Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:37

irmaz schreef:
Blijkbaar heeft onze premier de fout gemaakt te beweren dat Nederland "het beste jongetje van de klas is" en plaatst Laura Bromet wat plaatjes die toch net wat anders aangeven https://x.com/LauraBromet/status/1836821559752773966 :
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Qua stikstof heeft Nederland de grootste uitstoot per hectare vergeleken met andere landen. Maar wij hebben natuurlijk ook wel weinig hectare om mee te beginnen. Hebben de meeste mensen, dieren en bedrijven op veel minder vierkante meters. Dan sta je dus ook wel heel snel boven aan de lijst....

Het zelfde voor natuur, minder grond en meer mensen...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:02

Cer schreef:
Jouw toon is precies de reden dat ik dit topic persoonlijk echt heel vervelend vind. Dat belerende toontje, met een tikje belediging eronder. Maar misschien bedoel je het niet zo.

Ik deel simpelweg een bericht van het AD, een fact check bericht, en daar quote ik pasages uit. In plaats van dat ik (en waarschijnlijk ook andere mensen) 'beter moeten lezen graag' zouden ze een artikel ook beter in elkaar moeten kunnen zetten.
Ik zoek geen excuses ergens voor, wat een rare conclusie. Zou het artikel dan ergens excuses voor zoeken?

Citaat:
Jij lijkt nu nogal vlotjes de conclusie te trekken

Ik trek de volgende conclusie "Wat ik zo vermoeiend vind, is dat het erg lastig lijkt om aan normale gelijke informatie te komen."
dat jij dat niet juist vind, had je ook kunnen melden zonder al die negatieve toevoegingen..

Ik spreek niemand persoonlijk aan, maar jij target even negativiteit op mijn post, met daarbij nog een paar extra aannames.. Ik flikker geen mest in de sloot hoor, ik weet niet helemaal welke verantwoordelijkheid ik moet nemen? Of spreek je eigenlijk de boer aan? Nou goed, ik snap je gewoon niet goed denk :)

Tsja, rot voor je. Toch is het belangrijkste wat je uit het artikel haalt dit:

Cer schreef:
Dat is iets wat best vaak terugkomt.. dat we binnen de EU blijkbaar toch dingen verschillend doen. Wat ik zo vermoeiend vind, is dat het erg lastig lijkt om aan normale gelijke informatie te komen. Iedereen lijkt voor eigen parochie te preken. Maak gewoon 1 meetmodel, en doe dat eerlijk. Hoe moeilijk kan het zijn. Voor CO2, mest, vervuiling, Pfas en die hele bende bij elkaar. Dan weet iedereen, en ieder land, waar ze aan toe zijn.
En, belangrijker, dan weten de inwoners ook waar ze aan toen zijn, want nu is het, in mijn ogen, een poppenkast waarbij mensen elkaar de maat blijven nemen "hij zegt zij zegt"

Het is heel logisch dat ze in de EU dingen verschillend doen, want de landen zijn anders, de omstandigheden zijn anders, de bevolkingsdichtheid is anders, het niveau van welvaart is anders (zie ook artikel pointer). Complexe problemen hebben nooit simpele oplossingen - eén meetmodel kan helemaal niet. Het is helemaal niet moeilijk om aan "goede" informatie te komen, als je maar wil.

Je deelt een fact check, je pakt daar een klein stukje uit (water komt al vervuild binnen), suggereert dat andere informatie misschien niet klopt (het is moeilijk om aan normale gelijke informatie te komen - is het niet, want er is nog nooit zoveel informatie geweest als nu). Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar het twijfel zaaien over dingen die klip en klaar zijn (Nederland ís vervuild) door alles in twijfel te gaan trekken (normering, regels) vind ik gewoon echt heel, heel, vermoeiend. Allemaal afleiding om niet het daadwerkelijke probleem te willen aanpakken. Wat het kabinet nu ook doet. Zonde van de tijd, zonder van de resources, zonde van alles. Dus, ik bedoel het niet persoonlijk, maar vind het gewoon erg jammer dat er zoveel moeite wordt gedaan om de regels om te buigen. En, jouw post kwam op mij over alsof jij het probleem liever zoekt in de normering, dan in de vervuiling.

@Journee - klopt helemaal. Maar vergeet niet dat wij ook heel veel produceren. Ik blijf het graag herhalen - we zijn met ons kleine oppervlakje nummer 2 wereldwijd in de export van landbouwgoederen. Ons superkleine landje, nummer 2. Na Amerika, die 98302490 zo groot is. We zijn ook de tweede vleesexporteur van de EU, Laat dat even tot je doordringen - we produceren echt gewoon belachelijk veel en exporteren ook heel veel.

Dus het is geen probleem van te weinig hectare, maar gewoon teveel productie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:06

Cer schreef:
Wat mij opviel is deze regel:
",Nederland is al het afvoerputje van West-Europa: via beken en rivieren stroomt vervuild water uit het buitenland het land binnen”
ik vind het dan wel 'lekker makkelijk' om nederland 'de schuld' te geven.. als de landen waar de vervuiling begint, het gewoon 'wegspoelen'..

Disclaimer: natuurlijk heb je overal zeurkousen, dus er zullen wel luiden zijn die zich druk maken over de verkeerde vragen. ("Bah, wij hebben niet de schuld! Het is hun schuld! Waarom gebeurt dit ..?!")

Uiteraard mag je fact checking doen, graag zelfs.
Ik distantiëer mij van het woord 'afvalputje', maar "De lage landen bij de zee" ontvangen Rijnwater en Maaswater vanuit hoger gelegen buitenland. De Schelde is helaas ook niet schoon bij binnenkomst.

Ondertussen luiden onze waterschappen en drinkwaterbedrijven de noodklok over de waterkwaliteit.
En dat het zuiveren van water tot drinkwater steeds moeilijker (en dus ook duurder) wordt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-09-24 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:07

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:09

Ik heb ergens ook medelijden met Schoof hoor... wat een ondankbare baan

Dank @irmaz!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:10

nps schreef:
Je deelt een fact check, je pakt daar een klein stukje uit (water komt al vervuild binnen), suggereert dat andere informatie misschien niet klopt (het is moeilijk om aan normale gelijke informatie te komen - is het niet, want er is nog nooit zoveel informatie geweest als nu). Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar het twijfel zaaien over dingen die klip en klaar zijn (Nederland ís vervuild) door alles in twijfel te gaan trekken (normering, regels) vind ik gewoon echt heel, heel, vermoeiend. Allemaal afleiding om niet het daadwerkelijke probleem te willen aanpakken. Wat het kabinet nu ook doet. Zonde van de tijd, zonder van de resources, zonde van alles.

Hier ben ik het echt totaal mee eens!
De BBB is opgericht om twijfel te zaaien en de door land & tuinbouw veroorzaakte problemen te bagatelliseren :x
Meningen en gevoelens worden constant klakkeloos gelijk gesteld aan wetenschappelijke onderzoeken en bewezen feiten. Super vermoeiend idd.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:15

nps schreef:

Ik heb totaal geen medelijden met Schoof en ook 0,0 vertrouwen in zijn 'onpartijdigheid'.
Het is dat de PVV een ondemocratische eenmanszaak van Wilders zonder leden is, anders was Schoof zeker weten lid van de PVV :\

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:21

Wranglerbutt schreef:
nps schreef:

Ik heb totaal geen medelijden met Schoof en ook 0,0 vertrouwen in zijn 'onpartijdigheid'.
Het is dat de PVV een ondemocratische eenmanszaak van Wilders zonder leden is, anders was Schoof zeker weten lid van de PVV :

Heb ook geen medelijden met Schoof. Hij is er zelf ingestapt en komt er nu achter dat deze functie andere kwaliteiten vereist dan het aansturen van een departement waar hij de grote baas was met weinig tegengas.

nps

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:22

Toch, ik zou 'm niet graag willen zijn nu. Ik denk dat ie zich dit baantje misschien wel wat anders had voorgesteld...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:37

Wranglerbutt schreef:
nps schreef:

Het is dat de PVV een ondemocratische eenmanszaak van Wilders zonder leden is, anders was Schoof zeker weten lid van de PVV :

Ik krijg toch niet dit idee. Ik heb het idee dat Schoof geen fan is van noodwetgeving. Ik denk dat dit echt doordrammen van Wilders is en van de andere partijen niet de zin om er tegen in te gaan. Die weten donders goed dat die noodwet teruggefloten gaat worden. Als hij al door het parlement komt, want ik zie NSC niet zomaar hier in meegaan. Zeker niet bij een negatief advies van de Raad van State. Mocht de NSC toch geen ruggengraat hebben, dan fluit de rechter het kabinet wel terug.

Dan wordt het interessant wat Wilders gaat doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:43

...het gaat ondertussen wel over noodwetgeving, dwz draconische maatregelen.
De volksvertegenwoordiging wordt in grote lijnen buiten spel gezet.
Tijdens corona kon ik er nog mee uit de voeten, maar ik vind het wat in een democratisch land.
Dit was zogezegd 'vorm'.

En dan zie ik nog af van de inhoud: honderden keren de leugen over kwetsbare mensen herhalen "dat hullie ons in een NOODsituatie zouden brengen".
...ja, eerst breek je zelf alle voorzieningen af behalve Ter Apel, dan wordt het daar inderdaad een bende,
en dan hebben hullie dat gedaan.
Zondebok, heet dat.

Misselijk, vind ik dat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:43

Wranglerbutt schreef:
nps schreef:
Je deelt een fact check, je pakt daar een klein stukje uit (water komt al vervuild binnen), suggereert dat andere informatie misschien niet klopt (het is moeilijk om aan normale gelijke informatie te komen - is het niet, want er is nog nooit zoveel informatie geweest als nu). Ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar het twijfel zaaien over dingen die klip en klaar zijn (Nederland ís vervuild) door alles in twijfel te gaan trekken (normering, regels) vind ik gewoon echt heel, heel, vermoeiend. Allemaal afleiding om niet het daadwerkelijke probleem te willen aanpakken. Wat het kabinet nu ook doet. Zonde van de tijd, zonder van de resources, zonde van alles.

Hier ben ik het echt totaal mee eens!
De BBB is opgericht om twijfel te zaaien en de door land & tuinbouw veroorzaakte problemen te bagatelliseren :x
Meningen en gevoelens worden constant klakkeloos gelijk gesteld aan wetenschappelijke onderzoeken en bewezen feiten. Super vermoeiend idd.

Ik maakte eerder de vergelijking met dat te dikke kind, dat te lang met zijn handen in de snoeppot heeft gezeten en dat nu niet meer mag omdat ie toch wel heel vadsig is geworden. Het aanpassen van normeringen voelt dan aldof we zeggen hey, we passen gewoon alle kledingmaten aan! L wordt M, XL wordt L, en zo ben jij ineens niet dik meer en pas je gewoon in maatje M! Hoera, je kan gewoon lekker snoep blijven eten! Korte termijn lijkt dat best een goede oplossing, lange termijn krijgt ie gewoon hart en vaatziekten en wie gaat dat betalen? Juist.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:46

nps schreef:
Toch, ik zou 'm niet graag willen zijn nu. Ik denk dat ie zich dit baantje misschien wel wat anders had voorgesteld...

Ik zou geen politicus willen zijn PUNT:
1. Als ik hun uurloon vergelijk met het mijne kom ik waarschijnlijk hoger uit dan zij;
2. Ik heb een hoop minder shyte aan mijn hoofd;
3. Ik kan mezelf nog in de spiegel aankijken zonder over mijn nek te gaan van de persoon(-lijkheid) die terug kijkt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:49

Cowboy55 schreef:
nps schreef:

Ik zou geen politicus willen zijn PUNT:
1. Als ik hun uurloon vergelijk met het mijne kom ik waarschijnlijk hoger uit dan zij;
2. Ik heb een hoop minder shyte aan mijn hoofd;
3. Ik kan mezelf nog in de spiegel aankijken zonder over mijn nek te gaan van de persoon(-lijkheid) die terug kijkt.

Ik zou eindeloos onpopulair zijn omdat ik niet zo goed ben in politiek bedrijven, dealtjes sluiten en gekonkel. En ik allemaal maatregelen wil die het volk dus niet wil, zoals je besluitvorming baseren op gedegen onderzoek en feitelijkheden, ipv onderbuik en ervaringen. En in ben heeeel slecht in lange saaie meetings. Ik denk, hoop dat hun uurloon wel beter is dan het mijne (en het mijne is lang niet slecht).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:26

Dit kabinet wil koste wat kost haar wil doordrukken. Wat is toch hun motief om haastig te willen scoren met korte termijn nep-oplossingen?
De PVV doet wat Wilders wil ... en alles dat Wilders doet is ter meerdere eer en glorie van Wilders, vanuit een hoop verongelijkte rancune.
De VVD richt zich op de belangen van multinationals in het algemeen, waar de BBB zich specifiek richt op de multinationals in de agro- & vleesindustrie.
En de NSC? Die schaarden zich kennelijk vol hoop achter de nieuwe Messias Omtzigt, die een kolos op lemen voeten blijkt te zijn :roll:

Afbeelding (niet mijn Tweet)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:32

“Tsja, rot voor je” :?
Oh ja zo kan je ook een dialoog aangaan..

Hoe de BBB ineens in het verhaal terecht komt is me helemaal een raadsel, zitten die bij het AD inbegrepen…?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:39

Inhoud, Cer! Je kan het! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:44

Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-09-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:44

Cer schreef:
Ik deel simpelweg een bericht van het AD, een fact check bericht, en daar quote ik pasages uit. In plaats van dat ik (en waarschijnlijk ook andere mensen) 'beter moeten lezen graag' zouden ze een artikel ook beter in elkaar moeten kunnen zetten.
Ik zoek geen excuses ergens voor, wat een rare conclusie. Zou het artikel dan ergens excuses voor zoeken?

Maar jij deelt het artikel toch? Wat is je doel daarvan dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:54

Elke keer wanneer er iets is komen bepaalde mensen weer met een “ tegen” bericht. Wat het doel is? Geen idee maar het zou in een discussie aangewend kunnen worden als twijfel zaaien .

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 12:59

BigOne schreef:
Uit de vrijgeven papieren blijkt dat juist Schoof bedacht dat de noodwet gewoon geprobeerd moest worden , in z’n vorige baan is hij ook wel eens onwettig bezig geweest blijkbaar.

Klopt, Schoof was bv een van de bedenkers/uitvoerders van illegaal beleid van (toen nog minister J+V) Yesilgöz
Citaat:
Hoe een schaduwteam van Yesilgöz een omstreden asielaanpak doorvoerde

Asielbeleid Demissionair minister van justitie Dilan Yesilgöz (VVD) heeft vorig jaar een controversiële aanpak van asielzoekers doorgevoerd via een vertrouweling – buiten haar ministerie om. Hierdoor worden asielzoekers nu op onduidelijke gronden in een soort gevangenis geplaatst.

https://archive.is/hJQxH

Waarschijnlijk is dit tevens de reden dat Wilders en Yesilgöz hem het vertrouwen hebben gegeven om als MP uitvoering te geven aan hun beleid :x

*edit ivm grammatica
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 20-09-24 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:03

ik heb weinig meegekregen gisteravond, gezellige bbq gehad.

maar de eerste kop die ik vanmorgen zag : 'motie van wantrouwen door NSC, fout grapje' .. bijzonder is dat. Als dit zo doorgaat ben ik er toch bang voor dat het kabinet niet zo lang gaat standhouden. Zwakke schakel is toch NSC vrees ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:07

De ketting breekt op de zwakste schakel.
Klopt.

:o Maar ik ben geneigd om het Nieuwe Sociale Contract de sterkste schakel te noemen.
(Ipv draconische maatregelen voor een soort hersenspinsel.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:09

Janneke2 schreef:
Klopt.

:o Maar ik ben geneigd om het Nieuwe Sociale Contract de sterkste schakel te noemen.

voor de oppositie zou het NSC inderdaad de sterkste schakel kunnen zijn, mee eens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 13:09

Janneke2 schreef:
Klopt.

Mwah, wel zwak dat ze er blijkbaar niet tegenin gaan vind ik.
Je zit toch in de regering, als het dan zo tegen je principes gaat, trek dan zelf de stekker eruit. Dat zou ik sterk vinden.

Vind alle partijen niet bepaald sterke schakels zo.