Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:08

Maar zou dit niet een aansporing zijn voor Europa om juist meer hulp naar Oekraïne te sturen? Had het idee dat er toch meerdere wereldleiders nu meer voor Oekraïne leken te willen doen ?

Polar

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:16

Het probleem is dat aan die hulp ook een grens zit als je de EU zelf niet teveel wil afzwakken en 'we' zijn eigenlijk al niet zo sterk als dat we zouden moeten zijn.

Mooie lijst van bedankmomenten inderdaad.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:17

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:24

Moeilijke keuzes. Je kunt geen militairen sturen die er niet zijn.

Tel daarbij op dat de VS nu ook voor Europa geen betrouwbare partner meer is. Artikel 5 kan wel in de prullenbak, en de afhankelijkheid van Amerikaans materiaal en Amerikaanse software is een flink risico geworden. Als je op Trump z'n teentjes trapt (en dat gebeurt nogal makkelijk) dan heb je ineens geen reserveonderdelen meer, of geen satellietgegevens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:40

Wat erg. Zelensky is er gewoon ingeluisd. Dit was gewoon een vooropgezet plan. Poetin heeft aan Trump gevraagd: zorg jij dat de U.S. steun aan Oekraïne stop zet, dan kunnen we een deal maken over de gebieden en de grondstoffen. Trump: ja maar wel zonder gezichtsverlies. Ik zorg wel dat Zelensky de schuld krijgt. Poetin: prima Donald, spreek je later.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:54

Ik vraag me af of dit vooropgezet was. Trump is sluw, maar niet strategisch (Vance misschien wel). Ik denk dat Trump echt dacht dat Zelensky zich wel naar zijn nukken zou voegen. Zoals een peuter die dreigt om te gaan krijsen in de supermarkt als hij geen snoepje krijgt. Trump heeft daar te vaak zijn zin mee gekregen. En we weten allemaal dat kinderen daar erg onhebbelijk van worden.
Zelensky besloot niet toe te geven aan Trump's dreigement, en toen lag Trump boos met zijn vuisten te stompen op de vloer van de supermarkt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:57

Vance was er gisteren duidelijk op uit om de deal te saborteren imo. Misschien was Trump weer eens een 'useful idiot', maar Vance is 'pure evil' imo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:02

Interessant draadje over de militaire macht in Europa
https://x.com/Doktor_Klein/status/1895523734272033148
Europa is samen met het Verenigd Koninkrijk al een wereldmacht, maar met Oekraïne wordt het een supermacht. (Bron: IISS 2025-rapport (bij opmerkingen)
Er is veel misinformatie.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:33

Wat interessant stukje babootje. Ik heb gisteren tot half een aan de tv gekluisterd gezeten. Om twaalf uur nog Zelenski bij Fox gezien met het interview. Had erg met hem te doen. Hij zat er sterk en aangeslagen bij. Waar gaat dit toe leiden? Morgen is er weer een top van de Europese leiders, misschien dat we dan meer weten.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:42

Alsof je ene buurman je huis in de brand heeft gestoken, en de andere buurman je alleen maar wil helpen blussen als hij een stuk van je tuin krijgt in ruil daarvoor.
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. ;(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:45

ik heb de hoop dat alle ellende in de wereld ervoor zal zorgen dat Europa meer een eenheid gaat vormen. Meer samenwerking zou echt het verschil kunnen maken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:50

Europa zal wel moeten. Putin gaat, als het land financieel weer op sterkte is, gewoon verder met (ook NAVO) landen binnenvallen verwacht ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:54

Ann schreef:
Europa zal wel moeten. Putin gaat, als het land financieel weer op sterkte is, gewoon verder met (ook NAVO) landen binnenvallen verwacht ik.

De VS wordt dan samen met Rusland paria als het gaat om de handel. Ik denk niet dat de VS hier iets mee opschiet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:02

Ik vind 't ook wel bijzonder dat er een reporter van TASS (Russische staatstv) bij was in de oval office. Nog schokkender is het dat er gezegd wordt dat hij daar niet hoorde te zijn en was binnengeglipt. Ik bedoel, stel dat dat klopt, wat voor enorm risico was dit voor een aanslag op Zelensky?

Erg sterk van Zelensky om bij Fox te gaan zitten. Dan bereik je wellicht nog wat Amerikanen die pro trump zijn.

Leavitt (de press secretrary) heeft inmiddels al weer olie op het vuur gegooid door te zeggen dat dit nu precies laat zien waar zij met Zelensky mee te maken hebben en dat het maar goed was dat de camera's draaiden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:13

Op x las ik van reporters die daar eerder waren geweest, dat er minstens drie controle checks zijn en je daar niet zomaar binnenloopt. Die TASS reporter is imo bewust en met medewerking van de staff daar geweest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:18

Het is 1 groot toneelstuk geweest

Waar Zelensky zonder script in gegooid is, terwijl de rest de boel onderling besproken heeft.

En waarbij echt allerlei basis etiquette waar Zelensky op had moeten kunnen rekenen volkomen overboord gegooid is.

(Politieke etiquette, fatsoenlijke gastvrijheid etc. Hij is behandeld alsof hij de grootste vijand is)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:29

Babootje schreef:
Europa is samen met het Verenigd Koninkrijk al een wereldmacht, maar met Oekraïne wordt het een supermacht. (Bron: IISS 2025-rapport (bij opmerkingen)

Dank voor het delen, er is inderdaad heel erg veel misinformatie. Daarom hoop ik ook dat allerlei kamerleden, die er geen bal verstand van hebben, er hun mond over houden ipv fantasietjes de wereld in te slingeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:31

Of it is strategie om Europa "Calimero" te laten zijn. Tot nu toe heeft dat veel opgeleverd nl de se VS de kolen uit het vuur haalde en Europa teveel achter over geleund zat.
Dat Trump zich daar tegen verzet ben ik het mee eens.aar.om de Oekraïne uit te leveren aan Rusland gaat veels te ver..
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-03-25 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:34

Het lijkt mij inderdaad opzet. Heel naar dit… wat een afschuwelijke mensen zijn er aan de macht. Hopelijk kunnen we tegenstand bieden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:10

Ann schreef:
Een oorlog met Europa gaat de VS economisch teveel raken denk ik. Ze laten gewoon Rusland zijn gang gaan en bemoeien zich er niet meer mee. Indirect helpen ze Rusland wel imo, door meer handel met Rusland op te starten (mijn verwachting.)

Voor ijvoorbeeld F35s en de onderdelen daarvan zijn we wel afhankelijk van de VS.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:19

Babootje schreef:

Hier zitten misschien alleen wel Pro-Putin of pro-Trump regeringen bij?

Zal ik eens wat geks zeggen, of 2 gekke dingen.

Ik heb denk ik liever Trump dan Vance als president?

En ik ben blij dat Rutte zit waar hij zit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:20

Loretta schreef:
Ann schreef:
Een oorlog met Europa gaat de VS economisch teveel raken denk ik. Ze laten gewoon Rusland zijn gang gaan en bemoeien zich er niet meer mee. Indirect helpen ze Rusland wel imo, door meer handel met Rusland op te starten (mijn verwachting.)

Voor ijvoorbeeld F35s en de onderdelen daarvan zijn we wel afhankelijk van de VS.

Daar zijn harde afspraken over (en ook over ander materieel) en bovendien maken we in Europa belangrijke onderdelen voor die toestellen, die ze niet kunnen missen willen ze er nog meer verkopen. Er zijn meer Europese landen die met Amerikaanse toestellen vliegen. Daarnaast worden bepaalde dingen in NAVO verband door verschillende luchtmachten gebruikt, zoals tankers en transportvliegtuigen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:25

Veronica2 schreef:
Daar zijn harde afspraken over (en ook over ander materieel) en bovendien maken we in Europa belangrijke onderdelen voor die toestellen, die ze niet kunnen missen willen ze er nog meer verkopen. Er zijn meer Europese landen die met Amerikaanse toestellen vliegen. Daarnaast worden bepaalde dingen in NAVO verband door verschillende luchtmachten gebruikt, zoals tankers en transportvliegtuigen.

Ik vraag me af in hoeverre harde afspraken nog van waarde zijn als een land als de VS landjepik gewoon openlijk goedkeurt en zelfs nog ondersteunt. Maar een geluk is dat er ook onderdelen vanuit Europa nodig zijn voor de F35.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:31

pien_2010 schreef:
Of it is strategie om Europa "Calimero" te laten zijn. Tot nu toe heeft dat veel opgeleverd nl de se VS de kolen uit het vuur haalde en Europa teveel achter over geleund zat.
Dat Trump zich daar tegen verzet ben ik het mee eens.aar.om de Oekraïne uit te leveren aan Rusland gaat veels te ver..

Dat leek heel goed te werken in het begin. Een economische grootmacht worden en nooit meer oorlog. Achteraf was het vooral naief. En Europa is veel te lang blijven hangen in die modus. Ook toen de eerste tekenen er al waren is Europa nog lang blijven blijven slapen.

Die foto boven aan het artikel heeft nu toch nog wel een heel aparte lading gekregen. Had het toen dit artikel geschreven had ook al. Maar nu toch wel extreem.
https://nos.nl/artikel/2122244-het-pils ... e-trauma-s

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:38

Loretta schreef:
Veronica2 schreef:

Ik vraag me af in hoeverre harde afspraken nog van waarde zijn als een land als de VS landjepik gewoon openlijk goedkeurt en zelfs nog ondersteunt. Maar een geluk is dat er ook onderdelen vanuit Europa nodig zijn voor de F35.

En voor nog een paar andere dingen uit NL en ook uit andere landen. Er zijn ook op ministerieel niveau bepaalde overeenkomsten die niet geschonden kunnen worden zonder dat er een internationaal probleem bij komt en Rutte heel veel beetjes boos wordt.