Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:42

Ja, ik vond dit stuk om twee redenen ont-zet-tend triest en verdrietig.

"Zijn partij, de PvdA, zou hem vroeger tegen de guurheid van de markt hebben beschermd. Maar helaas zijn daar nu de kinderen van rijke ouders aan de macht. Die weten niet hoe het is om met je handen te werken. Daarom maken ze zich niet druk om hem, maar wel over het klimaat, gendergelijkheid, vrouwenquota, roetveegpieten en natuurlijk de allochtonen. En als je aangeeft dat je niets kunt met dit soort thema's, word je uitgescholden voor racist, seksist en klimaatontkenner. De PvdA is inmiddels een filiaal van GroenLinks."

1) Ik denk aan kabinet Rutte 2.
En het terechte pak slaag dat de PvdA daarna kreeg van de kiezer.
'Zo je mensen laten barsten, je moet je doodschamen...!!!'

2)... maar hoe GL wordt neergezet word ik niet blij van.
(En het is ook nergens voor nodig.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:45

Janneke2 schreef:
Ja, ik vond dit stuk om twee redenen ont-zet-tend triest en verdrietig.

"Zijn partij, de PvdA, zou hem vroeger tegen de guurheid van de markt hebben beschermd. Maar helaas zijn daar nu de kinderen van rijke ouders aan de macht. Die weten niet hoe het is om met je handen te werken. Daarom maken ze zich niet druk om hem, maar wel over het klimaat, gendergelijkheid, vrouwenquota, roetveegpieten en natuurlijk de allochtonen. En als je aangeeft dat je niets kunt met dit soort thema's, word je uitgescholden voor racist, seksist en klimaatontkenner. De PvdA is inmiddels een filiaal van GroenLinks."

1) Ik denk aan kabinet Rutte 2.
En het terechte pak slaag dat de PvdA daarna kreeg van de kiezer.
'Zo je mensen laten barsten, je moet je doodschamen...!!!'

2)... maar hoe GL wordt neergezet word ik niet blij van.
(En het is ook nergens voor nodig.)

Er waren meer antwoorden dan deze. Sommige antwoorden waren echt beter.
Maar dit geeft wel precies weer hoe links neergezet is door de jaren. En alleen daarom maakt het al dat ook deze post waarde heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:46

Loretta schreef:
Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.

https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden

Nee, niet helemáál waar. De tijd is ook veranderd, en daarmee de arbeiders. Daarnaast is er altijd de SP over gebleven. Waarom heeft men zich daar niet collectief bij aangesloten?
En GL? Dat zich altijd inzet voor de lagere inkomens, de "gewone" burgers?

Het klopt wel dat de PvdA soms, ten behoeve van het kunnen meeregeren, concessies heeft gedaan die ze nooit hadden moeten doen (Samson, Wouter Bos) hier is een mooie docu over te vinden bij NPO.
De andere kant is, dat GL ongenadig werd afgerekend toen ze wel principieel bleven en niet tegen elke prijs wilden meeregeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:46

Loretta schreef:
Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.

https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden

Dat is een heel sterk draadje en ook het eerste antwoord erop.

Zelf heb ik het idee, net als Janneke, dat GL altijd duidelijk is gebleven in wie ze zijn en dat het niet klopt hoe ze worden neergezet.

In mijn tijd was de vakbond heel sterk. Iedereen was lid. Ik ook. Grote demonstraties, nu is het keurig polderen in het "Tri partite overleg" ( overheid, werkgever, vakbond) waarbij de vakbond vele male minder leden heeft. Mijn zoon is gelukkig wel lid en bij problemen heeft hij heel goed gratis advies gehad.
Vroeger gingen heel volksstammen naar de vakbond voor belasting aangifte etc. Het verlies van deze vuist is zo zonde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:48

... ja, dat de PvdA in R2 niet rood was, daar kunnen we kort over zijn.
Gewoon knal-vvd-blauw.

Maar dat GroenLinks enkel als een groene partij voor rijke mensen wordt gezien |( |( |(

GL heeft vriendelijk bedankt voor de eer om deel uit te maken van R3, ik vond dat heel erg verstandig.
Misschien bereik je minder in de oppositie, maar er zijn nu eenmaal grenzen en ik vind het sterk dat de heer Klaver niet 'ten koste van alles' wilde meeregeren.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-11-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:49

BBB zakt enorm in de peilingen zag ik net bij Nieuwsuur. Of 1vandaag?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:52

Deze post bijvoorbeeld in dat draadje legt voor mij veel meer de vinger op de zere plek.

Citaat:
Een fabrieksdirecteur zit met een Nederlandse en een allochtone arbeider om tafel. In het midden van de tafel ligt een grote stapel koekjes. De directeur graait op een na alle koekjes naar zich toe. Vervolgens wijst hij op het laatste, overgebleven koekje, wijst dan naar de allochtoon en zegt tegen de Nederlandse arbeider: "Pas op dat hij jouw koekje niet pikt."

Rechts is een meester in het tegen elkaar uitspelen van de onderlagen in de samenleving. Op slinkse wijze spelen zij in op emoties die ontstaan tussen autochtonen en allochtonen.

Tot de jaren '80 waren mensen veel politiek bewuster, dat was de kracht van links. De arbeider stemde links omdat hij het nut er van inzag. Toen het politiek besef minder werd ging men stemmen op partijen van de klasse waar men bij wilde horen. Wil je bij de middenklasse horen dan stem je een middenklasse partij, dus VVD.

Veel intellectuelen bleven echter wel links stemmen, omdat zij wisten dat dit goed was voor de samenleving. Niet voor niets kreeg de PvdA de bijnaam Partij voor de Academici.

Men merkte echter al snel dat partijen als VVD en CDA niet de oplossing waren. Door diverse bezuinigingsmaatregelen moest men keer op keer de buikriem aansnoeren, de koopkracht ging achteruit en men begon te morren. Reactionaire-partijen begonnen te schreeuwen. Deze bevonden zich uiterst links en uiterst rechts van het politieke spectrum. Wie de partijprogramma's van de SP en de PVV naast elkaar legt, ziet dat deze op sociaal gebied veel op elkaar lijken. Op één belangrijk punt wijken ze echter af en dat is het aanwijzen van de schuldigen. Voor de uiterst linkse partijen was het duidelijk. De partijen rechts van het midden, ontnamen de arbeiders de middelen waar zij recht op hadden. Voor veel laagbetaalde of laaggeschoolde VVD-stemmers was dit moeilijk te bevatten, zij stemden immers zelf op deze partijen.

De ultra rechtse partijen hadden echter een grote troef in handen, namelijk de 'buitenlanders'. Die kon je makkelijk de schuld geven. Bovendien waren zij als groep makkelijk herkenbaar en vormden zij door een afwijkend geloof ook nog eens een afwijkende groep. Zoals de fabrieksdirecteur aan het begin van dit stuk wisten zij uitstekend de schuld in de schoenen van de allochtonen te schuiven.

Partijen als de VVD hadden altijd al rechtse krachten in het midden, mensen zoals Frits Bolkestein maakten een rechtser geluid salonfähig, waardoor deze partij naar rechts kon opschuiven om te pogen hun kiezers te behouden en de opkomende rechtse politieke markt te bespelen.

De gevolgen voor de Nederlandse politiek was dat behalve de VVD ook de de christelijke partijen rechtser zijn geworden. Daarnaast zie je dat een partij als D66, die over het algemeen links van het midden functioneerde, het gat dat de VVD had laten vallen, meteen opvulden. Ook de PvdA, die niet meer uit hun eigen identiteitscrisis kwam, verschoof enigszins naar rechts en GL nam de plaats in die D66 had achtergelaten. Helaas werd hierdoor de SP de linksbuiten van het politieke speelveld en verloor daarmee aan zeggingskracht.

Dat bevestigd dan weer de post die Janneke citeerde heel mooi. Dat is precies hoe er door veel rechtse kiezers gedacht wordt, en dat zie je ook steeds weer door rechtse media uitgespeeld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:53

ik heb ruim 10 jaar bij het CNV gewerkt. Fijne werkomgeving, ik had daar echt het gevoel dat ik nuttig werk deed. Mooie tijden :) .

Helaas liep en loopt het ledenaantal terug. De tijden veranderen, arbeiders werden/worden inderdaad ZZP-ers. De vakbonden hebben daar ook wel speciale afdelingen voor opgezet toendertijd.

Dat pvda haar ziel aan GL heeft verkocht vind ik ook zonde, volgens mij vertegenwoordigen beide partijen toch wel een andere doelgroep.

Ik begrijp de lage zetelaantallen van de SP ook niet zo eerlijk gezegd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:54

Zonder sterke economie ben je helemaal niets. Volgens mij word dat met regelmaat vergeten en al helemaal door de SP.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:56

juval schreef:

Ik wel, de fractievoorzitter schopt en schreeuwt alleen maar. Populistischer dan haar krijg je het niet. Geen oplossingen, geen doorberekeningen. Altijd maar zeiken op de miljarden die de multinationals verdienen, ze vergeet daarbij volledig de werkgelegenheid die dat brengt.

En ze heeft oneliners die als je ze ff uitzoekt 9 van de 10 keer niet kloppen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:57

Benzz schreef:
juval schreef:

Ik wel, de fractievoorzitter schopt en schreeuwt alleen maar. Populistischer dan haar krijg je het niet. Geen oplossingen, geen doorberekeningen. Altijd maar zeiken op de miljarden die de multinationals verdienen, ze vergeet daarbij volledig de werkgelegenheid die dat brengt.

En ze heeft oneliners die als je ze ff uitzoekt 9 van de 10 keer niet kloppen.

wat doet de fractievoorzitter van de pvv dan zoveel anders?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:58

juval schreef:

Die doet precies hetzelfde!

Beiden worden weggezapt hier........

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:59

Benzz schreef:
juval schreef:

Die doet precies hetzelfde!

Beiden worden weggezapt hier........

dat snap ik, hier ook.

maar sp staat op 4? zetels en pvv op iets van 27?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:01

juval schreef:

17 zag ik net bij Eenvandaag.

VuurVleugels

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:05

Ik denk dat dat vooral ligt aan het feit dat de PVV anti-immigrant is en de SP niet (uitgesproken iig). De arbeiders die zich genaaid voelen zien immigratie vaak ook als bedreiging.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:07

Bedankt voor de link Loretta! Interessant.

Ik kan me vinden in dat "angst aanjagen". We geven de immigrant gewoon de schuld van alles. 400.000 woningen tekort: ligt aan de 20 a 30 duizend immigranten per jaar. Lekker makkelijk, hoef je je wanbeleid mbt de woningmarkt niet toe te geven.

Ook de angst voor links snap ik niet. Ik hou al best lang de doorberekeningen van GL programma's bij, want ik stem niet op een " wensenlijstje". Ik wil graag een goed plan, financieel onderbouwd.

En altijd gaan de gewone modale inkomens en daaronder er gewoon goed op vooruit. Ze hebben ook altijd gewoon economische groei.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 14-11-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

VuurVleugels schreef:
Ik denk dat dat vooral ligt aan het feit dat de PVV anti-immigrant is en de SP niet (uitgesproken iig). De arbeiders die zich genaaid voelen zien immigratie vaak ook als bedreiging.

Dat weet ik wel zeker. Arbeiders worden ook wijsgemaakt dat immigratie hun banen afpakt. En zo nog wel meer van die stemmingmakerij opmerkingen. Tekort aan woningen bijv.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 14-11-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

juval schreef:
dat snap ik, hier ook.

Ik vind het wel verbazend dat de PVV er al jaren mee weg komt het sociale hoofdstuk van de SP te copycatten, vervolgens met de VVD mee te stemmen. Maar de PVV stemmers krijgen het maar niet in de gaten.

Dat zegt toch wel genoeg over de gemiddelde PVV stemmer.
Zolang je maar roept dat alles de schuld van de buitenlanders is dan is het wel goed en rollen de stemmen binnen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:11

Heel eerlijk: ik vraag me wel vaker af waarom er massaal mensen stemmen op sommige partijen. Eerst massaal BBB. Nu zijn die uit de gratie en gaat het massaal naar NSC. Ik vraag me af hoeveel mensen werkelijk naar de partijstandpunten kijken.

Terwijl je nu online zo ontzettend veel stemwijzers kan doen/info kan vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:12

Tango1979 schreef:
Heel eerlijk: ik vraag me wel vaker af waarom er massaal mensen stemmen op sommige partijen. Eerst massaal BBB. Nu zijn die uit de gratie en gaat het massaal naar NSC. Ik vraag me af hoeveel mensen werkelijk naar de partijstandpunten kijken.

Terwijl je nu online zo ontzettend veel stemwijzers kan doen/info kan vinden.

Helemaal eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:12

Benzz schreef:
Zonder sterke economie ben je helemaal niets. Volgens mij word dat met regelmaat vergeten en al helemaal door de SP.

?
... voor alle duidelijkheid even geen oneliner.

Volgens mij is de SP wel degelijk voor een sterke economie, maar dan gaat het wel over een economie "ten dienste van"
en niet een economie als doel op zich.

Dat laatste is uiteraard kolder, een kapitalistische economie houdt in dat de meneren Philips, Shell etc groot, rijk en machtig worden.

En je kunt in principe een economie vormgeven met bedrijven die nuttige dingen doen
(Shell valt af, Schiphol ook)
(Shell solar werd doelbewust gesloopt in 2005; Schiphol kan fors krimpen)
... en ondertussen al hun personeel fatsoenlijk betalen, secundaire arbeidsvoorwaarden etc etc etc.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:16

Waarom rekenen ze hun programma dan nooit door Janneke? Ik zie in hun programma niets van een sterke economie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:19

Vanmiddag op de radio werd het programma van de SP doorgerekend door een econoom (leuk radioprogramma, elke dag een andere partij, gisteren was BBB aan de beurt, hun woordvoerder was helaas niet zo goed).

Plannen van de sp waren goed voor het "wegjagen" van een heleboel bedrijven volgens de econoom, omdat Nederland dan in Europa de hoogste winstbelasting zou gaan heffen. En verder wilden ze de financiering voor hun plannen bij de toekomstige generaties neerleggen door het begrotingstekort flink op te laten lopen. Dus even leuk voor nu, maar ellende in de nabije toekomst. Op zo'n partij wil ik ook niet stemmen :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:48

prompter schreef:
Vanmiddag op de radio werd het programma van de SP doorgerekend door een econoom (leuk radioprogramma, elke dag een andere partij)
(...) En verder wilden ze de financiering voor hun plannen bij de toekomstige generaties neerleggen door het begrotingstekort flink op te laten lopen. Dus even leuk voor nu, maar ellende in de nabije toekomst.

Ik heb het programma niet gehoord, dus een kleine slag om de arm.

Maar ik vind het klinkklare onzin.

Economen, economische theorieën heb je in allerlei soorten en maten.

Ik ben keynesiaan.
Een begrotingstekort laten oplopen kan een serie nuttige functies hebben.
Nul linkse kabinetten die dit deden hebben
"toekomstige generaties"
opgezadeld met ellende wegens schuldenlast.

Al sinds Herodotus rekent men: één generatie is 30 jaar.
Och, maak er voor mijn part 25 of 20 jaar van.

Het is in Nederland nooit (zelfs niet met een rechts kabinet dat Sinterklaas speelde) voorgekomen dat
"toekomstige generaties"
concreet: mensen tenminste 40 jaar later
nog met die ellende te dealen hadden.

Dus ach, als je niet op de SP wil stemmen prima,
maar ik heb hier geen enkel argument gelezen.
Alleen maar 'het is niet mijn stijl' (de spreker is geen keynesiaan, dat mag)
en ik ga efkes angst zaaien (in geen 40 jaar komt dit goed!).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:56

pien_2010 schreef:
Het verdriet zit hem niet in wat je stemt.
Het verdriet Ruitje zit hem in, dat de klimaat verandering en de andere dingen die Tango noemt, niet de prioriteit heeft en dan met name de klimaatopwarming van de aarde.

Oh? Ik heb hier volgens mij nog nooit gezegd dat klimaat geen prioriteit voor mij heeft. Ik denk anders over de weg ernaartoe.

Citaat:
Want de gevolgen, dat valt nog steeds te verzachten voor onze nazaten cq uitstellen. Maar er is nooit begonnen om er iets aan te doen (45 jaar vind ik dit al de grootste bedreiging en probeer naar te leven, te stemmen en bewustzijn voor te krijgen bij anderen) en nu de gevolgen gevoeld gaan worden "is het te laat of heeft toch geen zin"(opmerkingen in dit topic).
Daar zit mijn teleurstelling en die voel ik ook bij jou, dat zie je goed. Juist als ik mensen als prettig aanwezig ervaar op Bokt doet dit stuk dat zo belangrijk is pijn.

Ik vind zeer zeker niet dat het te laat is of geen zin heeft?

Citaat:
Want ook jouw kinderen, kleinkinderen etc gaan dit ongelooflijk hard voelen. Wij niet meer. En ik kijk gewoon met verbazing hoe mensen als een stel slapers, ook op Bokt, blijven bubbelen in een soort blinde bubbel |( .

Zitten wij wel in hetzelfde topic? Het gaat naar mijn idee heel veel over het klimaat, nu de afgelopen pagina's mogelijk niet maar daarvoor toch juist enorm veel? Ik wil mijn kinderen het beste geven, dat gaat over klimaat maar ook over andere zaken.

Ik vind het wel soort van'zonde' om je teleurstelling zo op de man te uitten, ik weet eigenlijk niet waar dat bij anderen voor zorgt maar het geeft mij het gevoel dat ik her alleen maar goed doe als ik denk volgens jou visie.

En dat sluit misschien wel goed aan bij hoe moeilijk het is om mensen aan je te verbinden i.p.v. kwijt te raken :)

Ik vind jou juist altijd een enorm fijne discussie partner in dit soort topics omdat je alles vanuit menselijk oogpunt bekijkt, je lijkt altijd van iedereen het goede te zien. Ik vind dat mooi aan jou en het zorgt er ook voor dat ik mij verdiep in zaken. Tango doet dat i.m.o. ook, als zij zegt: oke, maar we hebben het nu wel over die erfbelasting, maar als we willen dat er wat gebeurd: waar moet het geld DAN vandaan komen?

Daar ben ik nu al wel een dag over aan het nadenken...

Dat is mooi aan dit topic i.m.o.