Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:irmaz schreef:O ja, Wiersma schrapt het verbod op het gebruik van stroomstootwapens in de veehouderij.
Toffe club die BBB
tja.. zal wel weer een oeverloze discussie worden, maar goed. Wat gebruik jij om een varken of rund van een paar honderd kilo in beweging of in de benen te krijgen?
Een stroomstootje kan een nuttig hulpmiddel zijn. Net als dat al onze paarden achter een stroomdraadje staan, daar krijgen ze niets van verder.
Maar goed, als jij een fijn alternatief weet, be my guest
journee schreef:PVV heeft toegezegd op democratische wijzen aan het asielbeleid te gaan werken. Dat betekent dus procedures doorlopen. Als hier negatief advies op komt, zal de heer Wilders hiermee moeten dealen. Hij zal dan in elk geval zeggen dat hij zijn uiterste best heeft gedaan, als hij zijn plannen moet gaan bijstellen.
irmaz schreef:journee schreef:PVV heeft toegezegd op democratische wijzen aan het asielbeleid te gaan werken. Dat betekent dus procedures doorlopen. Als hier negatief advies op komt, zal de heer Wilders hiermee moeten dealen. Hij zal dan in elk geval zeggen dat hij zijn uiterste best heeft gedaan, als hij zijn plannen moet gaan bijstellen.
Dat is niet wat Wilders tijdens de algemene beschouwingen heeft gezegd. Hij zei dat de asielcrisi noodwet hem was beloofd, dat ze daar heel lang over onderhandeld was en dat hij verwachtte dat men deze afspraak na zou komen.
Hij liet zeer duidelijk doorschemeren dat hij niet bereid was zijn plannen bij te stellen.
irmaz schreef:juval schreef:
tja.. zal wel weer een oeverloze discussie worden, maar goed. Wat gebruik jij om een varken of rund van een paar honderd kilo in beweging of in de benen te krijgen?
Een stroomstootje kan een nuttig hulpmiddel zijn. Net als dat al onze paarden achter een stroomdraadje staan, daar krijgen ze niets van verder.
Maar goed, als jij een fijn alternatief weet, be my guest
Wat dacht je er van om te zorgen dat je goede routes hebt om je slachtvee van stal naar wagen te leiden? En ook weer van wagen naar slachtplaats? Ik zie die herders op de hei ook niet met stroomstootwapens achter hun vee aan gaan. Jullie verplaatsen je koeien ook met stroomstootwapens?
Het vooral slechte planning, geen verstand van dierengedrag en haast die al die hulpmiddelen nodig maken.
Maar goed, ik zal er wel geen verstand van hebben want ik ben geen boer
irmaz schreef:journee schreef:PVV heeft toegezegd op democratische wijzen aan het asielbeleid te gaan werken. Dat betekent dus procedures doorlopen. Als hier negatief advies op komt, zal de heer Wilders hiermee moeten dealen. Hij zal dan in elk geval zeggen dat hij zijn uiterste best heeft gedaan, als hij zijn plannen moet gaan bijstellen.
Dat is niet wat Wilders tijdens de algemene beschouwingen heeft gezegd. Hij zei dat de asielcrisi noodwet hem was beloofd, dat ze daar heel lang over onderhandeld was en dat hij verwachtte dat men deze afspraak na zou komen.
Hij liet zeer duidelijk doorschemeren dat hij niet bereid was zijn plannen bij te stellen.
juval schreef:irmaz schreef:
Wat dacht je er van om te zorgen dat je goede routes hebt om je slachtvee van stal naar wagen te leiden? En ook weer van wagen naar slachtplaats? Ik zie die herders op de hei ook niet met stroomstootwapens achter hun vee aan gaan. Jullie verplaatsen je koeien ook met stroomstootwapens?
Het vooral slechte planning, geen verstand van dierengedrag en haast die al die hulpmiddelen nodig maken.
mwah, wij hebben melkkoeien en hebben die hulpmiddelen inderdaad niet nodig om de dieren te verplaatsen. Maar in uitzonderlijke gevallen kan het nuttig zijn om net even een extra zetje te geven. Om een koe in de benen te helpen bijvoorbeeld.
De dierenarts heeft ook altijd zo'n apparaat in de wagen liggen. Wij hebben er wel ergens een, maar ik heb het nog nooit gebruikt(zien worden).
Vergelijken met schapen op de hei slaat nergens op.
Wat er op de filmpjes in slachthuizen gebeurd vind ik walgelijk en daar moet hard tegen worden opgetreden. Echt heel misselijkmakend.
Maar om wegens die misbruik een verder nuttig hulpmiddel te verbieden gaat mij te ver.
Er is van de week ook iemand met een mes doodgestoken in Rotterdam, maar dan worden toch ook niet alle messen verboden?
Of jij er wel of geen verstand van hebt laat ik even in het midden. Hoeveel praktijkervaring heb jij met koeien en varkens? en wat zou jij als alternatief zien?
juval schreef:irmaz schreef:Wat dacht je er van om te zorgen dat je goede routes hebt om je slachtvee van stal naar wagen te leiden? En ook weer van wagen naar slachtplaats? Ik zie die herders op de hei ook niet met stroomstootwapens achter hun vee aan gaan. Jullie verplaatsen je koeien ook met stroomstootwapens?
mwah, wij hebben melkkoeien en hebben die hulpmiddelen inderdaad niet nodig om de dieren te verplaatsen. Maar in uitzonderlijke gevallen kan het nuttig zijn om net even een extra zetje te geven. Om een koe in de benen te helpen bijvoorbeeld.
De dierenarts heeft ook altijd zo'n apparaat in de wagen liggen. Wij hebben er wel ergens een, maar ik heb het nog nooit gebruikt(zien worden).
Vergelijken met schapen op de hei slaat nergens op.
Wat er op de filmpjes in slachthuizen gebeurd vind ik walgelijk en daar moet hard tegen worden opgetreden. Echt heel misselijkmakend.
Maar om wegens die misbruik een verder nuttig hulpmiddel te verbieden gaat mij te ver.
Er is van de week ook iemand met een mes doodgestoken in Rotterdam, maar dan worden toch ook niet alle messen verboden?
Of jij er wel of geen verstand van hebt laat ik even in het midden. Hoeveel praktijkervaring heb jij met koeien en varkens? en wat zou jij als alternatief zien?
journee schreef:Het blijft Inderdaad een gevoelig onderwerp. Toch vind ik ook dat je iets niet kan verbieden als er geen beter (diervriendelijker) alternatief voor handen is.
irmaz schreef:journee schreef:Het blijft Inderdaad een gevoelig onderwerp. Toch vind ik ook dat je iets niet kan verbieden als er geen beter (diervriendelijker) alternatief voor handen is.
Dit is wel een beetje de wereld op z'n kop, zo'n wapen bestaat nog niet zo heel lang en is niet in de handel gekomen omdat het een diervriendelijkere manier was dan z'n voorganger. Dit wapen is gewoon ingevoerd omdat het makkelijk is en dieren er snel voor terugschrikken (hoe zou dat nu komen)
ruitje schreef:Ik heb stieren dingen zien doen waarmee de vergelijking : ' schapen op de hei' echt absurd is. Echt, ik heb doodsangsten uit gestaan...En die werden gewoon in het land gehouden.
Stel, je hebt een koe in de sloot liggen die geen moed meer heeft. Wat is dan minder traumatisch?
-Eruit takelen met een brandweerwagen
-Zweep erop stuk slaan
-1 keer de prikker erop
Ik vraag het me af
Slachthuizen moeten gewoon een nullijn hebben, 1 x misbruik is een boete van weet ik veel wat.
Fijn dat de BBB tegenwicht bied en dit soort zaken niet voor de publieke opinie verboden worden terwijl het voor het welzijn niks oplevert.
_chou schreef:Hier een boerendochter, maar de stroomstokken worden echt alleen gebruikt bij nood en niet bij verplaatsing. Dan gebruiken we gewoon stokken waar je een zacht tikje mee uit kan delen als een koe niet doorloopt of de verkeerde kant opgaat. En die wordt meestal alleen gebruikt om jezelf groter te maken zodat de koeien snappen waar ze heen moeten.
Dus de onzin van dat die dingen gebruikt worden om dieren te verplaatsen is niet waar. Of in ieder geval bijna nooit. Dan ben je gewoon bij de verkeerde boer geweest, een individu dus.
_San87_ schreef:Als die stokken nauwelijks gebruikt worden, zou een verbod niet aangevochten worden, immers wordrn ze nauwelijks gebruikt.
ruitje schreef:_San87_ schreef:Als die stokken nauwelijks gebruikt worden, zou een verbod niet aangevochten worden, immers wordrn ze nauwelijks gebruikt.
Dat vind ik een beetje een vreemde conclusie?
Maargoed, ik zou ook niet wakker liggen van een verbod ofzo hoor. Ook prima, het is alleen weer zo'n regel voor de publieke opinie.
Wat lost een verbod voor de dierenop denk ik dan. Dan krijgen ze een Zweep over hun donder, nou wat hebben we veel gewonnen zeg
ruitje schreef:_San87_ schreef:Als die stokken nauwelijks gebruikt worden, zou een verbod niet aangevochten worden, immers wordrn ze nauwelijks gebruikt.
Maargoed, ik zou ook niet wakker liggen van een verbod ofzo hoor. Ook prima, het is alleen weer zo'n regel voor de publieke opinie.
Wat lost een verbod voor de dierenop denk ik dan. Dan krijgen ze een Zweep over hun donder, nou wat hebben we veel gewonnen zeg
irmaz schreef:ruitje schreef:
Daarom is het dus best wel zot dat Wiersma het verbod terugdraait. Als ik de verhalen hierboevn lees zou het niet uit moeten maken of het middel verboden is of niet en de laatste status was dat het verboden werd.
@mysa: Is dat echt waar? Mag dat verbod inderdaad niet van Brussel?
journee schreef:irmaz schreef:
Daarom is het dus best wel zot dat Wiersma het verbod terugdraait. Als ik de verhalen hierboevn lees zou het niet uit moeten maken of het middel verboden is of niet en de laatste status was dat het verboden werd.
@mysa: Is dat echt waar? Mag dat verbod inderdaad niet van Brussel?
Volgens mij kwam er wel een verbod bij boeren en transport, (of dat was in elk geval de bedoeling) maar niet bij slachthuizen omdat daar Europese regels gelden.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/06/24/verbod-op-het-gebruik-van-stroomstootapparatuur-bij-dieren-in-de-veehouderij
Maar goed, als de stoomstokken zouden worden verboden bij vervoer, maar de misbruikers niet worden aangepakt, dan schiet naar mijn mening de regel zijn doel voorbij.
journee schreef:Maar goed, als de stoomstokken zouden worden verboden bij vervoer, maar de misbruikers niet worden aangepakt, dan schiet naar mijn mening de regel zijn doel voorbij.