journee schreef:Maar misschien is het handig om mijn posts even rustig terug te lezen, want hier komen al weer een hoop aannames voorbij en dan is het 'brandnetel verhaal' je misschien ook duidelijk. Verder ben ik heel benieuwd waar ik zogezegd iets vind over FVD en/of iemand het gesprek met hun aan zou moeten gaan? Omdat je blijkbaar antwoord geeft op een vraag die ik niet gesteld heb?
Mijn post was én een reactie op wat je vertelde over stikstof én op de discussie of Volt wel of niet in gesprek moet met FvD (nee dus).
Ik ga niet nog een keer alles teruglezen, kan jij me heel kort vertellen wat je wél bedoelde dan?
journee schreef:Ik zeg wat ik bedoel en bedoel wat ik zeg. Dus ik vraag me af wat jij denkt dat mijn mening is. En dan graag via de tekst die ik letterlijk schrijf, niet van wat je denkt dat ik bedoel.
Je mening waarover precies? Stikstof? Maar goed, we gaan de post er nog eens bij pakken, ik heb echt niks beters te doen.
journee schreef:Naar mijn idee raak je hiermee de kern van de zaak. Iedereen heeft zijn eigen visie, vanuit bepaalde feiten, maar de waarheid ligt vaak in het midden en heeft vaak een beetje meer nuance nodig.
Nee, je hebt feiten, en dan heb je daarna een visie over die feiten. Dán kan je een redelijk inhoudelijk gesprek voeren. Als je het al niet eens bent over wat feitelijk is, moet je eerst díe discussie openbreken. En dat is gewoon heel erg niet nodig over dingen waar héél veel consensus over is. Zoals het stikstofdossier.
journee schreef:Stikstof is niet slecht voor 'de natuur'. Sommige planten gedijen juist heel goed op (veel) stikstof, andere planten juist niet. Nuance is dus belangrijk. De brandnetel heeft bijvoorbeeld juist extra veel stikstof nodig om te groeien. En laten bepaalde vlindersoorten nu afhankelijk zijn van de brandnetel. Andere vlinders zijn echter afhankelijk van planten die gedijen op weinig stikstof.
Je laat hier heel bewust weg dat brandnetels andere soorten verdringen, dat staat letterlijk in het eerste artikel wat je deelt. Misschien ben ik wel heel raar, maar tussen de regels door lees ik toch echt dat je stikstof niet zo'n probleem vind. Want, meer bepaalde vlinders, en hoera, sommige plantjes groeien wél met stikstof!
journee schreef:Maar nog meer invloed heeft waarschijnlijk het weer, omdat de combinatie van temperatuur en neerslag grotendeels bepaald wanneer en of planten goed groeien. En het weer wordt nu ook beïnvloed door de extra CO2 in de atmosfeer, maar dat atmosferische veranderingen al sinds het begin van de aarde voorkomen klopt ook. Denk alleen al aan de ijstijden of het uitsterven van dinosauriërs.
En alweer, de discussie over of t
eveel stikstof een probleem is wordt opengebroken met iets wat graag wordt verteld door mensen die stikstof niet zo'n probleem vinden. Want het ligt vast aan het weer, en de natuur verandert toch vanzelf.
journee schreef:In het ene linkje worden brandnetels als 'slecht' bestempeld, want ze kunnen planten die niet van stikstof houden overwoekeren, ten kosten van vlinders. In het andere linkje wordt verteld dat brandnetels voor diverse vlindersoorten van levensbelang zijn. Dat kan dus best voor verwarring zorgen, want wat is dan de 'waarheid'?
Dit is dat twijfel zaaien.
Tussen de regels door, het kan aan mij liggen, maar lees ik toch echt weer of het een beetje maar net is of je van brandnetels houdt of je brandnetels wel of niet problematisch vind. Daar gaat het niet om. Brandnetels op zichzelf zijn niet problematisch,
teveel brandnetels die
andere planten verdringen wel. Het is totáál niet verwarrend of onduidelijk, maar door het zo te benoemen lijkt het toch alsof je best wel kan twijfelen aan al die brandnetels wel oké zijn of niet.
Dus noem mij maar gek, of alsof ik alles tussen de regels doorlees, maar je breekt hier toch echt de discussie over of
teveel stikstof nou wel of niet zo'n probleem is open. En ja, met toch tot op zekere hoogte dezelfde argumenten als de populistische partijen. Dus wat zou ik hier, volgens jou, dan van moeten maken? Dat je over nog best eens een goed gesprekje over kan hebben, terwijl iedereen dat station al gepasseerd is, de boot gezonken, de drenkeling verdronken?
Ik moet altijd een beetje denken aan dit artikel:
https://www.pewresearch.org/short-reads ... sic-facts/ (onderzoek naar polarisatie in Amerika). Hoe minder je het eens kan zijn over "basic facts", hoe groter de polarisatie wordt. En dit is typisch zo'n ding - als je het niet eens kan worden over wat het probleem uberhaupt is en dat steeds lastiger wordt, kan je het ook steeds minder goed oplossen.