Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:58

Janneke2 schreef:
[
Dus ach, als je niet op de SP wil stemmen prima,
maar ik heb hier geen enkel argument gelezen.
Alleen maar 'het is niet mijn stijl' (de spreker is geen keynesiaan, dat mag)
en ik ga efkes angst zaaien (in geen 40 jaar komt dit goed!).

Janneke, niet iedereen heeft zin na een dag werken om hele epistels te schrijven waarom ze ergens niet op stemmen. En daarbij: Ook het is niet mijn stijl is een argument, misschien niet jouw argument, maar het is een argument.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:00

Ruitje, Nikass heeft het goed verwoord. Als je zo in je leven je aan een zaak gewijd hebt Ruitje, je leven erop ingericht hebt, en het levert te weinig op gezien alle klimaat vraagstukken waar we nu voor staan, dan worden de frustraties ook wel eens echt teveel.

Bedankt voor het compliment, ik zal mijn best doen om weer aardig te zijn en constructiever en het klimaat vraagstuk maar even opzij leggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:10

Loretta schreef:
juval schreef:
dat snap ik, hier ook.

maar sp staat op 4? zetels en pvv op iets van 27?

Ik vind het wel verbazend dat de PVV er al jaren mee weg komt het sociale hoofdstuk van de SP te copycatten, vervolgens met de VVD mee te stemmen. Maar de PVV stemmers krijgen het maar niet in de gaten.

Dat zegt toch wel genoeg over de gemiddelde PVV stemmer.
Zolang je maar roept dat alles de schuld van de buitenlanders is dan is het wel goed en rollen de stemmen binnen.

https://www.ad.nl/tech/bloemlezing-pvv- ... ~a1c7b37e/

Hier een aantal brieven van mensen die PVV stemmen en uitleggen waarom.
Daar zitten wat oud-SP stemmers bij.

Ik vind PVV stemmers wegzetten als 'dom' altijd wat makkelijk. Dan hoeven we niet te doen alsof we ze serieus moeten nemen ofzo? Weten zij veel...

Die man harkt al jaren een enorm percentage stemmen binnen, het zijn voor een hoop mensen toch standpunten die leven blijkbaar..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:12

pien_2010 schreef:
Ruitje, Nikass heeft het goed verwoord. Als je zo in je leven je aan een zaak gewijd hebt Ruitje, je leven erop ingericht hebt, en het levert te weinig op gezien alle klimaat vraagstukken waar we nu voor staan, dan worden de frustraties ook wel eens echt teveel.

Bedankt voor het compliment, ik zal mijn best doen om weer aardig te zijn en constructiever en het klimaat vraagstuk maar even opzij leggen.

Je bent een mooi mens en zet mij en ik denk andere Bokkers ook aan het denken, dus waar je misschien denkt dat je roept in de woestijn is dat zeker niet zo.

Alleen roept de woestijn niet altijd terug :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:18

Citaat:
Dat pvda haar ziel aan GL heeft verkocht vind ik ook zonde, volgens mij vertegenwoordigen beide partijen toch wel een andere doelgroep.

Deze partijen die veel gemeen hebben en ook verschillen en links zijn hebben na jaren praten hierover besloten om samen te gaan zodat de linkse partijen nu een linkse partij is geworden en dus groter kan worden.
De PvdA heeft niet zijn ziel verkocht aan GL en omgekeerd ook niet. De leden hebben er met grote meerderheid voor gekozen.
Ik vind het fijn, want de PvdA heeft nogal wat kennis in huis als het gaat om een transitie in te gaan die ook voor de lagere inkomens betaalbaar is. Dus ik zou die EU man Mohammed is zijn voornaam ( achternaam vergeten ) waar we eerder al over gesproken hebben nav een prachtig stuk over deze man, wel als minister willen zien. Want de EU zal zeker Nederland onder druk gaan zetten en dan heb ik graag goede ministers met oog voor de minimum aan de knoppen zitten.

De woestijn was inderdaad te stil _O- |( Mooie beeldspraak, die houden we erin Ruitje :knuffel:

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:22

En erg klimaat georiënteerd zo'n woestijn :')

Ik moet eerlijk zeggen: Timmermans was niet my cup of tea, maar hij heeft wel steeds een goed verhaal vind ik in alle debatten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:24

Dat vind ik mooi aan discussiëren in dit topic. Bijvoorbeeld wat jij zegt Ruitje: de problemen met agrarische bedrijfsopvolging. En alle investeringen die jullie hebben moeten doen, de zorgen over de toekomst. Daar denk ik eigenlijk onvoldoende aan, omdat dat wellicht te ver van mijn bed staat.

Ik ben opgegroeid met een gescheiden moeder in de bijstand. Ik heb meegemaakt hoe zwaar dat is. Hoe krap. Hoe er op neergekeken kan worden.

Het doet mij persoonlijk pijn, hoe mensen die net zo hard werken als ik, gewoon niet fatsoenlijk rond kunnen komen. Alleen maar omdat ze minder goed kunnen leren, met hun handen werken.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:31

Tango eens, veel dingen zijn voor mij ook ver van mijn bed zaken, waardoor ik door dit topic toch anders naar dingen ga kijken. Verdriet dat mensen niet kunnen rondkomen heb ik ook, maar daar heb ik toch regelmatig ruzie met mijzelf, als ik zie hoe veel mensen leven. De nieuwste gadgets schijnen een must te zijn, en gewoon stamppot boerenkool is not done. Veel mensen die handig met hun handen zijn die werken op zaterdag bij en die verdienen daar heel veel geld mee. Waar ik overigens dan geen probleem mee heb.

Ik heb wel een probleem met het enorme overconsumeren wat we doen, het vinden dat we allemaal op vakantie moeten en dat het een recht is. Even ter beeldvorming. Ik ben de afgelopen 25 jaar 1 keer op vakantie geweest en dat is niet omdat ik het niet kan betalen, ben gewoon extreem honkvast.
Als ik een biertje ga drinken in de kroeg om de hoek, dat gebeurt 2 x per maand. Dan hoor ik veel mannen die met hun handen werken roepen: Ja ik ga de kachel echt niet op 20 graden zetten hoor, wil gewoon in mn tshirt op de bank kunnen zitten. Ik heb daar heel veel moeite mee. Om over het racisme nog maar niet te praten. Zo kan ik nog eeuwen doorgaan.

Je ziet het, ik zit met regelmaat in dubio met mijn eigen gedachten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:32

Tango ik was zelf die gescheiden moeder, gelukkig altijd goede baan gehad. Dus was absoluut geen vetpot en zeer hard werken om alle ballen omhoog te houden. Dat neerkijken herken ik.

Ik voel de zelfde pijn als jij Tango. Er wordt te weinig gezien dat handwerkers tevaak hun werk betalen met gezondheid, kapot versleten lichaam op te jonge leeftijd. Het leren wordt wel betaald, het kapotte lichaam niet. Klopt niets van. Voor mij zou dat andersom moeten zijn dus begin eerst maar eens met hogere salarissen (voor handwerk gebruiken we het woord lonen, voor intellectueel werk het woord salaris want dat klinkt deftiger en beter terwijl beiden gewoon loon hebben of een salaris. ). Die ongelijkheid zit zelfs in het taalgebruik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:38

pien_2010 schreef:
Ik voel de zelfde pijn als jij Tango. Er wordt te weinig gezien dat handwerkers tevaak hun werk betalen met gezondheid, kapot versleten lichaam op te jonge leeftijd. Het leren wordt wel betaald, het kapotte lichaam niet. Klopt niets van. Voor mij zou dat andersom moeten zijn dus begin eerst maar eens met hogere salarissen (voor handwerk gebruiken we het woord lonen, voor intellectueel werk het woord salaris want dat klinkt deftiger en beter terwijl beiden gewoon loon hebben of een salaris. ). Die ongelijkheid zit zelfs in het taalgebruik.

Dit is echt al jaren niet meer zo, ik werk in de bouw en techniek en als recruitment medewerker. De mensen die met de handen werken worden al jaren met handen gedragen en verdienen ook niet meer slecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:40

Pmarena, ik heb me er een beetje in gestort. (een beetje hoor :D )
Laten we er niet weer het hele topic mee vullen. Als het niet klopt dan moeten we het er misschien maar even bij laten, om geen subtopic in een topic te creëren.

Stel bij overlijden pa erft ma zijn helft van het huis, waar ze al woont. Het huis is 450.000 waard, dus ze erft 225.000.
Maar, er zijn twee kinderen, dus het bedrag moet door 3 gedeeld. Ieder 75.000.
De kinderen krijgen het nog niet meteen.
Over de 75.000 per kind moet 25% erfbelasting worden betaald. Dat wil zeggen over het bedrag boven de 27.000
Dus over 48.000 per kind. Dat is 12.000 x 2 = 24.000.
Ma heeft geen spaarrekening, maar wel een huis van 450.000
Stel het is niet afbetaald en er loopt al een hypotheek op
Dan nog denk ik dat er met de bank een regeling te treffen is. Die gaan je niet voor 24.000 euro het huis uit zetten, terwijl je al een hypotheek van 450.000 hebt lopen.

Bij het kopen van een huis is het handig om een orv af te sluiten, zodat je de hypotheek kan blijven doorbetalen.
Dit geldt ook voor mensen die samenwonen zonder kinderen.
Koop je samen een huis en heb je ook kinderen, al dan niet samen, dan is het opstellen van een testament ook handig.
Maar ook zonder testament lijkt het mij geen onoverkomelijk probleem?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:43

Maar dan vergeet je verschillende andere beroepen. Kapsters, winkelmedewerkers bijvoorbeeld. Die gaan echt nooit modaal verdienen in loondienst.

Nikass: bijna goed. Je mag de hypotheekschuld in mindering brengen op de waarde woning.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:49

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Dit is echt al jaren niet meer zo, ik werk in de bouw en techniek en als recruitment medewerker. De mensen die met de handen werken worden al jaren met handen gedragen en verdienen ook niet meer slecht.

Mijn zoon was slager. Te jong al een versleten lichaam tot en met operaties toe en uiteindelijk een burn out. Het salaris was redelijk. Nu is hij geswitcht. Minder fysiek werk (voor hem een lachertje "het zware werk" dat in de vacature stond), minder salaris, meer rechten, meer respect, CAO die nageleefd wordt en ORT die echt wordt uitbetaald. Hij is zo vreselijk gelukkig en weet niet wat hem overkomt. Zo goed betaald was al dat zware fysiek werk niet. En het mindere salaris blijkt uiteindelijk wel mee te vallen vanwege allerlei extra's en toeslagen.

Gelukkig Benzz dat tijden veranderd zijn. Mijn man heeft heel zijn leven in de bouw gewerkt. Amper pensioen, amper salaris gehad en al heel lang een kapot lijf. (Metaal en techniek). Dus ik hoop oprecht dat er hoge salarissen nu wel betaald worden. Vind ik nog belangrijker als respect.
Ik hoop dit ook voor de zorgsector want die lijven gaan er ook aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:53

pien_2010 schreef:
Gelukkig Benzz dat tijden veranderd zijn. Mijn man heeft heel zijn leven in de bouw gewerkt. Amper pensioen, amper salaris gehad en al heel lang een kapot lijf. Dus ik hoop oprecht dat er hoge salarissen nu wel betaald worden. Vind ik nog belangrijker als respect.
Ik hoop dit ook voor de zorgsector want die lijven gaan er ook aan.

Als ik nu iemand aanneem uit de bouw, en die moet overstappen naar klein metaal, dan is het salaris incl. componenten ( bijv. de bouwbonnen) niet te compenseren. Terwijl het maandelijkse salaris in klein metaal beter is, maar de componenten op jaarbasis zijn zo mega, dat je mensen niet kunt compenseren.

De bouw is een van de allerbeste caoś die er zijn.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:58

Wat bedoel je met componenten. Eigenlijk begrijp ik niet wat je schrijft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:59

pien_2010 schreef:

Secundaire arbeidsvoorwaarden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:02

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Dus je bedoelt te zeggen dat de bouw beter betaald dan klein metaal ondanks de gunstige secondaire arbeidsvoorwaarden bij klein metaal. Klopt dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:06

... mijn vader was links.
Niet alleen in de politiek, maar ook qua handen.

Zijn vader (mijn opa) was meubelmaker. Ik heb hier nog een paar stoelen en tafels staan die door hem gemaakt zijn. Degelijk spul.

Nu kon mijn vader goed leren, maar ik vermoed dat hij zijn hele leven toch een beetje het gevoel heeft gehad 'dat hij mislukt was als ambachtsman'.

Ik heb dus letterlijk met de paplepel ingegoten gekregen dat het goed en knap is als je met je handen werkt/ kunt werken.
En daar hoort dus ook gewoon een goed salaris bij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:08

Nope. Kleinmetaal maakt geen kans tegen bouw vanwege secundaire voorwaarden in de bouw.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:11

Cowboy55 schreef:
Nope. Kleinmetaal maakt geen kans tegen bouw vanwege secundaire voorwaarden in de bouw.

Dus andersom := . Bedankt Cowboy. Ik bleef het maar lezen en lezen en lezen, maar mijn hoofd kon die zinnen met "componenten" en "niet kunt compenseren" niet verwerken (ik heb dyslexie).

Exitium

pien_2010 schreef:
Benzz schreef:

Dus je bedoelt te zeggen dat de bouw beter betaald dan klein metaal ondanks de gunstige secondaire arbeidsvoorwaarden bij klein metaal. Klopt dat?

Wat Benzz zegt is dat het salaris in kleinmetaal hoger is dan in de bouw, maar dat de secundaire voorwaarden in de bouw zoveel beter zijn dat je daar alsnog beter af bent.

BigOne

Vergeet niet dat er vroeger nadat je van de lagere school kwam( met je 14e want was 8 jaar) er al snel gezegd werd ga maar werken. Mijn vader wilde doorleren maar z’n oudste zus en broer vonden dat onzin , hij moest ook maar gaan werken. Via allerlei avondcursussen is hij toch uitvoerder geworden. Gewoon zonde want hij had echt verder kunnen komen. Ik heb onze kids altijd vrijgelaten maar wel verwezen naar opa en dat zij mogen studeren. En dat de paarden maar hobby was en bleef.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:12

pien_2010 schreef:

Precies andersom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:14

BigOne schreef:
Vergeet niet dat er vroeger nadat je van de lagere school kwam( met je 14e want was 8 jaar) er al snel gezegd werd ga maar werken. Mijn vader wilde doorleren maar z’n oudste zus en broer vonden dat onzin , hij moest ook maar gaan werken. Via allerlei avondcursussen is hij toch uitvoerder geworden. Gewoon zonde want hij had echt verder kunnen komen. Ik heb onze kids altijd vrijgelaten maar wel verwezen naar opa en dat zij mogen studeren. En dat de paarden maar hobby was en bleef.

Toch weet ik vele voorbeelden van mensen die zijn begonnen met de hand aan de schop en die uiteindelijk CEO werden van hetzelfde bedrijf.

Of mensen die LTS werden geadviseerd door school, omdat Pa ook LTs had gedaan. En die uiteindelijk hun MBA hebben gehaald.

Het is ook wel hoe je in de wereld staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:18

Bedankt Exitium.

Klopt BigOne. Mijn man werd uit de Franse les gestuurd, "want dat had zo'n soort kinderen niet nodig", en moest met 14 jaar naar de fabriek .
Met veel kennis tv quizzen scoort hij goed. Zijn zonen zijn masters en zitten op het pluche. Hij heeft zijn hele leven last gehad van die achterstand.

Benzz, het is ook hoe je leven verloopt. Dat verhaal van je klopt zeker niet altijd. Mijn man heeft het als alleenstaande vader met kinderen geweldig gedaan. Maar extra studeren om op te klimmen was daar niet bij.
Ik ken ook iemand die het wel is gelukt. Zijn vrouw HBO er, werkte , zodat hij kon studeren op oudere leeftijd. Bofferd. De twee mannen hebben het altijd goed met elkaar kunnen vinden. Waren even slim.
Het leven is niet altijd maakbaar of "het is ook maar hoe je in het leven staat".
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-11-23 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt