Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:36

pien_2010 schreef:
Volgens Joop, opinie blad van de vara, wil BBB ruimschoots baan geven aan huisjesmelkers om grote aantallen arbeidsmigranten in de huizen te vestigen

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... smigranten

:+
links trapt lekker om zich heen. Wordt het te heet onder de voeten?

Om de woningcrisis op te lossen zullen er maatregelen getroffen moeten worden. Verhuren van kamers zou daar een van zijn. Voor buitenlandse studenten wellicht een oplossing. Tevens hebben we arbeidsmigranten ook gewoon nodig voor het werk dat Nederlanders zelf niet willen doen. Die mensen zullen toch ergens tijdelijk moeten wonen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:40

pmarena schreef:
Ik had net iets openstaan waar de indruk werd gewekt dat Timmermans en Omtzigt het best wel met elkaar eens zijn op veel vlakken. Hoe denken jullie daar over, zouden die partijen het samen goed doen...?

Ik vind het met Omtzigt gewoon heel moeilijk te zeggen waar die nu precies staat. Veel dingen blijven mij gewoon te vaag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:44

onder het hoofdstuk Wonen in het verkiezingsprogramma van BBB:
Citaat:
BBB vindt het belangrijk om draagvlak voor een sociale opvang van mensen in nood te blijven houden.
Doordat BBB erkent dat Nederland de grenzen van de opvangcapaciteit heeft bereikt en de opvang
van statushouders wil beperken tot 15.000 per jaar, kunnen we de wachtlijsten weer terugdringen.
In Nederland zijn we in toenemende mate afhankelijk van arbeidsmigranten in ons arbeidsproces.
Daarmee komen er ook bijbehorende problemen zoals huisvesting en een toenemende druk op de
woningmarkt. Arbeidsmigranten verdienen goede huisvesting tegen een marktconforme prijs.
De overheid zet in op heldere kaders en regelgeving over huisvesting en toezicht op huisvesting van
arbeidsmigranten. We bouwen bij voorkeur voor arbeidsmigranten in de nabijheid van het werk en
willen benutten van reguliere woningen voor tijdelijke arbeidsmigranten voorkomen.

Citaat:
Wij willen woning delen, het splitsen van woningen en het verhuren van kamers in bestaande woningen
eenvoudiger en financieel aantrekkelijker maken. Dit onder andere door het delen van een woning
met meer dan 2 personen zonder omzettingsvergunning toe te staan.
De kostendelersnorm zorgt ervoor dat mensen minder snel samen een woning delen, BBB schaft de
kostendelersnorm daarom af.
Voor veel vakantieparken in een groot aantal gemeenten is recreatie niet meer de beste bestemming.
Veel van deze parken worstelen ook met leefbaarheidsproblematiek. Bovendien is monitoring en
handhaving bestuurlijk omslachtig en kostbaar. BBB is van mening dat voor deze parken maatwerk
moet worden gezocht voor eventuele permanente woonwijken.
In Nederland wonen tussen de 55.000 en 160.000 mensen permanent in een vakantiehuis. Dit is wettelijk
niet toegestaan. BBB wil een gedoogregeling met een heldere peildatum en zonder precedentwerking.
Hiermee kunnen per direct circa 35.000 woningen aan de woningvoorraad worden toegevoegd.

zo zie je hoe alles weer uit zijn verband wordt getrokken.

En ja, BIG AGRO, is natuurlijk de grote boosdoener, gevaarlijk, echt om bang voor te worden. Maar wat is Big Agro nu eigenlijk? Zijn dat niet gewone bedrijven die het goed doen in de Nederlandse economie. Friesland Campina, Agrifirm, Forfarmers.. zijn gewone bedrijven die veel werkgelegenheid bieden.

Zijn deze bedrijven dan slechter dan Philips, KLM, TATA, Schiphol, Europoort?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:02

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Volgens Joop, opinie blad van de vara, wil BBB ruimschoots baan geven aan huisjesmelkers om grote aantallen arbeidsmigranten in de huizen te vestigen

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... smigranten

:+
links trapt lekker om zich heen. Wordt het te heet onder de voeten?

Om de woningcrisis op te lossen zullen er maatregelen getroffen moeten worden. Verhuren van kamers zou daar een van zijn. Voor buitenlandse studenten wellicht een oplossing. Tevens hebben we arbeidsmigranten ook gewoon nodig voor het werk dat Nederlanders zelf niet willen doen. Die mensen zullen toch ergens tijdelijk moeten wonen.

Nou zeg, wat een nare reactie. Het blijkt zoals ik hier begrijp waar te zijn en ik stel het als een open vraag. Ik begrijp dat er arbeidsmigranten nodig zijn, ik begrijp dat BBB zich daar sterk voor maakt, alleen vind ik het belangrijk dat het wel netjes gebeurt volgens de regels van de wet. Blijkbaar heiligt het doel alle middelen. Daarmee ben ik het dus niet eens. Ik heb niets tegen arbeidsmigranten, integendeel zelfs. Maar wel netjes, correct en normaal goed betaald inclusief goede huisvesting.

Links, is in dit geval ook de VARA die dan om zich heen zou trappen. Ik vind tot nu toe GL/ PvdA en SP niet om zich heen te trappen. Ik verwacht wel een volle persoonlijke aanval vanuit rechts volgende week op deze linkse partijen en met name op GL/PvdA want het is in al die jaren dan ik stem is dat nog nooit niet gebeurd, zoverre ik me dit kan herinneren. Ik heb dit vanochtend nog gezegd hier thuis. Maar tot nu toe is het redelijk netjes vanuit alle partijen.

En Juval, VVD wordt denk ik de grootste partij en ik verwacht nu Wilders zich mild opsteld (ik geef hem een maand tot na de verkiezingen met die houding) dat die ook heel groot wordt. Timmermans weet dat ook en het is wat het is. Als het volk dat wil moeten ze het vooral doen, ook al snap ik daar helemaal niets van maar dat hoeft ook niet. Daarvoor hoeft niet op de persoon aangevallen te worden.

Dit stuk is gewoon een kritisch stuk vanuit de VARA dat ik op inhoud van de BBB niet netjes vind als dit klopt en ik begrijp hier dat dit inderdaad klopt!

Pmarena
Omzigt en GL/PvdA willen meer doen voor de minder bedeelden in onze maatschappij. Tevens willen ze het herstel in de overheid doen. Milieu zal Omzigt ook niet op tegen zijn. Daar zitten de overeenkomsten.

Op levensvragen en het conservatieve van Omzigt dat is wel een heel groot verschil.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:38

@pien, ik speel niet op de man, maar op het artikel dat je deelt.

Waar zie jij in het programma dat BBB voor uitbuiting door huisjesmelkers is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:46

juval schreef:
@pien, ik speel niet op de man, maar op het artikel dat je deelt.

Waar zie jij in het programma dat BBB voor uitbuiting door huisjesmelkers is?

Nee, nu draai je het om. Ik plaats het artikel en vraag of het waar is. Ik lees in dit topic dat de Agro een samenwerking is aangegaan met een persoon die veel huizen heeft. Dus dat het artikel klopt. Ik ga zeker niet het partij programma erop naslaan. Want sorry met alle respect voor de fractie voorzitter, maar ik heb zo niets met die partij.
En nu ga ik off line en repetitie doen, dus zingen met de andere koorleden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:56

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:59

@Pien, jij woont niet (meer) in Nederland maar in Frankrijk. Het kan toch wel zijn dat jij vandaar iets anders tegen hier heersende problematieken aan zal kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:00

Wie is Agro?

Dat je niets hebt met de fractievoorzitter is helemaal prima. Maar als er door dit artikel in bnnvara onjuistheden worden verspreid dan mag ik dat best verdedigen toch?

Ik zag in jouw bericht overigens geen vraag, en ik geef ook nergens een bevestiging volgens mij. Ik heb alleen een gedeelte van het verkiezingsprogramma erbij gezocht.

Veel plezier met zingen! :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:35

pien_2010 schreef:
En Juval, VVD wordt denk ik de grootste partij en ik verwacht nu Wilders zich mild opsteld (ik geef hem een maand tot na de verkiezingen met die houding)

Een maand maar? Dat is wel heel erg kort. Ik hoop echt dat Omtzigt als leider van de tweede partij zijn poot stijf houdt en niet met de PVV samen gaat werken. Mocht de PVV buiten de boot vallen dan is een maand inderdaad best mogelijk. Maar als het waar is dat hij echt in de coalitie mee mag doen dan denk ik dat die zich nog wel even wat langer in houdt. Tot na de bordes foto ongeveer. Daarna mag Nederland gaan genieten van een Bruin kabinet onder leiding van Yeşilgöz. En dan kan Wilders vervolgens weer lekker zichzelf zijn.

Als de PVV daadwerkelijk in het kabinet komt ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat Nederland weer naar de stembus te gaan. Om daar dan vervolgens weer gezellig de VVD de grootste te maken. En ook ben ik benieuwd wie er na Omtzigt de nieuwe politieke hype gaat worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:42

VuurVleugels schreef:
Ann schreef:
Omdat ik wrsl. niet op GL-PvdA ga stemmen, betekent niet dat ik niet met de klimaatcrisis bezig ben? Ik vind het alleen suf dat de verduurzaming van mijn huis ervoor zorgt dat het in de toekomst meer waarde heeft als erfenis en waar door de plannen van een 'groene' partij er daarom meer belasting moet worden betaald. Mensen kunnen op veel meer manieren bezig zijn om hun steentje bij te dragen aan het beperken van de klimaatcrisis dan uit dit topic blijkt. Er van uit gaan dat het hun niets kan schelen, vind ik erg kortzichtig (in zijn algemeenheid bedoeld).

Maar... Hebben we niet een paar berichten terug geconcludeerd dat huizen uitgesloten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Het is gefactcheckt en Timmermans zei maar wat in het interview op Radio2, ik heb het interview gehoord en ik ben blij dat Pointer het is nagegaan. Het is grote nadeel van Timmermans in deze campagne: hij gaat regelmatig zijn boekje te buiten en liegt zijn kiezers nu al voor. Mij best als mensen op hem willen stemmen, maar hopelijk zijn dat er niet heel veel.
https://pointer.kro-ncrv.nl/gl-pvda-lij ... NWIeQ8LBIw

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:57

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
En Juval, VVD wordt denk ik de grootste partij en ik verwacht nu Wilders zich mild opsteld (ik geef hem een maand tot na de verkiezingen met die houding)

Een maand maar? Dat is wel heel erg kort. Ik hoop echt dat Omtzigt als leider van de tweede partij zijn poot stijf houdt en niet met de PVV samen gaat werken. Mocht de PVV buiten de boot vallen dan is een maand inderdaad best mogelijk. Maar als het waar is dat hij echt in de coalitie mee mag doen dan denk ik dat die zich nog wel even wat langer in houdt. Tot na de bordes foto ongeveer. Daarna mag Nederland gaan genieten van een Bruin kabinet onder leiding van Yeşilgöz. En dan kan Wilders vervolgens weer lekker zichzelf zijn.

Als de PVV daadwerkelijk in het kabinet komt ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat Nederland weer naar de stembus te gaan. Om daar dan vervolgens weer gezellig de VVD de grootste te maken. En ook ben ik benieuwd wie er na Omtzigt de nieuwe politieke hype gaat worden.

Wat ik hoorde is dat er meer mensen op Wilders gaan stemmen dan uit de peilingen blijkt, omdat men niet durft te zeggen dat men op hem wil stemmen. Het schijnt dat hij het beste zorgplan heeft.En hij zou een dierenvriend zijn,speciaal katten. Hij zou stemmers trekken die eerst SP stemden. Ik weet het verder niet want ik heb al een partij en de rest niet helemaal uitgeplozen. Dit dus van horen zeggen van een vriendin die allerlei politieke bijeenkomsten afloopt, ook van partijen waar ze helemaal niet op zou willen stemmen.Vanwege de informatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:09

Wilders heeft een gedeelte van het SP programma gekopieerd, maar stemt op dezelfde punten steevast met de VVD mee. Verder is Dion Graus de man binnen de PVV die voor dieren op komt.

Ik ben wel benieuwd hoe de PVV het met een eventuele coalitie onderhandeling gaat doen met al die gekopieerde punten van de SP. Die hebben blijkbaar nooit veel waarde gehad. En of hij echt wil regeren is ook afwachten. Misschien wil hij nog een keertje in het pluche zitten voordat hij met pensioen gaat, maar dat is speculeren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:10

Ik lees net dat Omtzigt weer een stukje naar rechts is opgeschoven, begint nu ook naar migranten te wijzen. Ik was al geen fan van hem, maar ik drijf er steeds verder van weg.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:12

Wat ik me afvraag, wat heeft Wilders eigenlijk 'bereikt' in al die jaren dat hij in de politiek zit? Weet iemand dat? Of er prestaties zijn waar hij echt trots op kan zijn, anders dan een luis in de pels zijn? Klinkt l.u.l.liger dan ik bedoel hoor, maar ik kan het zelf gewoon zo gauw niet bedenken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:13

Vanochtend zei Dilan nog dat een coalitie met PVV helemaal niet zo zeker is als nu geschreven wordt.

Ik weet het nog steeds niet, vind het echt heel lastig.

Tja en als je dan hoort dat glycosfaat nog 10 jaar gebruikt mag gaan worden dan word je toch wel enigszins hopeloos hoor -O-

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:13

prompter schreef:
Ik lees net dat Omtzigt weer een stukje naar rechts is opgeschoven, begint nu ook naar migranten te wijzen. Ik was al geen fan van hem, maar ik drijf er steeds verder van weg.

Interessant, waar lees je dat?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:15

VuurVleugels schreef:
prompter schreef:

Interessant, waar lees je dat?

https://www.ad.nl/politiek/omtzigt-iede ... ~a5be3e1f/

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:16

VuurVleugels schreef:
Wat ik me afvraag, wat heeft Wilders eigenlijk 'bereikt' in al die jaren dat hij in de politiek zit? Weet iemand dat? Of er prestaties zijn waar hij echt trots op kan zijn, anders dan een luis in de pels zijn? Klinkt l.u.l.liger dan ik bedoel hoor, maar ik kan het zelf gewoon zo gauw niet bedenken.

Hij heeft meegewerkt voor 130 km per uur op de snelweg toen hij gedoogpartner was :j

Verder kan ik echt niets bedenken. Oh ja, en razendsnel de AOW leeftijd naar 67 terwijl hij campagne voerde om dat op 65 te houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:20

prompter schreef:

dat is toch geen nieuws verder, dat getal van 50.000 is al vaker genoemd. Hij sluit pvv toch wel uit, dus zo rechts ook weer niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:26

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:28

Ik heb lang niet alle debatten gezien, maar expliciet met deze woordkeuze ook?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:28

juval schreef:
Wie is Agro?

Dat je niets hebt met de fractievoorzitter is helemaal prima. Maar als er door dit artikel in bnnvara onjuistheden worden verspreid dan mag ik dat best verdedigen toch?

Ik zag in jouw bericht overigens geen vraag, en ik geef ook nergens een bevestiging volgens mij. Ik heb alleen een gedeelte van het verkiezingsprogramma erbij gezocht.

Veel plezier met zingen! :)

Je verdedigt alleen niets in dit geval, en of er onjuistheden in staan is ook nog maar de vraag als ik het artikel en je quote uit het partijprogramma lees. Eerst kom je met een sneer naar 'links' terwijl het hele verhaal aangekaart is door

Citaat:
Tom Boersma, BBB-stemmer van het eerste uur

Wat betreft het partijprogramma wat je aandraagt, daar staat in waar het artikel betrekking op hebt.

juval schreef:
Citaat:
Wij willen woning delen, het splitsen van woningen en het verhuren van kamers in bestaande woningen
eenvoudiger en financieel aantrekkelijker maken. Dit onder andere door het delen van een woning
met meer dan 2 personen zonder omzettingsvergunning toe te staan.

In het artikel staat hetzelfde:

Citaat:
Bovendien wil de partij de zogeheten omzettingsvergunning afschaffen. Daardoor zouden verhuurders zonder dat hun een strobreed in de weg wordt gelegd, veertien arbeidsmigranten kunnen onderbrengen in een gezinswoning.

BBB-leider Caroline van der Plas sputterde tegen dat haar voorstel zo niet is bedoeld, maar Boersma nam daar geen genoegen mee. “De omzettingsvergunning is bedoeld om controle te houden op wat er in een woning gebeurt”, legde hij uit. “Wat er gaat gebeuren, is dat er in stadsschillen en dorpen woningen worden volgepropt met arbeidsmigranten.”

Of het afschaffen van de omzettingsvergunning dat mogelijk maakt weet ik niet (gezien de reactie van Van der Plas vermoed ik van wel, anders zou ze wel iets als "nee, dat wordt daardoor niet mogelijk" hebben gezegd), maar als dat klopt begrijp ik wel dat mensen daar niet blij mee zijn. Er zijn genoeg arbeidsmigranten waar je geen last van hebt, maar er zijn er ook genoeg waar wel behoorlijk wat klachten over zijn. Mijn moeder werkt voor een bedrijf wat woonruimte aan bedrijven verhuurt voor de huisvesting van arbeidsmigranten, en als ze bij een huis komt krijgt ze regelmatig klachten te horen van omwonenden die haar aanspreken, en er worden er ook met enige regelmaat uit de woning gezet. Natuurlijk zijn er ook reguliere buren waar mensen last van hebben, maar daarvan wonen er geen 10+ in een woning. Met zoveel mensen in één woning ga je daar sowieso eerder last van hebben dan wanneer er drie of vier zouden wonen.

Dan kan het prima zijn dat het idee niet zo bedoeld is, maar het is wel een gevolg. Als je woningdeling zonder omzettingsvergunning afschaft, gaan verhuurders geheid de grenzen opzoeken. Dat gebeurt nu ook al met illegale verhuur. Wil je dat niet, dan zul je een vergunning- of controlesysteem moeten hebben om dat een halt toe te roepen en er regels voor op moeten stellen, en dan wordt woningdelen dus niet zo vrij of vergunningloos. Je kan niet de vergunning afschaffen en zonder andere maatregelen te nemen verwachten dat verhuurders niet zoveel mogelijk mensen in een woning gaan proppen, en je kan ook niet pas achteraf iets gaan verzinnen als blijkt dat het inderdaad uit de hand loopt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:29

prompter schreef:

Volgens mij de allereerste al, daar raakte hij mij op kwijt namelijk.

Vooral arbeidsmigranten weigeren, daarbij dacht ik: Ok en we hebben al zoveel arbeidskrachten te weinig.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:29

prompter schreef:

Ik heb geen enkel debat gezien, maar weken terug stond al in nieuwsartikelen dat NSC een richtlijn van 50k aanhield. Volgens mij zelfs rond de presentatie van hun verkiezingsprogramma al.