Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:35

Pin mij er niet op vast want ik ben niet heel erg op de hoogte, ik heb ook altijd het idee dat de ene kabel en stekker beter zijn als andere kabels en stekkers, het kan volgens mij aan beide liggen. Op de stekker kan je zien hoeveel stroom die levert, aan de kabel kan ik het niet zien maar ik merk ook dat originele kabels minder snel kapot gaan en sneller opladen als b merk kabels.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:41

Ja stekkers kunnen ook verschillen. Mijn tablet vraagt veel meer van een stekker/kabel dan m'n telefoon.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:41

Je moet altijd naar het aantal Watt van een snoer en stekker kijken. Hoe meer watt, hoe sneller iets oplaadt, en daar zit inderdaad veel verschil in :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:50

Maartje1990 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Een zorg organisatie heeft toch altijd een nood protocol? Het verpleeghuis waar ik 10jr geleden werkte als manager had dat toen ook al, volgens mij was dat ook verplicht?

Ik heb geen idee. Staat er in wat ze doen om de mensen van voedsel te voorzien en qat te doen als groot deel van personeel niet komt?

Ik heb het dan wel over uets anders dan een brandje enzo he.. bhv gebeuren is wel up to date.

Brand etc valt inderdaad onder bhv protocol, nee dit betreft een protocol gericht op rampen e.d. (ZiROP)

GGD ghor heeft er wel wat over op de website incl wat handreikingen als startup:
Handreiking zorgcontinuïteit bij rampen en crises - GGD GHOR Nederland https://share.google/uMMrg3g9EeFxivJHL

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:51

Stekkers, verbinding stekker en snoer, dikte snoer, lengte snoer, wel of niet ergens kleine kabelbreukjes,
Maximum dat de adapter 'doorlaat' aan stroom (meestal in ampère aangegeven)
Kan allemaal verschil maken ;)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 20:46

Net langs die bijeenkomst geweest na aanleiding van het boekje. Geen rellen geen chaos en ook eigenlijk weinig nieuwe informatie.

Ze gaan hier komend jaar bezig met de noodsteunpunten realiseren.

Het viel wel op dat er een wat oudere doelgroep zat in de zaal.
Er waren fluitjes, rescuedekens en een noodplan memory mee te nemen.

Hebben jullie al gevraagd wat het noodplan is van jullie werk? Dat moet ik eigenlijk wel eens doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:35

Noodplan voor wat op werk? Bedoel als de pleuris uitbreekt spring ik in mn autootje naar huis hoor. Blijf geen seconde langer.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:54

Boekje vandaag ook binnen gekregen. Snel even doorgebladerd. Buiten nog de inhoud van het noodpakket staan er best zinnige dingen in, zoals wat spreek je af als je elkaar per telefoon niet meer kan bereiken en je kunt niet (snel) thuis komen. Best goed om daar eens over na te denken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:14

Hier is geloof ik geen bijeenkomst.

Ik denk dat wij wel echt veel hebben, maar omdat ik er zo onrustig over ben koop ik steeds vanalles en daarom hebben we nu meerdere powerbanks, 5 zaklampen, meerdere radio’s en krattenvol eten wat wel houdbaar is maar niet lekker, dus als het over de datum gaat, wordt het denk ik niet eens opgegeten :=

Kan niet garanderen dat er nog wat powerstations of nog betere lampen en radio’s komen.
Mn man verklaart me voor gek, maar als we het nodig hebben is ie me dankbaar hoop ik :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-12-25 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:15

Hutcherson schreef:
Noodplan voor wat op werk? Bedoel als de pleuris uitbreekt spring ik in mn autootje naar huis hoor. Blijf geen seconde langer.

Dit was eigenlijk ook wel mijn plan wat betreft werk. Mezelf en m’n gezin boven alles en ik ben pleite.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:17

Dan moet je wel thuis kunnen komen met je autootje, als iedereen hetzelfde idee heeft dan staat het best snel ramvast.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:19

Dat inderdaad. En sommig werk (zorg bv) is het waarschijnlijk wel sjiek als je toch zoveel mogelijk komt werken kan ik me zo voorstellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 22:40

verootjoo schreef:
Hutcherson schreef:

Dit was eigenlijk ook wel mijn plan wat betreft werk. Mezelf en m’n gezin boven alles en ik ben pleite.

Ik denk niet dat je dan heel ver komt je met auto. :+

Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik de IJsselbrug dan nog over kom. Dus of ik ga lopend naar huis of ik ga naar bekenden in Zwolle. 20km lopen is niet heel ver. De baasjes van mijn oppasteckel wonen heel dichtbij werk en ik heb hun huissleutel. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 23:42

Ir111 schreef:
Dat inderdaad. En sommig werk (zorg bv) is het waarschijnlijk wel sjiek als je toch zoveel mogelijk komt werken kan ik me zo voorstellen.

Ik zit in de zorg (geen spoedzorg oid) maar ik ga echt mn gezin en dieren niet in de steek laten om anderen te helpen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 23:52

Toch wel eens dat het goed is om over na te denken. Hier al wel eea in huis. Nu op zoek naar een verantwoord en klein gas’ding’ om zonodig wat op te kunnen klaarmaken. Heb nog niks gekocht want de keuze is reuze en ik heb last van keuzestress. Er zijn kleine met een soort spuitbus, die zien er makkelijk uit of met een tankje. Duurdere en spotgoedkope….Vind het a. heel enge dingen om aan te sluiten en b. ook geen fijn idee als mensen nu allemaal gastankjes in hun schuurtjes of berging gaan bewaren….Tips erg welkom!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 04:21

Wij gebruiken op onze off grid een van de Action, met een busje propaan. Nu niet te koop zo te zien maar komt wel weer in het voorjaar. 1 pit, je doet op zich wel een paar dagen met een busje denk ik.

Merk Froyak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 06:43

MarlindeRooz schreef:
verootjoo schreef:

Ik denk niet dat je dan heel ver komt je met auto. :+

Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik de IJsselbrug dan nog over kom. Dus of ik ga lopend naar huis of ik ga naar bekenden in Zwolle. 20km lopen is niet heel ver. De baasjes van mijn oppasteckel wonen heel dichtbij werk en ik heb hun huissleutel. :=

Ik ga met de fiets naar mijn werk.

paars schreef:
Toch wel eens dat het goed is om over na te denken. Hier al wel eea in huis. Nu op zoek naar een verantwoord en klein gas’ding’ om zonodig wat op te kunnen klaarmaken. Heb nog niks gekocht want de keuze is reuze en ik heb last van keuzestress. Er zijn kleine met een soort spuitbus, die zien er makkelijk uit of met een tankje. Duurdere en spotgoedkope….Vind het a. heel enge dingen om aan te sluiten en b. ook geen fijn idee als mensen nu allemaal gastankjes in hun schuurtjes of berging gaan bewaren….Tips erg welkom!

Volgens mij hebben al veel mensen gastankjes in huis. Wij sowieso voor kamperen en voor de barbecue. Hoezo is dat geen fijn idee? Je moet toch eten klaar kunnen maken zonder stroom.
Aansluiten is niet zo spannend hoor.
Ik zou gewoon naar een kampeerwinkel gaan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 06:49

Kunnen gastanks niet ontploffen? Zomaar of als er vuur bijkomt.

Zo iets zou ik in een schuurtje bewaren en niet in huis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:12

Ze ontploffen niet vanzelf, en als er al zó veel vuur bij komt dat het ding ontploft dan is dat wel je minste zorg :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:14

Niet zomaar, er moet wel vuur bijkomen, en idd, dan staat de boel al flink in de fik.
Bij ons nog nooit gebeurd. We hebben ze idd wel in de schuur staan, maar die zit aan ons huis vast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:19

friezenfan2 schreef:
Kunnen gastanks niet ontploffen? Zomaar of als er vuur bijkomt.

Zo iets zou ik in een schuurtje bewaren en niet in huis.

Nee, niet zomaar. De kans dat een gasfles ontploft is klein, dat gebeurt alleen bij hoge temperaturen, brand of zo, verkeerd gebruik (aangesloten gasflessen plat leggen bijvoorbeeld), of bij een gaslek. Opslaan gebeurt het beste buiten.

Gas is verder wel een vrij veilige manier om toch te kunnen koken. Mits je goed omgaat met de flessen. Maar eigenlijk geldt dat voor alle methoden waar vuur bij komt kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:21

paars schreef:

Ga er maar van uit dat het gemiddelde Nederlandse gezin gewoon gasflessen in huis heeft. Alleen al om campingkooktoestellen op aan te sluiten. In principe is dat gewoon veilig.

Als je zelf niet zit te wachten op gas omdat je het eng vindt, zou je naar spirituskookstellen kunnen kijken. Die zijn dan wel weer significant duurder dan een gaskookstel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:23

Welke gaskookstelletje hebben jullie? En is 1 pit of 2 pitten aan te raden? Ik ben alleen maar als er nood is kom ik samen met mijn achterbuurman.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:25

Wij hebben een skottelbraai, deze heeft een plaatdeel en een grill deel, en een spiritus kookstel voor twee pannen.

Zou zelf, als je de mogelijkheid hebt, twee pitten nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:30

Spiritus zou ik dan weer nooit doen := Levensgevaarlijk die dingen. Maar ik ben dan sowieso geen held met vuur haha