Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:15

irmaz schreef:
journee schreef:
Maar goed, als de stoomstokken zouden worden verboden bij vervoer, maar de misbruikers niet worden aangepakt, dan schiet naar mijn mening de regel zijn doel voorbij.

Dan kunnen we een heleboel zaken wel uit het wetboek van strafrecht halen.
Of daar generiek neerzetten, zolang u niet wordt bestraft is het toegestaan -O-

Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij denk ik niet? Je kan een stroomstok wel verbieden, maar zolang je de misbruikers /daders niet straft, wordt het dier de volgende keer misschien wel geschopt of met een zweep geslagen. Waar het mij om gaat is dat je de reden om de stroomstok te verbieden, namelijk dierenmishandeling, er niet mee oplost.

Ik zou bijvoorbeeld voorstander zijn voor een bewijs van goed gedrag in beroepen waar veel problemen voorkomen zoals slachthuizen en veetransporten. Na maximaal 2 waarschuwingen krijg je dan bijvoorbeeld een verbod om in die beroepsgroep te werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 18:32

Nogmaals, het kan prima en en zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 19:06

irmaz schreef:
@mysa: Is dat echt waar? Mag dat verbod inderdaad niet van Brussel?

Beetje gechargeerd door mij. Maar ze zegt dat het Europees geregeld is en ze daar geen uitzondering op wil maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:38

journee schreef:
irmaz schreef:

Dan kunnen we een heleboel zaken wel uit het wetboek van strafrecht halen.
Of daar generiek neerzetten, zolang u niet wordt bestraft is het toegestaan -O-

Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij denk ik niet? Je kan een stroomstok wel verbieden, maar zolang je de misbruikers /daders niet straft, wordt het dier de volgende keer misschien wel geschopt of met een zweep geslagen. Waar het mij om gaat is dat je de reden om de stroomstok te verbieden, namelijk dierenmishandeling, er niet mee oplost.

Ik zou bijvoorbeeld voorstander zijn voor een bewijs van goed gedrag in beroepen waar veel problemen voorkomen zoals slachthuizen en veetransporten. Na maximaal 2 waarschuwingen krijg je dan bijvoorbeeld een verbod om in die beroepsgroep te werken.

sorry, had jouw bericht niet goed gelezen. Ik dacht dat je de slogan: 'als we het niet kunnen handhaven dan moeten we het niet invoeren' bedoelde, maar dat is bij herlezen geloof ik niet het geval :o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:46

Wisten jullie dat er 1.2 miljoen! arbeidsmigranten per jaar in Nederland komen? Ik niet :oo

In dat licht is de huidige hetze tegen asielzoekers helemaal bizar, dat is nog niet eens 7% van het totaal aan migranten 8)7

Hier is een factsheet mbt arbeidsmigranten te vinden: https://www.abu.nl/app/uploads/2024/01/ ... U-2023.pdf

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:14

Interessant (vind ik), ik ben met iemand (volgt zelf 1 persoon en heeft 0 volgers en zegt dat hij namens de hele mensheid twittert) in gesprek op X over die 1,2 miljoen arbeidsmigranten nadat deze persoon een nogal "dubieuze" post had geschreven mbt asielzoekers.

Zijn reactie, nadat ik hem blijkbaar had overtuigd dat het er echt veel waren, was:
Citaat:
De belangrijkste reden dat we ze willen is omdat we ze flink uit kunnen buiten

Het Nederlandse kolonialisme is echt nog springlevend hoor :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 22:21

Wat betreft stroomstootwapen, indien nodig bij dier in nood, bvb koe of paard die echt op moet staan omdat anders het leven gewoon in gevaar komt, geen probleem mee, we laten paarden ook met de neus tegen een klap stroom aanlopen ( even heel klinisch gezegd) want ze moeten veilig binnen de omheining blijven. Maar wat er , vooral in sommige varkensslachterijen gebeurt, dat ze bijna standaard gebruikt worden want tempo tempo , dat mag van mij heel streng aangepakt worden. Of het daar gebeurd weet ik niet maar bvb bij vion worden 20.000 varkens per dag geslacht. Die lopen echt niet vrolijk huppelend de slachtstraat in. Daar is tijd heel veel geld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:51

irmaz schreef:
Wisten jullie dat er 1.2 miljoen! arbeidsmigranten per jaar in Nederland komen? Ik niet :oo

In dat licht is de huidige hetze tegen asielzoekers helemaal bizar, dat is nog niet eens 7% van het totaal aan migranten 8)7

Hier is een factsheet mbt arbeidsmigranten te vinden: https://www.abu.nl/app/uploads/2024/01/ ... U-2023.pdf

Volgens mij zijn het momenteel zo'n 800 tot 900 duizend arbeidsmigranten. Die 1,2 miljoen is toch de prognose voor 2030 als huidige trend voortzet?

https://www.werf-en.nl/hoeveel-arbeidsmigranten-zijn-er-nu-werkelijk-in-nederland/

Nederland heeft overigens niet alleen immigranten, maar ook emigranten. Uiteindelijk steeg de bevolking de afgelopen jaren gemiddeld met zo'n 130 duizend personen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 06:44

Ik wist dat aantal arbeidsmigranten wel. Heb onderstaand plaatje volgens mij al gedeeld. Let op dit zijn 2019 cijfers, inmiddels zijn er rond het miljoen.

Afbeelding

Ik was benieuwd in welke sectoren ze dan werken.

Als we 20% zouden minderen in logistiek (distributiecentra) en tuinbouw, dan scheelt dat al zo'n instroom van 120.000 man per jaar.

Als we inzoomen op de glastuinbouw: dit levert ons een hele 1% van het bbp op. En 80% is voor de export

https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2240

En qua vervuiling en gasverbruik, ook niet zo'n slecht idee

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... an-betalen

En natuurlijk is de glastuinbouw van belang voor voedselzekerheid. Maar 80% is voor export jongens! En bloembollen worden naar mijn weten niet graag gegeten.

De meeste arbeidsmigranten werken NIET in het MKB, maar in bedrijven met >250 medewerkers. Het is dan ook niet zo dat de kleine ondernemers te leiden hebben van een krimp.

https://www.blomopleidingen.nl/blog/arb ... 1jeOmFlpEm

NSC wilde trouwens in de onderhandelingen ook veel meer de nadruk op arbeidsmigratie ipv asielmigratie

Afbeelding

Maar nee, het moest over maatregelen voor asielzoekers gaan. Dat die instroom van gemiddeld 30.000 juridisch gezien niet naar 0 kan, vergeten we maar even.

Terwijl je aan arbeidsmigratie wettelijk en juridisch veel meer kan doen. En 10% vermindering al 100.000 man minder betekend.

Maar nee asiel moet met 100% omlaag....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:19

Eens met je post Tango.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:24

Klopt, dit is toch al vaak besproken in dit topic.

Vluchtelingen zijn 11-12 % van het gehele cijfer, maar alleen daarop willen PVV, VVD en BBB bezuinigen.

Ik zag net nog een interview met Faber, alle problemen in dit land zoals huizen te kort, druk op de zorg legde zij neer bij de vluchtelingen. Daarom is er een asielcrisis. Wat een farce.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:26

Het is niet alleen een farce maar vooral heel verdrietig dat we na de WOII weer in dit soort populisme en leugens trappen. We hebben als mensheid niets geleerd. Je ziet ook internationaal de spanningen en het populisme toenemen. We doen het toch echt allemaal zelf .

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:31

Mee eens Pien. De zondebok politiek is het gevaarlijkste wat er is imo.

En er trappen zo enorm veel mensen in.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:11

En er wordt dus een asielcrisis gevoeld die niet terecht is. Verander dan dat gevoel, in plaats van de mensen te pakken die het het allerslechtst hebben (de asielzoekers -/- de gelukszoekers; anderzijds, wat is een gelukszoeker en wat zou je zelf doen als je niet in de luxe land geboren was).

En dan ook nog de eerste en tweede kamer buiten spel willen zetten. Ik zou bijna zeggen 'word wakker!'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:21

journee schreef:
Volgens mij zijn het momenteel zo'n 800 tot 900 duizend arbeidsmigranten. Die 1,2 miljoen is toch de prognose voor 2030 als huidige trend voortzet?

https://www.werf-en.nl/hoeveel-arbeidsmigranten-zijn-er-nu-werkelijk-in-nederland/

Nederland heeft overigens niet alleen immigranten, maar ook emigranten. Uiteindelijk steeg de bevolking de afgelopen jaren gemiddeld met zo'n 130 duizend personen.

Arbeidsmigranten ruim 1.2 miljoen is. Dit is inclusief de kennismigranten.
Afbeelding

In welke sector werkten de arbeidsmigranten in 2022-2023:
Afbeelding Hier staat bij dat het om uitgezonden arbeidskrachten gaat, ik vermoed dat dit alleen de arbeidsmigranten zijn die door uitzendbureaus geplaatst worden en dan is dit maar de helft van het plaatje.

Waar wonen deze arbeidsmigranten:
Afbeelding
Schokkend vind ik dat nog niet eens de helft van de woonruimtes voldoet aan de norm.

Waar werken de arbeidsmigranten in 2023 en waar werkten ze in 2020:
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:36

Ik vind het vooral hypocriet.

In het Westland werken/wonen veel arbeidsmigranten. Ze kunnen niet zonder.
Maar de opvang vanuit de spreidingswet wordt gewoon geweigerd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:37

Als je zonder uitbuiting van je arbeiders (woonruimte voldoet niet/meer arbeidsongevallen onder migranten/eerlijk loon?) als bedrijf niet kan, dan heb je imo gewoon GEEN bestaansrecht als bedrijf.

Vreemd genoeg hoor ik BBB en VVD daar nou nooit over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:43

Ik ken bedrijven die hun arbeidsmigranten wel goed behandelen, conform cao.
Deze arbeidsmigranten hebben soms ook koopwoningen, kinderen die hier naar school gaan, enz.
Die gaan ook nooit meer terug.
In sommige branches kun je niet (meer) zonder arbeidsmigranten.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:48

Afbeelding

Om het plaatje nog wat completer te maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:49

Tango1979 schreef:
Als je zonder uitbuiting van je arbeiders (woonruimte voldoet niet/meer arbeidsongevallen onder migranten/eerlijk loon?) als bedrijf niet kan, dan heb je imo gewoon GEEN bestaansrecht als bedrijf.

Vreemd genoeg hoor ik BBB en VVD daar nou nooit over.

Dat zijn natuurlijk zaken die niet persee inherent zijn aan arbeidsmigratie. Niet iedere arbeidsmigrant heeft hiermee te maken en het is ook niet zo dat iedere in Nederland geboren arbeidskracht in een gezonde omgeving kan werken en wonen.

Vanwaar het grote lettertype ineens op deze pagina? Niet bevordelijk voor de leesbaarheid… als iedereen zo gaat communiceren wordt het nogal een schreeuwtopic.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:50

Electra63 schreef:
Deze arbeidsmigranten hebben soms ook koopwoningen, kinderen die hier naar school gaan, enz.

Die ken ik hier in Brabant ook hoor, in de teelt. Hebben op eigen terrein een best leuke woonplek voor hun eigen personeel, een man of 5.

Ik zeg ook niet dat we geen arbeidsmigranten nodig hebben. Ik zeg wel dat er bepaalde sectoren zijn (vervuilende sectoren, sectoren met verhoudingsgewijs veel uitbuiting) die van mij een tandje minder mogen.

Kijk idd naar het Westland: willen wel de lusten, niet de lasten.

Als je dan iets aan het huizentekort/druk op zorg/druk op onderwijs doen, doe dat dan aan de arbeidsmigratie van die sectoren.

Maak bedrijven (mede) verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting. Bij vergunningen voor uitbreiding/nieuwe bedrijven kijk of je ruimte hebt voor meer arbeidsmigranten. Schaf uitzendbureaus voor arbeidsmigranten af.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:21

Electra63 schreef:
Ik vind het vooral hypocriet.

In het Westland werken/wonen veel arbeidsmigranten. Ze kunnen niet zonder.
Maar de opvang vanuit de spreidingswet wordt gewoon geweigerd.

Waar moeten de vluchtelingen verblijven als er al geen plaats is voor de arneidsmigranten, waar mensen voor hun brood afhankelijk van zijn?

En als je denkt dat arbeidsmigranten onder de 'gewone' Nederlandse bevolking overal welkom zijn, dan moet ik je helaas uit de droom helpen. Ook die mensen hebben het niet makkelijk. Ze komen hier niet werken omdat de omstandigheden in hun thuisland zo geweldig zijn. En de omstandigheden waarin ze hier terechtkomen zijn ook vaak niet zo geweldig.

De werkgevers willen vaak wel investeren in huisvesting, maar worden overal tegengehouden: door beleid, gemeentes en omwonenden. Als ik zie hoeveel geld er jaar na jaar wordt uitgegeven aan procedures om woningbouw voor deze groep van de grond te krijgen, daar hadden ze al heel wat huizen voor kunnen bouwen. Dat is pas hypocriet!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:28

Tango1979 schreef:
Electra63 schreef:

Die ken ik hier in Brabant ook hoor, in de teelt. Hebben op eigen terrein een best leuke woonplek voor hun eigen personeel, een man of 5.

Ik zeg ook niet dat we geen arbeidsmigranten nodig hebben. Ik zeg wel dat er bepaalde sectoren zijn (vervuilende sectoren, sectoren met verhoudingsgewijs veel uitbuiting) die van mij een tandje minder mogen.

Kijk idd naar het Westland: willen wel de lusten, niet de lasten.

Als je dan iets aan het huizentekort/druk op zorg/druk op onderwijs doen, doe dat dan aan de arbeidsmigratie van die sectoren.

Maak bedrijven (mede) verantwoordelijk voor fatsoenlijke huisvesting. Bij vergunningen voor uitbreiding/nieuwe bedrijven kijk of je ruimte hebt voor meer arbeidsmigranten. Schaf uitzendbureaus voor arbeidsmigranten af.

Je kan inderdaad echt wel minimale omstandigheden adwingen. Inderdaad goeie, geen uitzendbureaus voor arbeidsmigranten - dwing werken in dienstverband met de werkgever af. Afdwingen dat je menselijk omgaan met je arbeidskrachten maar het inhuren van arbeidsmigranten weer minderijnteressant, waardoor de sectoren vanzelf krimpen. Huizen komen vrij voor Nederlanders. Minder vervuiling ook nog. Win win win.

@99831 (sorry, ik weet gewoon echt je nummertjes niet uit mijnnhofd) - arbeidsmigratie bestaat omdat wij goedkope arbeidskrachten die niet zeiken willen. Ik denk dat het echt niet zo gek is te zeggen dat structurele uitbuiting veel meer plaatsvind bij arbeidsmigratie en wel degelijk inherent is aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:37

Tiggs schreef:
En er wordt dus een asielcrisis gevoeld die niet terecht is. Verander dan dat gevoel, in plaats van de mensen te pakken die het het allerslechtst hebben (de asielzoekers -/- de gelukszoekers; anderzijds, wat is een gelukszoeker en wat zou je zelf doen als je niet in de luxe land geboren was).

En dan ook nog de eerste en tweede kamer buiten spel willen zetten. Ik zou bijna zeggen 'word wakker!'.

Wilders heeft er alle belang bij dat mensen het gevoel hebben dat er een asielcrisis is. Dus hij zal dat gevoel blijven voeden. Gesteund door de andere coalitiepartijen die er op toezien dat het een puinhoop blijft in Ter Apel.

Voor zondebokkenpolitiek heb je een zondebok nodig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:40

Van de louche uitzendbureaus wordt bijna niemand vrolijk.
.... maar binnen de EU met haar vrije verkeer van goederen en diensten zie ik niet zo snel dat je dit kunt afschaffen.
Streng en regelmatig controleren kan natuurlijk wel (al is daar politieke wil voor nodig: meer geld naar de arbeidsinspectie).