Nikass schreef:Waarover dan?
De partner krijgt vrijstelling over de erfenis onder de 7 ton.
Het kind betaalt pas iets wanneer het daadwerkelijk erft.
Degene die een huis erft van 300.000, maar geen liquide middelen, die kan een hypotheek nemen op het huis of het huis verkopen.
Hoe dan ook KRIJG je iets. Het is niet zo, dat je meer betaalt dan je krijgt.
Dus waar ligt nu precies het probleem??
"De vrijstelling is maar 27.000" Het is nu 22.000?
Het probleem zit hem niet in de situatie die jij schetst: dat een moeder haar man verliest.
En het huis van 3 ton waar ze al X jaar gewoond hebben, nu van haar wordt. Dat zij een aanslag van de BD krijgt over de waarde van die erfenis, dat haar kinderen een aanslag van de BD krijgen over hun kindsdeel in het huis. En dat ze deze kunnen betalen door een hypotheek aan te gaan of het huis te verkopen.
Punt 1 daarbij is al: zij woonde al in dat huis, hadden de hypotheek al dan niet afgelost, hadden hun schaapjes op het droge. En doordat haar man overlijdt....is ze niet alleen zijn steun en toeverlaat kwijt, maar krijgt ze ook nog een rekening van de BD (voor het betalen van de heffing over het kindsdeel) die ze dient te betalen om in het huis te mogen blijven wonen.
Als zij dat bedrag simpelweg niet heeft. Of een hypotheek voor dat bedrag om welke reden dan ook niet aan kan gaan. Dan vind jij het fair dat ze het huis maar moet verkopen om die belastingaanslag te kunnen betalen...?
Dan zeg jij doodleuk: ja hoor eens.... ze had op papier een half huis, nu heeft ze een heel huis, dus ze heeft geld zat. JA -> op papier

Want dat geld zit in het huis. En krijg je pas als je het huis verkoopt. En waar moet ze dan gaan wonen

Voor die moeder zal het niet direct voelen of ze ze iets "KRIJGT".
Ze is haar man kwijt. En haar huis. Nou poehpoeh wat een geluk zeg
Dáár vallen mensen volgens mij over.
Maar in de praktijk hoop ik dat er wel dingen zijn geregeld waardoor dat niet hoeft te gebeuren, dat een modaal huis uitgesloten is van dit soort erfbelasting. Of dat je inderdaad het betalen van de belasting over het kindsdeel op kan schorten tot / indien het kind inderdaad dat geld op de bankrekening krijgt.Maar of dat echt zo is / gaat zijn....? Dat weet ik niet. Of dat dat alleen onder bepaalde hele strenge voorwaarden kan ofzo.
Overigens voor de goede orde: mijn ouders hoeven ons niks na te laten hoor, ik zeg altijd tegen hun wat we ook tegen oma zeiden: maak het maar lekker allemaal op, het is JOUW geld

Maar ik zou het wel zuur vinden dat als bvb. mijn vader overlijdt, mijn moeder een smak geld moet betalen aan de BD om in het huis te kunnen blijven.... of dat wij dan dat geld moeten betalen terwijl er niks bij ons binnenkomt. Wij WILLEN ook helemaal geen geld zolang de andere ouder nog leeft, laat die maar lekker alles opmaken