Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:26

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:31

pien_2010 schreef:
Tango1979 schreef:
Pamara: moeder is volledig vrijgesteld tot 7 ton. Voor het kindsdeel kan ze uitstel krijgen. Wat is het probleem?

Mee eens Pien! De belangrijke zaken worden nu ondergesneeuwd. Klimaat. Oneerlijke belastingverdeling tussen arbeid en vermogen. Armoede.

Dank je Tango. Ik ben er nl al twee dagen echt verdrietig over, daar dit topic een afspiegeling is van de maatschappij.

Ik vind jou echt een hele fijne discussie partner en ik mag je super graag, dus ik vind het enerzijds rot dat je je zo voelt.

Anderzijds krijg ik ook een beetje het gevoel jou teleur te stellen omdat ik anders denk ... ik weet niet, alsof ik echt iets heel erg fout doe ofzo omdat ik rechtser ben dan jou.

Vind ik ook niet helemaal fair ofzo? Er is bij het stemmen toch geen 'goed of fout' , een ieder doet wat volgens hem goed lijkt toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:42

Wie zegt dat als het ene bediscussieerd wordt, ook om helderheid te krijgen, dat het andere compleet vergeten wordt? Het ging in voorgaande periode toch ook over klimaat etc?

Mensen mogen toch aangeven wat ze bezighoud op dat moment?

Ik vind zelf het gegeneraliseer een beetje suf. Alsof dit topic een afspiegeling is van heel Nederland.. als je die indruk hebt dan gaat er ergens iets niet goed denk?
Dit topic betreft een klein groepje mensen van dit forum en dit forum betreft een kleine groep van Nederland..
als dat je zo raakt is een pauze idd wellicht beter ..
Dit topic een afspiegeling van de maatschappij.. die zie ik niet helemaal.. de groep die hier meedoet is ook steeds kleiner aan het worden volgens mij

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:46

Tja, de kritiek op generaliseren is ook een beetje selectief. Ik zie legio mensen generaliseren op bokt maar er is altijd maar een relatief klein clubje die er standaard op wordt aangesproken. Dan neem ik dat aanspreken ook niet meer heel serieus.

@Pien: ik snap je heel goed! Maar inderdaad, iedereen heeft recht op zijn eigen zienswijze. Alsnog wel een dikke knuffel :(:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:48

Politiek ligt niet voor niets zo gevoelig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:49

Het verdriet zit hem niet in wat je stemt.
Het verdriet Ruitje zit hem in, dat de klimaat verandering en de andere dingen die Tango noemt, niet de prioriteit heeft en dan met name de klimaatopwarming van de aarde.
Want de gevolgen, dat valt nog steeds te verzachten voor onze nazaten cq uitstellen. Maar er is nooit begonnen om er iets aan te doen (45 jaar vind ik dit al de grootste bedreiging en probeer naar te leven, te stemmen en bewustzijn voor te krijgen bij anderen) en nu de gevolgen gevoeld gaan worden "is het te laat of heeft toch geen zin"(opmerkingen in dit topic).
Daar zit mijn teleurstelling en die voel ik ook bij jou, dat zie je goed. Juist als ik mensen als prettig aanwezig ervaar op Bokt doet dit stuk dat zo belangrijk is pijn.

Want ook jouw kinderen, kleinkinderen etc gaan dit ongelooflijk hard voelen. Wij niet meer. En ik kijk gewoon met verbazing hoe mensen als een stel slapers, ook op Bokt, blijven bubbelen in een soort blinde bubbel |( .

Cer , Nederland wordt te vaak op de vingers getikt door de EU. Want heeft haar prioriteiten niet op orde en loopt achter als het gaat om beleid tegen klimaatverandering vergeleken met haar Omringende landen.
Ik begrijp dat goed. Zie hier de afgelopen weken. De urgentie komt niet aan. Het is wel zo, of mensen het wel of niet urgent vinden, we er uiteindelijk allemaal mee te maken krijgen. Hoe jonger hoe meer, ongeacht of je rijk of arm bent.

Dank je Vuurvleugels!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:53

Omdat ik wrsl. niet op GL-PvdA ga stemmen, betekent niet dat ik niet met de klimaatcrisis bezig ben? Ik vind het alleen suf dat de verduurzaming van mijn huis ervoor zorgt dat het in de toekomst meer waarde heeft als erfenis en waar door de plannen van een 'groene' partij er daarom meer belasting moet worden betaald. Mensen kunnen op veel meer manieren bezig zijn om hun steentje bij te dragen aan het beperken van de klimaatcrisis dan uit dit topic blijkt. Er van uit gaan dat het hun niets kan schelen, vind ik erg kortzichtig (in zijn algemeenheid bedoeld).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:53

pien_2010 schreef:
Tango1979 schreef:
Pamara: moeder is volledig vrijgesteld tot 7 ton. Voor het kindsdeel kan ze uitstel krijgen. Wat is het probleem?

Mee eens Pien! De belangrijke zaken worden nu ondergesneeuwd. Klimaat. Oneerlijke belastingverdeling tussen arbeid en vermogen. Armoede.

Dank je Tango. Ik ben er nl al twee dagen echt verdrietig over, daar dit topic een afspiegeling is van de maatschappij.

Je denkt dat bokt een afspiegeling is van de maatschappij??
Laatst bijgewerkt door 996981 op 14-11-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:55

Ik dacht dan NL met een paar dingen voorop liep en dat “een plan van aanpak” (ik weet even niet welk) door de eu is weggestemd (of afgeslankt is ingestemd) zoiets?

Ik voel dat zelf idd anders, ik denk dat er hele mooie dingen gedaan worden en dat er stappen gezet worden, en ik leg de schuld niet bij Nederland omdat we daar gewoon te klein voor zijn…

En ik denk dat de aarde zich wel redt.. misschien de mens niet .. ik denk niet dat er tijdens mijn leven significant veel verandert maar ik heb de hoop dat men het tzt wel doet. Maar goed, als ik naar de oorlogen en ellende kijk .. sja.. dat kan de mens ook niet stoppen blijkbaar …

Nou goed, lang verhaal :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:56

Ann, daarom ben ik blij met de combi PvdA/GL daar nu kritisch gekeken gaat worden hoe dit betaalbaar kan worden voor de lagere inkomens. Gelukkig kunnen mensen ook heel veel zelf al doen met isoleren enz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:58

En daar gaan toch ook mensen op stemmen.. ?

Maar niet allemaal, zo werkt het hier nu eenmaal niet :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:01

Ik begrijp dat verdriet en die teleurstelling ook heel erg goed, als iemand die dertig jaar geleden nog de barricades op ging, en de afgelopen jaren moet constateren dat Nederland alleen maar verhard is, en altijd de economische welvaart voorrang heeft gegeven boven de natuur.
Maar volgens een deel van bokt hèbben we in Nederland geen "echte" natuur, dus waar maak ik me eigenlijk druk om..?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:03

Ann schreef:
Omdat ik wrsl. niet op GL-PvdA ga stemmen, betekent niet dat ik niet met de klimaatcrisis bezig ben? Ik vind het alleen suf dat de verduurzaming van mijn huis ervoor zorgt dat het in de toekomst meer waarde heeft als erfenis en waar door de plannen van een 'groene' partij er daarom meer belasting moet worden betaald. Mensen kunnen op veel meer manieren bezig zijn om hun steentje bij te dragen aan het beperken van de klimaatcrisis dan uit dit topic blijkt. Er van uit gaan dat het hun niets kan schelen, vind ik erg kortzichtig (in zijn algemeenheid bedoeld).

Maar... Hebben we niet een paar berichten terug geconcludeerd dat huizen uitgesloten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:07

VuurVleugels schreef:
Ann schreef:

Maar... Hebben we niet een paar berichten terug geconcludeerd dat huizen uitgesloten zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Alleen niet de huizen van dik boven een miljoen. Dat schijnt het probleem te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:28

Ik bedoel het niet rot naar jou hoor Nikass :)
Maar je vraagt je heel erg af waar het "probleem" zit, want ze KRIJGT toch iets? Dus dat leg ik uit :)

Nikass schreef:
Waarover dan?
De partner krijgt vrijstelling over de erfenis onder de 7 ton.
Het kind betaalt pas iets wanneer het daadwerkelijk erft.
Degene die een huis erft van 300.000, maar geen liquide middelen, die kan een hypotheek nemen op het huis of het huis verkopen.
Hoe dan ook KRIJG je iets. Het is niet zo, dat je meer betaalt dan je krijgt.
Dus waar ligt nu precies het probleem??

"De vrijstelling is maar 27.000" Het is nu 22.000?

Nikass schreef:
pmarena schreef:

Het probleem zit hem niet in de situatie die jij schetst: dat een moeder haar man verliest.
En het huis van 3 ton waar ze al X jaar gewoond hebben, nu van haar wordt. Dat zij een aanslag van de BD krijgt over de waarde van die erfenis, dat haar kinderen een aanslag van de BD krijgen over hun kindsdeel in het huis. En dat ze deze kunnen betalen door een hypotheek aan te gaan of het huis te verkopen.

Punt 1 daarbij is al: zij woonde al in dat huis, hadden de hypotheek al dan niet afgelost, hadden hun schaapjes op het droge. En doordat haar man overlijdt....is ze niet alleen zijn steun en toeverlaat kwijt, maar krijgt ze ook nog een rekening van de BD (voor het betalen van de heffing over het kindsdeel) die ze dient te betalen om in het huis te mogen blijven wonen.

Als zij dat bedrag simpelweg niet heeft. Of een hypotheek voor dat bedrag om welke reden dan ook niet aan kan gaan. Dan vind jij het fair dat ze het huis maar moet verkopen om die belastingaanslag te kunnen betalen...?

Dan zeg jij doodleuk: ja hoor eens.... ze had op papier een half huis, nu heeft ze een heel huis, dus ze heeft geld zat. JA -> op papier :)* Want dat geld zit in het huis. En krijg je pas als je het huis verkoopt. En waar moet ze dan gaan wonen :?

Voor die moeder zal het niet direct voelen of ze ze iets "KRIJGT".
Ze is haar man kwijt. En haar huis. Nou poehpoeh wat een geluk zeg :x

Dáár vallen mensen volgens mij over.

Maar in de praktijk hoop ik dat er wel dingen zijn geregeld waardoor dat niet hoeft te gebeuren, dat een modaal huis uitgesloten is van dit soort erfbelasting. Of dat je inderdaad het betalen van de belasting over het kindsdeel op kan schorten tot / indien het kind inderdaad dat geld op de bankrekening krijgt.

Maar of dat echt zo is / gaat zijn....? Dat weet ik niet. Of dat dat alleen onder bepaalde hele strenge voorwaarden kan ofzo.

Overigens voor de goede orde: mijn ouders hoeven ons niks na te laten hoor, ik zeg altijd tegen hun wat we ook tegen oma zeiden: maak het maar lekker allemaal op, het is JOUW geld :j Maar ik zou het wel zuur vinden dat als bvb. mijn vader overlijdt, mijn moeder een smak geld moet betalen aan de BD om in het huis te kunnen blijven.... of dat wij dan dat geld moeten betalen terwijl er niks bij ons binnenkomt. Wij WILLEN ook helemaal geen geld zolang de andere ouder nog leeft, laat die maar lekker alles opmaken :j

Ik begrijp jouw manier van schrijven beter, dank je. Maar je komt hier met een aantal dingen die ik helemaal niet zeg.

Allereerst: waar staat in het plan van GL/PVDA dat de weduwe belasting moet betalen over de heffing van het kindsdeel om in de woning te kunnen blijven wonen?

Waar staat in hun plan dat ze het NIET moeten betalen? Want het principe dat het zo gaat is wel bekend :)

Hier heb ik hen niet over gevraagd en heb ik het überhaupt niet over gehad.

Dat is het hem nu juist, je lijkt dit stukje over het hoofd te zien en daarom snap je het bezwaar ook niet zo van martichr ;) Hen vragen hoe ze precies dat potentiële probleem zouden willen tackelen, zou duidelijkheid kunnen geven. Dus of zo'n weduwe idd. het betalen van erfbelasting over het kindsdeel kan uitstellen (en tot wanneer dan?) of dat het alleen om echt geld gaat en geen huizen, dat soort dingen :) (Ik vraag me overigens wel af, als je in een appje of mail ofzo zo'n vraag stelt.... hoeveel zekerheid geeft dat dat dat ook daadwerkelijk hun standpunt is en er niet gewoon iemand je naar de mond zit te praten...)

Ik vind als iemand een half huis erft, het niet erg dat je er een kleine hypotheek op neemt om de belasting te betalen (als je er wil blijven wonen)
Waarom is dat erg? Je krijgt in ruil ervoor een half huis?

Nouja, je krijgt niks dat je in de praktijk niet al had.... toch? Je woont al X jaar in dat huis, dan gaat je man dood (al vervelend genoeg...en nee ik beweer nergens dat jij dat niet ook vindt) waardoor je dan wellicht / waarschijnlijk zijn inkomsten (deels) gaat missen. Je moet de uitvaart betalen. En dan ook nog de BD betalen. Lekker dan. Dan maar hopen dat je genoeg spaargeld hebt kunnen opbouwen om dat te kunnen bekostigen :=

Als het inderdaad alleen geldt voor geld op de rekening (zoals ik langs zag komen) dat belast wordt, of dat het lang uitgesteld kan worden tot er daadwerkelijk geld uit verkoop vrijkomt ofzo, dan is het een stuk minder cru natuurlijk :)

Een orv is ook een uitkomst. Zover ik weet zijn die er nu vooral om de bank te beschermen, dat je de hypotheek af kan lossen. Dus niet direct een oplossing in het geval zaken niet goed geregeld zouden zijn.

Waar zeg ik "ze heeft geld zat"? Waarom moeten er zo'n suggestieve opmerking bijgeplaatst worden?

Je reactie is best wel van "ze KRIJGT toch geld dus kan ze toch prima een deel daarvan inleveren". Terwijl ze misschien helemaal geen geld krijgt maar alleen op papier het hele bezit van die hoop stenen, die ze helemaal niet wil verkopen omdat ze gewoon in het huis wil blijven wonen....vandaar :)

Heel onaardig ook dat je suggereert alsof ik het niet erg vindt dat ze haar man verliest. Dat emotionele verlies is helemaal niet ter sprake gekomen en lijkt me in deze discussie ook even niet aan de orde. Beetje ongepast zelfs. Dat suggereer ik helemaal niet. En ik vind het op mijn beurt best ongepast dat jij mij daarvan beschuldigt....

En dan het vetgedrukte:
Alvorens hier duidelijkheid over te hebben hoor ik van mensen in dit topic (niet van jou) al hoe oneerlijk het allemaal is.
Misschien eerst nog even aanvullende informatie opvragen lijkt me. Maar dat doet niemand. Behalve ik. En dan is het opeens desinformatie. :?

Ik waardeer jouw berichten, maar ik lees toch ook vooral zorgen over mogelijke, hypothetische situaties, verder niet uitgezocht.
En eerlijk gezegd deel ik dan met Pien de teleurstelling dat deze hypothetische problemen nu blijkbaar de grootste zorgen van mensen zijn, en mogelijk de reden om op een andere partij te gaan stemmen, die het stelsel van ongelijkheid dat we nu hebben fijn vertrouwd laat bestaan.

Ik heb lang gedacht dat mijn vertrouwen in de politiek tanende was. Maar eigenlijk is het mijn vertrouwen in de kiezer, dat hiervan in mijn schoenen zakt.

Dik en onderstreept mijn reacties :)

Op het laatste stuk: ik vind Pien een lieverd en snap haar gevoel, maar vind het wel wat overdreven om te stellen dat als je het hier over hebt, dat je grootste zorg is.... zoals ik al eerder zei: door dat stuk online is er onrust gezaaid. GL/PVDA geven ook geen verduidelijking in hun verkiezingsprogramma.

martichr heeft daar gewoon een valide zorg. Je kan prima het klimaat nr. 1 belangrijk vinden maar ook even zeker willen weten dat een weduwe niet haar huis onder haar kont vandaan belast krijgt toch...? Er over praten en het idee uit de weg ruimen is zinvoller dan er niks over zeggen en meelezers te laten denken van sjips nee dan stem ik toch maar op een andere (minder groene) partij.

Of het kan reden blijken te zijn om dan toch liever op een andere óók heel groene partij te willen gaan stemmen, die zoiets op een manier heeft geregeld die je een stuk socialer vindt. Als het bij GL/PVDA idd zou blijken dat je vader of moeder dan uit huis zou moeten. Best de moeite van het uitzoeken waard :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:35

Ik lees net op nu.nl dat Schiphol (Nederlands) teleurgesteld is dat Amerika (counter maatregelen)en de EU (transport regels) de krimp tegenwerken ..

Ik denk dan “nou, dat ligt niet aan NL.. het zal dan toch globaal ook beter overlegd moeten worden?”

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:38

Ik hoorde van een vriend die op Schiphol werkt (als planner van een luchtvaartmaatschappij) dat het lag aan dat de VS bezwaar maakte tegen de krimp omdat KLM dan een oneerlijk voordeel zou krijgen in vluchten naar de VS (KLM mocht dan nog wel bijna onbeperkt vanaf Schiphol naar de VS, maar de VS mocht dan veel minder naar Schiphol). Als ik dat goed begrepen heb op die manier snap ik de teleurstelling van Nederland wel :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:02

Nieuw filmpje van Partij Tegen de Burger :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:20

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:25

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:30

Loretta schreef:
Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.

https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden

'Moet Mark Rutte president worden of Geert Wilders?'
;)
De navo heeft een secretaris-generaal.
Frankrijk heeft een president.
Wij hebben een Koning en een premier.
... en ik zie GW nog niet in het Torentje.

Ik ben er trouwens niet op tegen dat de premier 'van buiten' komt en/of niet van de grootste partij is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:33

ik denk dat de strijd gaat tussen Timmermans en Yesilgöz voor het torentje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:35

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Een vraag op Qouara. Maar de antwoorden zijn helemaal waar.

https://nl.quora.com/Waarom-is-de-Neder ... s-geworden

'Moet Mark Rutte president worden of Geert Wilders?'
;)
De navo heeft een secretaris-generaal.
Frankrijk heeft een president.
Wij hebben een Koning en een premier.
... en ik zie GW nog niet in het Torentje.

Ik ben er trouwens niet op tegen dat de premier 'van buiten' komt en/of niet van de grootste partij is.

Het ging vooral om dit draadje "Waarom is de Nederlandse politiek zo rechts geworden?"
En daar staan echt hele goede dingen in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:36

Pmarena het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie of niet begrijp, dat is zo.
Daarom ook de vraag "wat is het probleem?" en de hoop dat iemand dat dan kort en bondig kan uitleggen, zonder in de veronderstelling te zijn dat je wel min of meer op de hoogte bent van hoe het werkt, en anders de complete materie even tot je neemt.
"Hen vragen hoe ze precies dat potentiële probleem willen tackelen" lijkt me goed, en wil ik doen. Ik moet dan alleen duidelijk hebben wat het precieze probleem is, anders kan ik de vraag niet helder stellen. Ik ga je berichten nogmaals over lezen om te kijken of ik het probleem er uit kan filteren.

Je schrijft "het principe dat het zo gaat is wel bekend"; maar dáár heb ik niemand over gehoord?
Alleen over de plannen van GL/PVDA omdat er daar in niets over genoemd wordt?
Dus wat is het verwijt aan hen dan?

Denk jij dat er een partij is die het socialer aanpakt?
Misschien de SP? Of zijn er hier mensen die serieus denken dat VVD, CDA, BBB, NSC het socialer aanpakken dan GL/PVDA?

Ik vind het daarnaast heel naar en vreemd dat jij verondersteld dat je misschien geen integer antwoord krijgt.
Ik vind hun toegankelijkheid, die ik ook ervaren heb bij de SP, heel prettig.
Ik heb in 2020 een vraag gesteld aan de VVD. Ik heb nog altijd geen antwoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 19:37

Ik heb wel eens eerder aangegeven dat links dan eens zou moeten proberen aansluiting te vinden bij de “niet intelectuelen” (of eigenlijk “de domme mensch” zoals het verkapt genoemd wordt) ipv ingewikkelde voorstellen doen zonder aanvullende toelichting en dan de schuld naar “dom rechts” schuiven ..

Maar goed, dat laatste is wel het makkelijkste :+ “hullie snappen het gewoon niet”