God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:35

Blue_Eyes schreef:
Voor God is 1000 jaar als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar - in die zin.... ik denk zelf ook dat die dagen niet per se dagen geweest hoeven te zijn zoals wij die kennen.
Je ziet, Detour, protestants of niet, ook ik neem niet alles klakkeloos aan ;) :+

Citaat:
Ella: Precies! En als je niet in God kunt geloven omdat er toch iets geweest moet zijn voor Hij er was - waar kwam dat grote niets dan vandaan wat ook nog eens ontploft is?

Ik heb er op zich niet zoveel moeite mee, maar toch een vraag: Als je dan aanneemt dat God groter is dan wij mensen kunnen bevatten, waarom zou hij de aarde niet gewoon in 6 dagen kunnen maken?

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:39

Over dat grote ontploffende niets:

Uit niets kan inderdaad niet iets ontstaan. Conclusie, er is altijd iets geweest ;)

En nu ga ik eten, ik maak me veel te druk hierover en ik zal jullie helaas toch nooit begrijpen net als andersom :)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:41

Quellian schreef:
Waarom jij meer waarde hecht aan God dan aan Darwin is omdat Darwin (= mens en kan nadenken) aantoonbaar dingen heeft kunnen doen in tegenstelling tot God?

Wat voor mij vooral aantoonbaar is, is dat Darwin een mens was, en dus beperkt kon denken ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:41

Ik kan iedereen een aantal schrijvers aanraden die hier zich helemaal in verdiept hebben en waar ik mijn boekenkast mee vol heb staan.
Uiteenlopend van wat hier allemaal geschreven/beredeneerd wordt.
Voor degene die dat interessant vinden kunnen dan zelf op onderzoek gaan als je daar belang bij hebt.

Neale Donald Walsch, Hans Stolp, Christiane Beerlandt, Margarete van den Brink, Harm Wagenmakers, Paulo Coelho, Eckhart Tolle, James Redfield, Deepak Chopra.

Bovendien werkt God door jou, voor jou en met jou!
Je voelt hem in je hart, via je geest fluistert hij je creatieve ideeën in en met je lichaam werk je dat allemaal uit!

@ Onassa, dat weet ik niet.
Maar ik denk dat diegene diep van binnen eigenlijk geen kind willen of misschien hebben die een andere missie hier op aarde om te voltooien en zijn kinderen daar geen onderdeel van.
Klinkt misschien zwaar, maar zo is het niet bedoeld.
Er is meer dan het verstand begrijpen kan, God kun je niet snappen die moet je in je hart voelen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:43

brigitta1987 schreef:
detour schreef:
Snap er geen bal van, reactie weg..

God. Hij kan me troost bieden, rust, en helpen.

Darwin is imo- hoe intelligent en werelds ook- maar een mens.

En daar ligt het eesentiele verschil voor mij.

Kunnen mensen dat in jou geval dan niet?
Ik ken geen God maar wordt weldegelijk getroost etc.

ja, maar het voelt anders, misschien helender, verzachtender.. kan het moeilijk uitleggen, si dat dat dat Goddelijke?..

maar net als dat ik wel eens aan mezelf of mensen twijfel, doe ik dat ook wel eens aan God hoor. ;)

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:45

Onassa schreef:
Ruudjw schreef:
Dieren (incl mensen) die op natuurlijke wijze geen nageslacht kunnen krijgen, zijn schijnbaar evolutietechnisch niet geschikt. Hard maar zo zie ik het. Niks geen goden.

Ik ben zo'n geval.
Hoe zie jij dat dan bleu-eyes dat ik en vele met mij geen kinderen hebben kunnen krijgen?
Zou god mij als een slechte moeder zien dan ofzo???

Nee, God ziet jou niet als een slechte moeder. God vindt ook niet dat mensen in Afrika geen ten verdienen maar toch komen daar mensen om van de honger.

Waarom ik vraag je je dan af? Maar stel je dan ook eens de vraag waarom ik niet?

Toen God de aarde heeft geschapen was alles volmaakt en perfect. Wij hebben zelf gekozen ( Adam en Eva) voor de kennis tussen goed en kwaad (door van de boom te eten). Daarom leven we nu in een 'zondige' wereld tot Jezus terug komt. God heeft ons echter belooft dat wie in Hem gelooft het eeuwige leven krijgt dus het wordt veel beter dan hier op aarde. En wat we ook voor zonde doen zijn Zoon is voor ons gestorven dus we kunnen altijd naar hem terug voor het leven hierna. Helaas moeten we het tot die tijd doen met het leven hier op aarde. Wat gelukkig vaak heel mooi is maar vaak ook heel verdrietig. God is ook verdrietig om het feit dat jij verdrietig bent. En je mag best boos op Hem zijn of tegen Hem schreeuwen hij begrijpt jouw verdriet.

God kan wel in zijn vingers knippen en alles oplossen hier op aarde, maar als Hij dan ons onze gang laat gaan verpesten we het zo weer. Hij bewaart het beste voor later.

Ik hoop voor je dat je ssnel een wondertje in je armen mag hebben.
Laatst bijgewerkt door MaartjeEsra op 13-02-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Polaris

Miska. Jij bent duidelijk goed belezen, maar nogmaals het 'dat staat geschreven'-argument is niet erg standvastig imo. Want dan kan ik jou ook wel een aantal boeken geven (en wat dacht je van bepaalde fascistische boeken.. zijn ook genoeg mensen die dat geloven).

detour

Quellian schreef:
detour schreef:
Snap er geen bal van, reactie weg..

God. Hij kan me troost bieden, rust, en helpen.

Darwin is imo- hoe intelligent en werelds ook- maar een mens.

En daar ligt het eesentiele verschil voor mij.

Waarom jij meer waarde hecht aan God dan aan Darwin is omdat Darwin (= mens en kan nadenken) aantoonbaar dingen heeft kunnen doen in tegenstelling tot God?

Nope, zo denk ik er niet over. ;)
En laten we elkander hier in dat opzicht respecteren, want het kan een delicaat odnerwerp wezen. geloven is nl iets heel anders dan op de wetenschap afgaan, wat imo beperkter is , omdat het door de mens hgeschapen is. ;)

En daarmee hoop ik niemand te beledigen. *D

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:47

@Detour: maar als de wetenschap door de mens geschapen is, is dat dan ook niet indirect door god? En wat is het doel daar dan van dat mensen dat onderzoeken?

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:50

Miska schreef:
Maar ik denk dat diegene diep van binnen eigenlijk geen kind willen of misschien hebben die een andere missie hier op aarde om te voltooien en zijn kinderen daar geen onderdeel van.
Er is meer dan het verstand begrijpen kan, God kun je niet snappen die moet je in je hart voelen.

Dat diegenen diep vanbinnen geen kind willen is onzin. Sorry maar dat vind ik makkelijk gezegd. Tuurlijk wil je wel een kind ook diep van binnen anders ga je niet al die behandelingen doen die loodzwaar zijn. Iemand die met behandelingen bezig is denkt er heel goed over na.

Een andere missie hier op aarde zou kunnen, God heeft met ieder leven een doel. Maar God legt ook het verlangen naar een kindje in je hart. God zorgt er niet voor dat je geen kinderen of moeilijk kinderen krijgt. Maar Hij kan het wel gebruiken in je leven.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:51

eefangel schreef:
@Miska: ik vind het jammer dat jij nu doet alsof je de waarheid in pacht hebt. Je staat helemaal niet open voor andere theorieen. Dat vind ik eigenlijk jammer van alle geloven die zich zo uitlaten.

Dat mag je vinden, maar ik sta wel degelijk open voor andere mogelijkheden.
Alleen ben ik van mening dat alles Goddelijk is, zelfs de idiootste dingen die je maar kan bedenken.
Elke vorm, elke gedachte, elke creatie is Goddelijk.
Goed of slecht.
Ook beweer ik niet dat alles wat geschreven staat een waarheid is, je moet er voor jezelf uithalen waar je wat mee kan.
En wat je zegt : "maar als de wetenschap door de mens geschapen is, is dat dan ook niet indirect door god? En wat is het doel daar dan van dat mensen dat onderzoeken?"
Dat klopt inderdaad.
Het doel is niet altijd te snappen, maar het brengt wel weer nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:52

Miska schreef:
Maar ik denk dat diegene diep van binnen eigenlijk geen kind willen

dan denk je toch verkeerd hoor, ik had graag gewild, maar mijn lichaam werkte niet mee en ben daarom zo onvruchtbaar als de sahara.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:55

Mirandaatje schreef:

Die hoop bestaat niet meer hoor.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:56

Onassa schreef:
Mirandaatje schreef:

Die hoop bestaat niet meer hoor.

Sorry, dat wist ik niet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:56

_Ella_ schreef:
Quellian schreef:

Wat voor mij vooral aantoonbaar is, is dat Darwin een mens was, en dus beperkt kon denken ;)

ALS er een God bestaat, dan is het een energie. Ik heb energie nog nooit zien denken, zelfs niet beperkt.

Miska; ik zit net in jouw profiel te neuzen en tot mijn verbazing kom ik daar dingen tegen die naar spiritualiteit ruiken (denk aan de 'heks' op je auto, de stenenverzameling). Hoe combineer jij dit met God?

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:58

_Ella_ schreef:
Quellian schreef:

ALS er een God bestaat, dan is het een energie. Ik heb energie nog nooit zien denken, zelfs niet beperkt.

Miska; ik zit net in jouw profiel te neuzen en tot mijn verbazing kom ik daar dingen tegen die naar spiritualiteit ruiken (denk aan de 'heks' op je auto, de stenenverzameling). Hoe combineer jij dit met God?[/quote]

Dat vraag ik me ook af.

Moet nu helaas weg, lees later wel weer bij.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:59

Mirandaatje schreef:
Miska schreef:

Dat diegenen diep vanbinnen geen kind willen is onzin. Sorry maar dat vind ik makkelijk gezegd. Tuurlijk wil je wel een kind ook diep van binnen anders ga je niet al die behandelingen doen die loodzwaar zijn. Iemand die met behandelingen bezig is denkt er heel goed over na.

Een andere missie hier op aarde zou kunnen, God heeft met ieder leven een doel. Maar God legt ook het verlangen naar een kindje in je hart. God zorgt er niet voor dat je geen kinderen of moeilijk kinderen krijgt. Maar Hij kan het wel gebruiken in je leven.

Dat is ook wat ik ermee probeer te zeggen.
Het wel of niet willen diep in je hart kan wel mee spelen.
Voorbeeld : ik heb ooit ook gewenst/gebeden dat ik zwanger werd, mijn verzoek werd gehoord, maar eenmaal zwanger wilde ik het toch niet omdat de situatie/omstandigheid niet goed was en kreeg een miskraam en was opgelucht dat ik niet over dat leven hoefde te bepalen om abortus te laten doen wat mijn ex inmiddels toen wel wilde.
Dat is in mijn ogen ook Gods hand.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:00

Quellian schreef:

Dan is een energie geen god... althans, niet wat ik er onder versta.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:02

Wat -buiten het tastbare- heeft het vermogen tot denken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:05

eefangel schreef:
@Detour: maar als de wetenschap door de mens geschapen is, is dat dan ook niet indirect door god? En wat is het doel daar dan van dat mensen dat onderzoeken?

Dat vind ik goede vragen, ik denk dat God ons idd ons brein heeft gegeven om het te grebuiken. De wetenschap maakt ook veel kapot en ik denk niet dat God ons het brein heeft gegeven om die reden. Wel vind ik dat we verantwoordelijk zijn voor wat we zelf doen en welke keuzes we maken. ;)

Mensen hebben voglens mij geen instinct zoals dieren maar een geweten en een drang om levensvragen ebantwoord te krijgen. tel daarbij eenr elatief clever koppie op en dat triggert tot onderzoek. 8-)

maar dit is dus puur mijn mening, kan niks bewijzen. :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:10

Wat hebben mijn interesses en gevoel voor humor uit mijn profiel met mijn geloof in God te maken?
Zowel alles als niets denk ik. ;)

Spiritualiteit is een onderdeel van God, mijn passie voor dingen etc. is omdat ik het mooi of boeiend vind.
Verder haal ik overal informatie uit en als ik dat kan toepassen in mij leven, dan doe ik dat.
Het heeft mij zowel wijsheden als inzichten gebracht.
Er is niet 1 algemene waarheid, maar Goddelijk is het in mijn ogen wel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:12

Miska schreef:
Spiritualiteit is een onderdeel van God, mijn passie voor dingen etc. is omdat ik het mooi of boeiend vind.

Goed, dan denk ik dat je het stuk in de bijbel wat betreft dit niet goed gelezen hebt.

Spiritualiteit wordt verafschuwd binnen het geloof, ze vinden het hekserij, satanisme. Het is zelfs zo dat als je je ermee bezighoudt, je in de hel terecht komt, want je hebt je tegen God gekeerd en met de duivel in gelaten.

Daarom ben ik héél erg verbaasd om jouw profiel!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:14

Quellian schreef:
Miska schreef:

Goed, dan denk ik dat je het stuk in de bijbel wat betreft dit niet goed gelezen hebt.

Spiritualiteit wordt verafschuwd binnen het geloof, ze vinden het hekserij, satanisme. Het is zelfs zo dat als je je ermee bezighoudt, je in de hel terecht komt, want je hebt je tegen God gekeerd en met de duivel in gelaten.

Daarom ben ik héél erg verbaasd om jouw profiel!

staat dat volgens jou zo letterlijk in de bijbel, Quelian..
Vind het een beetje zwart wit en gesimplificeerd.

Ik denk dat hekserij en God prima samen kunnen gaan , mits je van het goede en de liefde uitgaat. Als je vanuit die basis werkt en leeft als mens, geloof ik er níks van dat een mens in de hemel belandt. ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:18

Geloof niet in de hel, dus dat is voor mij geen mogelijkheid. Mocht er wel een hel zijn, dan zullen mijn vrienden en familie daar ook wel terecht komen. Maak me er niet druk om wat er na mijn dood gebeurt, heb daar weer zo mijn eigen gedachtes bij.

Detour... het is niet zwart/wit gezien. Ik persoonlijk denk dat Jezus een zeer sterk spiritueel persoon is geweest. Inderdaad iemand die met zijn handen kon genezen (zulke mensen zijn er vandaag de dag ook nog). Teveel dingen in de bijbel worden TE letterlijk genomen. Ik geloof wel in een gespleten zee hoor, zo ziet de zee er inderdaad uit tijdens een eclipse. Ik geloof ook in het 'sta op en loop', gedachtenkracht van de mens zelf is erg sterk. Heb je het lef om dit binnen een kerk te zeggen, dan wacht er niets anders op je dan hel en verdoemenis.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:20

tsja, de protestanten nemen de bijbel idd letterlijk.. Maar door verschillende interpretaties ontstaat er imo gemekker.
Als je bij ons inde kerk soiets zegt, beland je niet in de hel, want zij wordt niet eens benoemd bij ons. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...