Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:01

over goede publieke omroep-programma's.. hebben jullie dinsdag 'Een buitengewoon gesprek' gezien. Daar waren Jimmy Dijk, Mona Keijzer en Henri Bontenbal aanwezig. Zij werden geïnterviewd door mensen met een beperking of autisme. Mooi open gesprek kwam daaruit voort. Ik vond het mooi om te zien.
¨

MarlindeRoozJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:10

juval schreef:
Brekelmans lijkt me een heel goede vervanger/opvolger voor Dilan.

Ik weet niet of het voor VOLT goed is om het gesprek met Forum uit de weg te gaan. Als je een goed verhaal hebt dan kun je dit overbrengen. Het lijkt me zwak om het gesprek uit de weg te gaan, ook al liggen de standpunten mijlenver uit elkaar. Uiteraard is het de bedoeling van de organisatie van de debatten om vuurwerk te creëren.

Je kan niet met iemand in discussie gaan die feiten ontkent vind ik. Dat snap ik heel goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:12

het ligt er helemaal aan of je de ander wil overtuigen van jouw mening, of slechts jouw mening wil verkondigen aan het publiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:15

juval schreef:
over goede publieke omroep-programma's.. hebben jullie dinsdag 'Een buitengewoon gesprek' gezien. Daar waren Jimmy Dijk, Mona Keijzer en Henri Bontenbal aanwezig. Zij werden geïnterviewd door mensen met een beperking of autisme. Mooi open gesprek kwam daaruit voort. Ik vond het mooi om te zien.
¨

Goede tip, niet gezien maar klinkt interessant.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 10:19

juval schreef:
¨

Gisteravond toevallig gekeken en zeker een goede tip. Door de open vragen leer je Keizer, Bontenbal en Dijk wat persoonlijke kennen.
Vooral het stukje dat ze gingen dansen vond ik leuk. En dat Bontenbal als een soort dominee aan de kant stond om alles te overzien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:45

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:59

Cer schreef:
het ligt er helemaal aan of je de ander wil overtuigen van jouw mening, of slechts jouw mening wil verkondigen aan het publiek.

Ik vind van niet. Je kan geen redelijk gesprek voeren met onredelijkheid. Wat zou het Volt kunnen brengen? Het is niet dat ze veel kunnen afsnoepen van de FvD dachterban. En Laurens Dassen heeft het heel netjes

Het genuanceerd brengen van dingen op basis van wetenschap, degelijk onderzoek en handelen op feitelijke situaties ipv gevoelsmatige is niet maar een mening. Niet iedere mening is evenveel waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:22

Cer schreef:

Er is geen mening, er zijn leugens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:24

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

Er is geen mening, er zijn leugens.

en dat is dan weer jouw mening :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:31

Kan een mening ook een leugen zijn? Jawel toch? Ik weet niet wat de mening van Volt is, ik dacht dat FvD wel vol fantasten zat, maar Volt ook?

Ik weet niet hoe zo'n gesprek gaat, maar stel je voor dat de ene partij zegt "wij zien duidelijk dat het gras blauw is en dat hoort rood te zijn en dus steken wij het in brand wat dat is de enige manier"

Dan kan de andere partij zeggen "het gras is niet blauw, belachelijk, het is groen, dus alles wat jullie doen is onzin".. en dan krijg je een 'discussie' die nergens meer over gaat, want de eerste partij gaat echt niet veranderen..

OF de andere partij zegt "wij zien het gras als groen, het enige wat je hoeft te doen, naar ons idee, is af en toe water geven wat veel minder impact heeft als het brand steken"

en dan kan de kijker zelf besluiten wat ze met de informatie doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:40

FvD zegt niet dat er geen klimaatverandering is, maar wel dat dit al eeuwen zo gebeurt dat het klimaat veranderd. Dat mens daar zeer weinig invloed op kan uitoefenen en dat de plannen die er liggen onbetaalbaar zijn. Of dit allemaal leugens zijn? geen idee hoor, maar ergens klinkt het in mijn ogen best logisch. Het zou gaan om een opwarming van 0,0000007 graden wat we door vele miljarden te investeren zouden tegengaan. Ik denk dan ook dat dat geld ergens anders ook hard nodig is.

MarlindeRoozJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:53

MarlindeRoozJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:53

juval schreef:
FvD zegt niet dat er geen klimaatverandering is, maar wel dat dit al eeuwen zo gebeurt dat het klimaat veranderd. Dat mens daar zeer weinig invloed op kan uitoefenen en dat de plannen die er liggen onbetaalbaar zijn. Of dit allemaal leugens zijn? geen idee hoor, maar ergens klinkt het in mijn ogen best logisch. Het zou gaan om een opwarming van 0,0000007 graden wat we door vele miljarden te investeren zouden tegengaan. Ik denk dan ook dat dat geld ergens anders ook hard nodig is.

Dan zijn alle klimaatwetenschappers aan het liegen dus?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 12:55

Het is al aangetoond dat antropogene klimaatverandering significant is en dat wij verantwoordelijk zijn voor de versnelde verandering. Dit bewijs is vrij sterk.
FvD liegt hierover. De hele discussie is idioot, wetenschap mag niet politiek gemaakt worden. Net zoals stikstof of migratie. Tevens is aangetoond dat niets doen duurder is dan nu invoeren van mitigetende maatregelen! De rekening komt later helaas.

MarlindeRoozJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:01

Ja en die Lidewij de Vos die doet alsof ze het weet. Maar die heeft biochemie gestudeerd met een master neurowetenschappen. :+

Hersencellen en stikstof zijn niet echt met elkaar te vergelijken. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:05

MarlindeRooz schreef:
Ja en die Lidewij de Vos die doet alsof ze het weet. Maar die heeft biochemie gestudeerd met een master neurowetenschappen. :+

Hersencellen en stikstof zijn niet echt met elkaar te vergelijken. :+

Met dat de ene stikstofsoort de andere niet is, wat een biochemicus zou moeten snappen, en zij als wetenschappelijk onderlegd persoon sowieso beter zou moeten weten dan wetenschappelijk aangetoonde feiten te ontkennen...

Iedereen mag een mening hebben, maar haar mening neem ik in ieder geval niet serieus :).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:12

Raineri schreef:
Het is al aangetoond dat antropogene klimaatverandering significant is en dat wij verantwoordelijk zijn voor de versnelde verandering. Dit bewijs is vrij sterk.
FvD liegt hierover. De hele discussie is idioot, wetenschap mag niet politiek gemaakt worden. Net zoals stikstof of migratie. Tevens is aangetoond dat niets doen duurder is dan nu invoeren van mitigetende maatregelen! De rekening komt later helaas.

prima, ik ga fvd ook niet verdedigen hoor, ze hebben bijzondere standpunten. Maar ik begrijp de denkwijze wel. Als het zoveel, gigantisch veel, geld gaat kosten voor een 0.00000zoveel graden verschil, dan lijkt me dat veel verspilde moeite en geld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:20

juval schreef:
Raineri schreef:

prima, ik ga fvd ook niet verdedigen hoor, ze hebben bijzondere standpunten. Maar ik begrijp de denkwijze wel. Als het zoveel, gigantisch veel, geld gaat kosten voor een 0.00000zoveel graden verschil, dan lijkt me dat veel verspilde moeite en geld.

Als je puur kijkt naar de wereldwijde temperatuur, maakt Nederland op zichzelf maar een heel klein verschil. Ons aandeel in de totale CO₂-uitstoot ligt rond de 0,4% wereldwijd, dus wat wij doen vertaalt zich in theorie in een temperatuurverschil van misschien een paar duizendsten van een graad.

Maar dat is niet het punt van klimaatbeleid. Klimaatverandering is een mondiaal probleem, en werkt alleen als ieder land verantwoordelijkheid neemt naar draagkracht. Vergelijk het met stemmen: jouw ene stem verandert de uitslag niet, maar zonder individuele stemmen is er geen democratie. Als rijke, technologisch geavanceerde economie heeft Nederland bovendien invloed op innovatie, beleid en standaarden in andere landen. Door hierop te focussen kunnen we kunnen nieuwe oplossingen ontwikkelen die wereldwijd effect hebben.

Daarnaast gaat het niet alleen om temperatuursverandering tegengaan, maar ook om energiezekerheid, schone lucht, onafhankelijkheid van olie en gas, en economische vernieuwing. Die investeringen leveren vaak juist winst op de lange termijn.

Dus ja, Nederland verandert het klimaat niet in z’n eentje. Maar als niemand begint, verandert er helemaal niets. En de landen die nu vooroplopen, hebben straks ook de kennis, banen en infrastructuur die de rest van de wereld nodig heeft. Bovendien zijn er behoorlijk wat landen die hierop ook veranderingen willen brengen, dus we zijn ook niet alleen.

Als iedereen dezelfde mindset heeft als jij nu beschrijft, dan is de wereld binnen korte tijd fiets, met meer rampen en extreem weer etc tot gevolg, waar ook weer mindere economieeen en meer honger, meer leed uit komt... Dus nee, ik vind dat geen verspilde moeite en geld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:22

juval schreef:

Nee, dat is geen mening.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:30

Shadow0 schreef:
juval schreef:

Nee, dat is geen mening.

een meningsverschil dan :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:46

MarlindeRooz schreef:
mce schreef:

Ik denk dat jij wat anders bedoelt met ludiek? Want ludiek is luchtig / speels... Dat is dit niet. :+

misschien wel.

een van de kenmerken van een ludieke actie is:

Opvallend en memorabel: De actie is bedoeld om op te vallen en een blijvende indruk achter te laten bij het publiek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:49

Ik denk dat het komt omdat we in een tijdperk leven dat wetenschap door sommigen in twijfel genomen wordt. Vroeger was die groep heel klein, nu hebben ze social media en weten ze het zo te framen dan mensen beginnen te twijfelen aan de wetenschap.

Ook mbt het klimaat, dat is geen mening, dat is een feit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:50

maar bedoel je dan dat het een feit is dat er een klimaatverandering is,
of is het een feit dat het de schuld van de mensheid is,
of is het een feit dat de mens het nog kan oplossen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:51

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 13:52

juval schreef:
maar bedoel je dan dat het een feit is dat er een klimaatverandering is,
of is het een feit dat het de schuld van de mensheid is,
of is het een feit dat de mens het nog kan oplossen?

Alle drie! De opwarming van de aarde gaat veel sneller dan ooit door het gedrag van mensen. Dus als we ons aanpassen zullen we het kunnen vertragen.