Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Interessant draadje over de militaire macht in Europa
https://x.com/Doktor_Klein/status/1895523734272033148
Europa is samen met het Verenigd Koninkrijk al een wereldmacht, maar met Oekraïne wordt het een supermacht. (Bron: IISS 2025-rapport (bij opmerkingen)
Er is veel misinformatie.
Ann schreef:Een oorlog met Europa gaat de VS economisch teveel raken denk ik. Ze laten gewoon Rusland zijn gang gaan en bemoeien zich er niet meer mee. Indirect helpen ze Rusland wel imo, door meer handel met Rusland op te starten (mijn verwachting.)
Babootje schreef:Interessant draadje over de militaire macht in Europa
https://x.com/Doktor_Klein/status/1895523734272033148
Europa is samen met het Verenigd Koninkrijk al een wereldmacht, maar met Oekraïne wordt het een supermacht. (Bron: IISS 2025-rapport (bij opmerkingen)
Er is veel misinformatie.
Loretta schreef:Ann schreef:Een oorlog met Europa gaat de VS economisch teveel raken denk ik. Ze laten gewoon Rusland zijn gang gaan en bemoeien zich er niet meer mee. Indirect helpen ze Rusland wel imo, door meer handel met Rusland op te starten (mijn verwachting.)
Voor ijvoorbeeld F35s en de onderdelen daarvan zijn we wel afhankelijk van de VS.
Veronica2 schreef:Daar zijn harde afspraken over (en ook over ander materieel) en bovendien maken we in Europa belangrijke onderdelen voor die toestellen, die ze niet kunnen missen willen ze er nog meer verkopen. Er zijn meer Europese landen die met Amerikaanse toestellen vliegen. Daarnaast worden bepaalde dingen in NAVO verband door verschillende luchtmachten gebruikt, zoals tankers en transportvliegtuigen.
pien_2010 schreef:Of it is strategie om Europa "Calimero" te laten zijn. Tot nu toe heeft dat veel opgeleverd nl de se VS de kolen uit het vuur haalde en Europa teveel achter over geleund zat.
Dat Trump zich daar tegen verzet ben ik het mee eens.aar.om de Oekraïne uit te leveren aan Rusland gaat veels te ver..
Loretta schreef:Veronica2 schreef:Daar zijn harde afspraken over (en ook over ander materieel) en bovendien maken we in Europa belangrijke onderdelen voor die toestellen, die ze niet kunnen missen willen ze er nog meer verkopen. Er zijn meer Europese landen die met Amerikaanse toestellen vliegen. Daarnaast worden bepaalde dingen in NAVO verband door verschillende luchtmachten gebruikt, zoals tankers en transportvliegtuigen.
Ik vraag me af in hoeverre harde afspraken nog van waarde zijn als een land als de VS landjepik gewoon openlijk goedkeurt en zelfs nog ondersteunt. Maar een geluk is dat er ook onderdelen vanuit Europa nodig zijn voor de F35.