Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:44

En het wordt nog veel leuker, een ander ministerie van Ukraïne heeft geopperd dat het heel waarschijnlijk het werk is van partizanen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:49

Bedoelen ze daarmee dat het goed gezinde Oekraïners zijn die in de Krim wonen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:56

pien_2010 schreef:

Een goedgezinde Ukraïner die actie wil. Maar ik houd er ernstig rekening mee dat dit gewoon een fake-verhaal is om de draak te steken met de Russische propaganda spiraal. En waarschijnlijk is het ook bangmakerij. Partizanen zijn dichtbij maar je weet niet wie het zijn, dat geeft de Russen op de Krim het idee dat er achter iedere boom een partizaan kan staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:59

Janneke2 schreef:
@ Irma : snap jij die opmerking over katoenen kleding en dat dat heel hygiënisch is...?

(De opmerking over een rookverbod 'op bepaalde plaatsen' zal wel gaan over 'dat de mallotige bezetters zelf zeggen het rookverbod overtreden te hebben'.)
irmaz schreef:
Roodvos schreef:
Ik ben geen Irmaz maar ga een poging doen. Ik denk dat dit een "lost in translation" is. Katoen is brandveiliger dan kleding die (ook) kunststofvezels bevat. De katoen heeft meer neiging tot smeulen ipv branden en brand niet in op de huid/verkleeft niet, wat kunststof kleding of kleding met kunststofvezels wel doet.

Dat zou ook mijn gok zijn, anders zou ik het ook niet weten

Dank jullie wel.

En ik had de gezichten wel eens willen zien terwijl ze dit bericht opstelden....
... met een brede grijns, denk ik zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:02

https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 2210052096

Russisch politicus en voormalig lid van het Russische parlement, Ilya #Ponomarev , die in 2014 als enige tegen annexatie van #Crimea stemde, heeft een openbare oproep gedaan aan alle Russen om oorlog te voeren tegen het regime van Poetin

Ponomarev vluchtte naar #Ukraine voordat Poetin hem kon arresteren op valse beschuldigingen na de annexatie van de Krim. Ponomarev trad direct na 24 februari toe tot de Oekraïense territoriale verdediging en heeft nu zijn rol bij de oprichting van #RussianFreedomLegion opgeëist. @FRANCE24
achtergrondinterview vanaf 6 april

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:37

Nog meer partizanen-acties maar nu in Kherson:
Citaat:
De door het Kremlin geïnstalleerde burgemeester van Cherson werd plotseling ziek en moest naar Moskou worden geëvacueerd...'

'...het plaatsvervangend hoofd van een grote stad in de regio werd in zijn huis doodgeschoten...'

'Een hoge Oekraïense functionaris zei dat beide gevallen het werk waren van lokale partizanen.'
https://twitter.com/ChristopherJM/statu ... 8556188675

En in Melitopol:
Citaat:
Zoals gemeld door "RIA Melitopol", donderde in de nacht van 8 op 9 augustus een explosie in het centrum van de stad op het hoofdkantoor van "Verenigd Rusland" in het winkelcentrum "Foxtrot", waar Russen zich voorbereiden om een "referendum" houden.
https://twitter.com/Flash43191300/statu ... 1493042176

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:43

Kijk die Oekraïners zijn het zo totaal niet eens met wat er in hun land gebeurt, dat enige vorm van verzet dat goed georganiseerd is ook wel voorstelbaar is voor mij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:50

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Een goedgezinde Ukraïner die actie wil. Maar ik houd er ernstig rekening mee dat dit gewoon een fake-verhaal is om de draak te steken met de Russische propaganda spiraal. En waarschijnlijk is het ook bangmakerij. Partizanen zijn dichtbij maar je weet niet wie het zijn, dat geeft de Russen op de Krim het idee dat er achter iedere boom een partizaan kan staan.

Aaaah…..paranoia. Gotta love it.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:06

Er zijn diverse grote nieuws media die op Twitter zeggen dat het de special forces zijn met hulp van insiders die de aanslag hebben gepleegd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:13

NOS Nieuws

Vandaag, 19:05
Aanval op de Krim is 'symbolische overwinning voor Oekraïners'

Bij een Oekraïense aanval op de Krim zijn zeker negen vliegtuigen van de Russen vernietigd, zegt een woordvoerder van de Oekraïense luchtmacht. Gisteren viel Oekraïne de Russen op het schiereiland voor het eerst sinds de annexatie door Rusland in 2014 aan.

Op de Krim werden explosies gemeld op een Russische militaire basis. Ooggetuigen op sociale media spraken van twaalf grote explosies. Op beelden zijn grote rookpluimen boven de basis te zien. Oekraïne heeft het schiereiland van grote afstand weten te raken.

De Oekraïense regering nam geen verantwoordelijk voor de aanval. The New York Times stelde op basis van een anonieme regeringsfunctionaris dat het wel degelijk ging om een gerichte aanval van het Oekraïense leger. "Dit is nog maar het begin", schreef presidentieel adviseur Mykhailo Podoliak op Twitter, zonder de aanval officieel te bevestigen.

President Zelensky zei in zijn nachtelijke videoboodschap dat de oorlog met Rusland pas kan eindigen als de Krim weer bij Oekraïne hoort, zonder verder te refereren aan de aanval van die dag. "De Krim is Oekraïens en we zullen het nooit opgeven. Deze Russische oorlog tegen Oekraïne en tegen het hele vrije Europa begon met de Krim en moet eindigen met de Krim. Met zijn bevrijding", aldus de president.

Imago hoog houden

Het Russische ministerie van Defensie zei dat de ontploffingen plaatsvonden in depots en dat het ging om een incident. Volgens militaire experts van het Amerikaanse Instituut voor de Studie van de Oorlog willen de Russen om imagoredenen de aanval niet toegeven. Dan zou Moskou moeten toegeven dat hun luchtverdedigingssystemen hebben gefaald, zoals dat ook het geval was bij het zinken van het oorlogsschip de Moskva.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:18

Shut :oo , wouw wat een bericht. Ik kijk hier toch wel van op. Bedankt Cowmboy.

Citaat:
President Zelensky zei in zijn nachtelijke videoboodschap dat de oorlog met Rusland pas kan eindigen als de Krim weer bij Oekraïne hoort, zonder verder te refereren aan de aanval van die dag. "De Krim is Oekraïens en we zullen het nooit opgeven. Deze Russische oorlog tegen Oekraïne en tegen het hele vrije Europa begon met de Krim en moet eindigen met de Krim. Met zijn bevrijding", aldus de president.

Van mij mag het. Ik vind het wel bijzonder en ik hoop het echt voor Oekraïne dat het niet symbolisch is.

Tja voor de Russen is het inderdaad imago verlies als het om hun luchtverdedigingssystemen gaat.

Hidde Bouwmeester twittert als reactie op deze tweet van Zelensky

https://mobile.twitter.com/H_Bouwmeeste ... 3948218371

Citaat:
Zelensky heeft gelijk. Rusland is een oorlog tegen de internationale rechtsorde begonnen. Hoewel het de vraag is of Rusland fysiek de NAVO en EU militair kan bevechten blijft het doel hetzelfde: het verzwakken, ondermijnen en mogelijk ontmantelen van de NAVO en EU.

En in de Krim is een exodus op gang gekomen en Gerashchenko twittert
Citaat:
100 km traffic jam - people want to leave Crimea.

Do you think Russians will finally begin to understand that it's really a war?

Vertaald:
100 km file want de mensen willen de Krim verlaten. Denkt u dat Russen eindelijk zullen begrijpen dat het werkelijk oorlog is?

https://mobile.twitter.com/Gerashchenko ... 2102913024

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:28

Ik moet wel lachen om deze tweet:

US: „Hey Ukraine, here are some missiles, but you may not use them to shell Russian territory“
Ukraine: „Crimea is Ukraine“
US: „Of course Crimea is Ukraine“

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:58

De Krim is na inname in 2014 bevolkt door Russen en vooral militairen met hun gezinnen, was een fijn vakantieoord voor ze, prachtige stranden. En nu proberen ze zo snel mogelijk in Rusland te komen want ook daar zijn ze niet veilig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 06:27

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:44

Deze wil ik julllie niet onthouden :D het filmpje is uit 2018 dus niet helemaal recent maar geeft een goed idee:
Citaat:
De nieuwste Russische luchtafweersystemen werden geleverd aan de bezette Krim.
https://twitter.com/na_intel/status/1557381938742263808
(let op de grijze kokers op de achtergrond, dit is het nieuwe luchtafweergeschut)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:28

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:30

:D ja daar worden nogal wat grapjes over gemaakt Pien, ballonnen als afweer, duidelijk deze week dat ze niet geholpen hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:36

irmaz schreef:
Deze wil ik julllie niet onthouden :D het filmpje is uit 2018 dus niet helemaal recent maar geeft een goed idee:
Citaat:
De nieuwste Russische luchtafweersystemen werden geleverd aan de bezette Krim.
https://twitter.com/na_intel/status/1557381938742263808
(let op de grijze kokers op de achtergrond, dit is het nieuwe luchtafweergeschut)

Bizar. Daar zullen ze van geleerd hebben en dat zal ze nu niet meer overkomen 4 jaar later.

Al die berichten geven meer en meer het idee dat het verzet toch wel echt aanwezig is in Rusland. Ik vind dat moeilijk om me voor te stellen daar de mensen zo fout geïnformeerd zijn. Maar wie weet.
Ik merk ook dat ik steeds vaker in mezelf hoor : "een kat in het nauw maakt rare sprongen". Dus ik ben ook wel heel bezorgd, met name over die kerncentrale in handen van de Russen en ik hoop maar dat de mensen op die locatie gezond verstand verstand hebben, want een ongeluk wel of niet opzettelijk veroorzaakt kan te verstrekkende gevolgen hebben en Poetin is een rancuneuze nare nare man.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:37

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1379758 ... op-de-krim
Een analyse van satellietfoto's door The New York Times ontkracht de officiële Russische lezing dat munitie is ontploft en dat er geen militair materieel beschadigd is.
Toch wel vreemd dat Rusland blijft volhouden dat er een ongeluk is gebeurd met een munitiedepot.

Je zou denken dat Rusland dit impliceert als een aanval op Russisch grondgebied. Rusland heeft al vaker gezegd dat ze dan als een oorlogsdaad tegen Rusland zouden zien. Waarna Rusland dan in oorlog zou zijn met Oekraine. Dat ze dit niet doen, kan betekenen dat Rusland op dit moment niet in staat is om te reageren zoals ze hebben gezegd dat ze zouden doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:10

Oekraïne heeft ook niet officieel toe dat hun troepen dit hebben gedaan. Logisch maar het resultaat is er niet minder om.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:37

En het gaat maar door

https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... l9gej8n_OA

Citaat:
Last night the towers holding the high voltage power lines going from Zaporizhzhya NPP to the occupied Crimea started falling. Was is an accident, a coincident? I doubt it…

De bezette krim dus zonder stroom?
Vertaald nl Gisteravond begonnen de torens van de hoogspanningsleidingen van de kerncentrale van Zaporizja naar de bezette Krim te vallen. Was het een ongeluk, een toeval? Ik betwijfel het...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:45

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1379758 ... op-de-krim
Een analyse van satellietfoto's door The New York Times ontkracht de officiële Russische lezing dat munitie is ontploft en dat er geen militair materieel beschadigd is.
Toch wel vreemd dat Rusland blijft volhouden dat er een ongeluk is gebeurd met een munitiedepot.

Je zou denken dat Rusland dit impliceert als een aanval op Russisch grondgebied. Rusland heeft al vaker gezegd dat ze dan als een oorlogsdaad tegen Rusland zouden zien. Waarna Rusland dan in oorlog zou zijn met Oekraine. Dat ze dit niet doen, kan betekenen dat Rusland op dit moment niet in staat is om te reageren zoals ze hebben gezegd dat ze zouden doen.

Ik vermoed dat de eerste reactie de reactie van de Russische lokale legerleiding op de Krim is. Dat zag je bij dat schip ook gebeuren. Ik denk dat de hoogste legerleiding een ongeluk wel accepteert maar een aanval door de Ukraïners de fout van de lokale legerleiding vindt. Deze zal dan worden ontslagen, dus hebben ze er belang bij dat het een ongeluk is.

Ik vermoed ook dat het even gaat duren voordat de berichten het Kremlin hebben bereikt (belangen allerlei oliemannetjes denk ik) en die gaat er over of dit gezien gaat worden als een aanval op Rusland.

Mijn theorie....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:22

Er is een verhoogde nucleaire straling bij het kapotte vliegveld op de Krim , er stonden ook raketten met kernkoppen opgeslagen .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:35

%) jakkes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:39

Heb je daar een bron van Karuna?