Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:10

BigOne schreef:
Elke keer wanneer er iets is komen bepaalde mensen weer met een “ tegen” bericht. Wat het doel is? Geen idee maar het zou in een discussie aangewend kunnen worden als twijfel zaaien .

Misschien omdat veel zaken niet zo zwart-wit zijn als ze vaak gepresenteerd worden?

Cer schrijft in mij ogen niets anders dan een voetnoot. Een aantekening op eerder gedeelde berichten die de inhoud daarvan kan nuanceren.

Nergens schrijft ze dat de inhoud van die eerdere berichten onzin is. Noch schrijft ze een eigen conclusie over probleem of oplossing.

Waarom ze daarop zo lelijk aangesproken moet worden? :o?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:13

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:
De ketting breekt op de zwakste schakel.
Klopt.

:o Maar ik ben geneigd om het Nieuwe Sociale Contract de sterkste schakel te noemen.
(Ipv draconische maatregelen voor een soort hersenspinsel.)

Mwah, wel zwak dat ze er blijkbaar niet tegenin gaan vind ik.
Je zit toch in de regering, als het dan zo tegen je principes gaat, trek dan zelf de stekker eruit. Dat zou ik sterk vinden.

Vind alle partijen niet bepaald sterke schakels zo.

ik denk dat PVV, BBB en VVD elkaar niet zo makkelijk zullen loslaten, die hebben misschien wat andere/grotere belangen bij het slagen van dit kabinet.

Maar NSC houdt denk ik geen of heel weinig zetels meer over als dit kabinet zo doorgaat, denk dat dat voor de andere partijen in mindere mate zal gelden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:13

Ik hoop juist dat NSC zich hun kernwaarden herinnert: de rechtstaat, betrouwbare overheid en bestaansrecht.

Dan kun je deze soap niet accepteren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:19

juval schreef:
IMANDRA schreef:

Mwah, wel zwak dat ze er blijkbaar niet tegenin gaan vind ik.
Je zit toch in de regering, als het dan zo tegen je principes gaat, trek dan zelf de stekker eruit. Dat zou ik sterk vinden.

Vind alle partijen niet bepaald sterke schakels zo.

ik denk dat PVV, BBB en VVD elkaar niet zo makkelijk zullen loslaten, die hebben misschien wat andere/grotere belangen bij het slagen van dit kabinet.

Maar NSC houdt denk ik geen of heel weinig zetels meer over als dit kabinet zo doorgaat, denk dat dat voor de andere partijen in mindere mate zal gelden.

Hmm weet niet hoor, als VVD te ver blijft gaan denk ik dat de iets-vermogenden-maar-wel-realistische-mensen ook niet meer zo'n fan van VVD gaan zijn eigenlijk.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:21

Electra63 schreef:
Ik hoop juist dat NSC zich hun kernwaarden herinnert: de rechtstaat, betrouwbare overheid en bestaansrecht.

Daarom heeft Omtzigt zich denk ik ziek gemeld, ik vind hem een laffe natte tosti :x

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:22

Wranglerbutt schreef:
Electra63 schreef:

Daarom heeft Omtzigt zich denk ik ziek gemeld, ik vind hem een laffe natte tosti :x

Dat...
Maar de mensen onder hem kunnen toch ook op de rem trappen?
Omtzigt is toch niet de heilige die je in alles moet volgen :=

Of zijn de mensen onder hem toch niet zo principieel als gehoopt...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:33

Afbeelding
cartoon van Tjeerd Royaards

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:34

Vergeet niet dat de VVD behoorlijk verdeeld is intern. Er zijn echt VVDers (en behoorlijk wat) die geen asielCRISIS zien, die ook milieuwetgeving willen, die nivellering geen vies woord vinden en die ook zien dat we vervuilende sectoren moeten aanpakken.

Ben benieuwd wat die VVDers nu van mevrouw Y vinden.

Prachtige cartoon Wrangler! Bedankt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:41

Welke achterban bedient NSC nu eigenlijk?

Mensen die de rechtstaat belangrijk vinden zien daar niets van terug.
De gematigd rechtse kiezer komt bij NSC ook niet aan de trekken. Zeker niet met het extreem rechtse avontuur.
Maar de extreem rechtse kiezer heeft er ook niks te zoeken.
Voor de bestaanszekerheid hoef je ook al geen NSC te kiezen is duidelijk geworden.
De linkse kiezer heeft zo of zo niks bij NSC te zoeken.
En dan de christendemocraat. Ik denk dat die nu wel met hangende pootjes terug naar het CDA gaan.

Maar welke doelgroep is het dan wel?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:44

Loretta schreef:
Welke achterban bedient NSC nu eigenlijk?

Mensen die de rechtstaat belangrijk vinden zien daar niets van terug.
De gematigd rechtse kiezer komt bij NSC ook niet aan de trekken. Zeker niet met het extreem rechtse avontuur.
Maar de extreem rechtse kiezer heeft er ook niks te zoeken.
Voor de bestaanszekerheid hoef je ook al geen NSC te kiezen is duidelijk geworden.
De linkse kiezer heeft zo of zo niks bij NSC te zoeken.
En dan de christendemocraat. Ik denk dat die nu wel met hangende pootjes terug naar het CDA gaan.

Maar welke doelgroep is het dan wel?

De klassieke D66-er van de generatie/de denkbeelden van Terlouw en van Mierlo? Ik doe eens een gooi.....

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:48

Dat denk ik toch niet cowboy. Het zijn volgens mij gelovigen die inde rechtstaat geloven en conservatieve denkbeelden hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:49

ik denk dat er een heel grote groep kiezers zoekende is. Die swingen van links naar rechts, zonder zich echt te verdiepen in programma's. Die gaan voor een charismatische partijleider, of welke partij zich in de media het best weet te verkopen.

Die stappen net zo makkelijk over van SP naar CDA naar BBB naar NSC en wellicht ook PVV..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:50

Ik denk ook veel mensen met waardering voor wat hij mbt de toeslagenaffaire heeft gedaan? Een soort vernieuwd vertrouwen dat er politici zijn die wel hun nek durven uitsteken en tegen de stroom willen zwemmen in het belang van de burgers

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:51

juval schreef:
ik denk dat er een heel grote groep kiezers zoekende is. Die swingen van links naar rechts, zonder zich echt te verdiepen in programma's. Die gaan voor een charismatische partijleider, of welke partij zich in de media het best weet te verkopen.

Die stappen net zo makkelijk over van SP naar CDA naar BBB naar NSC en wellicht ook PVV..

Oh ja. In 80 jaar gemeentepolitiek in mijn geboortestad is de meerderheid geschoven van NSB naar SP naar PVV. Puur opportunisme.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:53

pien_2010 schreef:
Dat denk ik toch niet cowboy. Het zijn volgens mij gelovigen die inde rechtstaat geloven en conservatieve denkbeelden hebben.

CDA-ers die 'funktie elders' niet vonden kunnen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:54

Mooi fotootje dat laat zien waar de SGP staat :)

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:09

996981 schreef:
Ik denk ook veel mensen met waardering voor wat hij mbt de toeslagenaffaire heeft gedaan? Een soort vernieuwd vertrouwen dat er politici zijn die wel hun nek durven uitsteken en tegen de stroom willen zwemmen in het belang van de burgers

Wel pijnlijk dat ze nu het tegenovergestelde doen :=
Hun nek intrekken / kop in het zand, met de stroom mee, in het belang van hun eigen hachje...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:11

Wat betreft de asielcrisis wet heeft Wilders gisterenavond haarfijn uitgelegd waarom die er moet komen. Het is hem beloofd! Daar zijn afspraken over gemaakt en daar moet de coalitie zich aan houden.

Dus wat Schoof beweert dat daar nog geen beslissing over is genomen is vreemd, daar is blijkbaar al een beslissing over genomen tijdens de coalitie-onderhandelingen. Wat wel kan is dat NSC een opt-out heeft bedongen (of dat er later bij bedacht toen ze weer nuchter waren ofzo) dat wanneer de raad van state een negatief advies daarover geeft, zij deze crisis-wet niet meer gaan steunen.

Faber heeft de kans gekregen om een goede reden te vinden om de asielcrisis aannemelijk te maken en is naarstig op zoek. Ondertussen liegend dat ze er al een goede juridische onderbouwing heeft gekregen van de top-juristen *waarschijnlijk dezelfde juristen die tegen ministerie van binnenlandse zaken hebben gezegd dat er geen enkele aanleiding is om een asielcrisis uit te roepen. Van de "adviezen" die Faber heeft gehad is geen enkel bewijs, zelfs de betreffende juristen zijn (nog :+ ) niet gevonden.
Schoof beweert de afwisselend dat hij ook een jurist heeft gesproken, of gehoord heeft van een gesprek met topjuristen, of dat hij nog niemand heeft gesproken maar alle vertrouwen heeft dat Faber druk bezig is.

Samenvattend: niemand vindt dat er een asielcrisis is, alleen Geert Wilders en die heeft het blijkbaar als belofte uit de coalitie-onderhandelingen gehaald. Iedereen in de coalitie heeft zo zijn eigen reden om zo'n wankele weg in te slaan.

Volgens v Vroonhoven (NSC) is de kans dat de raad van state een positief advies geeft voor de asielcrisiswet zo goed als nul. En dan is het voor NSC onmogelijk om nog steun aan de asielcrisiswet te geven. Dus nu maar afwachten wat er dan gebeurd :=

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:20

Juiste samenvatting denk ik Irmaz. Maar wat gaat Wilders doen?

Als hij de boel laat klappen, dan komen er nieuwe verkiezingen. 76 zetels gaat hij imo nooit niet halen, ook niet met BBB samen. En ik mag toch hopen dat de VVD na deze puinzooi niet nog een keer met hem in zee willen. Zelfs voor Rutte was 1x genoeg.

Dus hoe nu verder? Bindt hij in en gaat hij voor spoedwetgeving? Komt dat door beide kamers?

Ik zie alleen maar vertraging, vertraging, vertraging. Niets wordt opgelost, niets wordt besloten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:34

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Wel pijnlijk dat ze nu het tegenovergestelde doen :=
Hun nek intrekken / kop in het zand, met de stroom mee, in het belang van hun eigen hachje...

Ja. Dat is denk ik het risico van een nieuwe partij. Al blijken de oude partijen ook niet persee te doen wat ze zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:37

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 14:40

Tango1979 schreef:
Juiste samenvatting denk ik Irmaz. Maar wat gaat Wilders doen?

Als hij de boel laat klappen, dan komen er nieuwe verkiezingen. 76 zetels gaat hij imo nooit niet halen, ook niet met BBB samen. En ik mag toch hopen dat de VVD na deze puinzooi niet nog een keer met hem in zee willen. Zelfs voor Rutte was 1x genoeg.

Dus hoe nu verder? Bindt hij in en gaat hij voor spoedwetgeving? Komt dat door beide kamers?

Ik zie alleen maar vertraging, vertraging, vertraging. Niets wordt opgelost, niets wordt besloten.

Ik denk vertragen. Geert Wilders kan zichzelf in in de media op de borst kloppen, kijk eens hoe hard we met de vuist op tafel hebben geslagen tegen immigratie! En dan inderdaad anderen de schuld geven dat het niet is gelukt de crisis uit te roepen. Ik denk dat het niet eens om echte oplossingen te doen is, maar puur om de show. Komt hoe dan ook als winnaar uit de strijd. Wordt bij nieuwe verkiezingen weer de grootste.

@edit - en aanvullend, stel dat er nieuwe verkiezingen komen, hoe dan kan er ooit nog een coalitie komen? GL/PvdA zal de tweede grootste worden, maar gaat - dacht ik - echt niet met PVV in zee. BBB zal minder zetels krijgen, NSC ook. Ik denk dat er weinig partijen zijn die staan te springen om samenwerking met PVV.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:22

Als je zo principieel was tegen een ander kabinet als Omtzigt en dan nu al deze principes over boord gooit, verlies je al je geloofwaardigheid.

Een regering bestaat altijd uit compromissen sluiten en water bij de wijn doen.
Maar zoals Omtzigt nu heeft gedaan ? Die heeft al zijn geloofwaardigheid verloren.
Al geloof ik nog steeds in zijn goede intenties, hij is naïef geweest en/of heeft zich zelf overschat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:36

Electra63 schreef:
Als je zo principieel was tegen een ander kabinet als Omtzigt en dan nu al deze principes over boord gooit, verlies je al je geloofwaardigheid.

Een regering bestaat altijd uit compromissen sluiten en water bij de wijn doen.
Maar zoals Omtzigt nu heeft gedaan ? Die heeft al zijn geloofwaardigheid verloren.
Al geloof ik nog steeds in zijn goede intenties, hij is naïef geweest en/of heeft zich zelf overschat.

Ik niet, ik denk dat hij vol is gegaan voor het weren van immigranten en ik heb het vermoeden dat hij er pas heel laat achter is gekomen dat het alleen om weren van bepaalde immigranten gaat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:45

Dat denk ik ook Irmaz. Ik denk dat hij de discussie naar arbeidsmigratie wilde ombuigen. Zie ook de printscreen hieronder.

Dat dat niet is gelukt, verbaast mij niet. Wilders gaat het alleen om de zondebok: Islamitische vluchtelingen. BBB wil de goedkope arbeidskrachten niet kwijt voor met name de slachthuizen en de glastuinbouw en de VVD zit er voor de rijken en grote bedrijven die ook niet staan te springen om goedkope arbeid kwijt te raken.

Afbeelding