Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:04

Nikass schreef:
Dat is prima. Maar stellen dat zij het niet begrijpen, en dat ze desinformatie verspreiden is gewoon proberen in een kwaad daglicht te zetten, en liegen.

Ik denk dat jouw manier van reageren in deze discussie juist schade aanricht bij de mensen die zijn gaan twijfelen over wel/niet stemmen op GL-PvdA.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:05

Dank je wel NIkass voor het uitvragen. Helder verhaal en goed gedaan. Het is zoals gewoonlijk een storm in een glas water. Ik heb snel bijgelezen en duidelijk is hoe belangrijk geld is, vind ik ook, maar niet het allerbelangrijkste en hoe onbelangrijk de werkelijke uitdaging waar we voor staan gevonden wordt door teveel mensen in dit topic (daar hebben we het namelijk amper over gehad) en dan heb ik het over de transitie waar we voor staan.
Het geld, belasting betalen over erfenissen met alle paniek weet werkelijk in een rap tempo het topic voor uit te schoppen , ik chargeer:
" kijk daar eens die groene schoften wat ze nu weer verzonnen hebben" }> , de een nog harder als de ander buitelt over elkaar eens en zoals Nikass goed heeft nagevraagd en door anderen goed is uitgelegd is er niet zoveel aan de hand.

Deze post lijkt onder de sneeuwen dus ik vis hem eventjes naar boven, want dit klopt zoals het hier staat.
Citaat:
Martichr: je hebt helemaal gelijk. In de situatie moeder met kinderen, kan de erfbelasting voor het kindsdeel een probleem opleveren. Maar niet zo groot als jij het maakt.

Maar nogmaals:
- je kan gewoon uitstel van betaling erfbelasting krijgen van de belastingdienst. Dus dat er pas afgerekend wordt, als bijvoorbeeld het huis verkocht wordt na overlijden moeder
- tot je 85ste kan je overlijdensrisicodekking hebben, daarmee kan de belastingclaim betaald worden
- spaargeld van moeder, of van kinderen, kan gebruikt worden om de belastingclaim mee te betalen
- je kan een vrij huis, met een kleine aflossingsvrije hypotheek belasten om de belastingclaim te betalen

Als moeder het huis zou verkopen, rekent ze meteen af met de kinderen en de belastingdienst. Ik begrijp daar het probleem niet van. Of bedoel je dat moeder huis verkoopt, niet afrekent, en al het geld opmaakt?

Daarnaast klopt het dat kinderen tijdelijk of vergoed naast de erfenis kunnen grijpen door allerlei omstandigheden. Dat geldt voor nu net zoals voor straks ivm het beschermen en de rechten van de partner waarbij dan een testament opgemaakt moet zijn.
Mijn kinderen zitten in die situatie. Maar dan nog is er niet zoveel aan de hand, zoals ze zelf ook aangeven. Het is niet leuk, maar dat is het dan ook. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven , dus na het gesprek met de (ex) partner van hen vader en de notaris, deden ze een plas en gingen verder met hen leven. Ze zien het allemaal ooit wel komen of niet.
Alle kinderen van mij en mijn man drukken ons vooral op het hart om er zelf van te genieten en vooral niet voor hen te bewaren. Een erfenis voor de kinderen in het leven is pure luxe.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-11-23 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:11

Ik sta er altijd van te kijken hoe sommige mensen voor een ander lijken te willen bepalen of iets een 'storm in een glas water is'. Met alle respect, Pien, fijn dat het voor jouw familie geen big issue is, maar dat hoeft niet voor iemand anders te gelden.

Als dit voor mij een reden is om niet op deze partij(en) te stemmen, is dat mijn goed (stem)recht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:15

Ann schreef:
Ik sta er altijd van te kijken hoe sommige mensen voor een ander lijken te willen bepalen of iets een 'storm in een glas water is'. Met alle respect, Pien, fijn dat het voor jouw familie geen big issue is, maar dat hoeft niet voor iemand anders te gelden.

Als dit voor mij een reden is om niet op deze partijen te stemmen, is dat mijn goed (stem)recht.

Vooral doen Ann, vooral doen. Het zal mijn een worst zijn op wie jij stemt. Stemmen staat vrij weet je nog. HEt gaan in mijn posts over waarden en normen , dat wat belangrijk gevonden wordt en onbelangrijk. GELD is zeer belangrijk. Dat vind ik ook, ik weet heel goed hoe belangrijk dat voelbaar is als het er niet is. Klimaatopwarming vinden teveel mensen maar een neven onderwerp. Geloof me Ann, iedereen die gaat dat heel hard voelen. En dat komt omdat we het niet als het allerbelangrijkste hebben gezien, jaren lang en er niet met zijn allen alles aan hebben gedaan om er wat aan te doen. Dit op alle niveau.
Door dit topic ben ik dit gaan inzien dat zelfs nu , nu al die signalen harder en harder op ons afkomen men het nog niet bovenaan op de agenda plaatst. Het zal mijn tijd wel duren gezien mijn leeftijd. Maar voor de jongeren vind ik het heel heel erg verdrietig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:20

Nikass schreef:
Waarover dan?
De partner krijgt vrijstelling over de erfenis onder de 7 ton.
Het kind betaalt pas iets wanneer het daadwerkelijk erft.
Degene die een huis erft van 300.000, maar geen liquide middelen, die kan een hypotheek nemen op het huis of het huis verkopen.
Hoe dan ook KRIJG je iets. Het is niet zo, dat je meer betaalt dan je krijgt.
Dus waar ligt nu precies het probleem??

"De vrijstelling is maar 27.000" Het is nu 22.000?

Het probleem zit hem niet in de situatie die jij schetst: dat een moeder haar man verliest.
En het huis van 3 ton waar ze al X jaar gewoond hebben, nu van haar wordt. Dat zij een aanslag van de BD krijgt over de waarde van die erfenis, dat haar kinderen een aanslag van de BD krijgen over hun kindsdeel in het huis. En dat ze deze kunnen betalen door een hypotheek aan te gaan of het huis te verkopen.

Punt 1 daarbij is al: zij woonde al in dat huis, hadden de hypotheek al dan niet afgelost, hadden hun schaapjes op het droge. En doordat haar man overlijdt....is ze niet alleen zijn steun en toeverlaat kwijt, maar krijgt ze ook nog een rekening van de BD (voor het betalen van de heffing over het kindsdeel) die ze dient te betalen om in het huis te mogen blijven wonen.

Als zij dat bedrag simpelweg niet heeft. Of een hypotheek voor dat bedrag om welke reden dan ook niet aan kan gaan. Dan vind jij het fair dat ze het huis maar moet verkopen om die belastingaanslag te kunnen betalen...?

Dan zeg jij doodleuk: ja hoor eens.... ze had op papier een half huis, nu heeft ze een heel huis, dus ze heeft geld zat. JA -> op papier :)* Want dat geld zit in het huis. En krijg je pas als je het huis verkoopt. En waar moet ze dan gaan wonen :?

Voor die moeder zal het niet direct voelen of ze ze iets "KRIJGT".
Ze is haar man kwijt. En haar huis. Nou poehpoeh wat een geluk zeg :x

Dáár vallen mensen volgens mij over.

Maar in de praktijk hoop ik dat er wel dingen zijn geregeld waardoor dat niet hoeft te gebeuren, dat een modaal huis uitgesloten is van dit soort erfbelasting. Of dat je inderdaad het betalen van de belasting over het kindsdeel op kan schorten tot / indien het kind inderdaad dat geld op de bankrekening krijgt.

Maar of dat echt zo is / gaat zijn....? Dat weet ik niet. Of dat dat alleen onder bepaalde hele strenge voorwaarden kan ofzo.

Overigens voor de goede orde: mijn ouders hoeven ons niks na te laten hoor, ik zeg altijd tegen hun wat we ook tegen oma zeiden: maak het maar lekker allemaal op, het is JOUW geld :j Maar ik zou het wel zuur vinden dat als bvb. mijn vader overlijdt, mijn moeder een smak geld moet betalen aan de BD om in het huis te kunnen blijven.... of dat wij dan dat geld moeten betalen terwijl er niks bij ons binnenkomt. Wij WILLEN ook helemaal geen geld zolang de andere ouder nog leeft, laat die maar lekker alles opmaken :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:26

Martichr: Inhoudelijk vind ik het hele gedoe met belasting best ingewikkeld ja
Maar jij beschuldigd GL/PVDA van het verspreiden van desinformatie. Waarop gebaseerd? Welke informatie klopt niet volgens jou?
Dat vind ik heel kwalijk ja, en leugenachtig.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-11-23 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:27

Het is ook ronduit raar erfbelasting te moeten betalen als je nog geen erfgenaam bent eigenlijk. Want nu de wet geregeld heeft waar vroeger testament voor nodig was (slordig overheid), is er maar 1 erfgenaam, nl de partner of dat moet via een testament anders geregeld zijn. Dan zou het interessanter zijn om bv via testament tot de maximale vrijstelling bv te kunnen schenken aan kind(eren) in zo'n geval, maar niet dat er betaald moet worden over een toekomstige vordering die misschien wel nooit betaald kan/zal worden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:29

Pamara: moeder is volledig vrijgesteld tot 7 ton. Voor het kindsdeel kan ze uitstel krijgen. Wat is het probleem?

Mee eens Pien! De belangrijke zaken worden nu ondergesneeuwd. Klimaat. Oneerlijke belastingverdeling tussen arbeid en vermogen. Armoede.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 14-11-23 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:29

Ann schreef:
Nikass schreef:
Dat is prima. Maar stellen dat zij het niet begrijpen, en dat ze desinformatie verspreiden is gewoon proberen in een kwaad daglicht te zetten, en liegen.

Ik denk dat jouw manier van reageren in deze discussie juist schade aanricht bij de mensen die zijn gaan twijfelen over wel/niet stemmen op GL-PvdA.

Wel ja, nou ben ik er verantwoordelijk voor wat iemand stemt en waarop iemand zijn mening baseert?

Ik neem de moeite om dingen te vragen aan GL/PVDA, kan een ander ook doen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:32

Tango1979 schreef:
Mee eens Pien! De belangrijke zaken worden nu ondergesneeuwd. Klimaat. Oneerlijke verdeling belastingverdeling tussen arbeid en vermogen. Armoede.

Ligt dat aan de mensen die moeite hebben met deze plannen of aan de partij die ze heeft bedacht?

Nikass, het was me al duidelijk voordat jij die antwoorden vroeg. Ik hoopte alleen dat ze een nuancering zouden geven.
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-11-23 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:34

Tango1979 schreef:
Pamara: moeder is volledig vrijgesteld tot 7 ton. Voor het kindsdeel kan ze uitstel krijgen. Wat is het probleem?

Waar baseer je dat op dat ze uitstel kan gaan krijgen? Ik ga er vanuit dat het wel kan, maar zie er nergens over gesproken worden in de verkiezingsprogramma's.

Overigens wat betreft de andere onderwerpen: die zijn al veelvuldig aan bod gekomen volgens mij.
En dat het nu even hier over gaat wil toch niet zeggen dat die onderwerpen er niet toe doen :?

Het is juist goed om dit nu even duidelijk te krijgen want als mensen alleen maar de twijfel gezaaid krijgen en daardoor niet "groen" durven te stemmen, is dat schadelijker dan wanneer je het tot op de bodem uitzoekt en toch weer een goed gevoel krijgt om je groene stem te plaatsen :)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:41

Nikass schreef:
Inhoudelijk vind ik het hele gedoe met belasting best ingewikkeld ja
Maar jij beschuldigd GL/PVDA van het verspreiden van desinformatie. Waarop gebaseerd? Welke informatie klopt niet volgens jou?

Eerlijke erfbelasting. We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Nu ontvangt één procent van de mensen bijna dertig procent van het geld. We zorgen ervoor dat mensen die een bescheiden erfenis ontvangen geen belasting betalen. Voor grote vermogens gaat de belasting omhoog. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.

Rechtstreeks uit hun programma.. en zoals ik je heb voorgerekend gaat de belasting voor grote vermogens zonder kinderen niet omhoog.. en de bescheiden erfenis betaald meer als je kinderen hebt.. ik vind dat dan weer kwalijk.. en leugenachtig.. want hun bewering klopt alleen als je ervan uitgaat dat alleen partners zonder kinderen erven, of alleen kinderen waarvan de ouders overleden zijn.. dat zien ze dus zelf niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:43

pien_2010 schreef:
. En dat komt omdat we het niet als het allerbelangrijkste hebben gezien, jaren lang en er niet met zijn allen alles aan hebben gedaan om er wat aan te doen.

Eens. Tegelijkertijd: de rekening lígt er al. Op heel veel vlakken. De waterschapsbelastingen gaan bijvoorbeeld ook al omhoog.

Ja, ik vind dat we moeten werken aan stikstof, ja ik ben voor eerlijke (!!!) vermindering van de veestapel, maar tegelijkertijd vind ik thema's als asiel(zorg)/opvang in regio een belangrijk thema, woningbouw, reizen (vliegtaks mag van mij heus wel om hoog, maar vervoer in de regio is wel echt een ding) en meer rechtse onderwerpen. Het resultaat is overigens dat geen enkele partij boven de 50% zit bij mij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:46

pien_2010 schreef:
Ann schreef:

Als dit voor mij een reden is om niet op deze partijen te stemmen, is dat mijn goed (stem)recht.

Vooral doen Ann, vooral doen. Het zal mijn een worst zijn op wie jij stemt. Stemmen staat vrij weet je nog. HEt gaan in mijn posts over waarden en normen , dat wat belangrijk gevonden wordt en onbelangrijk. GELD is zeer belangrijk. Dat vind ik ook, ik weet heel goed hoe belangrijk dat voelbaar is als het er niet is. Klimaatopwarming vinden teveel mensen maar een neven onderwerp. Geloof me Ann, iedereen die gaat dat heel hard voelen. En dat komt omdat we het niet als het allerbelangrijkste hebben gezien, jaren lang en er niet met zijn allen alles aan hebben gedaan om er wat aan te doen. Dit op alle niveau.
Door dit topic ben ik dit gaan inzien dat zelfs nu , nu al die signalen harder en harder op ons afkomen men het nog niet bovenaan op de agenda plaatst. Het zal mijn tijd wel duren gezien mijn leeftijd. Maar voor de jongeren vind ik het heel heel erg verdrietig.

Ooit viel ik onder groen rechts, dus feitelijk zit ik al jaren zonder goede opties. De meeste mensen worden rechtser als ze ouder worden heb ik mij laten vertellen, bij mij is het blijkbaar andersom. Dus groen geeft steeds meer de doorslag en links krijg ik er dan een beetje bij of zoiets...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:50

pmarena schreef:
Nikass schreef:
Waarover dan?
De partner krijgt vrijstelling over de erfenis onder de 7 ton.
Het kind betaalt pas iets wanneer het daadwerkelijk erft.
Degene die een huis erft van 300.000, maar geen liquide middelen, die kan een hypotheek nemen op het huis of het huis verkopen.
Hoe dan ook KRIJG je iets. Het is niet zo, dat je meer betaalt dan je krijgt.
Dus waar ligt nu precies het probleem??

"De vrijstelling is maar 27.000" Het is nu 22.000?

Het probleem zit hem niet in de situatie die jij schetst: dat een moeder haar man verliest.
En het huis van 3 ton waar ze al X jaar gewoond hebben, nu van haar wordt. Dat zij een aanslag van de BD krijgt over de waarde van die erfenis, dat haar kinderen een aanslag van de BD krijgen over hun kindsdeel in het huis. En dat ze deze kunnen betalen door een hypotheek aan te gaan of het huis te verkopen.

Punt 1 daarbij is al: zij woonde al in dat huis, hadden de hypotheek al dan niet afgelost, hadden hun schaapjes op het droge. En doordat haar man overlijdt....is ze niet alleen zijn steun en toeverlaat kwijt, maar krijgt ze ook nog een rekening van de BD (voor het betalen van de heffing over het kindsdeel) die ze dient te betalen om in het huis te mogen blijven wonen.

Als zij dat bedrag simpelweg niet heeft. Of een hypotheek voor dat bedrag om welke reden dan ook niet aan kan gaan. Dan vind jij het fair dat ze het huis maar moet verkopen om die belastingaanslag te kunnen betalen...?

Dan zeg jij doodleuk: ja hoor eens.... ze had op papier een half huis, nu heeft ze een heel huis, dus ze heeft geld zat. JA -> op papier :)* Want dat geld zit in het huis. En krijg je pas als je het huis verkoopt. En waar moet ze dan gaan wonen :?

Voor die moeder zal het niet direct voelen of ze ze iets "KRIJGT".
Ze is haar man kwijt. En haar huis. Nou poehpoeh wat een geluk zeg :x

Dáár vallen mensen volgens mij over.

Maar in de praktijk hoop ik dat er wel dingen zijn geregeld waardoor dat niet hoeft te gebeuren, dat een modaal huis uitgesloten is van dit soort erfbelasting. Of dat je inderdaad het betalen van de belasting over het kindsdeel op kan schorten tot / indien het kind inderdaad dat geld op de bankrekening krijgt.

Maar of dat echt zo is / gaat zijn....? Dat weet ik niet. Of dat dat alleen onder bepaalde hele strenge voorwaarden kan ofzo.

Overigens voor de goede orde: mijn ouders hoeven ons niks na te laten hoor, ik zeg altijd tegen hun wat we ook tegen oma zeiden: maak het maar lekker allemaal op, het is JOUW geld :j Maar ik zou het wel zuur vinden dat als bvb. mijn vader overlijdt, mijn moeder een smak geld moet betalen aan de BD om in het huis te kunnen blijven.... of dat wij dan dat geld moeten betalen terwijl er niks bij ons binnenkomt. Wij WILLEN ook helemaal geen geld zolang de andere ouder nog leeft, laat die maar lekker alles opmaken :j

Ik begrijp jouw manier van schrijven beter, dank je. Maar je komt hier met een aantal dingen die ik helemaal niet zeg.

Allereerst: waar staat in het plan van GL/PVDA dat de weduwe belasting moet betalen over de heffing van het kindsdeel om in de woning te kunnen blijven wonen?
Hier heb ik hen niet over gevraagd en heb ik het überhaupt niet over gehad.

Ik vind als iemand een half huis erft, het niet erg dat je er een kleine hypotheek op neemt om de belasting te betalen (als je er wil blijven wonen)
Waarom is dat erg? Je krijgt in ruil ervoor een half huis?
Een orv is ook een uitkomst.
Waar zeg ik "ze heeft geld zat"? Waarom moeten er zo'n suggestieve opmerking bijgeplaatst worden?

Heel onaardig ook dat je suggereert alsof ik het niet erg vindt dat ze haar man verliest. Dat emotionele verlies is helemaal niet ter sprake gekomen en lijkt me in deze discussie ook even niet aan de orde. Beetje ongepast zelfs.

En dan het vetgedrukte:
Alvorens hier duidelijkheid over te hebben hoor ik van mensen in dit topic (niet van jou) al hoe oneerlijk het allemaal is.
Misschien eerst nog even aanvullende informatie opvragen lijkt me. Maar dat doet niemand. Behalve ik. En dan is het opeens desinformatie. :?

Ik waardeer jouw berichten, maar ik lees toch ook vooral zorgen over mogelijke, hypothetische situaties, verder niet uitgezocht.
En eerlijk gezegd deel ik dan met Pien de teleurstelling dat deze hypothetische problemen nu blijkbaar de grootste zorgen van mensen zijn, en mogelijk de reden om op een andere partij te gaan stemmen, die het stelsel van ongelijkheid dat we nu hebben fijn vertrouwd laat bestaan.

Ik heb lang gedacht dat mijn vertrouwen in de politiek tanende was. Maar eigenlijk is het mijn vertrouwen in de kiezer, dat hiervan in mijn schoenen zakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:53

ik heb mijzelf nooit het stempel links of rechts willen geven. Hangt wat mij betreft helemaal van het onderwerp af. Ik ben wel blij dat ik nu een partij heb waar ik me goed bij voel op de meeste punten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:54

Tango1979 schreef:
Mee eens Pien! De belangrijke zaken worden nu ondergesneeuwd. Klimaat. Oneerlijke belastingverdeling tussen arbeid en vermogen. Armoede.

En dat terwijl er nu eindelijk eens een partij is met klimaatplannen waarbij ze niet alleen maar rücksichtslos de hele economie kapot willen maken. Maar echt met een plan komen waarmee Nederland ook nog eens heel veel geld kan verdienen en daarmee de economie juist kan versterken inplaats van alleen maar afbreken zoals ik al zo vaak gezien heb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:55

tamary schreef:
Het is ook ronduit raar erfbelasting te moeten betalen als je nog geen erfgenaam bent eigenlijk. Want nu de wet geregeld heeft waar vroeger testament voor nodig was (slordig overheid), is er maar 1 erfgenaam, nl de partner of dat moet via een testament anders geregeld zijn. Dan zou het interessanter zijn om bv via testament tot de maximale vrijstelling bv te kunnen schenken aan kind(eren) in zo'n geval, maar niet dat er betaald moet worden over een toekomstige vordering die misschien wel nooit betaald kan/zal worden.

Je betaalt pas erfbelasting als je iets erft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:55

Nikass schreef:
Ik heb lang gedacht dat mijn vertrouwen in de politiek tanende was. Maar eigenlijk is het mijn vertrouwen in de kiezer, dat hiervan in mijn schoenen zakt.

Kip-ei in dit geval denk ik. De kiezer vertrouwd de zittende politiek niet. Er staat wat nieuws op waar mensen dan op gokken dat dit wel goed kan komen. Of deze nieuwe mensen daadwerkelijk hun woorden kunnen waarmaken is een tweede. Vaak niet. Gevolg: de kiezer is nog wantrouwender waardoor het nog meer zoekende is naar de juiste keuze. En zo is het cirkeltje weer rond.

Het is allemaal te complex en te ver bij de gewone mens vandaan. Als ik naar mijzelf kijk zoek ik een partij met een - voor mij - passend toekomstperspectief.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:57

@Nikass, het is ook allemaal complexe materie. Je moet onderhand gestudeerd hebben om alle regels omtrent belastingzaken en erfrecht te kunnen doorgronden.
Maar als een partij dan in haar programma zet dat de regels vereenvoudigd worden en dat daarna blijkt dat het voornamelijk veel duurder gaat worden voor de gewone gezinnen, dan is dat wel zuur.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:58

martichr schreef:
Nikass schreef:
Inhoudelijk vind ik het hele gedoe met belasting best ingewikkeld ja

Eerlijke erfbelasting. We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Nu ontvangt één procent van de mensen bijna dertig procent van het geld. We zorgen ervoor dat mensen die een bescheiden erfenis ontvangen geen belasting betalen. Voor grote vermogens gaat de belasting omhoog. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken.

Rechtstreeks uit hun programma.. en zoals ik je heb voorgerekend gaat de belasting voor grote vermogens zonder kinderen niet omhoog.. en de bescheiden erfenis betaald meer als je kinderen hebt.. ik vind dat dan weer kwalijk.. en leugenachtig.. want hun bewering klopt alleen als je ervan uitgaat dat alleen partners zonder kinderen erven, of alleen kinderen waarvan de ouders overleden zijn.. dat zien ze dus zelf niet.

Ik vind de materie best ingewikkeld, maar zo lees ik hem toch niet.
Volgens mij is er geen onjuiste informatie vertelt in het schuingedrukte.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:00

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:01

juval schreef:
@Nikass, het is ook allemaal complexe materie. Je moet onderhand gestudeerd hebben om alle regels omtrent belastingzaken en erfrecht te kunnen doorgronden.
Maar als een partij dan in haar programma zet dat de regels vereenvoudigd worden en dat daarna blijkt dat het voornamelijk veel duurder gaat worden voor de gewone gezinnen, dan is dat wel zuur.

Of je hoort eigenlijk toch niet tot hun doelgroep..... :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:04

juval schreef:

Maar dat is dus niet zo.

Dank je Tango.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:22

Tango1979 schreef:

Dank je Tango. Ik ben er nl al twee dagen echt verdrietig over, daar dit topic een afspiegeling is van de maatschappij.