Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

chevax

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:11

@Ronja; ik vraag me dat ook altijd eerlijk af. Je hoort mensen zo vaak sterk reageren op iets, maar ik zou eigenlijk niet weten wanneer ik voor 't laatst een burka "live" heb gezien.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:12

faye schreef:
Daarom mag je er wel een mening over hebben? Clown
Een burka past niet in onze maatschappij. Je moet ten allen tijden je legitimatie bij je hebben, maar dan wel je gehele gezicht bedekken? Bovendien zou ik weigeren te communiceren met iemand wiens gezicht ik niet kan zien.

Waarschijnlijk wil die vrouw ook helemaal niet met jou communiceren, hoor, dus da's weer een probleem minder. Je bent er dus tegen om er maar tegen te zijn. En je moet je te allen tijde tegenover "gezagsdragers" kunnen identificeren, niet tegenover een willekeurig iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:14

Ik ben er niet tegen om tegen te zijn, ik vind het niet passen in een open en westers land. Je kunt wel ten allen tijden je geloofsuitingen door willen drukken, maar er zijn grenzen. Dus als je in Nederland of een anders Westers land wil wonen, moet je misschien een stap tegemoet doen en het bij je hoofddoek houden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:18

Oké, ik ben het met je eens dat een burka niet bepaald bevorderend werkt. Maar vervolgens haal ik m'n schouders er over op en kan me er écht zo druk niet over maken. Heb je er last van als iemand die burka draagt?

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:19

@ chevax: Dat is ook het suffe. Allochtonen worden dagelijks met multiculturaliteit en verschillen in cultuur geconfronteerd, simpelweg omdat ze zelf een andere culturele achtergrond hebben dan de meerderheid van Nederland. De meeste autochtonen komen niet bijzonder vaak of soms zelfs zelden in aanraking met andere culturen (persoonlijk dan hè, ik bedoel niet via tv of "van horen zeggen") Allochtonen hebben interculturele competentie nodig om dagelijks te kunnen functioneren (interculturele competentie is het vermogen om om te kunnen gaan met cultuurverschillen) en voor de meeste Nederlanders is dit niet van noodzakelijk belang. Veel mensen zien niet eens een reden om beter intercultureel competent te worden (wat dan misschien ook wel weer typisch nederlands is, ik weet het niet)

Het hele "integratieprobleem" is het probleem van de autochtonen, en de last van de allochtonen. Autochtonen hebben er problemen mee, en allochtonen dragen er de last van.

We verwachten telkens maar dat de allochtoon zich verplaatst in de autochtoon, om de problemen te zien. Stel je voor dat je één dag, als nederlander zijnde wisselt met het leven en lichaam van een (nederlandse) marokkaan. Voor wie zou dat de grootste schok zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:22

Tsja wat is last. Ik denk dat het de acceptatie niet bevordert en ik heb er geen respect voor, en het is ook niet nodig om al je gewoontes vast te blijven houden. Ik vind namelijkk wel dat dat een brug te ver is in een Westers land. Dan had je beter in je land van herkomst kunnen blijven.

@Ronja, ik denk dat er genoeg vrijheden zijn om vast te houden aan je geloof en cultuur in Nederland. Maar je kan je best enigzins aanpassen, dat is de consequentie van in een ander land gaan wonen. Als ik naar het buitenland verhuis zal ik waarschijnlijk ook niet door kunnen leven zoals nu, maar daar kies je nu eenmaal voor.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:23

Ronja, ik vind dat jehet probleem zo wel goed hebt omschreven. Ook erg frappant dat veel mensen zeggen dat de burka de communicatie bemoeilijkt. Vraag vervolgens dan eens hoeveel allochtone vrienden ze hebben (die ze hebben geholpen met hun integratie) en het antwoord is negen van de tien keer "géén". Dus de burka (om het daar even bij te houden) wordt als excuus gebruikt, maar is géén oorzaak.

Schimmelig

chevax schreef:
Oké, ik ben het met je eens dat een burka niet bepaald bevorderend werkt. Maar vervolgens haal ik m'n schouders er over op en kan me er écht zo druk niet over maken. Heb je er last van als iemand die burka draagt?

Het vermoeilijkt de nonverbale communicatie en dat is soms best hinderlijk, kan ik begrijpen.

Anoniem

Ho ho, ik heb wel allochtone vrienden en kennissen, MAar die zijn goed geintegreerd en die zijn ook voor een burka verbod!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:25

faye schreef:
Tsja wat is last. Ik denk dat het de acceptatie niet bevordert en ik heb er geen respect voor, en het is ook niet nodig om al je gewoontes vast te blijven houden. Ik vind namelijkk wel dat dat een brug te ver is in een Westers land. Dan had je beter in je land van herkomst kunnen blijven.

@Ronja, ik denk dat er genoeg vrijheden zijn om vast te houden aan je geloof en cultuur in Nederland. Maar je kan je best enigzins aanpassen, dat is de consequentie van in een ander land gaan wonen. Als ik naar het buitenland verhuis zal ik waarschijnlijk ook niet door kunnen leven zoals nu, maar daar kies je nu eenmaal voor.

Als men spreekt over (jongere) Turken en Marokkanen, dan is dit vaak tweede of zelfs derde generatie. Mensen die hier geboren zijn of waarvan zelfs de ouders hier geboren zijn. Daar is geen sprake van een keuze, die mensen zijn hier nu eenmaal, en ze kunnen nergens naar "terug"gaan want ze komen hier vandaan! Dit is hun thuisland.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:26

faye schreef:

Ik werk dagelijks met Engelsen, Amerikanen, Italianen, Duitsers, etc. Geen van hun doet ook maar de minste moeite om één woord Nederlands te leren, terwijl dit stuk voor stuk hoogopgeleide mensen zijn. Waarom niet? Het wordt simpelweg niet van ze verwacht. Als we een Amerikaan horen, beginnen we allemaal direct op ons beste Engels, want dat is leuk! Duits willen we ook nog wel eens proberen. Maar zodra een andere buitenlander in zijn eigen taal spreekt, protesteert Nederland massaal. Een kwestie van stigmatisering, vind ik.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:28

Schimmelig schreef:
chevax schreef:

Het vermoeilijkt de nonverbale communicatie en dat is soms best hinderlijk, kan ik begrijpen.

Tuurlijk, dat ben ik volledig met je eens. Maar zoals je mensen hier hoort praten, struikelen ze dagelijks over burka's in alle soorten en maten.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:29

Vooral de roze zijn erg Nagelbijten / Gniffelen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:30

persoonlijk vind ik die Kerst-burka's met al die lampjes nogal overdreven! Knipoog

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:34

Ja, maar dan pas je je tenminste wel aan Haha!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:35

ja, dat is natuurlijk wel het toppunt van integratie, als Moslima in een Kerstburka rondhuppelen. Gat in de markt!!!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:39

leonietje schreef:
Als ik een nederlandse vrouw zie lopen met een hoofddoek op, word ik van binnen zo boos. Dan denk ik..mens je woont in een land waar je het zo goed hebt en dan laat je je strikken door zo'n kerel en het geloof om een hoofddoek te gaan dragen en je te verstoppen ? Hier in het noorden van Nederland kom je die vrouwen bijna niet tegen maar toen ik nog in midden nederland woonde geregeld. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dat echt zwakke zieltjes vind , echte lozers.

Waarom word je daar boos om?
zij heeft gekozen voor dat geloof en doet dat me volle overtuiging!
Ik heb laatst een documantaire gezien dat heel veel vrouwen zelf mogen kiezen als ze hier in nederland wonen
Het kan net zo goed haar eigen keus zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:39

Ronja schreef:
faye schreef:

Als men spreekt over (jongere) Turken en Marokkanen, dan is dit vaak tweede of zelfs derde generatie. Mensen die hier geboren zijn of waarvan zelfs de ouders hier geboren zijn. Daar is geen sprake van een keuze, die mensen zijn hier nu eenmaal, en ze kunnen nergens naar "terug"gaan want ze komen hier vandaan! Dit is hun thuisland.

Persoonlijk vind ik dat nog erger als je hier opgroeit met de nederlandse cultuur, dat je dan nog stijf vasthoud aan datgene wat in het land van herkomst van je ouders of grootouders gebruikelijk is.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:50

faye schreef:
Persoonlijk vind ik dat nog erger als je hier opgroeit met de nederlandse cultuur, dat je dan nog stijf vasthoud aan datgene wat in het land van herkomst van je ouders of grootouders gebruikelijk is.

Dat is niet zo erg, dat is menselijk. Mensen hechten waarde aan hun culturele roots, de cultuur en de geschiedenis van hun voorouders. Ouders geven hún set van normen en waarden door aan hun kinderen, dat is wat opvoeden is. Normaal gezien verandert een cultuur door de jaren heen, gaat met zijn tijd mee, want cultuur is dynamisch. Een minderheidscultuur is geïsoleerd in een land met een andere meerderheidscultuur, en verandert daarom niet. Het "versteent" als het ware. De Marokkaanse cultuur hier kan worden vergeleken met de cultuur in Marokko van een tijd terug, misschien toen de ouders als immigrant naar Nederland kwamen. Als je geïsoleerd leeft, verander je minder.

Vervelend? Misschien wel. Maar wel menselijk, en er is niets aan te veranderen, het gebeurt overal ter wereld met verschillende culturen in verschillende situaties.

Bovendien léért een allochtoon heus wel de nederlandse cultuur; hij kan niet anders, want hij leeft en woont erin! Een nederlandse allochtoon leert de taal (want die gebruikt hij dagelijks en al vanaf jonge leeftijd) doorloopt ons onderwijssysteem, moet zich houden aan ons wetsysteem, luistert naar onze muziek, kleedt zich met de kleren die hier te koop zijn. Dat wat dieper zit, de normen en waarden, die zijn van jezelf, en misschien anders dan die van nederlanders. Anders; niet meteen slechter. Dat is heel erg persoonlijk, en ga je dan van mensen vragen om hun eigen normen en waarden te verwisselen voor die van nederlanders? Want je kunt geen twee sets normen en waarden tegelijk hebben. Kun je dat van iemand vragen, waar ligt dan de ethische grens?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:16

(edit) Foutje.. Moest een pb zijn. Bloos

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:03

mjah zat net ff tv te kijken... en er is ook wel een vorm van christelijk extremisme.

Bekijk het gedrag van de moslims nadat de sportprenten zijn uitgebracht in Denemarken.

En ga dan ff kijken naar het gedrag van de christelijken tot madonna een concert gaf waar ze aan een kruis hangt. Daar zijn ook heel wat mensen de straat op gegaan om te protesteren. En met houten spiezen door haar foto's gaan staan prikken enz.

Gedrag van beide partijen wat mij betreft waardeloos.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:18

Deze katholiek is het met je eens wat betreft het concert van madonna. Gewoon belachelijk zoiets, laat haar lekker aan dat kruis hangen als ze dat wil. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 08:02

Whiz schreef:
mjah zat net ff tv te kijken... en er is ook wel een vorm van christelijk extremisme.

Bekijk het gedrag van de moslims nadat de sportprenten zijn uitgebracht in Denemarken.

En ga dan ff kijken naar het gedrag van de christelijken tot madonna een concert gaf waar ze aan een kruis hangt. Daar zijn ook heel wat mensen de straat op gegaan om te protesteren. En met houten spiezen door haar foto's gaan staan prikken enz.

Gedrag van beide partijen wat mij betreft waardeloos.

mee eens.
behoorlijk zielig als je zulke dingen uithaalt,maar bijna nog zieliger als er zo achterlijk op gereageerd word.