Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:00

Ik geloof niet dat Omtzigt zo naïef is..... hij kent Wilders toch ook al zo lang?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:04

Voordeel van nieuwe verkiezingen zou kunnen zijn dat niemand nu nog weer met pvv wil werken. Wilders heeft de afgelopen twee dagen gekregen wat hij wilde, het ging alleen maar over de zogenaamde asielcrisis. Milieu, natuur, mest, bijna niets over gehoord terwijl dat vele malen urgenter is. PVV is er vanaf het begin op uit geweest om een asielcrisis uit te roepen en zeker geprobeerd te veroorzaken. Minister is niet bereikbaar voor asielzoekerscentra die overstromen. Ze doet ( in opdracht van Wilders ) niets !
Wat betreft van der plas , dat is een aanfluiting voor de boeren geworden. Ze snapt het gewoonweg niet allemaal.
En Omtzigt ? Die is dus duidelijk geen partijleider gebleken, kan de druk niet aan. Dilan heb ik het maar niet over.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:37

wat onaardig weer over Van der Plas. Ze snapt het helemaal prima. In de boerengroepen op fb waar ik in zit wordt niet heel negatief gereageerd op de plannen. Heel fijn dat de gedwongen onteigening en krimp in de veestapel is afgezwakt. Ongedwongen komen we er ook wel. Met de stoppersregelingen en de bedrijven die sowieso al geen opvolgers hebben.
Voor de varkens en kippen is het natuurlijk wel even slikken. Geen idee of uit die hoek nog protesten gaan komen.

De afroming vinden wij in ieder geval niet zo'n groot probleem.

Derogatie blijft uiteraard wel een groot probleem. Hoop dat we dat wel kunnen behouden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:57

juval schreef:
wat onaardig weer over Van der Plas. Ze snapt het helemaal prima. In de boerengroepen op fb waar ik in zit wordt niet heel negatief gereageerd op de plannen. Heel fijn dat de gedwongen onteigening en krimp in de veestapel is afgezwakt. Ongedwongen komen we er ook wel. Met de stoppersregelingen en de bedrijven die sowieso al geen opvolgers hebben.
Voor de varkens en kippen is het natuurlijk wel even slikken. Geen idee of uit die hoek nog protesten gaan komen.

Derogatie blijft uiteraard wel een groot probleem. Hoop dat we dat wel kunnen behouden.

Mevrouw van der Plas pleit voor ontzien van varkens en kippenboeren omdat zij blijkbaar wel aan de norm voldoen. Ik vraag me dan gelijk af of dit te maken heeft met de diersoort of met de manier van houden, bijvoorbeeld omdat varkens en kippen vrijwel altijd binnen staan en daardoor alle mest opgevangen kan worden?

Toch lijken melkveehouders hier dan misschien weer de dupe van worden. Aan de ene kant begrijp ik dat men juist de 'vervuilers' wil beperken. Maar aan de andere kant, als de uitstoot ook te maken heeft met manier van houden, namelijk koeien zoveel mogelijk in de wei inplaats van op stal, dan gaat er naar mijn idee ook ergens iets mis, want dierenwelzijn vind ik toch ook wel een belangrijk issue.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:24

juval schreef:

Wanneer is er ooit besloten over gedwongen stoppen/ onteigening door een van de vorige regeringen?

Wat Caroline voor elkaar heeft gekregen is dat er nu 5 miljard voor de boeren is. Dat was 13.5 miljard.

Hoe kan je in hemelsnaam blij zijn met 8,5 MILJARD minder.

Hoe dan?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... e-coalitie

We hebben al gezien hoe Europa reageert op ons verzoek voor opt out. Hoe kan je dan denken dat we een uitzondering krijgen op mest?

Klinkt misschien niet aardig maar ik snap dus echt niet hoe je jezelf zo voor de gek kan houden. En wat je verwacht dat Caroline dan gaat doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:47

Precies! Hoe kun je nu blij zijn met zo'n bedrag minder?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:50

ik had sowieso nooit de illusie dat er iets van dat geld bij boeren terecht zou komen, dat blijft aan de strijkstok hangen van allerlei adviesbureautjes en de fiscus etc.

Laat ik het omdraaien... waarom maken jullie je zo druk om dat geld dat nu ergens anders aan besteed kan worden dan aan de agrarische sector?? Uit alle berichten van jullie leid ik namelijk af dat jullie de boeren liever kwijt zijn dan rijk.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 18:55

Ik vind dat de veestapel moet krimpen. Ik vind dat de boeren daarvoor netjes gecompenseerd moeten worden. Zo simpel.

En dan heb ik liever 13,5 miljard dan 5 miljard.

Persoonlijk vind ik jouw reactie een heel zwakke reactie Juval. Het gaat niet om een paar tientjes he. Het verschil is 8,5 miljard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:05

Ik dacht dat de Nederlandse veesector zich zo op de borst sloeg qua dierenwelzijn en het voorop lopen daarmee? -O- Minister Wiersma draait het voorgenomen van stroomstootwapens terug. Onvoorstelbaar :n Ik heb echt geen goed woord over voor die hele sector. Dierenwelzijn, houd toch heel snel op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:31

juval schreef:
ik had sowieso nooit de illusie dat er iets van dat geld bij boeren terecht zou komen, dat blijft aan de strijkstok hangen van allerlei adviesbureautjes en de fiscus etc.

Laat ik het omdraaien... waarom maken jullie je zo druk om dat geld dat nu ergens anders aan besteed kan worden dan aan de agrarische sector?? Uit alle berichten van jullie leid ik namelijk af dat jullie de boeren liever kwijt zijn dan rijk.

Ik gun iedere boer (of burger) een goede compensatie als zij gedwongen hun bedrijf moeten opgeven.

Ik vind Van der Plas arrogant en hypocriet.
De mond vol over demonstranten op de A12, maar nooit over de boerendemonstraties.
Heeft kritiek op de oppositie, terwijl zij met haar 1 zetel continu op TV was om overal haar mening te spuien.
Maar vooral vind ik haar een meeloper van Wilders.
Geen woord over arbeidsmigranten en vooral wijzen naar vluchtelingen.
Ik hoor haar wel over Israël, maar niet over de Palestijnse slachtoffers.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Maar dat je als boer blij bent met de BBB, snap ik wel.

Ik hoop alleen dat je niet straks teleurgesteld wordt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:37

Tango1979 schreef:
juval schreef:

Wanneer is er ooit besloten over gedwongen stoppen/ onteigening door een van de vorige regeringen?

Wat Caroline voor elkaar heeft gekregen is dat er nu 5 miljard voor de boeren is. Dat was 13.5 miljard.

Hoe kan je in hemelsnaam blij zijn met 8,5 MILJARD minder.

Hoe dan?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... e-coalitie

We hebben al gezien hoe Europa reageert op ons verzoek voor opt out. Hoe kan je dan denken dat we een uitzondering krijgen op mest?

Klinkt misschien niet aardig maar ik snap dus echt niet hoe je jezelf zo voor de gek kan houden. En wat je verwacht dat Caroline dan gaat doen?

De beloofde 13,5 miljard was blijkbaar nog niet defenitief. Onteigenen vanwege stikstof is in principe van de baan, daar was ook een deel van het geld voor bedoeld, dat is dus niet meer nodig. Ik verwacht dat dit voor de meeste boeren ook het grootste struikelblok was.

Hoe de ruim 13 miljard verder zou worden besteed was ook al grotendeels beklonken, alleen liep LTO weg van de onderhandelingstafel omdat te veel boeren naar hun mening moesten stoppen en inkrimpen. Ook was er onzekerheid of supermarkten nog zouden afnemen tegen de hogere voedselprijzen. Want de consument moet dan ook bereid zijn om meer voor vrijwel al zijn voedsel te betalen...

https://nos.nl/l/2480035

Toch is gedwongen onteigenen nog niet voor iedereen van de baan. Boeren in Zuid-Holland kunnen hier nog steeds mee te maken krijgen, niet vanwege stikstof, maar vanwege natuur ontwikkelingsplannen, waar men vanwege Europese regels mee aan de slag moet.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/dat-voelt-als-onderhandelen-met-een-revolver-op-tafel-gelegd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:03

Wranglerbutt schreef:
[ Afbeelding ]
cartoon van Tjeerd Royaards

Ja, die stond vanmorgen in de krant.

Als het niet zo triest was, zou ik er om lachen.
Raak is het wel - en om te huilen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:04

journee schreef:
Mevrouw van der Plas pleit voor ontzien van varkens en kippenboeren omdat zij blijkbaar wel aan de norm voldoen. Ik vraag me dan gelijk af of dit te maken heeft met de diersoort of met de manier van houden, bijvoorbeeld omdat varkens en kippen vrijwel altijd binnen staan en daardoor alle mest opgevangen kan worden?

Toch lijken melkveehouders hier dan misschien weer de dupe van worden. Aan de ene kant begrijp ik dat men juist de 'vervuilers' wil beperken. Maar aan de andere kant, als de uitstoot ook te maken heeft met manier van houden, namelijk koeien zoveel mogelijk in de wei inplaats van op stal, dan gaat er naar mijn idee ook ergens iets mis, want dierenwelzijn vind ik toch ook wel een belangrijk issue.

De kippen en varkens worden (op dit moment) in volledig dichte stallen gehouden en op alle stallen zitten luchtwassers. Die luchtwassers zijn theoretisch heel goed in het verwijderen van ammoniak. Alleen wordt de werkelijkheid, bij mijn weten, nooit serieus gemeten. Als ik de staldaken van varkenshouders en pluimvee stallen zie dan is daar de lak rondom de uitlaat volledig weggevreten (door de ammoniak).

Dat koeien nu het haasje zijn komt omdat de agro-reuzen willen opschalen per boerderij, zoals er ook bij de varkens en pluimvee is gebeurd. Dat is goedkoper. Grappig detail is dat men daar in Frankrijk gewoon heel eerlijk over is, terwijl er hier allerlei schimmig gedoe wordt gesponnen.

Varkens en pluimvee veroorzaken in de praktijk veel meer overlast, veel meer stank, veel meer fijnstof en een groter risico op zoönoses.

Ik kwam dit mooie initiatief in de krant tegen:
Citaat:
Boeren en milieuclubs vinden elkaar op weg naar meer dierenwelzijn in de veehouderij

DEN BOSCH - Het is een bijzondere coalitie van belangenbehartigers. Dierenbescherming, boerenclub ZLTO, POV (varkenshouders), Caring Farmers en de Brabantse Milieu Federatie (BMF) hebben elkaar opgezocht om te komen tot een meer dierwaardige veehouderij in Brabant.
https://archive.is/6oUn1

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:06

Cowboy55 schreef:
pien_2010 schreef:
Dat denk ik toch niet cowboy. Het zijn volgens mij gelovigen die inde rechtstaat geloven en conservatieve denkbeelden hebben.

CDA-ers die 'funktie elders' niet vonden kunnen?

_O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:15

juval schreef:

Nee juval, er is hier (volgens mij) niemand die minder boeren wil. Wel minder vee.
Mevrouw van der Plas wil juist wel minder boeren en niet minder vee. Maar dat vertelt ze niet. Net zo als ze doet alsof ze jullie een betere deal heeft bezorgd dan de vorige regering. Dat is niet zo en daar maken wij ons druk om.
Het is best frustrerend om te zien dat mensen die je echt het beste gunt achter iemand aan ziet lopen die zeer zeker niet voor die mensen op gaat komen maar ze wil misbruiken voor een ander doel. Maar goed, misschien zitten wij er volledig naast

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:32

irmaz schreef:
journee schreef:

De kippen en varkens worden (op dit moment) in volledig dichte stallen gehouden en op alle stallen zitten luchtwassers. Die luchtwassers zijn theoretisch heel goed in het verwijderen van ammoniak. Alleen wordt de werkelijkheid, bij mijn weten, nooit serieus gemeten. Als ik de staldaken van varkenshouders en pluimvee stallen zie dan is daar de lak rondom de uitlaat volledig weggevreten (door de ammoniak).

Dat koeien nu het haasje zijn komt omdat de agro-reuzen willen opschalen per boerderij, zoals er ook bij de varkens en pluimvee is gebeurd. Dat is goedkoper. Grappig detail is dat men daar in Frankrijk gewoon heel eerlijk over is, terwijl er hier allerlei schimmig gedoe wordt gesponnen.

Varkens en pluimvee veroorzaken in de praktijk veel meer overlast, veel meer stank, veel meer fijnstof en een groter risico op zoönoses.

Ik kwam dit mooie initiatief in de krant tegen:
Citaat:
Boeren en milieuclubs vinden elkaar op weg naar meer dierenwelzijn in de veehouderij

DEN BOSCH - Het is een bijzondere coalitie van belangenbehartigers. Dierenbescherming, boerenclub ZLTO, POV (varkenshouders), Caring Farmers en de Brabantse Milieu Federatie (BMF) hebben elkaar opgezocht om te komen tot een meer dierwaardige veehouderij in Brabant.
https://archive.is/6oUn1

Mooi om te zien dat er in elk geval op kleine schaal naar oplossingen wordt gezocht. :) Daar begint het ook naar mijn idee: mensen die grotendeels dezelfde dingen nastreven maar hebben ook onderling begrip voor de hobbels die je onderweg kunt tegen komen. En dan kun je ook samen proberen om die hobbels uit de weg te krijgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:35

:D De nieuwe gratis workshop "hoe start ik een crisis" is uit. Met deze workshop leer je als persoon van 'het volk' hoe je zelf zonder veel moeite maar met wat doorzettingsvermogen een eigen crisis kunt starten. Een vooropleiding is niet nodig.
Om hem te volgen kun je gewoon de link aanklikken:

https://threadreaderapp.com/thread/1837 ... 09523.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:37

Maar zo gaat het wel , helaas.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:12

O ja, Wiersma schrapt het verbod op het gebruik van stroomstootwapens in de veehouderij.
Toffe club die BBB :r

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:56

Directeur van het COA (asielzoekerscentra) zit nu bij nieuwsuur. Volgens hem kost het intrekken van de spreidingswet ongeveer 1 miljard per jaar, doordat het COA dure noodfaciliteiten moet inhuren die niet nodig zijn zodra gemeentes hun verantwoordelijkheid nemen.
Hij vertelde ook dat nu zo'n 160 gemeentes in nederland bezig zijn om plekken in hun gemeente te maken.

Conclusie: dit kabinet laat het onderwijs bloeden (bezuiniging daar is 1 miljard) om hun favoriete sport "asielzoekertje pesten" te kunnen spelen. Ongelooflijk %)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 22:18

irmaz schreef:
O ja, Wiersma schrapt het verbod op het gebruik van stroomstootwapens in de veehouderij.
Toffe club die BBB :r

Om te huilen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 22:27

irmaz schreef:
Directeur van het COA (asielzoekerscentra) zit nu bij nieuwsuur. Volgens hem kost het intrekken van de spreidingswet ongeveer 1 miljard per jaar, doordat het COA dure noodfaciliteiten moet inhuren die niet nodig zijn zodra gemeentes hun verantwoordelijkheid nemen.
Hij vertelde ook dat nu zo'n 160 gemeentes in nederland bezig zijn om plekken in hun gemeente te maken.

Conclusie: dit kabinet laat het onderwijs bloeden (bezuiniging daar is 1 miljard) om hun favoriete sport "asielzoekertje pesten" te kunnen spelen. Ongelooflijk %)

En het stomme is, “de gewone mens” ziet het niet eens, omdat die oliebol rondom asielzoekers zo erg de boventoon voert.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:27

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 23:37

irmaz schreef:
Ik kwam deze (wat angstaanjagende) analyse tegen van de bedoelingen en opzet van Wilders. Ik moet er nog eens over denken maar wilde hem toch vast hier achter laten.

https://threadreaderapp.com/thread/1837 ... 80967.html

Angstaanjagend is een treffende beschrijving.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 06:24

Wat staat er in?