Dit is het antwoord dat ik zojuist kreeg:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:dat je het dan financieel slechter krijgt. Waar komt dat bizarre idee toch vandaan?
Nikass schreef:martichr schreef:@ Nikass Dit is wel zorgelijk, de partij snapt dus daadwerkelijk het probleem niet..
Hoe bedoel je precies?
pmarena schreef:Ik vraag me eigenlijk ook wel bij dit soort dingen af hoe het in de details verder gaat.
Stel Japie zijn vader overlijdt. Er is een huis en wat spaargeld. In theorie heeft Japie dan recht op een kindsdeel daarvan. Maar pa & ma zijn ook niet gek geweest en hebben bij hun trouwerij al een testament gemaakt waarin is opgenomen dat eventuele kinderen pas erven als beide ouders hemelen zijn.
Dus Japie krijgt niks behalve een toezegging dat hij recht heeft op een kindsdeel? (nadat moeder is gaan hemelen) En op basis daarvan een erfbelasting-aanslag van de BD? Maar die moet moeder betalen omdat zij het vruchtgebruik houdt? Stuurt de BD daarvoor dan automatisch een acceptgiro naar moeders, of krijgt Japie die toch in de bus? Wat nou als moeder Japie niks gunt en geen zin heeft om die te betalen, moet 'ie het dan toch zelf betalen? Wat kan Japie dan doen...?
En wat als moeder lekker het huis verkoopt, gaat huren en al haar geld verbrast onder het motto van "ze laten me heus niet op straat slapen, na mij de zondvloed". Wat gebeurt er dan met die vordering, want dan is er na haar overlijden geen geld meer om alsnog dat kindsdeel van vader daadwerkelijk te krijgen? Lekker als je er dan wel belasting over hebt moeten betalen
Zoveel vragen
Nikass schreef:Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?
Nikass schreef:Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?
Wat ik plaats zijn de antwoorden op mijn vragen. Je kunt dus niet zeggen "ze praten alleen maar over..", dan zal ik eerst aanvullende vragen moeten stellen als je nog meer informatie wil horen.
Desinformatie slaat al helemaal nergens op? Misschien onvolledige informatie omdat ik niet alles gevraagd heb?
prompter schreef:Is het heel gek als ik zeg dat ik vind dat het geld dat een ouder heeft, ook aan die ouder toebehoort en die er mee mag doen wat hij/zij wil?
Tango1979 schreef:Martichr: je hebt helemaal gelijk. In de situatie moeder met kinderen, kan de erfbelasting voor het kindsdeel een probleem opleveren. Maar niet zo groot als jij het maakt.
Maar nogmaals:
- je kan gewoon uitstel van betaling erfbelasting krijgen van de belastingdienst. Dus dat er pas afgerekend wordt, als bijvoorbeeld het huis verkocht wordt na overlijden moeder
- tot je 85ste kan je overlijdensrisicodekking hebben, daarmee kan de belastingclaim betaald worden
- spaargeld van moeder, of van kinderen, kan gebruikt worden om de belastingclaim mee te betalen
- je kan een vrij huis, met een kleine aflossingsvrije hypotheek belasten om de belastingclaim te betalen
Als moeder het huis zou verkopen, rekent ze meteen af met de kinderen en de belastingdienst. Ik begrijp daar het probleem niet van. Of bedoel je dat moeder huis verkoopt, niet afrekent, en al het geld opmaakt?
Tango1979 schreef:prompter schreef:Is het heel gek als ik zeg dat ik vind dat het geld dat een ouder heeft, ook aan die ouder toebehoort en die er mee mag doen wat hij/zij wil?
Helemaal mee eens. Erven is een luxe, geen recht. Als de ouders hun huis willen verkopen en al het geld fijn op willen maken, is dat hun goed recht.
martichr schreef:Nikass schreef:Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?
Voor zijn deel van de erfenis.. 50% was van hem/haar (gemeenschap van goederen) de vrijstelling geldt voor de rest van de erfenis, bij 2 kinderen erft de partner nog 1/3e de kinderen beide 1/3e over deze 2/3e is de vrijstelling per kind maar 27000 euro, niet de 723000 partnervrijstelling.. maar de partner moet wel de volledig erfbelasting betalen...
martichr schreef:Nikass schreef:Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?
Wat ik plaats zijn de antwoorden op mijn vragen. Je kunt dus niet zeggen "ze praten alleen maar over..", dan zal ik eerst aanvullende vragen moeten stellen als je nog meer informatie wil horen.
Desinformatie slaat al helemaal nergens op? Misschien onvolledige informatie omdat ik niet alles gevraagd heb?
Je hebt prima de juiste vragen gesteld, maar de partij weet blijkbaar niet wie de belasting betaald.. en wat de gevolgen zijn. Die kinderen krijgen die erfenis alleen op papier zolang 1 ouder nog leeft.. en mogelijk maakt die alles op.. lekker dan.
Ann schreef:Als ouder zou ik het liever mijn kinderen gunnen. Zelf zou ik op die leeftijd veel soberder leven dan een jong gezin met alle kosten (bijvoorbeeld latere studies van de kleinkinderen) die daarbij komen. Ik denk dat daar ook het pijnpunt zit. Bij mensen zonder kinderen zal het een minder groot issue zijn dan bij mensen met kinderen of kleinkinderen?
Nikass schreef:Ieder doet met zijn geld zoals hij het wil, dat is prima.
Maar we voeren hier nu een eindeloze discussie over een luxe probleem. Er zijn zat mensen die niets erven. Maar blijkbaar heeft men liever een hoge inkomensbelasting voor iedereen, zodat de mensen die wel het geluk hebben te erven, nog wat méér krijgen.
En dan praten over integer en eerlijk
(Niet aan jou persoonlijk gericht)
Nikass schreef:Ann schreef:Martichr trekt imo gewoon terechte conclusies uit de antwoorden die jij gevraagd hebt van GL-PvdA.
Dat is prima. Maar stellen dat zij het niet begrijpen, en dat ze desinformatie verspreiden is gewoon proberen in een kwaad daglicht te zetten, en liegen.