Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:22

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:25

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:53

Er zullen er ook niet zoveel zijn die de tien volmaken maar met een gemiddelde van 1,5 kind red Rusland het niet om voldoende kanonnenvoer en werkers te krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:55

BigOne schreef:
Er zullen er ook niet zoveel zijn die de tien volmaken maar met een gemiddelde van 1,5 kind red Rusland het niet om voldoende kanonnenvoer en werkers te krijgen.

Mag toch hopen dat de oorlog over 18 jaar al lang en breed is afgelopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:06

Volgens de Russische defensieminister gaat het om sabotage bij de explosies munitieopslag op de Krim.
De explosie van een Russisch legerdepot op de Krim is een geval van sabotage, zegt het Russische ministerie van Defensie. Volgens het departement is daarbij niet alleen de munitie-opslag beschadigd, maar ook hoogspanningslijnen, spoorlijnen, elektriciteitscentrales en woongebouwen.

Russische staatsmedia hadden eerder vandaag al de ontploffing en brand gemeld, maar later volgden meldingen van explosies bij een luchtmachtbasis op de Krim. Media spraken over een mogelijke aanval met een drone. Er zouden zeker 2000 inwoners zijn geëvacueerd. Twee burgers zouden gewond zijn geraakt
https://www.ad.nl/buitenland/live-ontpl ... ~a9eef63d/

Nog meer opmerkelijk sabotagenieuws:
In de regio rond de Russische stad Koersk zijn zes elektriciteitsmasten voor hoogspanningsleidingen van een kerncentrale opgeblazen. Volgens het Russische persbureau RIA Novosti zijn de daders 'Oekraïense saboteurs'. De acties waren op 4, 9 en 12 augustus en verstoorden de energielevering van de centrale aan een grote regio. Het is niet bekendgemaakt hoe lang de energiecentrale niet kon leveren.

De Russische politie is op zoek naar de daders. Koersk ligt ongeveer 90 kilometer van de grens met Oekraïne in een regio waar wel vaker Oekraïense aanslagen of aanvallen zijn gemeld zoals rond het zuidelijker gelegen Belgorod, niet ver van de Oekraïense stad Charkov.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:21

Dank je wel Babootje voor alle wetenswaardigheden. Blij mee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-08-22 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:49

Elnienjo, zo dacht ik er ook over. Aan de nakomelingen die nu gemaakt gaan worden heb je pas over 19 jaar wat aan inderdaad.

Rusland heeft al tijden last, van een krimpende bevolking dus daar zal het wel mee te maken hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:03

Gemiddeld wordt er in Rusland per vrouw maar 1,5 kind geboren.
China heeft nu ook problemen door zn jarenlange 1-kind politiek en probeert het roer om te gooien wat nog niet zo lukt. Mensen zijn n u zo gewend aan 1 kind dat ze er ook niet meer willen en abortus is daar gemeengoed. Het Nederlandse gemiddelde schommelt met tussen 1,54 in 2020 en 1,57 in 2019. Ook in NL is vergrijzing een probleem.
Ik vond het wel een aardig bericht. Heeft niet direct met de oorlog te maken, maar wel met de demografie en problemen oplossen die nu eigenlijk al een rol beginnen te spelen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:05

nikkel schreef:
Elnienjo, zo dacht ik er ook over. Aan de nakomelingen die nu gemaakt gaan worden heb je pas over 19 jaar wat aan inderdaad.

Rusland heeft al tijden last, van een krimpende bevolking dus daar zal het wel mee te maken hebben.
Beetje voortvarend inzicht is nooit verkeerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:05

Dat snap ik wel, want bij de oudere generatie in China zit nog steeds heel veel verdriet, want levend geboren 2de kinderen tijdens de één kind politiek periode, die er niet mochten zijn, werden...... |(
Dan zou ik nu ook denken..bekijk het maar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:24

nikkel schreef:

Hoezo over 19 jaar? De minimumleeftijd voor dienstplicht kunnen ze toch tegen die tijd omlaag gooien naar 16-17 jaar? Misschien 15 als je uit een deelrepubliek in de Kaukasus of voorbij de Oeral komt?

Overigens geeft het lage geboortecijfer in Rusland heel andere problemen dan in het Westen of Japan.
Hier hebben we last van vergrijzing doordat het lage geboortecijfer gepaard gaat met een steeds hogere levensverwachting.
In Rusland is de levensverwachting al jaren dramatisch, zeker voor mannen (die stereotypes over continue dronkenschap en dashcamfilmpjes van een totale afwezigheid van verkeersregels/-inzicht hebben blijkbaar een kern van waarheid).
Daar vergrijzen ze dus niet, maar verdwijnen ze gewoon langzaam als de geboortes teruglopen. Erg onhandig voor een despoot op zoek naar wereldheerschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:17

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:31

Waarom verbaast dit soort dingen, mij al lang niet meer.?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:28

Een overzichtje van de gepleegde aanvallen op 16 augustus

- 1 munitiedepot nabij #Donetsk ,
- 1 militair hoofdkwartier in #Luhansk regio,
- 1 munitiedepot nabij #Kherson ,
- 1 militaire basis, 1 munitiedepot in #Crimea , een spoorweg met militaire machinerie, een elektriciteitsstation getroffen door een detonerende raket.

https://twitter.com/f_o_r_Ukraine/statu ... 1688501249

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 09:43

Ze zijn goed bezig en dit geeft de Oekraïners moed dat het hopelijk gauw is afgelopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:46

pien_2010 schreef:
Ze zijn goed bezig en dit geeft de Oekraïners moed dat het hopelijk gauw is afgelopen.

Ik hoop het oprecht. Maar is het ook echt wel zo hoopgevend als het lijkt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:49

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Dat weet ik niet... Er is aan beide kanten een flink tekort aan manschappen.
En - moderne - wapens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:01

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Dat weet niemand natuurlijk precies. Alleen tussen de regels door lezend, was te verwachten dat eind juli en augustus de Oekraïne strategie zou gaan veranderen, van enkel verdedigend nu ook naar aanvallend. In geen interview is dit zo direct gezegd door de UK of de USA maar het was te verwachten.
De opleidingen worden gegeven of zijn afgerond, dat werd in mei aangekondigd en nu zie je dus een nieuwe strategie.
De Donbass terug winnen zal teveel doden gaan kosten zo verwachten wij hier in onze gesprekken, maar de Krim is natuurlijk een ander verhaal. Of zoals Y aangeeft, toen de Krim bezet werd vluchtten nogal wat Oekraïners. De Russische inwoners namen gebruik van hun huizen. Nu lijkt volgens haar omgekeerd hetzelfde te gebeuren. De exodus onder de Russische inwoners is op gang gekomen. Blijkbaar is er een verzet netwerk in de Krim. Wellicht is dit niet het laatste wat we daar gaan meemaken. Dus wie weet kunnen de Oekraïners weer hun eigen huizen in gaan nemen over een tijdje.
Op zich zou dat een mooie zaak zijn, maar of dit werkelijk gaat gebeuren weet niemand natuurlijk. Maar er gebeurt van alles en volgens ook zaken die we niet weten. Want het is behoorlijk stil vanuit Oekraïne en waarom is dat?
Ik weet het dus echt niet, maar het geeft hoop. Y liep er i n ieder geval minder verdrietig bij en met haar ook de andere Oekraïners hier.

Beiden kanten laten natuurlijk niet het achterste van hun tong zien. De situatie is precair en gevaarlijk als het om de nucleaire bezette fabriek gaat. En alles heeft met elkaar te maken. Dus we blijven het gewoon volgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:09

Aan de andere kant lees je ook steeds dat die oorlog nog jaren kan duren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:13

In Doneszk zijn ze alweer begonnen met de opbouw van de flats. Geinig ik lees juist dat de Oekraïne militairen hun beklag doen, omdat ze geen munitie en wapens krijgen. Ze zijn gewoon voer voor de kogels. Datzelfde vertelde een Amerikaanse soldaat, die nu weer terug is in Amerika. Oekraïne vraagt ook om uitstel van betalingen, want ze zijn failliet. Waar het geld gebleven is wat Amerika heeft gegeven is onbekend. Geinig zulke verschillende nieuwsmeldingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:15

Klopt Loretta. Maar we houden het moreel hoog en de hoop levend.

Hier een interessant artikel hoe de sancties de Russische vliegtuigen raken en er een recycle systeem in het leven is geroepen om de vloot zolang mogelijk in de lucht te houden.

https://businessam.be/rusland-vliegtuig ... -aeroflot/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:45

Iemand nog iets gehoord of Prigoszin (leider van Wagner) nu wel of niet nog leeft?

Vanuit de FSB letters werd een paar dagen voor de aanslag op de commandopost van de Wagner groep een bericht gepubliceerd waarom Prigoszin zich in een netelige positie bevindt.

Vanaf de oorlog in Syrie is de Private Millitary Company Wagner uitgegroeid tot een invloedrijke onafhankelijke militaire staat die binnen een andere staat opereert.
Dit mag niet in Rusland (een staat in een staat) en Wagner zit dus in andere landen, die daar geen probleem mee hebben en ook gebruik maken van Wagner.
Omdat Rusland zelf te weinig manschappen heeft om oorlog te voeren wordt van Wagner volop gebruik gemaakt. Wagner rekruteert ook met toestemming van de FSB manschappen in gevangenissen in Rusland.
Doordat Rusland zich nu ook sterk afhankelijk heeft gemaakt van Wagner, krijgt Prigoszin steeds meer invloed, ook politiek. Daar is niet iedereen onverdeeld blij mee.
Ik begrijp uit de analyse dat hij voor de keuze gesteld is om zijn politieke ambities in de ijskast te zetten.
Maar feitelijk is hij al "voorbij" die keuze.
Het kan dus zo maar zijn dat een aanval op Prigoszin niet door Oekraine is georchestreerd.
Ik begrijp uit het stuk dat politieke elementen in Rusland graag zouden zien dat de persoon Prigoszin verdwijnt, maar zonder dat dat aan Rusland is gelinkt.
https://www.igorsushko.com/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:45

Interessant verhaal Babootje van Prigoszin. Ik dacht dat het al bevestigd was dat hij op de dag van de aanslag niet meer daar was maar een paar dagen voor de aanslag weg was gegaan.
De lokatie van dat hoofdkantoor was verraden door een journalist die een foto heeft gemaakt van een aantal Wagner-manschappen voor het gebouw. Op het gebouw hing duidelijk leesbaar een bordje met het preciese adres. Eigenlijk een beetje een vreemd bordje omdat het ook de straatnaam en plaatsnaam vermeldde. Op zich zou het me niet verbazen wanneer dat doorgestoken kaart zou zijn geweest, alhoewel wat omslachtig voor Russische begrippen, die houden normaal meet van polonium thee of "zelfmoorden".

Het laatste wat ik gelezen heb is dat er zo'n 10.000 manschappen van de Wagner organisatie in Ukraïne actief zijn en dat deze voornamelijk in de Donbass vechten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:48

irmaz schreef:
Interessant verhaal Babootje van Prigoszin. Ik dacht dat het al bevestigd was dat hij op de dag van de aanslag niet meer daar was maar een paar dagen voor de aanslag weg was gegaan.
De lokatie van dat hoofdkantoor was verraden door een journalist die een foto heeft gemaakt van een aantal Wagner-manschappen voor het gebouw. Op het gebouw hing duidelijk leesbaar een bordje met het preciese adres. Eigenlijk een beetje een vreemd bordje omdat het ook de straatnaam en plaatsnaam vermeldde. Op zich zou het me niet verbazen wanneer dat doorgestoken kaart zou zijn geweest, alhoewel wat omslachtig voor Russische begrippen, die houden normaal meet van polonium thee of "zelfmoorden".

Het laatste wat ik gelezen heb is dat er zo'n 10.000 manschappen van de Wagner organisatie in Ukraïne actief zijn en dat deze voornamelijk in de Donbass vechten.

Aan de andere kant zijn er toch ook verhalen van eenheden die gruwelijke dingen doen, beloond worden met dik salaris, onderscheidingen EN enkeltje front met grote garantie op sneuvelen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:05

irmaz schreef:
Op zich zou het me niet verbazen wanneer dat doorgestoken kaart zou zijn geweest, alhoewel wat omslachtig voor Russische begrippen, die houden normaal meet van polonium thee of "zelfmoorden".

Precies, en daarom doen ze dat dus blijkbaar niet. Als Prigoszin om komt, mag het niet gelinkt aan Rusland.