Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:wat onaardig weer over Van der Plas. Ze snapt het helemaal prima. In de boerengroepen op fb waar ik in zit wordt niet heel negatief gereageerd op de plannen. Heel fijn dat de gedwongen onteigening en krimp in de veestapel is afgezwakt. Ongedwongen komen we er ook wel. Met de stoppersregelingen en de bedrijven die sowieso al geen opvolgers hebben.
Voor de varkens en kippen is het natuurlijk wel even slikken. Geen idee of uit die hoek nog protesten gaan komen.
De afroming vinden wij in ieder geval niet zo'n groot probleem.
Derogatie blijft uiteraard wel een groot probleem. Hoop dat we dat wel kunnen behouden.
juval schreef:wat onaardig weer over Van der Plas. Ze snapt het helemaal prima. In de boerengroepen op fb waar ik in zit wordt niet heel negatief gereageerd op de plannen. Heel fijn dat de gedwongen onteigening en krimp in de veestapel is afgezwakt. Ongedwongen komen we er ook wel. Met de stoppersregelingen en de bedrijven die sowieso al geen opvolgers hebben.
Voor de varkens en kippen is het natuurlijk wel even slikken. Geen idee of uit die hoek nog protesten gaan komen.
Derogatie blijft uiteraard wel een groot probleem. Hoop dat we dat wel kunnen behouden.
juval schreef:ik had sowieso nooit de illusie dat er iets van dat geld bij boeren terecht zou komen, dat blijft aan de strijkstok hangen van allerlei adviesbureautjes en de fiscus etc.
Laat ik het omdraaien... waarom maken jullie je zo druk om dat geld dat nu ergens anders aan besteed kan worden dan aan de agrarische sector?? Uit alle berichten van jullie leid ik namelijk af dat jullie de boeren liever kwijt zijn dan rijk.
Tango1979 schreef:juval schreef:wat onaardig weer over Van der Plas. Ze snapt het helemaal prima. In de boerengroepen op fb waar ik in zit wordt niet heel negatief gereageerd op de plannen. Heel fijn dat de gedwongen onteigening en krimp in de veestapel is afgezwakt. Ongedwongen komen we er ook wel. Met de stoppersregelingen en de bedrijven die sowieso al geen opvolgers hebben.
Wanneer is er ooit besloten over gedwongen stoppen/ onteigening door een van de vorige regeringen?
Wat Caroline voor elkaar heeft gekregen is dat er nu 5 miljard voor de boeren is. Dat was 13.5 miljard.
Hoe kan je in hemelsnaam blij zijn met 8,5 MILJARD minder.
Hoe dan?
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... e-coalitie
We hebben al gezien hoe Europa reageert op ons verzoek voor opt out. Hoe kan je dan denken dat we een uitzondering krijgen op mest?
Klinkt misschien niet aardig maar ik snap dus echt niet hoe je jezelf zo voor de gek kan houden. En wat je verwacht dat Caroline dan gaat doen?
journee schreef:Mevrouw van der Plas pleit voor ontzien van varkens en kippenboeren omdat zij blijkbaar wel aan de norm voldoen. Ik vraag me dan gelijk af of dit te maken heeft met de diersoort of met de manier van houden, bijvoorbeeld omdat varkens en kippen vrijwel altijd binnen staan en daardoor alle mest opgevangen kan worden?
Toch lijken melkveehouders hier dan misschien weer de dupe van worden. Aan de ene kant begrijp ik dat men juist de 'vervuilers' wil beperken. Maar aan de andere kant, als de uitstoot ook te maken heeft met manier van houden, namelijk koeien zoveel mogelijk in de wei inplaats van op stal, dan gaat er naar mijn idee ook ergens iets mis, want dierenwelzijn vind ik toch ook wel een belangrijk issue.
https://archive.is/6oUn1Citaat:Boeren en milieuclubs vinden elkaar op weg naar meer dierenwelzijn in de veehouderij
DEN BOSCH - Het is een bijzondere coalitie van belangenbehartigers. Dierenbescherming, boerenclub ZLTO, POV (varkenshouders), Caring Farmers en de Brabantse Milieu Federatie (BMF) hebben elkaar opgezocht om te komen tot een meer dierwaardige veehouderij in Brabant.
juval schreef:ik had sowieso nooit de illusie dat er iets van dat geld bij boeren terecht zou komen, dat blijft aan de strijkstok hangen van allerlei adviesbureautjes en de fiscus etc.
Laat ik het omdraaien... waarom maken jullie je zo druk om dat geld dat nu ergens anders aan besteed kan worden dan aan de agrarische sector?? Uit alle berichten van jullie leid ik namelijk af dat jullie de boeren liever kwijt zijn dan rijk.
irmaz schreef:journee schreef:Mevrouw van der Plas pleit voor ontzien van varkens en kippenboeren omdat zij blijkbaar wel aan de norm voldoen. Ik vraag me dan gelijk af of dit te maken heeft met de diersoort of met de manier van houden, bijvoorbeeld omdat varkens en kippen vrijwel altijd binnen staan en daardoor alle mest opgevangen kan worden?
Toch lijken melkveehouders hier dan misschien weer de dupe van worden. Aan de ene kant begrijp ik dat men juist de 'vervuilers' wil beperken. Maar aan de andere kant, als de uitstoot ook te maken heeft met manier van houden, namelijk koeien zoveel mogelijk in de wei inplaats van op stal, dan gaat er naar mijn idee ook ergens iets mis, want dierenwelzijn vind ik toch ook wel een belangrijk issue.
De kippen en varkens worden (op dit moment) in volledig dichte stallen gehouden en op alle stallen zitten luchtwassers. Die luchtwassers zijn theoretisch heel goed in het verwijderen van ammoniak. Alleen wordt de werkelijkheid, bij mijn weten, nooit serieus gemeten. Als ik de staldaken van varkenshouders en pluimvee stallen zie dan is daar de lak rondom de uitlaat volledig weggevreten (door de ammoniak).
Dat koeien nu het haasje zijn komt omdat de agro-reuzen willen opschalen per boerderij, zoals er ook bij de varkens en pluimvee is gebeurd. Dat is goedkoper. Grappig detail is dat men daar in Frankrijk gewoon heel eerlijk over is, terwijl er hier allerlei schimmig gedoe wordt gesponnen.
Varkens en pluimvee veroorzaken in de praktijk veel meer overlast, veel meer stank, veel meer fijnstof en een groter risico op zoönoses.
Ik kwam dit mooie initiatief in de krant tegen:https://archive.is/6oUn1Citaat:Boeren en milieuclubs vinden elkaar op weg naar meer dierenwelzijn in de veehouderij
DEN BOSCH - Het is een bijzondere coalitie van belangenbehartigers. Dierenbescherming, boerenclub ZLTO, POV (varkenshouders), Caring Farmers en de Brabantse Milieu Federatie (BMF) hebben elkaar opgezocht om te komen tot een meer dierwaardige veehouderij in Brabant.
irmaz schreef:Directeur van het COA (asielzoekerscentra) zit nu bij nieuwsuur. Volgens hem kost het intrekken van de spreidingswet ongeveer 1 miljard per jaar, doordat het COA dure noodfaciliteiten moet inhuren die niet nodig zijn zodra gemeentes hun verantwoordelijkheid nemen.
Hij vertelde ook dat nu zo'n 160 gemeentes in nederland bezig zijn om plekken in hun gemeente te maken.
Conclusie: dit kabinet laat het onderwijs bloeden (bezuiniging daar is 1 miljard) om hun favoriete sport "asielzoekertje pesten" te kunnen spelen. Ongelooflijk
irmaz schreef:Ik kwam deze (wat angstaanjagende) analyse tegen van de bedoelingen en opzet van Wilders. Ik moet er nog eens over denken maar wilde hem toch vast hier achter laten.
https://threadreaderapp.com/thread/1837 ... 80967.html