Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:28

Helder Martichr. En ja, ik hoop niet dat het kiezers wegjaagt. Ik begrijp hun visie erachter geloof ik wel
Dit is het antwoord dat ik zojuist kreeg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:32

Citaat:
dat je het dan financieel slechter krijgt. Waar komt dat bizarre idee toch vandaan?

Nou ja, van de rekensom die je aanhaalt.
Iemand gaat dus 10.000 euro meer betalen in de nieuwe situatie.

Waar je misschien 7608 wel nog ergens vandaan kan toveren maar met 18000 wordt het wellicht al lastiger?
Tenminste, de vraag is wat er gebeurt als de ouder er blijft wonen en dan vruchtgebruik en dat riedeltje. Moet je als kind dan wel al je belasting afdragen of niet? Ik weet dat eigenlijk niet

En er komt 3000 euro vrijstelling bij, maar over het restant betaal je wel 15% meer belasting (tot een ton).
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-11-23 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:33

@ Nikass Dit is wel zorgelijk, de partij snapt dus daadwerkelijk het probleem niet..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:35

Cer dat is dus niet helemaal eerlijk, want door de lagere inkomensbelasting heb je structureel meer te besteden. Iedereen dus, niet alleen degenen die het geluk hebben van een flinke erfenis.
En als je een ton op je bankrekening krijgt, ben je heel goed in staat om daar 18.000 van te betalen aan de belasting.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:35

martichr schreef:
@ Nikass Dit is wel zorgelijk, de partij snapt dus daadwerkelijk het probleem niet..

Hoe bedoel je precies?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:38

Nikass schreef:
martichr schreef:

Hoe bedoel je precies?

Terug naar mijn rekenvoorbeeld, de kinderen komen voor het betalen van belasting helemaal niet in beeld. dat doet de langstlevende partner voor ze, en die moet nu veel hogere bedragen voor die kindsdelen ophoesten. Dat moet je maar kunnen, iets wat de PVDA-Groenlinks lijkt te ontgaan, die spreken enkel over wat de kinderen betalen.. nou.. die betalen niets..
Hun verhaal dat je pas vanaf 1,45 miljoen betaald is alleen zo als je geen kinderen hebt.. gewoon desinformatie dit.
Laatst bijgewerkt door martichr op 14-11-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:40

Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?

Wat ik plaats zijn de antwoorden op mijn vragen. Je kunt dus niet zeggen "ze praten alleen maar over..", dan zal ik eerst aanvullende vragen moeten stellen als je nog meer informatie wil horen.
Desinformatie slaat al helemaal nergens op? Misschien onvolledige informatie omdat ik niet alles gevraagd heb?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-11-23 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:41

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk ook wel bij dit soort dingen af hoe het in de details verder gaat.

Stel Japie zijn vader overlijdt. Er is een huis en wat spaargeld. In theorie heeft Japie dan recht op een kindsdeel daarvan. Maar pa & ma zijn ook niet gek geweest en hebben bij hun trouwerij al een testament gemaakt waarin is opgenomen dat eventuele kinderen pas erven als beide ouders hemelen zijn.

Dus Japie krijgt niks behalve een toezegging dat hij recht heeft op een kindsdeel? (nadat moeder is gaan hemelen) En op basis daarvan een erfbelasting-aanslag van de BD? Maar die moet moeder betalen omdat zij het vruchtgebruik houdt? Stuurt de BD daarvoor dan automatisch een acceptgiro naar moeders, of krijgt Japie die toch in de bus? Wat nou als moeder Japie niks gunt en geen zin heeft om die te betalen, moet 'ie het dan toch zelf betalen? Wat kan Japie dan doen...?

En wat als moeder lekker het huis verkoopt, gaat huren en al haar geld verbrast onder het motto van "ze laten me heus niet op straat slapen, na mij de zondvloed". Wat gebeurt er dan met die vordering, want dan is er na haar overlijden geen geld meer om alsnog dat kindsdeel van vader daadwerkelijk te krijgen? Lekker als je er dan wel belasting over hebt moeten betalen :=

Zoveel vragen :+

moeder hoeft niet eens te kwader trouw het geld op te maken. Stel dat ze gaat kwakkelen en in een verzorgingshuis terechtkomt, dan kun je ook dag zeggen tegen de eventuele erfenis.

of stel dat moeders hertrouwt .. om het nog maar eens ingewikkelder te maken.

In mijn situatie waren mijn ouders gescheiden, en vaders is hertrouwd. We hebben geen contact met zijn nieuwe vrouw. Officieel hebben we dus wel een vordering op haar voor ons kindsdeel, maar dat zien we dus nevernooit meer terug.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:44

Nikass schreef:
Dat begrijp ik niet. De ouder die erft en in het huis blijft wonen, dit krijgt toch vrijstelling?

Voor zijn deel van de erfenis.. 50% was van hem/haar (gemeenschap van goederen) de vrijstelling geldt voor de rest van de erfenis, bij 2 kinderen erft de partner nog 1/3e de kinderen beide 1/3e over deze 2/3e is de vrijstelling per kind maar 27000 euro, niet de 723000 partnervrijstelling.. maar de partner moet wel de volledig erfbelasting betalen...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:48

Nikass schreef:

Wat ik plaats zijn de antwoorden op mijn vragen. Je kunt dus niet zeggen "ze praten alleen maar over..", dan zal ik eerst aanvullende vragen moeten stellen als je nog meer informatie wil horen.
Desinformatie slaat al helemaal nergens op? Misschien onvolledige informatie omdat ik niet alles gevraagd heb?

Je hebt prima de juiste vragen gesteld, maar de partij weet blijkbaar niet wie de belasting betaald.. en wat de gevolgen zijn. Die kinderen krijgen die erfenis alleen op papier zolang 1 ouder nog leeft.. en mogelijk maakt die alles op.. lekker dan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:51

Martichr: je hebt helemaal gelijk. In de situatie moeder met kinderen, kan de erfbelasting voor het kindsdeel een probleem opleveren. Maar niet zo groot als jij het maakt.

Maar nogmaals:
- je kan gewoon uitstel van betaling erfbelasting krijgen van de belastingdienst. Dus dat er pas afgerekend wordt, als bijvoorbeeld het huis verkocht wordt na overlijden moeder
- tot je 85ste kan je overlijdensrisicodekking hebben, daarmee kan de belastingclaim betaald worden
- spaargeld van moeder, of van kinderen, kan gebruikt worden om de belastingclaim mee te betalen
- je kan een vrij huis, met een kleine aflossingsvrije hypotheek belasten om de belastingclaim te betalen

Als moeder het huis zou verkopen, rekent ze meteen af met de kinderen en de belastingdienst. Ik begrijp daar het probleem niet van. Of bedoel je dat moeder huis verkoopt, niet afrekent, en al het geld opmaakt?

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:53

Is het heel gek als ik zeg dat ik vind dat het geld dat een ouder heeft, ook aan die ouder toebehoort en die er mee mag doen wat hij/zij wil?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:55

prompter schreef:
Is het heel gek als ik zeg dat ik vind dat het geld dat een ouder heeft, ook aan die ouder toebehoort en die er mee mag doen wat hij/zij wil?

Helemaal mee eens. Erven is een luxe, geen recht. Als de ouders hun huis willen verkopen en al het geld fijn op willen maken, is dat hun goed recht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:59

Als ouder zou ik het liever mijn kinderen gunnen. Zelf zou ik op die leeftijd veel soberder leven dan een jong gezin met alle kosten (bijvoorbeeld latere studies van de kleinkinderen) die daarbij komen. Ik denk dat daar ook het pijnpunt zit. Bij mensen zonder kinderen zal het een minder groot issue zijn dan bij mensen met kinderen of kleinkinderen?
Laatst bijgewerkt door Ann op 14-11-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:01

Tango1979 schreef:
Martichr: je hebt helemaal gelijk. In de situatie moeder met kinderen, kan de erfbelasting voor het kindsdeel een probleem opleveren. Maar niet zo groot als jij het maakt.

Maar nogmaals:
- je kan gewoon uitstel van betaling erfbelasting krijgen van de belastingdienst. Dus dat er pas afgerekend wordt, als bijvoorbeeld het huis verkocht wordt na overlijden moeder
- tot je 85ste kan je overlijdensrisicodekking hebben, daarmee kan de belastingclaim betaald worden
- spaargeld van moeder, of van kinderen, kan gebruikt worden om de belastingclaim mee te betalen
- je kan een vrij huis, met een kleine aflossingsvrije hypotheek belasten om de belastingclaim te betalen

Als moeder het huis zou verkopen, rekent ze meteen af met de kinderen en de belastingdienst. Ik begrijp daar het probleem niet van. Of bedoel je dat moeder huis verkoopt, niet afrekent, en al het geld opmaakt?

zie bovenstaande, hertrouwen, verzorgingstehuis, er zijn diverse redenen denkbaar. maar nogmaals mijn punt is dat voor een partij die wil nivelleren ik het moeilijk te verkopen vind dat door de kindsdelen zwaarder te belasten dit relatief zware financiële gevolgen heeft voor de mensen met kinderen en het lagere vermogen t.o.v. de kinderlozen met het hoge vermogen. Ik verwacht dat de andere partijen ze nog wel gaan laten zweten op dit punt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:03

Tango1979 schreef:
prompter schreef:

Helemaal mee eens. Erven is een luxe, geen recht. Als de ouders hun huis willen verkopen en al het geld fijn op willen maken, is dat hun goed recht.

Eens.

Alleen: de huidige generatie ouderen zijn vaak opgegroeid in settings waarbij spaarzaamheid belangrijk was. Dat zit er bij velen (nee: niet allen en dat is hun goed recht) ingebakken.
Daarnaast: het is de gouden pensioengeneratie. Nee, niet alles en iedereen, maar wel velen.
Tenslotte: als oudere wordt je wereldje vaak kleiner en kleiner. Ook weer niet iedereen, maar wel velen.

Dus je bent spaarzaam, hebt redelijk wat geld en weinig gelegenheid om het nog uit te geven. En zo zitten best wat ouderen op serieuze hoeveelheden geld zonder ambitie of kans om het er doorheen te jagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:04

Dat is ook zo, het is van de ouders. Maar als kind erf je, en moet je dat aan de belasting opgeven, toch?
Dus vooralsnog is daar niet heel veel aan te doen.
En je mag kinderen niet onterven van de legitieme portie, dus daar moet dan denk ik wel belasting over betaald worden ook? En dat is in de plannen meer dan het was..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:04

Wat betreft verpleegtehuis opname, ouderen kunnen in hun testament een verklaring opnemen dat de helft van een erfenis opeisbaar door kinderen is igv opname laatste ouder, dan daalt het vermogen van diegene die opgenomen is . Is een speciale clausule voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:40

martichr schreef:
Nikass schreef:

Voor zijn deel van de erfenis.. 50% was van hem/haar (gemeenschap van goederen) de vrijstelling geldt voor de rest van de erfenis, bij 2 kinderen erft de partner nog 1/3e de kinderen beide 1/3e over deze 2/3e is de vrijstelling per kind maar 27000 euro, niet de 723000 partnervrijstelling.. maar de partner moet wel de volledig erfbelasting betalen...

Waarover dan?
De partner krijgt vrijstelling over de erfenis onder de 7 ton.
Het kind betaalt pas iets wanneer het daadwerkelijk erft.
Degene die een huis erft van 300.000, maar geen liquide middelen, die kan een hypotheek nemen op het huis of het huis verkopen.
Hoe dan ook KRIJG je iets. Het is niet zo, dat je meer betaalt dan je krijgt.
Dus waar ligt nu precies het probleem??

"De vrijstelling is maar 27.000" Het is nu 22.000?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:43

martichr schreef:
Nikass schreef:

Je hebt prima de juiste vragen gesteld, maar de partij weet blijkbaar niet wie de belasting betaald.. en wat de gevolgen zijn. Die kinderen krijgen die erfenis alleen op papier zolang 1 ouder nog leeft.. en mogelijk maakt die alles op.. lekker dan.

Je stelt nogal wat. Nogmaals: heb jij al eens iets nagevraagd?
En wat weerhoudt mensen ervan om een testament op te maken?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:47

Martichr trekt imo gewoon terechte conclusies uit de antwoorden die jij gevraagd hebt van GL-PvdA.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:51

Ann schreef:
Als ouder zou ik het liever mijn kinderen gunnen. Zelf zou ik op die leeftijd veel soberder leven dan een jong gezin met alle kosten (bijvoorbeeld latere studies van de kleinkinderen) die daarbij komen. Ik denk dat daar ook het pijnpunt zit. Bij mensen zonder kinderen zal het een minder groot issue zijn dan bij mensen met kinderen of kleinkinderen?

Ieder doet met zijn geld zoals hij het wil, dat is prima.
Maar we voeren hier nu een eindeloze discussie over een luxe probleem. Er zijn zat mensen die niets erven. Maar blijkbaar heeft men liever een hoge inkomensbelasting voor iedereen, zodat de mensen die wel het geluk hebben te erven, nog wat méér krijgen.
En dan praten over integer en eerlijk :?
(Niet aan jou persoonlijk gericht)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:53

Ann schreef:
Martichr trekt imo gewoon terechte conclusies uit de antwoorden die jij gevraagd hebt van GL-PvdA.

Dat is prima. Maar stellen dat zij het niet begrijpen, en dat ze desinformatie verspreiden is gewoon proberen in een kwaad daglicht te zetten, en liegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:55

Nikass schreef:
Ieder doet met zijn geld zoals hij het wil, dat is prima.
Maar we voeren hier nu een eindeloze discussie over een luxe probleem. Er zijn zat mensen die niets erven. Maar blijkbaar heeft men liever een hoge inkomensbelasting voor iedereen, zodat de mensen die wel het geluk hebben te erven, nog wat méér krijgen.
En dan praten over integer en eerlijk :?
(Niet aan jou persoonlijk gericht)

Dan vraag ik mij af of die mensen die wel erven ook gaan uitrekenen over hoeveel jaar inkomensbelasting betalen ze hetzelfde bedrag alsnog betaald hebben wat ze aan erfbelasting uitgespaard hebben.

Waarschijnlijk niet. En is het meer een onderbuikgevoel dan een rationele overweging.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:58

Nikass schreef:
Ann schreef:

Dat is prima. Maar stellen dat zij het niet begrijpen, en dat ze desinformatie verspreiden is gewoon proberen in een kwaad daglicht te zetten, en liegen.

Wel grappig dit, je begrijpt de hele discussie blijkbaar nog niet, maar wil mij wel van liegen beschuldigen. Wij zijn wel klaar met elkaar.