mensen groeit.
En zolang er ruimte blijft op de arbeidsmarkt zal dat niet snel veranderen. Mij lijkt het verstandiger om een andere invulling te zoeken voor het overschot aan werkgelegenheid, dan proberen migranten (van welke soort dan ook) te weren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:05

Electra63 schreef:
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... toegenomen

67% van de uitzendbureaus !
Dat is bijna driekwart.

Jammer dat er dan volgt, ja maar..... niet iedere arbeidsmigrant, ja maar.... er zijn ook Nederlanders ...

Ja, nuanceren wordt hier niet gewaardeerd in dit topic. Dat is inmiddels duidelijk.

Uitbuiting van arbeidsmigranten is een probleem. Ik ben de laatste die dat zal ontkennen.

Het is echter niet fair de hele branches die gebruikmaken van arbeidsmigranten weg te zetten als een stel criminelen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:26

Ik vind niet de hele branche een stel criminelen. Net zoals ik geen hele branche vervuilers noem.

Ik geef alleen maar aan dat bepaalde branches vervuilender zijn en gemiddeld gezien meer uitbuiten dan andere branches.

Aangezien de huizenmarkt onder druk staat, en het bouwen van woningen niet zo lijkt te vlotten, lijkt mij arbeidsmigratie iets inperken een goede oplossing.

En als ik dan mag kiezen tussen ASML (volgens mij wonen die niet met 15 in een eengezinswoning, gebeuren daar weinig bedrijfsongelukken, worden daar weinig mensen uitgebuit) of de agro, tuinbouw en slachthuizen, dan is die keuze voor mij niet zo moeilijk.

Dat dit ook milieutechnisch winst oplevert: dubbele plus.

Je kan natuurlijk ook doorgaan zoals nu wordt voorgesteld. Asielimmigratie naar 0 (wat juridisch zowat onmogelijk is) en per jaar wel 80.000 arbeidsmigranten erbij. Ik kan wel voorspellen wat dat gaat betekenen voor de woningmarkt en het milieu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:34

@968391
Zeg jij nu nuance ?
Jij, die in dit topic vaak maar op 1 bokker (negatief) reageert?
Ok +:)+

Het gaat mij niet om arbeidsmigranten, die zijn ook nodig en doen vaak vies en onderbetaald werk. Daar heb ik respect voor.

Maar Faber en Wilders van de PVV en Yelilgoz van VVD en Van der Plas van BBB wijzen alleen maar naar de vluchtelingen.
Alleen de vluchtelingeninstroom moet beperkt worden (en dan zijn alle problemen ineens opgelost).
Terwijl dit maar 11-12% van het totaal is.
Er is geen asielcrisis, maar een (gecreëerde) opvangcrisis.

Maar de achterban van met name VVD en BBB maken natuurlijk volop gebruik van arbeidsmigranten, dus het is prima verklaarbaar, waarom alleen naar vluchtelingen gewezen wordt.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 22-09-24 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:39

Het is allemaal nog niet zo simpel. De goedbetaalde expats geven weer hun eigen uitdagingen, die drijven de huurprijzen in de vrije sector behoorlijk op. Een groot deel van die expats weigert ook pertinent om Nederlands te leren want op hun werk spreken ze toch alleen maar Engels.

Hoe dan ook, als je naar migratie kijkt moet je het hele plaatje bekijken. Niet alleen vluchtelingen, maar ook arbeidsmigranten (in alle soorten), studenten, en remigranten.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:51

Wellicht moeten we af van het economische gegeven dat de economie alsmaar moet groeien want is dat wellicht een dood lopende weg. Kijk eens naar de vervuiling van onze aarde wereldwijd bv. Misschien moeten we ipv meer/meer ook eens kijken naar minder/minder want zoals het nu gaat kan het toch ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:55

Mee eens Pien, we hebben maar 1 aarde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:11

Waar ook te weinig over gesproken wordt en waar voorbereidingen voor getroffen moet worden is dat er waarschijnlijk een nieuwe golf vluchtelingen deze winter uit Oekraïne op gang komt.
De Russen maken zich voortdurend schuldig aan zware bombardementen op de electriciteit voorzieningen in heel Oekraïne waardoor al heel plekken zonder stroom zitten. Oekraïne kent enorme koude winters en deze voortdurende oorlogsmisdaden gaan maar door.
Het kan niet anders als dat er weer een vluchteling stroom op gang komt want zonder warmte kunnen de mensen die winters gewoon niet overleven.
Ik hou mijn hart vast. Bron, familielid en een vriendin uit Oerkraïne.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-09-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:11

minder/minder klinkt heel mooi en ideologisch, maar ik vrees dat er in de praktijk weinig van terecht komt. Wie zou willen minderen, doet de auto weg, koopt minder, gaat minder op vakantie... ik vrees dat hier heel weinig mensen vrijwillig aan mee willen werken (behalve dat handjevol ideologen inderdaad :) )
We zijn te veel luxe gewend inmiddels,

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:14

Maar moeten we inleveren economisch als we slimmere keuzes maken? Investeren in schone sectoren desinvesteringen in vervuilende sectoren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:18

Juval, ik ben echt geen ideoloog , wel redelijk realistisch en hoop op zeer kleine schaal bij te dragen aan een betere en vooral schonere toekomst voor kinderen en kleinkinderen.
Auto’s weggedaan en klein zuinig wagentje weergekocht, kleding zoveel mogelijk tweedehands, zo weinig mogelijk energie en water gebruiken, zoveel mogelijk biologisch kopen , vlees van bedrijf verderop en sowieso maar twee a drie keer per week. Vliegen doen we al heel lang niet meer ( ook nooit veel gedaan trouwens ). En veel van dit soort dingen kan bijna iedereen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:51

natuurlijk kan iedereen dat, maar de wil? is die er? dat betwijfel ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:54

juval schreef:
minder/minder klinkt heel mooi en ideologisch, maar ik vrees dat er in de praktijk weinig van terecht komt. Wie zou willen minderen, doet de auto weg, koopt minder, gaat minder op vakantie... ik vrees dat hier heel weinig mensen vrijwillig aan mee willen werken (behalve dat handjevol ideologen inderdaad :) )
We zijn te veel luxe gewend inmiddels,

...eh: is ideologie voor jou een vies woord?
(Dat kan, ik ben tenslotte in de DDR geweest. Ideologieën kunnen ontsporen.)

Maar laten we het dan hebben over realisme.
Acht miljard mensen op één enkele aardbol, oprukkende woestijnen, er is nu al hongersnood op de wereld - en hoe langer wij doorgaan met het westerse voedingspatroon hoe groter die hongersnood gaat worden.

Het is volgens mij dus welbegrepen eigenbelang (zij het eigenbelang met een brede blik, ipv "wij zijn rijk en laat de rest maar barsten").

En ach, sommige mensen zullen het niet leuk vinden (dit mbt willen)
maar er worden niet altijd lieverkoekjes gebakken in het leven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:58

hé, geen oordeel hè. ik DENK alleen dat minder/minder zoals Pien bedoelt een ideologisch wereldbeeld is, en dat het heel lastig te realiseren is.

Ik heb het nergens over vieze woorden :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:03

juval schreef:

Nee, niemand wil inleveren. Daarom moet er slim beleid komen, waarbij sommige sectoren gestimuleerd worden en andere (vervuilende juist niet. Echt gewoon een kwestie van verstandig beleid maken, met oog op de toekomst. Maar dat gaat dit kabinet niet doen vrees ik. Het volk hoeft er niet eens op achteruit te gaan, want duurzaam innoveren en investeren hoeft écht niet ten koste van de eigen portemonnee, wat men je ook wijsmaakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:04

Juval heeft gelijk, vind ik.
We leven in een consumptiemaatschappij en inleveren op luxe voor een ideaal zie ik niet gebeuren, behalve als er een financiële prikkel is.

Ik geloof wel in innovatie, maar dan moet je niet bezuinigen op onderwijs.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 22-09-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:05

juval schreef:

Ik denk dat die groep groeiende is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:07

ik denk dat minder/minder juist niet ten kosten van je eigen portemonnee hoeft te gaan. Duurzamer leven is denk ik juist ook goedkoper.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:17

Ik denk dat het gros van de mensen niet duurzamer wil leven. Er wordt zoveel besteld, de action wordt leeggekocht. Er is echt wel een groep en ik denk dat die langzaam groter wordt. Vooral bij de jeugd zie je die groep steeds groter worden.

Zelf vlieg ik al nooit, ga niet op vakantie, eet uit het seizoen en biologisch, weinig vlees.

Maar kleding.......phoe die vind ik dan heel lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:23

https://nos.nl/l/2538107

Deze link over arbeidsmigranten die in de bossen bij Venlo moeten leven. Echt goed geregeld voor deze mensen. Net als een tijd geleden een limburgse aspergeteler die is veroordeeld voor moderne slavernij en in covid tijd Otto workforce die de mens n in te volle busjes propten en ze moesten werken ziek of niet

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:52

Ik ben niet roomser dan de Paus.
Ik doe niet aan overcomsumeren, ik koop vooral plaatselijk of bij de boer.
Ik probeer mijn huis te verduurzamen en op te letten met energie.
Maar ik koop alles wel nieuw en ik ga wel een paar x per jaar op vakantie en ook wel met het vliegtuig. Behalve dat wij familie in het buitenland hebben, ga ik graag naar de zon, om lekker te relaxen en uit te rusten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 14:56

Electra63 schreef:
Maar ik koop alles wel nieuw en ik ga wel een paar x per jaar op vakantie en ook wel met het vliegtuig. Behalve dat wij familie in het buitenland hebben, ga ik graag naar de zon, om lekker te relaxen en uit te rusten.

Ik ga niet niet op vakantie ivm milieu........ ik heb vreselijke heimwee en houd nog geen 2 dagen vol :+