Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Ja, ik vond dit stuk om twee redenen ont-zet-tend triest en verdrietig.
"Zijn partij, de PvdA, zou hem vroeger tegen de guurheid van de markt hebben beschermd. Maar helaas zijn daar nu de kinderen van rijke ouders aan de macht. Die weten niet hoe het is om met je handen te werken. Daarom maken ze zich niet druk om hem, maar wel over het klimaat, gendergelijkheid, vrouwenquota, roetveegpieten en natuurlijk de allochtonen. En als je aangeeft dat je niets kunt met dit soort thema's, word je uitgescholden voor racist, seksist en klimaatontkenner. De PvdA is inmiddels een filiaal van GroenLinks."
1) Ik denk aan kabinet Rutte 2.
En het terechte pak slaag dat de PvdA daarna kreeg van de kiezer.
'Zo je mensen laten barsten, je moet je doodschamen...!!!'
2)... maar hoe GL wordt neergezet word ik niet blij van.
(En het is ook nergens voor nodig.)
Loretta schreef:Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.
https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden
Loretta schreef:Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.
https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden
Citaat:Een fabrieksdirecteur zit met een Nederlandse en een allochtone arbeider om tafel. In het midden van de tafel ligt een grote stapel koekjes. De directeur graait op een na alle koekjes naar zich toe. Vervolgens wijst hij op het laatste, overgebleven koekje, wijst dan naar de allochtoon en zegt tegen de Nederlandse arbeider: "Pas op dat hij jouw koekje niet pikt."
Rechts is een meester in het tegen elkaar uitspelen van de onderlagen in de samenleving. Op slinkse wijze spelen zij in op emoties die ontstaan tussen autochtonen en allochtonen.
Tot de jaren '80 waren mensen veel politiek bewuster, dat was de kracht van links. De arbeider stemde links omdat hij het nut er van inzag. Toen het politiek besef minder werd ging men stemmen op partijen van de klasse waar men bij wilde horen. Wil je bij de middenklasse horen dan stem je een middenklasse partij, dus VVD.
Veel intellectuelen bleven echter wel links stemmen, omdat zij wisten dat dit goed was voor de samenleving. Niet voor niets kreeg de PvdA de bijnaam Partij voor de Academici.
Men merkte echter al snel dat partijen als VVD en CDA niet de oplossing waren. Door diverse bezuinigingsmaatregelen moest men keer op keer de buikriem aansnoeren, de koopkracht ging achteruit en men begon te morren. Reactionaire-partijen begonnen te schreeuwen. Deze bevonden zich uiterst links en uiterst rechts van het politieke spectrum. Wie de partijprogramma's van de SP en de PVV naast elkaar legt, ziet dat deze op sociaal gebied veel op elkaar lijken. Op één belangrijk punt wijken ze echter af en dat is het aanwijzen van de schuldigen. Voor de uiterst linkse partijen was het duidelijk. De partijen rechts van het midden, ontnamen de arbeiders de middelen waar zij recht op hadden. Voor veel laagbetaalde of laaggeschoolde VVD-stemmers was dit moeilijk te bevatten, zij stemden immers zelf op deze partijen.
De ultra rechtse partijen hadden echter een grote troef in handen, namelijk de 'buitenlanders'. Die kon je makkelijk de schuld geven. Bovendien waren zij als groep makkelijk herkenbaar en vormden zij door een afwijkend geloof ook nog eens een afwijkende groep. Zoals de fabrieksdirecteur aan het begin van dit stuk wisten zij uitstekend de schuld in de schoenen van de allochtonen te schuiven.
Partijen als de VVD hadden altijd al rechtse krachten in het midden, mensen zoals Frits Bolkestein maakten een rechtser geluid salonfähig, waardoor deze partij naar rechts kon opschuiven om te pogen hun kiezers te behouden en de opkomende rechtse politieke markt te bespelen.
De gevolgen voor de Nederlandse politiek was dat behalve de VVD ook de de christelijke partijen rechtser zijn geworden. Daarnaast zie je dat een partij als D66, die over het algemeen links van het midden functioneerde, het gat dat de VVD had laten vallen, meteen opvulden. Ook de PvdA, die niet meer uit hun eigen identiteitscrisis kwam, verschoof enigszins naar rechts en GL nam de plaats in die D66 had achtergelaten. Helaas werd hierdoor de SP de linksbuiten van het politieke speelveld en verloor daarmee aan zeggingskracht.
juval schreef:Ik begrijp de lage zetelaantallen van de SP ook niet zo eerlijk gezegd.
Benzz schreef:juval schreef:Ik begrijp de lage zetelaantallen van de SP ook niet zo eerlijk gezegd.
Ik wel, de fractievoorzitter schopt en schreeuwt alleen maar. Populistischer dan haar krijg je het niet. Geen oplossingen, geen doorberekeningen. Altijd maar zeiken op de miljarden die de multinationals verdienen, ze vergeet daarbij volledig de werkgelegenheid die dat brengt.
En ze heeft oneliners die als je ze ff uitzoekt 9 van de 10 keer niet kloppen.
VuurVleugels schreef:Ik denk dat dat vooral ligt aan het feit dat de PVV anti-immigrant is en de SP niet (uitgesproken iig). De arbeiders die zich genaaid voelen zien immigratie vaak ook als bedreiging.
juval schreef:dat snap ik, hier ook.
maar sp staat op 4? zetels en pvv op iets van 27?
Tango1979 schreef:Heel eerlijk: ik vraag me wel vaker af waarom er massaal mensen stemmen op sommige partijen. Eerst massaal BBB. Nu zijn die uit de gratie en gaat het massaal naar NSC. Ik vraag me af hoeveel mensen werkelijk naar de partijstandpunten kijken.
Terwijl je nu online zo ontzettend veel stemwijzers kan doen/info kan vinden.
Benzz schreef:Zonder sterke economie ben je helemaal niets. Volgens mij word dat met regelmaat vergeten en al helemaal door de SP.
prompter schreef:Vanmiddag op de radio werd het programma van de SP doorgerekend door een econoom (leuk radioprogramma, elke dag een andere partij)
(...) En verder wilden ze de financiering voor hun plannen bij de toekomstige generaties neerleggen door het begrotingstekort flink op te laten lopen. Dus even leuk voor nu, maar ellende in de nabije toekomst.
pien_2010 schreef:Het verdriet zit hem niet in wat je stemt.
Het verdriet Ruitje zit hem in, dat de klimaat verandering en de andere dingen die Tango noemt, niet de prioriteit heeft en dan met name de klimaatopwarming van de aarde.
Citaat:Want de gevolgen, dat valt nog steeds te verzachten voor onze nazaten cq uitstellen. Maar er is nooit begonnen om er iets aan te doen (45 jaar vind ik dit al de grootste bedreiging en probeer naar te leven, te stemmen en bewustzijn voor te krijgen bij anderen) en nu de gevolgen gevoeld gaan worden "is het te laat of heeft toch geen zin"(opmerkingen in dit topic).
Daar zit mijn teleurstelling en die voel ik ook bij jou, dat zie je goed. Juist als ik mensen als prettig aanwezig ervaar op Bokt doet dit stuk dat zo belangrijk is pijn.
Citaat:Want ook jouw kinderen, kleinkinderen etc gaan dit ongelooflijk hard voelen. Wij niet meer. En ik kijk gewoon met verbazing hoe mensen als een stel slapers, ook op Bokt, blijven bubbelen in een soort blinde bubbel.