Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:28

Maar wat hebben ze bereikt voor de boeren? Want daar zijn ze voor opgericht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:57

journee schreef:
MyWishMax schreef:
Dan moeten mensen dat bieden. Wij hebben altijd binnenkatten gehad en dat was dus gewoon meer aandacht geven. Hoort bij een huisdier en mensen die dat niet willen moeten er niet aan beginnen. Honden mogen ook niet erop los jagen buiten en moeten zelfs steeds meer aan de lijn.

Als je de aandacht niet kan bieden moet je er niet aan beginnen. Het is geen excuus om dan 1 diersoort maar alles te laten doen en de andere diersoort te willen verbannen en weer de andere het niet bij toe te laten. Terwijl het voor allemaal natuur is.

Bij een huisdier is voldoende aandacht inderdaad heel belangrijk. Alleen worden in Nederland lang niet alle katten als huisdier gehouden. Zeker in het buitengebied en op boerderijen hebben ze vaak een baan. Namelijk als muizen en rattenvanger. Dan is het binnenhouden van de katten dus niet echt zinvol. :)

En zeker met de strengere regelgeving omtrent het gebruik van bestrijdingsmiddelen, wordt de taak die katten uitvoeren steeds belangrijker. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de steden waar de overlast van muizen en ratten steeds meer voorkomt. Bij de meeste mensen die daar een kat hebben, blijft de kat inderdaad binnen. Dus daar heeft dan de ongediertebestrijding het er druk mee.

https://www.internetbode.nl/woensdrecht/454214/ongedierte-teistert-nederland-grootste-piek-verwacht-in-augus

Sorry, maar de meeste mensen houden de katten helemaal niet binnen in dorpen en steden waar ze huisdier zijn. Ja, raskatten vaak wel. Maar de htk kat niet. Ook te zien aan de hoeveelheid die elk jaar dood of aangereden worden. En gewoon rondlopen en wonen in die provincies uit jouw link. Er lopen echt veel veel veel meer katten buiten als alleen die van boeren of andere bedrijven die muizenjagers nodig hebben. Buitengebied alleen is niet meteen de noodzaak om ze als muizenvanger te hebben, ook daar zie je mensen die ze wel als huisdier nemen, naar buiten gooien want anders is het 'zielig'.
En heel eerlijk, als het al om muizen gaat bij zulke mensen kan het ook op alleen eigen terrein want ik heb nergens gezegd binnen houden. Wel op eigen terrein en dus tuin af zetten zoals iedereen met een hond ook moet doen. Muizen kunnen ze ook daar vangen, want dan gaat het vooral erom dat ze niet het huis in komen. Die bestrijdt je makkelijker als je de jager ook in het deel houdt waar je de muizen weg wilt hebben.

In jouw link wordt de oorzaak van de plaag uitgelegd en dat is niet omdat steeds meer mensen hun katten binnen houden. Maar de gemiddelde kat gaat die rat ook niet aankunnen. Ratten vechten terug en die zijn groot en worden groter.

Als het alleen boeren zouden zijn die katten buiten hadden lopen zouden de vogels enzovoorts er niet zo extreem veel last van hebben, want dan zouden er echt veel minder katten buiten lopen. Maar het allergrootste deel van de katten die buiten lopen heeft geen baan. Alleen bazen die het makkelijk vinden dat hun huisdier de enige is die dat mag en waar de overlast maar van te slikken is. 'Want het is een kat....'

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:03

ruitje schreef:
Sterker nog, noem mij een beter alternatief op rechts?

CDA. (hoewel ik persoonlijk uit principe niet op een christelijke partij zou stemmen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:09

Er zijn zo’n drie miljoen katten in ons land, daarvan is een derde een verwilderde kat, katten die nooit in handen zijn geweest en zelfstandig in het wild overleven.
Eén asiel in de buurt heeft er dit jaar al 400 gevangen, gecastreerd/gesteriliseerd. Dat is de enige manier tot nu toe om het aantal te beperken. De andere twee miljoen zijn huiskatten en zwerfkatten ( wel mensen gewend maar uitgezet of weggelopen) .
Het scheelt trouwens al aardig wat wanneer eigenaren ze voor het donker binnenlaten en thuishouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:16

Exitium schreef:
ruitje schreef:

CDA. (hoewel ik persoonlijk uit principe niet op een christelijke partij zou stemmen)

Serieus? Die zoveel willen bezuinigen op de zorg?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:18

Exitium schreef:
ruitje schreef:

Hier op bokt kunnen mensen zich storen aan de boodschap die tussen haakjes staat :') :D .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:18

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:24

Afbeelding
Afbeelding

Niet zo extreem als het CDA, ChristenUnie, SGP, JA21 etc.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:26

BBB veel minder extreem dan bepaalde andere partijen.

“GroenLinks-PvdA is de enige partij die de komende jaren meer wil uitgeven aan zorg. De partij heeft wel, net als BBB, de hogere defensie-uitgaven slechts tot 2030 meegenomen. Daardoor zijn bij hen meer bezuinigingen nog onbekend.”

Bij GL/PvdA hebben we nog geen idee waar ze oo gaan bezuinigen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:29

Veronica2 schreef:
Exitium schreef:

Hier op bokt kunnen mensen zich storen aan de boodschap die tussen haakjes staat :') :D .

Ja, dat is niet mijn probleem :+ Dat anderen er wel op willen stemmen, prima, maar ik sta daar anders in :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 23:34

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:43

MyWishMax schreef:
journee schreef:

Bij een huisdier is voldoende aandacht inderdaad heel belangrijk. Alleen worden in Nederland lang niet alle katten als huisdier gehouden. Zeker in het buitengebied en op boerderijen hebben ze vaak een baan. Namelijk als muizen en rattenvanger. Dan is het binnenhouden van de katten dus niet echt zinvol. :)

En zeker met de strengere regelgeving omtrent het gebruik van bestrijdingsmiddelen, wordt de taak die katten uitvoeren steeds belangrijker. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de steden waar de overlast van muizen en ratten steeds meer voorkomt. Bij de meeste mensen die daar een kat hebben, blijft de kat inderdaad binnen. Dus daar heeft dan de ongediertebestrijding het er druk mee.

https://www.internetbode.nl/woensdrecht/454214/ongedierte-teistert-nederland-grootste-piek-verwacht-in-augus

Sorry, maar de meeste mensen houden de katten helemaal niet binnen in dorpen en steden waar ze huisdier zijn. Ja, raskatten vaak wel. Maar de htk kat niet. Ook te zien aan de hoeveelheid die elk jaar dood of aangereden worden. En gewoon rondlopen en wonen in die provincies uit jouw link. Er lopen echt veel veel veel meer katten buiten als alleen die van boeren of andere bedrijven die muizenjagers nodig hebben. Buitengebied alleen is niet meteen de noodzaak om ze als muizenvanger te hebben, ook daar zie je mensen die ze wel als huisdier nemen, naar buiten gooien want anders is het 'zielig'.
En heel eerlijk, als het al om muizen gaat bij zulke mensen kan het ook op alleen eigen terrein want ik heb nergens gezegd binnen houden. Wel op eigen terrein en dus tuin af zetten zoals iedereen met een hond ook moet doen. Muizen kunnen ze ook daar vangen, want dan gaat het vooral erom dat ze niet het huis in komen. Die bestrijdt je makkelijker als je de jager ook in het deel houdt waar je de muizen weg wilt hebben.

In jouw link wordt de oorzaak van de plaag uitgelegd en dat is niet omdat steeds meer mensen hun katten binnen houden. Maar de gemiddelde kat gaat die rat ook niet aankunnen. Ratten vechten terug en die zijn groot en worden groter.

Als het alleen boeren zouden zijn die katten buiten hadden lopen zouden de vogels enzovoorts er niet zo extreem veel last van hebben, want dan zouden er echt veel minder katten buiten lopen. Maar het allergrootste deel van de katten die buiten lopen heeft geen baan. Alleen bazen die het makkelijk vinden dat hun huisdier de enige is die dat mag en waar de overlast maar van te slikken is. 'Want het is een kat....'

Volgens mij heb ik het ook nergens over dorpen gehad? Ik heb ook nergens gezegd dat de oorzaak van muizen en ratten in de stad zou zijn dat katten binnen gehouden worden? Alleen dat een kat ook een belangrijke taak als ongedierte bestrijder kan hebben, wat hij dus niet uit kan uitvoeren als het een binnenkat is.

Zoals je zelf al aangeeft wordt een kat langs een drukke weg snel aangereden. Daarom kiezen de meeste mensen voor de veiligheid en houden hun kat in de stad binnen. Dus inderdaad niet alle katten nee.

Mijn ervaring is eigenlijk dat standaard formaat kat ook een prima rattenvanger kan zijn, maar dat zal per kat verschillen.

En een omheining plaatsen voor een hond is toch iets makkelijker dan voor een kat. Ik heb in elk geval nog geen honden in een boom zien klimmen. :+

Op een klein perceel is een omheining voor de kat misschien te doen, alhoewel sommige katten echte houdini's zijn en een balkon katproof maken soms al een uitdaging blijkt. Maar op een perceel van enkele duizenden vierkante meters tot verschillende hectares groot wens ik je veel succes. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:43

journee schreef:
prompter schreef:
Nog maar een whataboutism: ook de huiskat doodt een surplus aan vogels, die mogen van mij ook wel allemaal binnen blijven : . Maar ik denk niet dat dat ergens in een verkiezingsprogramma staat.

Klopt, maar dit zijn over het algemeen wilde vogels, net als niemand het de wolf kwalijk neemt als hij wild vangt. Dat is de natuur en het beest moet ook gewoon eten. Het gaat mis als er dieren worden opgegeten die door de mens gehouden worden en vaak als verlengstuk van iemand zijn leven worden beschouwd. Als jij jaren dagelijks bezig bent met het welzijn van de dieren in je bezit en daar een band mee op heb gebouwd, komt een plotseling en vooral ook onnodig verlies ook gewoon hard aan.

Wat ik me dan ook afvraag, hebben mensen er dan geen moeite mee om hun kat 24 uur per dag op te sluiten? Ik veroordeel niemand die zo een kat houdt, soms heb je ook weinig keus als je een dier veilig wil houden, maar zelf vind ik dat dus ook niet ideaal.

Eh, huiskatten zijn wel echt een flinke aanslag op de natuur hoor. Ze vermoorden veel vogels en dat is te merken in de ecosystemen. Dus wat mij betreft mag daar best wetgeving op komen.

En nee, geen moeite mee. Mijn kat zit altijd binnen. Hooguit een keer in de tuin, maar vangt niks en ontsnapt er ook niet uit. Hij weet niet beter en hij heeft een luizenleventje zo. Ik snap niet zo goed wat daar niet ideaal aan is, voor hem. Gezonde kat, komt niks tekort. Krijgt voldoende stimulatie met z’n speeltjes etc. Jagen op de honden ook :)).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Gaan we in een politiek topic nummer zelfs discussieren over de huiskat?
Dan moet je sowieso bij Wilders zijn, die is dol op katten ! :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Ik vind het wel grappig dat de kat wordt aangehaald om de wolf te verdedigen maar dat veel mensen niet weten dat de wolf ook veel vogels op eet..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

journee schreef:
Raineri schreef:
Ik heb jullie wolf discussie gelezen vlak voor ik ging slapen en ik heb gedroomd over wolven :')

Wel eens vaker gezegd. Het maakt me echt weinig uit of deze wolf blijft of niet. Denk echt dat de natuur meer prangende problemen heeft dan het verdwijnen van dit dier. Zoals stikstof en snel veranderd klimaat.

Wel vraag ik me af altijd wat men als geschikte oplossing ziet. Behalve dan geen enkele wolf meer in Nederland. Denk niet dat dat haalbaar is, de wolf rukt op sinds de val van de muur. Heb niet met Berlijn gebeld maar vermoed dat ze er niet nog weer eentje willen. Grenscontroles is ook niet realistisch, los van het feit dat een wolf geen visum kan aanvragen lukt het praktisch al niet.
Vaak als men met oplossingen komt, wordt alles bij voorbaat al afgeschoten (no pun intended). En ergens snap ik dat, natuurlijk wil je dierenleed voorkomen. Maar denk niet dat het leid naar iets werkbaar ook. Wellicht moeten we gewoon accepteren dat niet alles controleerbaar is. Denk dat het ook heel Nederlands is (Westers) om alles te kunnen beïnvloeden. We accepteren geen enkele marge van onzekerheid.

Bij deze dan mijn excuses voor de kleurrijke beschrijving, ik hoop dat je alsnog lekker geslapen hebt. :+

Nederland is natuurlijk ook een van de veiligste landen die er zijn. Op gebied van criminaliteit, maar ook betreft het klimaat, besmettelijke ziektes en gevaarlijke dieren. Hier geen drugskartels die samenwerken met een corrupte overheid, geen extreme temperaturen, geen orkanen of aardbevingen van betekenis, geen leeuwen, ijsberen, schorpioenen of dodelijke spinnen. We zijn er dus aan gewend dat het in Nederland behoorlijk veilig is. Voor onszelf, onze kinderen en onze dieren. En nu is, door de komst van de wolf, die veiligheid niet meer vanzelfsprekend.

Mensen staan in wolvengebied steeds voor de vraag is het nog veilig? Is het veilig voor mijn kind om alleen naar school te fietsen of naar de speeltuin te gaan? Is het nog veilig om 'snachts vanaf mijn werk alleen door de polder of het bos te fietsen? Is het nog veilig om op mijn vaste route hard te lopen of de hond uit te laten? Is het nog veilig om mijn jonge kind of puppy in de tuin te laten spelen? Is het nog veilig om mijn kat buiten te laten lopen? Is het veilig om mijn vee achter wolfwerend hek buiten te laten? Is het nog veilig om met mijn paard alleen op buitenrit te gaan?

Voor iemand die niet in wolvengebied gebied woont is het bijna niet te bevatten hoeveel impact de komst van de wolf op iemand zijn leven kan hebben. Maar die impact is er dus wel en het is voor veel mensen dus ook enorm stressvol om je steeds af te moeten vragen: Is het nog wel veilig? En heel confronterend als het antwoord: nee blijkt te zijn.

Update: niet over katten gedroomd vannacht :Y)

Ik woon tegen wolvengebied aan. Ik loop niet meer hard in dit gebied, persoonlijk geen moeite mee. Oké, ik vind het jammer. Maar vind niet dat dit bos pas waarde heeft omdat ik er met m'n derriere in kan huppelen. Het heeft veel onzichtbare functies, ook voor boeren. Ik(wij) zijn afhankelijk van dit stuk grond op meer manieren dan alleen recreatie, en dat respecteer ik. Ik vind het prima om daarom ruimte te bieden.

Een vriendin van mij is hondentrainster en heeft al meerdere keren een wolf gespot. Zij/hij passeerde gewoon, keek even en liep door. Wat dat betreft past de wolf hier volledig, hij heeft zich ontzettend goed aangepast. Geeft niets meer om mensen, haalt zelfs nog wat voederkansen uit de omgang met mensen :Y) En ze zijn zo gehaaid, dat een klein onderzoekje of die rare twee potige apen ook eetbaar zijn niet uit de weg gegaan wordt. Ik wel alle sympathie voor mensen die dit idee maar niets vinden, en vrezen voor hun beesten. Elisa schrijft hier wel eens over (dacht ik). Ik snap haar standpunt volledig. Ik heb geen paard momenteel of ander vee. Dus makkelijk praten. Maar vrees wel, dat er geen kant en klare oplossing is voorlopig. Voordat ze volledig de ban in gaan zijn we wel even verder.. :( accepteren je paard morgen dood te vinden doe je niet, ophokken is ruk, ze zijn te pienter voor wolfwerende hekken. Met de handen in het haar dus.

Het is zo lastig, ik sta zo aan twee kanten. Als dierenliefhebber wil je geen wolf bij je veedieren. En ja, er zijn vreselijke praktijken met boerderijdieren, maar het 1 sluit het ander niet uit. Tegelijkertijd vind ik het lastig dat recreatie als voornaamste waarde wordt gezien van natuur. Voor mij is het metaforisch voor waarom we überhaupt problemen hebben met de waterkwaliteit en bodemkwaliteit. Onze omgeving is maakbaar en naar onze hand te zetten. En deze mentaliteit doet ons gewoon de das om.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Elisa2 schreef:
Ik vind het wel grappig dat de kat wordt aangehaald om de wolf te verdedigen maar dat veel mensen niet weten dat de wolf ook veel vogels op eet..

Ik droeg de kat aan, maar bepaald niet om de wolf te verdedigen want ik vind dat die hier niet thuis hoort. Ik vind dat de invloed van de kat op de natuur te groot is, maar dat daar weinig aandacht voor is in de politiek.

Jij zei dat de kat niet iemands geliefde dier doodt wat de wolf wel doet, maar ik ben een vogelliefhebber dus het raakt mij wel. Ik vind beide dieren niet in onze zo onder druk staande natuur thuis horen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Elisa2 schreef:

Verschil is de hoeveelheid. Het gaat helemaal niet om dat er vogeltjes dood gaan, maar hoe veel. Wat Prompter zegt. De kat komt van nature niet in onze natuur voor, de wolf wel. De kat vermoord als exoot, met een onnatuurlijk hoge dichtheid voor roofdieren, miljoenen vogels extra, waar zelfs diersoorten door uitsterven wereldwijd. De wolf zal dat met de huidige aantallen niet halen. Bij lange na niet.

Het was overigens gewoon een aanvulling op opmerkingen eerder, het was niet per se om de wolf te verdedigen of niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Verschil is de hoeveelheid. Het gaat helemaal niet om dat er vogeltjes dood gaan, maar hoe veel. Wat Prompter zegt. De kat komt van nature niet in onze natuur voor, de wolf wel. De kat vermoord als exoot, met een onnatuurlijk hoge dichtheid voor roofdieren, miljoenen vogels extra, waar zelfs diersoorten door uitsterven wereldwijd. De wolf zal dat met de huidige aantallen niet halen. Bij lange na niet.

Het was overigens gewoon een aanvulling op opmerkingen eerder, het was niet per se om de wolf te verdedigen of niet.

Hoe kom je aan het idee dat de kat niet inheems is? De Wilde kat is wel inheems en ook weer terug in Nederland! Natuurorganisaties zijn blij met zijn terugkeer van de wilde kat.

https://www.natuurmonumenten.nl/dieren/wilde-kat

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Ja, de wilde kat gaat huiskatten te lijf en is dus beter voor de natuur, dat staat ook in dat artikel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Hoe kom je aan het idee dat de kat niet inheems is? De Wilde kat is wel inheems en ook weer terug in Nederland! Natuurorganisaties zijn blij met zijn terugkeer van de wilde kat.

De huiskat toch echt niet. En die veroorzaakt de problemen. De wilde kat is inheems en zeer zeldzaam. Maar dat is wat anders dan een verwilde(rde) (huis) kat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:38

ik hou ook van vogels, maar ook van mijn huisdieren. Ik moet bekennen dat mijn hond vaker een vogel pakt dan de katten. Doodsoorzaak van vogels is ook heel vaak aanrijdingen met auto's, of windturbines, ook door mensen dus

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Raineri schreef:
Update: niet over katten gedroomd vannacht :Y)

Ik woon tegen wolvengebied aan. Ik loop niet meer hard in dit gebied, persoonlijk geen moeite mee. Oké, ik vind het jammer. Maar vind niet dat dit bos pas waarde heeft omdat ik er met m'n derriere in kan huppelen. Het heeft veel onzichtbare functies, ook voor boeren. Ik(wij) zijn afhankelijk van dit stuk grond op meer manieren dan alleen recreatie, en dat respecteer ik. Ik vind het prima om daarom ruimte te bieden.

Een vriendin van mij is hondentrainster en heeft al meerdere keren een wolf gespot. Zij/hij passeerde gewoon, keek even en liep door. Wat dat betreft past de wolf hier volledig, hij heeft zich ontzettend goed aangepast. Geeft niets meer om mensen, haalt zelfs nog wat voederkansen uit de omgang met mensen :Y) En ze zijn zo gehaaid, dat een klein onderzoekje of die rare twee potige apen ook eetbaar zijn niet uit de weg gegaan wordt. Ik wel alle sympathie voor mensen die dit idee maar niets vinden, en vrezen voor hun beesten. Elisa schrijft hier wel eens over (dacht ik). Ik snap haar standpunt volledig. Ik heb geen paard momenteel of ander vee. Dus makkelijk praten. Maar vrees wel, dat er geen kant en klare oplossing is voorlopig. Voordat ze volledig de ban in gaan zijn we wel even verder.. :( accepteren je paard morgen dood te vinden doe je niet, ophokken is ruk, ze zijn te pienter voor wolfwerende hekken. Met de handen in het haar dus.

Het is zo lastig, ik sta zo aan twee kanten. Als dierenliefhebber wil je geen wolf bij je veedieren. En ja, er zijn vreselijke praktijken met boerderijdieren, maar het 1 sluit het ander niet uit. Tegelijkertijd vind ik het lastig dat recreatie als voornaamste waarde wordt gezien van natuur. Voor mij is het metaforisch voor waarom we überhaupt problemen hebben met de waterkwaliteit en bodemkwaliteit. Onze omgeving is maakbaar en naar onze hand te zetten. En deze mentaliteit doet ons gewoon de das om.

Het is ook een lastig onderwerp. Toen de wolf net in Nederland was ik persoonlijk ook pro wolf. Voor mensen met vee is het tegenwoordig een risico afweging: ga ik voor veiligheid (hou ik mijn dieren binnen) of kies ik voor dierenwelzijn en zet ik mijn dieren buiten en accepteer ik dan dat het eens fout kan gaan? De meeste mensen kiezen voor de laatste optie, doen hun best om het weiland wolfwerend te maken en hopen er het beste van.

Maar wat als je kleine kinderen hebt? Hoop je er dan ook het beste van, is het risico dat er wat met je kind gebeurt ook acceptabel? Prima als je voor zelf het bos en zo de wolf kan vermijden. Maar wat als je dat niet kan omdat de wolf gewoon bij je door de tuin of de straat loopt? Wat als daardoor de kinderen niet meer onbezorgd buiten kunnen spelen of niet meer op de fiets naar school? Als de provincie of gemeente zelf al waarschuwingen geeft is er toch echt wat aan de hand en is het geen kwestie van roodkapje syndroom of overbezorgd zijn. Voor de kinderen die zo moeten opgroeien is het sprookje van roodkapje dus ook geen sprookje meer, maar de werkelijkheid waar zij nu mee moeten leren leven: Pas op voor de wolf!

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3934332/scholen-beginnen-weer-zorgen-om-wolven-vleermuizen-en-leerlingenvervoer

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

journee schreef:

Ja natuurlijk, maar een populatie van 3 miljoen huiskatten is niet meer natuurlijk. Het is een beetje hetzelfde idee als honden en wolven; zelfde soort, maar toch heel verschillend. En je kan toch niet ontkennen dat katten een enorme ecologische ramp zijn? Maar het beïnvloed de mens niet direct nadelig, dus is er weinig commotie over. De wolf daarentegen verpest de grip die we hebben op de natuur, wat de mens niet kan hebben.