Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Interessant verhaal Babootje van Prigoszin. Ik dacht dat het al bevestigd was dat hij op de dag van de aanslag niet meer daar was maar een paar dagen voor de aanslag weg was gegaan.
De lokatie van dat hoofdkantoor was verraden door een journalist die een foto heeft gemaakt van een aantal Wagner-manschappen voor het gebouw. Op het gebouw hing duidelijk leesbaar een bordje met het preciese adres. Eigenlijk een beetje een vreemd bordje omdat het ook de straatnaam en plaatsnaam vermeldde. Op zich zou het me niet verbazen wanneer dat doorgestoken kaart zou zijn geweest, alhoewel wat omslachtig voor Russische begrippen, die houden normaal meet van polonium thee of "zelfmoorden".
Het laatste wat ik gelezen heb is dat er zo'n 10.000 manschappen van de Wagner organisatie in Ukraïne actief zijn en dat deze voornamelijk in de Donbass vechten.
tamary schreef:Aan de andere kant zijn er toch ook verhalen van eenheden die gruwelijke dingen doen, beloond worden met dik salaris, onderscheidingen EN enkeltje front met grote garantie op sneuvelen?
Janneke2 schreef:... en het militaire systeem is stevig op basis van het systeem van kameraadschap.
Individueel zijn het te vrezen menselijke moordmachines, maar hoe sterk deze militie als groep is, valt te bezien.
Janneke2 schreef:... en het militaire systeem is stevig op basis van het systeem van kameraadschap.
Individueel zijn het te vrezen menselijke moordmachines, maar hoe sterk deze militie als groep is, valt te bezien.
Kuggur schreef:Iedere soldaat is in principe "een menselijke moordmachine".
Open deur, maar dáár draait een leger om; de functie van een leger is het produceren van geweld, niets meer of minder.
Citaat:Eens een interessant artikel gelezen van een functionaris in het amerikaanse leger (ben zijn rang vergeten, werkte in de opleiding voor beroepssoldaten) over de moeilijkheid een normale jonge man te veranderen in iemand die routineus mensen doodmaakt in zijn functie als soldaat, zonder hem in een psychopaat te veranderen....
https://www.theguardian.com/world/2022/ ... dApp_OtherCitaat:'Ik zie geen gerechtigheid in deze oorlog'
Kuggur schreef:Iedere soldaat is in principe "een menselijke moordmachine".
Open deur, maar dáár draait een leger om; de functie van een leger is het produceren van geweld, niets meer of minder.
Eens een interessant artikel gelezen van een functionaris in het amerikaanse leger (ben zijn rang vergeten, werkte in de opleiding voor beroepssoldaten) over de moeilijkheid een normale jonge man te veranderen in iemand die routineus mensen doodmaakt in zijn functie als soldaat, zonder hem in een psychopaat te veranderen....
Cowboy55 schreef:Kuggur schreef:Iedere soldaat is in principe "een menselijke moordmachine".
Eens een interessant artikel gelezen van een functionaris in het amerikaanse leger (ben zijn rang vergeten, werkte in de opleiding voor beroepssoldaten) over de moeilijkheid een normale jonge man te veranderen in iemand die routineus mensen doodmaakt in zijn functie als soldaat, zonder hem in een psychopaat te veranderen....
Dat laatste is een beetje een probleem als je nu psychopaten uit gevangenissen rekruteert. Beetje lastig vechten als de vent naast je een echte, klinische, psychopaat is. Wagner wordt hier niet sterker van, gelukkig. Ik zal niet verbaasd zijn als de sterftecijfers onder de bajesklanten absurd hoog gaan zijn en niet per se door Oekraïns vuur…….
elnienjo schreef:Cowboy55 schreef:
Dat laatste is een beetje een probleem als je nu psychopaten uit gevangenissen rekruteert. Beetje lastig vechten als de vent naast je een echte, klinische, psychopaat is. Wagner wordt hier niet sterker van, gelukkig. Ik zal niet verbaasd zijn als de sterftecijfers onder de bajesklanten absurd hoog gaan zijn en niet per se door Oekraïns vuur…….
Opgeruimd staat netjes!
irmaz schreef:Het verhaal van een gedesillusioneerde Russische soldaat waarin hij uitlegt hoe ze alle menselijkheid verliezen:https://www.theguardian.com/world/2022/ ... dApp_OtherCitaat:'Ik zie geen gerechtigheid in deze oorlog'
(het is in Engels en ik heb helaas geen tijd om vanavond een nederlandse samenvatting te schrijven, sorry)
irmaz schreef:Het verhaal van een gedesillusioneerde Russische soldaat waarin hij uitlegt hoe ze alle menselijkheid verliezen:https://www.theguardian.com/world/2022/ ... dApp_OtherCitaat:'Ik zie geen gerechtigheid in deze oorlog'
(het is in Engels en ik heb helaas geen tijd om vanavond een nederlandse samenvatting te schrijven, sorry)
Kuggur schreef:Dat gescherm met je leeftijd is hilarisch.
Ook je reactie "kul" op mijn stelling dat de primaire functie van een leger de productie is van geweld.
Waar ik die voor de hand liggende "wijsheid" vandaan heb?
In tegenstelling tot jij ben ik soldaat geweest, en het was zo ongeveer het eerste wat ons geleerd werd.
Cowboy55 schreef:Meh. Eerst zien dan geloven. Om 100.000 man over die afstand te verplaatsen heb je maanden nodig in dat deel van de wereld. Om ze terug te halen ook.
Dat betekent dat het ‘Grandioze en Onoverwinnelijke Koreaanse Volksleger (tm)’ maanden verwijderd is van het Hemelse Thuisland in geval van Imperialistische Agressie van de Fascistische Hordes uit het Westen. Moet nog zien of Kim dat aandurft. Het enige dat ie wint is dat ie 100.000 man minder te vreten hoeft te geven.
Cowboy55 schreef:Meh. Eerst zien dan geloven. Om 100.000 man over die afstand te verplaatsen heb je maanden nodig in dat deel van de wereld. Om ze terug te halen ook.
Dat betekent dat het ‘Grandioze en Onoverwinnelijke Koreaanse Volksleger (tm)’ maanden verwijderd is van het Hemelse Thuisland in geval van Imperialistische Agressie van de Fascistische Hordes uit het Westen. Moet nog zien of Kim dat aandurft. Het enige dat ie wint is dat ie 100.000 man minder te vreten hoeft te geven.