Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:28

Ja precies, van Back To the Future is er ook heel veel waar geworden.

Ik weet nog wel dat wij een jaar of 30 geleden bij het huis van de toekomst waren, ergens in NL, en dat toen dat beeldbellen daarbij geshowd was. Nou dat klonk echt als iets bizars. En nog iets langer geleden zijn onze basisschool meester dat mensen in de toekomst de krant op een scherm zouden lezen :P

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:33

Als ze nou transporter beams kunnen maken zoals in Star Trek dan zou dat een hoop file, uitstoot en ergernis op de wegen schelen :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:39

Ja, ik zit ook op de stem van Scotty te wachten :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:55

Telpeva schreef:
Als ze nou transporter beams kunnen maken zoals in Star Trek dan zou dat een hoop file, uitstoot en ergernis op de wegen schelen :+

Zo dit wilde ik dus ook net typen. Dat mis ik nog, jezelf kunnen teleporteren naar je werk 8-)

Ik had ooit eens ergens gelezen dat ze dat hadden bedacht zodat ze niet steeds dure vertrek- en landingsscenes hoefden te maken... supergrappig.

Er zijn trouwens ook heel veel films die niet zijn uitgekomen qua voorspellingen, of die er enorm naast zaten met hun visie van hoe de toekomst eruit zou zien. Dat is dan ook wel weer heel grappig. Was de originele Blade Runner ook niet in 2019? Dan moeten we nu vliegende auto's hebben, en heel menselijke cyborgs :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:58

Dat boek van George Orwell, dat schijnt wel allemaal of veel uitgekomen te zijn dacht ik?

Zo,n hooverboard lijkt me gaaf trouwens!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 08:14

pmarena schreef:
Ja precies, van Back To the Future is er ook heel veel waar geworden.

Ik weet nog wel dat wij een jaar of 30 geleden bij het huis van de toekomst waren, ergens in NL, en dat toen dat beeldbellen daarbij geshowd was. Nou dat klonk echt als iets bizars. En nog iets langer geleden zijn onze basisschool meester dat mensen in de toekomst de krant op een scherm zouden lezen :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 10:42

Aaahhh Chriet :D

Wat zonde dat het nu iets anders is..
nou ja, wel weer leuk dat het er uberhaupt nog is :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:46

Wij vonden het toen vooral zo gaaf dat ze in dat huis van Chriet die ramen konden blinderen, net of er een soort inkt ingespoten werd. Echt super apart :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:16

Elisa2 schreef:
Dat boek van George Orwell, dat schijnt wel allemaal of veel uitgekomen te zijn dacht ik?

Zo,n hooverboard lijkt me gaaf trouwens!

De beste voorspellingen voor de toekomst in de moderne tijd komen van The Simpsons. De tekenfilmserie van Matt Groening. Zo is er een aflevering van de Simpsons uit 2000 (24 jaar geleden dus, Bill Clinton was president) waarin Lisa Simpson als president van de VS de opvolgster is van......Donald Trump. Iedereen lag dubbel in 2000: Trump als president!

Achter de voorspellingen van de makers van The Simpsons schuilt een wetenschappelijke filosofie: Ochams Razor. Ocham’s Razor stelt (simpel gezegd) dat als je een stelling wil bewijzen de simpelste uitleg (de uitleg met het minst aantal variabelen) vaak de meest voor de hand liggende is. Het is wel iets complexer dan dat overigens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ockhams_scheermes voor de liefhebbers.

Bij The Simpsons wordt echter gesteld dat het domst mogelijke resultaat vaak het meest voor de hand liggende is: Simpsons Razor.

Deels is die insteek gekozen omdat The Simpsons een comedy is die leeft van idiote situaties, maar Simpsons Razor bewijst dat de moderne samenleving in het echt daadwerkelijk idiote keuzes maakt. Onze moderne samenleving racet dus simpelweg met The Simpsons om te zien wie het domst mogelijke resultaat presenteert. Een stel fantasierijke tekenfilmmakers voorspellen iets dat op het moment van het maken pure comedy is.....en vervolgens gebeurt het nog ook!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:44

Maar nu kan het natuurlijk ook nog andersom werken: dat het een self fulfilling prophecy wordt. Wie weet heeft Trump wel die aflevering gezien en dacht: waarom eigenlijk niet?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:52

mylittlejoy schreef:
Maar nu kan het natuurlijk ook nog andersom werken: dat het een self fulfilling prophecy wordt. Wie weet heeft Trump wel die aflevering gezien en dacht: waarom eigenlijk niet?

Dat kan. Hoewel: Trump die naar comedy kijkt? Humor? Als je je door deze 50 voorspellingen van de Simpsons heen werkt (helaas in het Engels voor de taaltechnisch minder begaafden) dan zie je ook wat situaties waarbij iemand wellicht bewust de voorspellingen van de Simpson in de praktijk brengt.

Er zijn ook wat voorspellingen bij die wat zwak zijn.

Maar er zijn ook een aantal serieuze gebeurtenissen in de afgelopen 25-30 jaar die bij de Simpsons voorbij kwamen waarvan je zou kunnen denken: hmmmmm.

https://collider.com/predictions-the-si ... came-true/
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 06-09-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:56

mylittlejoy schreef:

Wat behoorlijk dom is en dus de theorie van Simpsons' razor volledig ondersteunt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:26

Er werd aan Trump al jarenlang in interviews gevraagd of hij er wel eens aan dacht om president te worden. Omdat hij natuurlijk nogal van het type is dat overal kritiek op heeft :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:00

Cer schreef:
Over films gesproken..

hoe zit het met dat bijna alles voorspeld is in de afleveringen van de Simpsons? Steeds als ze met iets komen denk ik "nou jaaaa zeg :oo " :D

Nou, wat leuk om een wat uitgebreidere reactie te lezen .. ik ga de links zo even lezen :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:02

irmaz schreef:
mylittlejoy schreef:

Wat behoorlijk dom is en dus de theorie van Simpsons' razor volledig ondersteunt :D

Was ie dom om president te worden? Want dat is ie wel geweest …

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 18:08

In ieder geval te dom om bij zichzelf na te gaan of hij wel geschikt was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:39

mylittlejoy schreef:

Nou sterker nog, ik las dat hij het destijds schijnbaar al had geroepen. Dus het kwam niet helemaal uit het niks in de simpsons… :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:16

Cer schreef:
Even gefactcheckt :
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... oogle.com/

En amerika
https://npo.nl/npo3/3opreis/bikini-atol ... -spongebob
Al vanaf 1946 worden bewoners van de Bikini-atol gedwongen te vertrekken naar het nabijgelegen eiland Rongerik. Op de Bikini-atol gaat in datzelfde jaar nog ‘Operation Crossroads’ plaatsvinden.

Er staat Spongebob in de link, ziet niemand dat? Zijn jullie wel wakker :')

Ik las trouwens ergens dat die astronauten het alleen maar heel tof vinden dat ze langer in de ruimte kunnen blijven. Kan ik me weinig bij voorstellen -O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:19

Ja, en daarom doet spongebob zo vreemd :D

Maar goed, overheden die woonplekken als test site gebruiken is geen complot, dat is gewoon zo :j

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:26

Over complottheorieën... waarom moesten die stukken van de bijlmerramp geheim blijven? (ik hoor net dat ze gedeeltelijk openbaar gemaakt gaan worden na meer dan 30 jaar)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:53

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:14

storrum schreef:
Over complottheorieën... waarom moesten die stukken van de bijlmerramp geheim blijven? (ik hoor net dat ze gedeeltelijk openbaar gemaakt gaan worden na meer dan 30 jaar)

Omdat er bij die ramp een toestel van ElAl is verongelukt en er gelden tegelijkertijd ook speciale internationale regels als het om vliegrampen gaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:18

Dan gooi ik er nog eentje in. Het getal 33. Deze komt wel vaak voor lijkt het (ik heb n.a.v. het plaatje even google gebruikt en het getal 33 klopt echt in de koppen).
33 is het getal van de vrijmetselarij, van de winnaars, het machtigste getal.

Afbeelding

(en mijn windows doet raar, mis de scrollbar in bokt, maar dat is geen complot :+ )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 09:54

Ach, dat met die getallen - ik kom overal het getal 13 tegen. Als kamernummer in een hotel, als huisnummer, tafel nummer in een restaurant en mijn paard staat in box nummer 13. Dat is toch geen complot :D

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:41

germie schreef:
Dan gooi ik er nog eentje in. Het getal 33. Deze komt wel vaak voor lijkt het (ik heb n.a.v. het plaatje even google gebruikt en het getal 33 klopt echt in de koppen).
33 is het getal van de vrijmetselarij, van de winnaars, het machtigste getal.

[ Afbeelding ]

(en mijn windows doet raar, mis de scrollbar in bokt, maar dat is geen complot :+ )

Ja, als je op 33 gaat zoeken, dan zie je inderdaad heel veel dingen met 33.