Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 09:53

Citaat:
"Het is gewoon tijd voor een keuze: ofwel gaan onze politici er voor om op Europees niveau - moeizaam - de regels te veranderen, ofwel erkennen we de gevolgen eerlijk."

Bart Bijnens
Bart Bijnens
Journalist economie
19:47

Delen
In Vlaanderen zijn zowat 200.000 paardachtigen geregistreerd. Tel daar nog enkele tienduizenden niet-geregistreerde paarden, pony’s en ezels bij en je hebt een overzicht van wat deze edele diersoort voorstelt in onze regio. Die binding levert enerzijds veel economische omzet op. Onze toppaarden - of hun sperma- worden voor enorme bedragen verkocht, onze paardenklinieken trekken een wereldwijd cliënteel aan. Anderzijds is er de emotionele binding die mensen hebben met hun dier. Beide aspecten zorgen er voor dat er een golf van paniek ontstaat nu er tussen die dure veulens en lieve pony’s een paar wolven zijn opgedoken. We zijn tevreden wanneer de Naya’s en Augusten van deze wereld de everzwijnenoverlast helpen bestrijden - nog altijd de hoofdmoot van hun dieet-, zijn verontwaardigd wanneer ze zich te goed doen aan een schaap, maar gaan uit ons dak wanneer een schattige pony doodgebeten wordt. Nu dat op korte tijd te vaak gebeurd is, wordt er politiek overleg gepland. Het is natuurlijk belangrijk dat er opties bekeken worden, maar de Europese bescherming van de wolf maakt dat er op lokaal niveau nauwelijks ruimte is om échte maatregelen te nemen. Omdat hij ooit (bijna) verdwenen was, geniet de wolf strikte bescherming. Dat betekent dus geen jacht, tenzij in zeer uitzonderlijke gevallen. Wat rest is dus plannen zonder tanden.

Bron HBVL
https://archive.ph/XJmyZ
https://www.facebook.com/share/1CFLCSAz ... tid=wwXIfr

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:59

tienus63 schreef:
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️

HET MOET NIET GEKKER WORDEN BIJ12!
Sinds wanneer vallen sportpaarden niet meer onder de definitie landbouwhuisdieren/ productiedieren BIJ12? Lees ik nou goed dat BIJ12 zegt dat dure sportpaarden die worden aangevallen en opgevreten door de wolf, niet worden vergoed? En lees ik nou ook dat er staat dat bij dure sportpaarden: mag mijn inziens een grote zorgplicht/ inspanning worden verwacht! BIJ12 jullie houden je daarmee ook niet aan jullie eigen richtlijnen! BIJ12 jullie zijn echt compleet van Lotje getikt! Maar dat weet ik al langer dan vandaag! Het is nu echt tijd voor een grondige evaluatie van BIJ12!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1A7f6c ... tid=wwXIfr

Even hier inhaken op de nieuwe definitie van landbouwhuisdieren, waar paarden dan wel of niet onder zouden vallen;
Als dieren daar alleen onder vallen als ze als vleesproduct worden gezien, dan vallen niet alleen de sportpaarden af, maar ook alle paarden die ooit een stempel in het paspoort hebben gekregen vanwege medicijnen.
(Niet meer voor consumptie geschikt)

B12 krijgt in de gaten dat wolven houden een te dure hobby wordt, wanneer “paard” op het menu van de wolf staat.
En dan de discussie straks; wanneer is je paard een sportpaard? Na een B proefje?

Alles uit de kast trekken om maar geen schadevergoeding te hoeven betalen.
(Los van al het emotionele leed dat niet in geld is uit te drukken)
Ik word hier echt triest van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:00

Ik denk dat het enige wat werkt is dat mensen zelf de stoute schoenen aan gaan trekken en er eens een paar om gaan leggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:05

Citaat:
[ Afbeelding ]

“Ik hoop dat politici mensen vertellen wat ze moeten horen en niet wat ze willen horen.”

HASSELT Donderdag overlegt Vlaams minister Jo Brouns (CD&V) met een heleboel burgemeesters over de wolf. Maar welke nieuwe maatregelen kunnen politici bedenken? Geen, behalve de mensen vertellen dat ze een omheining moeten plaatsen.
Liliana Casagrande
19:33

De vraatzuchtige wolf die het op pony’s heeft gemunt, beroert heel Noord-Oost-Limburg. Mensen zijn boos, zeer boos. Ze willen de wolf weg. Dus spreken ze de burgemeester aan en die burgemeester op zijn beurt de bevoegde minister. Dat is Jo Brouns, die twee petten draagt. Hij is namelijk voor zowel natuur als voor landbouw bevoegd. Dat maakt het lastig. Toen Zuhal Demir (N-VA) verantwoordelijk was voor natuur, was het voor CD&V makkelijker om zich te scharen achter de boze boeren. Wat zal het overleg van donderdag tussen minister en burgemeesters mogelijk opleveren?

“Ik hoop in elk geval dat de politici de mensen zullen vertellen wat ze moeten horen en niet wat ze willen horen”, zegt Frederik Thoelen, bioloog van het Natuurhulpcentrum. “Liefhebbers van natuur en landbouwers hebben in theorie hetzelfde doel: dat de wolf stopt met vee te eten. Wel, naar geen enkel ander dier is er zoveel onderzoek gebeurd als naar de wolf. En het enige dat werkt zijn wolfwerende omheiningen: die zijn voor 99 procent veilig. Geen 100 procent, maar toch beter dan om het even welke andere oplossing. In de zeven jaar dat de wolf hier zit, is die nog nooit door een wolfwerende omheining geraakt. In Nederland is het ooit één keer gebeurd, maar dat is zeer zeldzaam. Op het militair domein – hét kerngebied van de wolf – grazen trouwens zeer veel schapen en toch worden die niet gedood. Omdat die ook beschermd worden door een wolfwerende omheining.”
[ Afbeelding ]

Die omheiningen moeten aan zeer specifieke voorwaarden voldoen. “Dat een wolf een pony heeft doodgebeten terwijl er 6.000 volt op de draad staat, klinkt spectaculair, maar daarom is die omheining niet wolfwerend. Daarvoor moet aan nog andere voorwaarden worden voldaan.”

Leren samenleven

We zullen met de wolf moeten samenleven, vindt Thoelen. In Oost-Duitsland hebben ze dat intussen geleerd. “Daar is de wolf 25 jaar geleden al opnieuw opgedoken. De boeren zijn er de wolf ook liever kwijt, maar ze weten wel dat ze hun vee moeten beschermen. Want de wolf is er nu eenmaal en zal er blijven.”
In de aanloop naar het overleg opperen lokale politici woorden als het “bestrijden” van wolven dat “geen taboe” mag zijn. Maar de jacht openen zou de pony’s daarom nog niet beschermen. Daarvoor trekt Thoelen een parallel met de vossen. “In Vlaanderen worden er elk jaar ongeveer 12.000 vossen afgeschoten, een derde van de populatie. Toch worden er nog altijd kippen doodgebeten. Maar als die kippen in een afgesloten hok zitten, kunnen de vossen daar niet aan.”
Dat de wolf tegenwoordig pony’s eet, is toeval. “Het gaat niet om de pony, maar om een makkelijke prooi. In deze periode van het jaar heeft een wolf ook veel eten nodig om de welpen te voeden. Een wolf eet vooral reeën, en vervolgens kleinere everzwijnen, hazen en konijnen.”

Vergoeding

Brouns gaat donderdag het huidige wolvenprotocol evalueren samen met de burgemeesters. Daarin staat bijvoorbeeld dat er ingegrepen kan worden als een wolf problemen veroorzaakt. “Maar volgens het wolvenprotocol is dit geen probleemwolf. Dus de best mogelijke oplossing is de wolfwerende omheining.”

[ Afbeelding ]

Voor die omheiningen krijgen de veehouders trouwens subsidies: de professionelen zelfs voor 100 procent, de hobbyisten voor 90 procent. De plaatsing kan door vrijwilligers gebeuren van het Wolf Fencing Team. In het kerngebied van de wolf heeft de helft van de veehouders een omheining gezet, dat kan dus beter. Momenteel is het wel vier weken wachten op advies van het Wolf Fencing Team. De interesse piekt namelijk op momenten dat er aanvallen gebeuren, in de winter was er weinig vraag.

“Juridische sciencefiction”
Aan de bescherming van de wolf prutsen, is in elk geval niet mogelijk. “Europa biedt de lidstaten wel de mogelijkheid om de status van de wolf bij te stellen van strikt beschermd naar beschermd”, zegt Hendrik Schoukens, professor milieurecht aan de UGent. “Maar dat moet dan wetenschappelijk worden onderbouwd en daarvoor heb je een robuuste populatie nodig. In Vlaanderen zijn er maar vier wolven plus hun nazaten. Die status verlagen is dus wishful thinking.”

Hoeveel wolven er precies zijn, weet je trouwens nooit zeker. Bij Natuur en Bos gaat men uit van twee ouders plus minstens vijf welpen in Hechtel-Eksel, één solitaire wolf in Bosland en een wolf in de Noorderkempen. “Maar zelfs als je de status van de wolf zou verlagen van strikt beschermd tot beschermd, zal je een wolf niet mogen doden tenzij er sprake is van een manifeste veiligheidssituatie. En ook dan moet voorrang worden gegeven aan niet-dodelijke alternatieven. Ruimere jacht is juridische sciencefiction.”

Bron HBVL
https://archive.ph/OkETo

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:08

Fietser achtervolgd door wolf Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
26-08-2025
22.00 uur

Rond 22:00 uur volgde een wolf een fietser, wolf liep op tempo van de fietser mee en constant de kant opkijkend van de fietser. Fietser is omgedraaid en heeft een andere weg genomen. Dit was op de beekweg in Putten.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A2EBc ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:14

tienus63 schreef:
Citaat:
Putten Gelderland
26-08-2025
22.00 uur

Rond 22:00 uur volgde een wolf een fietser, wolf liep op tempo van de fietser mee en constant de kant opkijkend van de fietser. Fietser is omgedraaid en heeft een andere weg genomen. Dit was op de beekweg in Putten.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf

Klinkt als weer een level 6.

Die zijn er momenteel veel.

En het beloofd niets goeds.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:17

Ik begrijp echt niet wat er in België aan de hand is.
Hoe kan dit in een keer zó escaleren dat er 'ineens' een wolf zit die alleen nog maar pony's eet?

Voorheen wel eens een melding dus ook niet dat ie eerst alle schapen op heeft oid.
Hoe kan dit joh :=

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:20

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:20

Nyaleti schreef:
Ik begrijp echt niet wat er in België aan de hand is.
Hoe kan dit in een keer zó escaleren dat er 'ineens' een wolf zit die alleen nog maar pony's eet?

Voorheen wel eens een melding dus ook niet dat ie eerst alle schapen op heeft oid.
Hoe kan dit joh :=

Hypotheses, dus geen bevestiging;

De welpen van dit jaar zijn inmiddels zodanig groot dat er veeeeeel vreten in moet.

Een week of 3 geleden is er een pony gepakt, en dat is relatief makkelijk gegaan en het vlees relatief smakelijk.

Dus kort daarop nog een poging.
Weer makkelijk gegaan,

En na twee top-ervaringen (niet vanuit mens bezien uiteraard) staan ponies nu voor deze groep bovenaan de voorkeurlijst.

Let op, dit is een mogelijke verklaring,
Ik zeg niet met zekerheid dat het dè verklaring is hier.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:22

Zou het bij wolven net zo zijn als bij baby's??
Hoe meer smaken ze leren hoe meer dingen ze eten... maar dan andersom; als ponies 'zoeter' zijn dat ze niets anders meer willen ??

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:22

tienus63 schreef:
Citaat:
Putten Gelderland
26-08-2025
22.00 uur

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf

Ik gooi hem er vast in. Wie gaat er dan ook fietsen om 22 uur :roll:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:23

Als je ergens bent geweest en je wilt naar huis.

Tja, als je op de fiets ergens heen gegaan bent, fiets je meestal ook terug op de fiets.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:24

Ginam schreef:
En dan heb je ook nog dit soort mensen _-:(
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/27/wolvensafari/

Ga dan patrouilleren naast de weides in Oudsbergen en Peer. Dan doe je nog wat nuttigs en zie je ook wolven…

Tsja, er is interesse,
Mensen kunnen geld verdienen aan het organiseren van dit soort expedities.

Follow the money.

Overigens dat het prachtige dieren zijn, díe specifieke mening deel ik.

Maar juist vanuit díe mening vind ik het zo beroerd wat er nu gebeurt.
Het gevolg van hey huidige non-beleid is meer leed bij mensen, meer leed bij gehouden dieren én meer leed bij wolven mijns inziens.

Dit soort excursies zijn trouwens in het hele verhaal ook dubbel beroerd, omdat het bij kan dragen aan het minder schuw worden van wolven.
Wat -juist, inderdaad- weer kan leiden tot meer lijden bij alle groepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:26

tienus63 schreef:
Als je ergens bent geweest en je wilt naar huis.

Tja, als je op de fiets ergens heen gegaan bent, fiets je meestal ook terug op de fiets.

ik denk dat je veel sarcasme miste.... :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:30

DubbelFun schreef:
Zou het bij wolven net zo zijn als bij baby's??
Hoe meer smaken ze leren hoe meer dingen ze eten... maar dan andersom; als ponies 'zoeter' zijn dat ze niets anders meer willen ??

Als je naar twee van de theorieen rond 'surplus killing' kijkt, dan zou dat kunnen.
Niet zozeer per se zoet, maar relatief meer bruikbare voedingsstoffen.

Extreem versimpelde uitleg,

Surplus killing:
Meer prooien dood bijten dan direct op het moment zelf nodig om in vordingsbehoefte te voorzien.

2 theorien over de reden: (die prima beide waar kunnen zijn, de een sluit de ander niet uit!)

1 'Voorraad aanleggen', later terugkeren zonder opnieuw energie in jacht te hoeven steken,
2 indien meer prooi dan nodig dood, kun je van iedere prooi het voor jou beste vlees uitkiezen en de rest laten liggen (en 'beste' is dan qua energieopbrengst en qua voedingsstoffen opbrengst.) vaak de organen.

Als je ponies pakt heb je natuurlijk relatief veel orgaanvlees per prooi.

Dus het zou mee kúnnen spelen,
Maar dit is puur hypothetisch doorborduren op basis van bestaande theorien in de biologie.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:31

Dan weet ik nu wel zeker. Dat ik sarcasme gemist heb :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:36

Ik heb ook wel eens gelezen dat vleeseters een bepaald stofje niet kunnen aanmaken en dat ze daarom van grazers vaak alleen de lever (of een ander orgaan ??) eten. En dat er mede daarom zoveel dieren in 1x gedood worden. Maar ik lees dan weer nergens dat bijv. bij 10 gedode schapen alleen dát orgaan is weggevreten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:40

tienus63 schreef:
Dan weet ik nu wel zeker. Dat ik sarcasme gemist heb :)

Sorry Tienus, wat opgekropte frustratie vanuit mijn kant.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:53

Citaat:
Sellingen heeft eerste permanente wolfwerende raster van de provincie
Rik Russchen
Gisteren, 08:41 • Aangepast gisteren, 14:46 • 2 minuten leestijd
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

In natuurgebied De Vennekampen bij Sellingen staat sinds afgelopen weekend het eerste permanente wolfwerende raster in onze provincie. Het moet ervoor zorgen dat schapen veilig kunnen grazen en het landschap open en gezond blijft. 'Als het goed is, komt hier geen wolf meer.'
Aan het begin van dit jaar viel een wolf enkele schapen aan in het natuurgebied. Voor de veiligheid werden alle dieren weggehaald. 'We hadden dit raster echt nodig om de schapen veilig te kunnen laten grazen', vertelt boswachter Anneke Hartman. 'Ik ben blij dat het er nu staat.'

Blauw lint schrikt af
Het raster is anderhalve meter hoog en omheint tien hectare van het natuurgebied. Bovenop het hek is een blauw lint gespannen. 'De wolf ziet die kleur van veraf,' legt Hartman uit. 'In de wind wappert het wat, dat schrikt af. Daarnaast staat er zes kilovolt stroom op. Als de wolf probeert om over het hek te klimmen, weet hij meteen dat-ie eraf moet blijven.'
Volgens Hartman zijn de schapen onmisbaar voor het beheer van het gebied. 'Het is een uniek stukje natuur, met heide en kwetsbare plantensoorten. Door de ligging is het moeilijk om er met machines bij te komen. De schapen zijn nodig om het gebied goed te kunnen beheren.'

Deskundig aangelegd

Of het raster werkt, moet nog blijken. 'Jonge wolven gaan binnenkort weer zwerven. Dan weten we of het raster zijn werk doet. Maar het is aangelegd volgens de richtlijnen en met advies van een deskundige van de provincie. Dus ik heb er vertrouwen in dat er geen wolf meer bij kan komen.'
Het raster blijft permanent staan. 'De schapen kunnen hier het hele jaar door grazen', vertelt Hartman. 'Grotere gebieden afrasteren is voorlopig te duur, maar je hebt ook te maken met ander wild dat wel welkom is. Ik zie dit als een belangrijke stap. De wolf is terug en zal blijven komen.'

Dieren beschermen

Volgens Hartman vraagt dat om een bredere aanpak. 'We moeten nadenken over hoe we dieren in natuurgebieden beschermen, maar ook hoe we boeren helpen hun vee te beschermen. Een wolf sluipt langs de randen van zijn leefgebied en zoekt naar een prooi. Staat er een raster, dan blijft hij op afstand. Staat er geen raster, dan weten we allemaal wat er kan gebeuren.'

Filmpje via bron RTVNoord
https://www.rtvnoord.nl/natuur/1336479/ ... copied_url

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:40

Heel benieuwd of dat raster werkt. We hebben op andere plekken gezien dat 1,5m geen probleem is. En jammer ook dat dit natuurgebied bij deze dus ook voor alle andere dieren (reeën, konijnen, hazen, dassen, vossen, marters etc) is afgesloten. En reptielen als slangen? We hebben zoveel jaren in natuurbeherend NL gestreden om MINDER hekken, minder versnippering....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:50

Wbt de sportpaarden, ik vind het belachelijk dat je hond, of de dierenartskosten aan je hond niet ook vergoed worden via BIJ12. En wat je terugkrijgt is ook een schijntje natuurlijk tov de werkelijke (emotionele) waarde van je geliefde dier(en).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:42

ik ben benieuwd hoeveel dat raster heeft gekost. Wij zouden dan nl. ook 10 hectare moeten omheinen. Niet dat we dat ooit kunnen betalen met onze 2 salarissen. Maar ach, dan moeten we de koeien en kalfjes maar gewoon wegdoen toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 13:47

Kun je TBO’er worden?
Dan staan ze in de rij om je te helpen afrikken ;)

Moet je wel je b*k houden als je koeien en kalveren gepakt worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 13:58

Partij voor de Dieren afdeling Arnhem organiseert 17 september as bijeenkomst.
Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:06

tienus63 schreef:
Partij voor de Dieren afdeling Arnhem organiseert 17 september as bijeenkomst.
[ Afbeelding ]

Een veelzijdige kijk vanuit 1 hoek :')