Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 07:34

Wilders wil geen oplossingen, want als de opvangcrisis is opgelost heeft hij geen stemmers meer.

Wilders laat de situatie escaleren in de hoop op een meerderheid bij toekomstige verkiezingen.

Ik moet zeggen:met wat Faber aan het doen is (geen overleg met Ten Apel, intrekken spreidingswet, daarvoor vele milioenen extra kosten voor inhuur locaties) gaat het daar zeker op lijken.

Ik ben wel enorm trots op de gemeentes die nu wel hun verantwoordelijkheid pakken, die wel aan het werk gaan!

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 07:55

Maar een groot deel van de Gemeentes heeft gewoon fatsoenlijke bestuurders en zullen een oplossing willen voor de situatie in Ter Apel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 08:49

Maar die krijgen wel regelmatig te maken met vertraging door bezwaren en procedures vanuit de inwoners.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:02

irmaz schreef:
Ik kwam deze (wat angstaanjagende) analyse tegen van de bedoelingen en opzet van Wilders. Ik moet er nog eens over denken maar wilde hem toch vast hier achter laten.

https://threadreaderapp.com/thread/1837 ... 80967.html

Dat is in grote lijnen wat ik ook al dacht :\

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:14

irmaz schreef:
O ja, Wiersma schrapt het verbod op het gebruik van stroomstootwapens in de veehouderij.
Toffe club die BBB :r

tja.. zal wel weer een oeverloze discussie worden, maar goed. Wat gebruik jij om een varken of rund van een paar honderd kilo in beweging of in de benen te krijgen?

Een stroomstootje kan een nuttig hulpmiddel zijn. Net als dat al onze paarden achter een stroomdraadje staan, daar krijgen ze niets van verder.

Maar goed, als jij een fijn alternatief weet, be my guest

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:21

irmaz schreef:
Ik kwam deze (wat angstaanjagende) analyse tegen van de bedoelingen en opzet van Wilders. Ik moet er nog eens over denken maar wilde hem toch vast hier achter laten.

Dat is in het kort precies wat ik een hele poos geleden al zei, Omtzigt die hem niet als mp wilde en daar was wilders maar wat blij mee. Hij is er vanaf het begin op uit zoveel mogelijk over asiel te hebben en om de boel te laten ploffen door een van de andere partijen in de hoop op nieuwe verkiezingen zodat hij nog groter wordt. Hij heeft niet voor niets gezegd dat hij eens de minister president zou worden.
Hoe langer deze farce duurt hoe langer hij zijn gal kan spuien. En er is maar 1 partij die de boel kan laten knappen en dat is nsc. VVD onder dilan is net zo erg en bbb heeft nu wat ze willen, ministerie van landbouw dus die vinden het wel best en zullen Wilders blijven steunen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:22

mysa schreef:
Maar die krijgen wel regelmatig te maken met vertraging door bezwaren en procedures vanuit de inwoners.

Even voor onze gemeente sprekend maar ik heb daar wel begrip voor. In deze rustige buurtkern rijdt sinds de komst van een amv locatie zeker 4 keer per week politie en/of ambulance uit. De ernst van de delicten verschilt sterk (als lid van de klankbordgroep in samenwerking met de gemeente ben ik goed op de hoogte), maar overlast heb je er als buurt zeker van. Die overlast lijkt hier niet benoemd te mogen worden (zie vrij recente post van Irmaz, waarin ze suggereert dat er geen overlast is, omdat zij op de weg naar de supermarkt geen ongeregeldheden waarnam). Juist het bagatelliseren van die problemen voorkomt tot het komen van oplossingen.

Volgens mij moet de insteek zijn: er komt een groep mensen met trauma’s, problemen en andere normen en waarden. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze mensen de passende hulp krijgen ? Hoe zorgen we ervoor dat ze op de zo kort mogelijkste termijn mee kunnen draaien in de maatschappij. Dat laatste is immers niet enkel voor de maatschappij als geheel belangrijk, maar juist ook voor de individu.

Door niet te praten over de problemen, verschillen en overlast gaan er per definitie geen oplossingen komen. Wie is daar mee geholpen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:36

irmaz schreef:

Dit heb ik ook bedacht. Want wat je nu al ziet gebeuren ook in dit topic dat een partij als NSC er van langs krijgt. De partij die als hij gaat verliezen in de toekomst en daar vrees ik voor, vrijspel gaat geven aan een klinkende overwinning van Wilders II met alle dictoriale gevolgen van dien. Ik zie dit hele gedoe in Nederland en in Frankrijk met Marie le Pen die het ook probeert, als een knap georchastreerd concert op de achtergrond van dictoriale regimes wereldwijd die alle belang hebben bij het omver werpen van democratiën waar paar pagina's eerder al een treffende analyse over geplaatst is. Dit is nu al aan het gebeuren en mensen in democratieën hebben totaal niet in de gaten hoe goed ze het hebben en hoe fragiel die democratie is. Wij zijn te gemakzuchtig geworden. Dus ik ben het zeker eens met deze analyse.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:40

Wranglerbutt schreef:
irmaz schreef:

Dat is in grote lijnen wat ik ook al dacht :

Wat ik ook al zei, hij komt hoe dan ook als winnaar uit de bus. Angst zaaien en roepen dat jij het alleen kan oplossen hoort ook heel erg bij de rechts-populistische retoriek…. Maar idd echt niet tof.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:42

@996981
Het ging om een hotel, paar kilometer buiten het dorp. Maar tussen dorp en hotel ligt een villawijk. (met nog genoeg vrije ruimte ertussen). De villawijk ging in protest.

Jaren geleden hier een groep Syriërs in een voormalige vakantieboerderij. Ongeveer dezelfde situatie maar dan geen villawijk maar een 'gewoon' buurtschap. Kan me niet herinneren ambulances of politie langs te hebben zien rijden.
Laatst bijgewerkt door mysa op 21-09-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 09:43

irmaz schreef:

@ Irma: dank je wel.

Geheel mee eens.

Inclusief "we slaan op de zondebok-trommel" om mensen af te leiden van een flink aantal andere zaken.
Zelf houd je koppig vast aan je strategie.
"De Joden, pardon de vluchtelingen zijn ons ongeluk!" Het slaat inhoudelijk nergens op, maar het werkt prima.
Smoor de tegenstemmen: van de kunsten, het onderwijs en via noodwetten de Tweede Kamer zelf.
"Het oprekken van democratische pijn."
...en hou de schijn op dat je het met "iedereen" goed voor hebt.

Natuurlijk is dat laatste ook een flagrante leugen, mensen die manipuleren, aan zondebok gedoe doen of meedoen, liegen en geen open gesprek willen zijn niet uit op het algemene belang of welzijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:02

996981 schreef:
mysa schreef:

Even voor onze gemeente sprekend maar ik heb daar wel begrip voor. In deze rustige buurtkern rijdt sinds de komst van een amv locatie zeker 4 keer per week politie en/of ambulance uit. De ernst van de delicten verschilt sterk (als lid van de klankbordgroep in samenwerking met de gemeente ben ik goed op de hoogte), maar overlast heb je er als buurt zeker van. Die overlast lijkt hier niet benoemd te mogen worden (zie vrij recente post van Irmaz, waarin ze suggereert dat er geen overlast is, omdat zij op de weg naar de supermarkt geen ongeregeldheden waarnam). Juist het bagatelliseren van die problemen voorkomt tot het komen van oplossingen.

Volgens mij moet de insteek zijn: er komt een groep mensen met trauma’s, problemen en andere normen en waarden. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deze mensen de passende hulp krijgen ? Hoe zorgen we ervoor dat ze op de zo kort mogelijkste termijn mee kunnen draaien in de maatschappij. Dat laatste is immers niet enkel voor de maatschappij als geheel belangrijk, maar juist ook voor de individu.

Door niet te praten over de problemen, verschillen en overlast gaan er per definitie geen oplossingen komen. Wie is daar mee geholpen?

Helemaal mee eens. De problemen liggen heus niet altijd bij de vluchtelingen, vaak zal ook de manier van opvangen een rol spelen. Een grote groep mensen zonder goede begeleiding, in matige omstandigheden bij elkaar zetten met niets om handen is naar mijn mening ook vragen om problemen. Dit zie je niet alleen bij vluchtelingen, maar ook bij arbeidsmigranten.

Maar zodra de huisvesting in orde is, mensen goede begeleiding krijgen en iets om handen hebben, gaat het vrijwel altijd goed. Dus zeker de problemen bespreekbaar maken, want pas dan wordt er naar oplossingen gezocht.
Laatst bijgewerkt door journee op 21-09-24 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:06

996981 schreef:
mysa schreef:

Ik vind dat de overlast zeker benoemd mag worden! Wij hebben hier in de gemeente dit blijkbaar ook (maar ik persoonlijk heb er niets van meegemaakt).

Ik heb ook overlast door de drugscriminaliteit in het dorp. Ik denk dat een heleboel mensen overlast hebben van voetbalhooligans. Overlast van grote muziekfestival. Overlast van verkeer. Overlast van wegwerkzaamheden etc etc etc.

Overlast zullen we houden. Betekent dit dat we dan geen asielzoekers moeten opvangen? Voetbal afschaffen? Geen festivals meer? Geen verkeer?

We moeten proberen overlast te minimaliseren: ook de overlast van AZC's

Gewoon heel hard roepen: ze moeten allemaal het land uit! Of: niet in mijn buurt! is imo de meest asociale/ minst empathische reactie die je kan geven

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:21

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Dit heb ik ook bedacht. Want wat je nu al ziet gebeuren ook in dit topic dat een partij als NSC er van langs krijgt. De partij die als hij gaat verliezen in de toekomst en daar vrees ik voor, vrijspel gaat geven aan een klinkende overwinning van Wilders II met alle dictoriale gevolgen van dien. Ik zie dit hele gedoe in Nederland en in Frankrijk met Marie le Pen die het ook probeert, als een knap georchastreerd concert op de achtergrond van dictoriale regimes wereldwijd die alle belang hebben bij het omver werpen van democratiën waar paar pagina's eerder al een treffende analyse over geplaatst is. Dit is nu al aan het gebeuren en mensen in democratieën hebben totaal niet in de gaten hoe goed ze het hebben en hoe fragiel die democratie is. Wij zijn te gemakzuchtig geworden. Dus ik ben het zeker eens met deze analyse.

Volgens mij krijgt niet alleen het NSC, maar ook BBB, PVV en VVD er van langs in dit topic. Dus ik denk niet dat je daar een te sterke conclusie aan kunt verbinden. Wel denk ik dat als iemand van hen de stekker eruit trekt dit die partij veel zetels gaat kosten. Dat zie ik dus niet heel snel gebeuren.

PVV heeft toegezegd op democratische wijzen aan het asielbeleid te gaan werken. Dat betekent dus procedures doorlopen. Als hier negatief advies op komt, zal de heer Wilders hiermee moeten dealen. Hij zal dan in elk geval zeggen dat hij zijn uiterste best heeft gedaan, als hij zijn plannen moet gaan bijstellen.

Dan is de uitspraak dat hij geen meerderheid heeft dus ook niet van toepassing. Overigens gaf hij dit vooral als uitleg waarom hij niet al zijn standpunten kon waar maken. En dan klopt het natuurlijk wel dat je in een samenwerking op bepaalde punten zult moeten toegeven om iets anders voor elkaar te krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:29

mysa schreef:
@996981
Het ging om een hotel, paar kilometer buiten het dorp. Maar tussen dorp en hotel ligt een villawijk. (met nog genoeg vrije ruimte ertussen). De villawijk ging in protest.

Er gaan ook genoeg volkswijken of volksbuurten in protest. Met het verschil dat die vaak onvoldoende politieke invloed hebben en dat het AZC er uiteindelijk toch komt.

Ook dat soort onrechtvaardigheid vaart de PVV wel bij. Zonder VVD beleid was de PVV nergens geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:31

...en men gebruike de zondebok om ellenlang over ""niets"" te praten in een politiek topic.

Hoe blijft de zorg betaalbaar met de vergrijzing? Hoe zit het met het vogelgriep-virus? Wat doen we met de oprukkende woestijnen? Wat weten we van (bijvoorbeeld Chinese) spy-software? Hoe gaan we het Accoord van Parijs halen? Hoe krijgen we meer mensen voor de klas?
Zijn we überhaupt voorbereid op een nieuwe crisis?
(Nee, niet dat nepgedoe.)
...ik noem maar een paar dwarsstraten.

Stilte, dwz geklets à la "De problemen liggen heus niet altijd bij de vluchtelingen, vaak zal ook de manier van opvangen een rol spelen. Een grote groep mensen zonder goede begeleiding, in matige omstandigheden bij elkaar zetten met niets om handen is naar mijn mening ook vragen om problemen. Dit zie je niet alleen bij vluchtelingen, maar ook bij arbeidsmigranten."

(Ach, het gekletst heeft een kern van waarheid.)
Eerst zijn bijna alle voorzieningen afgebroken en ja, natuurlijk wordt het dan een rommeltje in Ter Apel.
Gewoon slecht beleid.
.... maar geklets, want de regering die slecht beleid voerde wordt op een politiek topic nota bene niet genoemd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:39

Janneke2 schreef:
...en men gebruike de zondebok om ellenlang over ""niets"" te praten in een politiek topic.

Hoe blijft de zorg betaalbaar met de vergrijzing? Hoe zit het met het vogelgriep-virus? Wat doen we met de oprukkende woestijnen? Wat weten we van (bijvoorbeeld Chinese) spy-software? Hoe gaan we het Accoord van Parijs halen? Hoe krijgen we meer mensen voor de klas?
Zijn we überhaupt voorbereid op een nieuwe crisis?
(Nee, niet dat nepgedoe.)
...ik noem maar een paar dwarsstraten.

Stilte, dwz geklets à la "De problemen liggen heus niet altijd bij de vluchtelingen, vaak zal ook de manier van opvangen een rol spelen. Een grote groep mensen zonder goede begeleiding, in matige omstandigheden bij elkaar zetten met niets om handen is naar mijn mening ook vragen om problemen. Dit zie je niet alleen bij vluchtelingen, maar ook bij arbeidsmigranten."

(Ach, het gekletst heeft een kern van waarheid.)
Eerst zijn bijna alle voorzieningen afgebroken en ja, natuurlijk wordt het dan een rommeltje in Ter Apel.
Gewoon slecht beleid.
.... maar geklets, want de regering die slecht beleid voerde wordt op een politiek topic nota bene niet genoemd.

Tja, zondebokken politiek is het enige waar politiek Den Haag op dit moment mee bezig is. Niet met problemen oplossen. Dus logisch dat daar over gepraat wordt. En op betere politiek is totaal geen zicht op dit moment. Wanneer dit kabinet valt dan is de kans groot dat de PVV nog groter wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:41

juval schreef:
irmaz schreef:
O ja, Wiersma schrapt het verbod op het gebruik van stroomstootwapens in de veehouderij.
Toffe club die BBB :r

tja.. zal wel weer een oeverloze discussie worden, maar goed. Wat gebruik jij om een varken of rund van een paar honderd kilo in beweging of in de benen te krijgen?

Een stroomstootje kan een nuttig hulpmiddel zijn. Net als dat al onze paarden achter een stroomdraadje staan, daar krijgen ze niets van verder.

Maar goed, als jij een fijn alternatief weet, be my guest

Een stroomstootje klinkt niet heel wreed, maar de filmpjes op slachterijen die regelmatig naar buiten komen, laten heel veel wreedheden tegen dieren zien. Maar niet alleen door stroomstoten.

Wiersma komt nu niet heel diervriendelijk over, met deze stelling.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:42

Tango1979 schreef:
Overlast zullen we houden. Betekent dit dat we dan geen asielzoekers moeten opvangen? Voetbal afschaffen? Geen festivals meer? Geen verkeer?

Gewoon heel hard roepen: ze moeten allemaal het land uit! Of: niet in mijn buurt! is imo de meest asociale/ minst empathische reactie die je kan geven

Nee hoor. Dat zeg ik niet :) ik wil alleen aangeven dat het niet per definitie gek is dat men protesteert tegen een azc in de buurt. Dat er wel degelijk reden tot zorgen zijn.

Op “onze” locatie zitten 56 jongens tussen de 14 en 17 zonder ouders. Dat gaat bij geen enkele groep jongeren lang goed. Ook niet bij Nederlandse jongens zonder trauma, met onze normen en waarden.

De opvang en intergratie is gewoon bijzonder slecht geregeld. Imo is het zaak dat eerst op orde te brengen. Mensen binnenlaten maar vervolgens niet de capaciteit hebben ze te bieden wat ze nodig hebben (onderdak, opleiding, zorg) is imo niet humaan. De oplossing heb ik niet, maar dat we niet door kunnen hoe we de afgelopen jaren hebben gedaan is me wel duidelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:47

Loretta schreef:
Er gaan ook genoeg volkswijken of volksbuurten in protest. Met het verschil dat die vaak onvoldoende politieke invloed hebben en dat het AZC er uiteindelijk toch komt.

Ik woon in zo'n wijk. Met een behoorlijke opzet kan dat ook prima. Er gaan minder mensen naar de PVV omdat meer mensen herkennen dat het schrikbeeld van de PVV niet zomaar overeenkomt met de werkelijkheid.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:53

Aan een kant vind ik het niet gek idd dat mensen protesteren, aan de andere kant wel.

Wij zijn hier zo rijk (gemiddeld gezien wereldwijd gezien). Kunnen we dat niet een beetje delen met vluchtelingen voor oorlog, noodtoestand, politieke vervolging?

Waar ik wel een probleem mee heb is dat duidelijk blijkt dat rijke buurten/gemeentes blijkbaar veel beter zijn in het tegenhouden van AZC's dan arme buurten.

Terwijl de "normale" problemen juist in rijkere gemeentes al zo veel minder zijn, dan in de arme(re) gemeentes.

Daarom ben ik een groot voorstander van de spreidingswet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 10:55

Ik denk dat mensen die meer verdienen over het algemeen gewoon beter weten welke wegen te bewandelen? Weten op welke manier je met welke mensen moet spreken, welke procedures je kunt volgen etc ?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:25

Tango1979 schreef:
996981 schreef:

Ik vind dat de overlast zeker benoemd mag worden! Wij hebben hier in de gemeente dit blijkbaar ook (maar ik persoonlijk heb er niets van meegemaakt).

Ik heb ook overlast door de drugscriminaliteit in het dorp. Ik denk dat een heleboel mensen overlast hebben van voetbalhooligans. Overlast van grote muziekfestival. Overlast van verkeer. Overlast van wegwerkzaamheden etc etc etc.

Sommige soorten overlast zijn niet te voorkomen. Bijvoorbeeld door wegwerkzaamheden of andere werkzaamheden ten behoeve van de maatschappij. Die zijn lastig, maar moet je accepteren want die horen ook bij het leven in een maatschappij.

Onnodige overlast vind ik daar niet bij horen. Iedereen het land uit is ook niet nodig. Maar zorgen voor goed beleid en relschoppers aanpakken wel. Die voetbal hooligans zijn in mijn ogen geen echte voetbalfans, maar mensen die uit zijn op een rel. Als dit soort lui hard wordt aangepakt en persoonlijk toegang tot voetbalwedstrijden wordt ontzegd, vind ik dat alleen maar goed. Het is niet nodig dat de goede onder de kwade moeten lijden, maar helaas is dit vaak wel het geval.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:30

996981 schreef:
Ik denk dat mensen die meer verdienen over het algemeen gewoon beter weten welke wegen te bewandelen? Weten op welke manier je met welke mensen moet spreken, welke procedures je kunt volgen etc ?

Mee eens. In de duurdere wijken zullen mensen vaak beter zijn opgeleid en zich eenvoudiger de procedures eigen maken. Of gewoon iemand kunnen inhuren om zaken voor hen te regelen, als ze zich hier zelf niet in willen verdiepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 11:43

Tango1979 schreef:
Terwijl de "normale" problemen juist in rijkere gemeentes al zo veel minder zijn, dan in de arme(re) gemeentes.

Daarom ben ik een groot voorstander van de spreidingswet.

Soms zijn de verhoudingen ook compleet zoek. Een gehucht kleiner dan het AZC waar de buurtbus opeens overspoeld wordt met reizigers en daardoor uiteindelijk verdwijnt.

Of se situatie in Ter Apel waar het aanmeldcentrum zo gigantisch groot is ten opzichte van het dorp en waar ook nog eens een grote groep veilige landers verblijft. En uiteraard sstructueel te weinig capaciteit.

De enige crisis die wij in Nederland hebben is een crisis dat de politiek niet in staat is om dan ook maar iets goed te organiseren. Maar dat zie je ge,ijk op heel veel terreinen terug. Neem nu het gebrekkige stroomnet bijvoorbeeld waar iets aan gedaan is om voldoende capaciteit te krijgen voor alle verduurzamingsprojecten. En zo kun je nog wel even doorgaan.