Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:54

AppleSter: heb je mss nog kunnen bekijken naar de onderbouwing dat de PVV voornamelijk links heeft gestemd mbt sociaal/ economische zaken in de tweede kamer?

Misschien beetje ondergesneeuwd deze vraag van tig paginas geleden? Maar ik ben er oprecht benieuwd naar.

Die tweet vind ik echt niet kunnen. Mag hopen dat hij daar z'n excuses voor heeft aangeboden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:55

rien10 schreef:
Je hebt een punt. Ik zal er op letten.

Sportief dat je dat schrijft. Wordt gewaardeerd! :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:56

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
@AppleSter, zet het jou aan het denken? Het feit dat je wellicht tot de “rijken der aarde” behoort?

Hahaha! :D
De allerrijksten zijn degenen die heel veel nullen achter de cijfers hebben staan. Zoals Bill Gates, Elon Musk, familie De Mol, onze klimaatpaus (goed voor 4 miljoen of meer) en de machtigsten der aarde.
Ik schaar me niet tot zo’n groep. Wij hebben dan ook geen jachten of privé Jets.
En met dat gedrag van die groep wil ik ook helemaal niets te maken hebben.

Wat bedoel je met hahaha?
Als je (lees men) tot de rijksten behoort, dan behoor je daar toe. Jezelf daar in scharen is niet van toepassing. Het is geen keuze.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:56

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
Je hebt een punt. Ik zal er op letten.

Sportief dat je dat schrijft. Wordt gewaardeerd! :j

Thanks. Ik ga op inhoud. Niet op emotie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:58

2 politici Fvd en Pvdd weigerden een qr code te laten zien tijdens een bijeenkomst in een horecagelegenheid, daarop hebben de gesprekken met die 2 buiten plaatsgevonden. Dus hoezo alle politici hoefden hun qr code niet te laten zien. Gewoon onzin en stemmingmakerij

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:59

AppleSter schreef:
Popstra schreef:
Geen idee.
Ik bedoel dat ik ook het gevoel ervaren heb dat ik verplicht moest vaccineren wilde ik naar bepaalde wedstrijden over de grens kunnen gaan.
Daar bovenop ook nog eens een negatieve test moest laten zien..

Ja, zij hadden zichzelf een vrijstelling gegeven. Politici wereldwijd. Zij hoefden nergens een QR te tonen.
Wij “gewone mensen” wel. Wij waren of wel besmettelijk en zijzelf niet :+ of zij waren de enigen met een “belangrijke baan”

Dit is dus de hypocrisie die ik hier af en toe aan het licht probeer te brengen; Wij QR (door hun beslissingen) en zijzelf niet, wij met maatregelen (lockdown, avondklok, afstandsregels) en zijzelf (trouwen, feesten en partijen) niet. Wij veel geld kwijt aan verduurzamen en vliegschaamte (door hun beslissingen) en zij niet (Timmermans is -sorry- toch echt een heel goed voorbeeld, net als Jetten, de koning en ga zo maar door)

Misschien moet je toch eens kijken hoe de vork echt in de steel zat. Want het is genuanceerder dan 'ze hebben zichzelf vrijstelling gegeven'. Zie de link een (paar?) pagina('s) terug.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:04

AppleSter schreef:
Ja, zij hadden zichzelf een vrijstelling gegeven. Politici wereldwijd. Zij hoefden nergens een QR te tonen.
Wij “gewone mensen” wel. Wij waren of wel besmettelijk en zijzelf niet :+ of zij waren de enigen met een “belangrijke baan”

Klopt niet: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... angsbewijs

Er zijn ook echt politici geweigerd omdat ze geen toegangsbewijs hadden. D66 was het daar niet mee eens, maar ook politici moesten wel degelijk een QR-code hebben.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:06

Benzz schreef:
2 politici Fvd en Pvdd weigerden een qr code te laten zien tijdens een bijeenkomst in een horecagelegenheid, daarop hebben de gesprekken met die 2 buiten plaatsgevonden. Dus hoezo alle politici hoefden hun qr code niet te laten zien. Gewoon onzin en stemmingmakerij

Dat was niet het enige incident. Voormalig minister van justitie Grapperhaus zijn bruiloft bleek niet volgens de geldende coronaregels.

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:10

Ook is er absoluut geen sprake geweest van een vaccinatieplicht:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ting-dwang
En nog een mooi stukje uit het artikel over vaccinatiedwang:

Mocht er al een vaccinatieplicht komen, dan betekent dat nog niet dat er vaccinaties onder dwang worden gezet, zegt Den Exter. "Je zal niet thuis worden beetgepakt en geprikt: drang is nog geen dwang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:34

Cowboy55 schreef:
Je mist het punt: Applester heeft PB's gekregen van mensen die hier niet meer willen of durven te posten. Dat heeft dus niks met het krijgen van PB's te maken.

Dat herken ik wel. Niet van dit topic, wel bijvoorbeeld van het Israel topic, dat nu dan ook stilgevallen is omdat niemand meer iets wil plaatsen dat niet zwaar anti-Israel is omdat dit een rabiate reactie veroorzaakt.

Herken ik ook ja:
-Van het wolventopic, waar je alleen mag posten als je anti wolf bent;
- Van het boeren topic, waar je alleen mag posten als je pro boeren bent;
- Van het Israël topic, waar je voor Hamas sympathisant uitgemaakt wordt als je durft te zeggen dat Israël genocide pleegt;
- En langer terug van het OVP topic, waar je bedreigd werd als je voor de OVP was;
- En van het topic over mensen die vanuit de Randstad naar Oost Nederland verhuizen, daar mag je alleen vertellen hoe geweldig leuk het in Oost Nederland is, en niet hoe je daar nooit geaccepteerd wordt.

Nog even doorgaan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:39

Dat is volgens mij overal een issue: vrijheid van meningsuiting, maar alleen als die gelijk is aan de onze :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:40

Wilders wil oud-PvdA-minister Plasterk als nieuwe verkenner
Ronald Plasterk wordt als nieuwe verkenner aangewezen door de PVV. Na de kwestie rond de opgestapte PVV-verkenner Gom van Strien speelt Wilders bestuurlijk meer ‘op veilig’ met de keuze voor een oud-minister van de PvdA.

RTL Nieuws onthulde maandag dat Plasterk de beoogde nieuwe kandidaat is, bronnen bij andere partijen bevestigen de naam. De keuze voor de oud-minister is opmerkelijk, maar hiermee toont Wilders de andere partijen wel dat de PVV-partijkleur er niet toe doet voor de functie van de verkenner.

Plasterk was minister voor de PvdA van 2007 tot 2010 (Onderwijs) en van 2012 tot 2017 (Binnenlandse Zaken). Daarna stortte Plasterk zich op zijn eigen bedrijf, ook schrijft hij wekelijks een column in De Telegraaf. In die stukken herkennen PvdA’ers waarschijnlijk maar weinig van hun oorspronkelijke ideologie bij de oud-bewindspersoon. Die toont zich onder meer kritisch over klimaatbeleid en de EU.

Afgelopen zomer prees Plasterk in een artikel nog de SP én PVV, omdat die zich ‘anders dan D66' wel richten op de belangen van gewone mensen. Maar als de PVV ooit tot een kabinet wil toetreden, schreef Plasterk, dan zou Wilders wel zijn anti-islamretoriek moeten inslikken.

‘Je kunt geen ministers hebben die een deel van de Nederlandse burgers willen uitsluiten van burgerrechten. (...) De gelijkstelling van godsdienst geldt in ons land sinds 1796, de Bataafse Republiek, en die zou de PVV moeten accepteren vóór regeringsdeelname’. In Plasterks laatste column in de krant schrijft de oud-minister dat een regering over rechts moet worden verkend: ‘Er moet recht worden gedaan aan de verkiezingsuitslag. De winnaars zijn PVV, NSC en BBB, en dan is er nog – weliswaar verliezer, maar nog steeds groot – de VVD. Samen hebben ze een ruime meerderheid en veel gemeenschappelijke programmapunten’, schreef Plasterk.

https://www.ad.nl/politiek/wilders-wil- ... ~a6f66daa/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:45

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
@AppleSter, zet het jou aan het denken? Het feit dat je wellicht tot de “rijken der aarde” behoort?

De allerrijksten zijn degenen die heel veel nullen achter de cijfers hebben staan. Zoals Bill Gates, Elon Musk, familie De Mol, onze klimaatpaus (goed voor 4 miljoen of meer) en de machtigsten der aarde.
Ik schaar me niet tot zo’n groep. Wij hebben dan ook geen jachten of privé Jets.

Jammer. Dus eerst "moet se rijkste 1% eerst maar veranderen".
En als blijkt dat je daar toe behoort zijn het toch nog steeds "anderen" die dat moeten doen.
Als iedereen zo denkt blijft er precies 1 persoon over, de allerrijkste ter aarde.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:33

AppleSter schreef:

'Onze klimaatpaus' ook steeds blijven zeggen :')
Ik noem Wilders toch ook gewoon Wilders en niet die veroordeelde racist?
Timmermans ontkent overigens miljonair te zijn en al zou hij miljonair zijn, hij behoort lang niet tot de allerrijksten van de aarde en hoort zeker niet in het rijtje bij Elon Musk en Bill Gates. Die hebben miljarden. Niet eentje, maar 100'en.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:35

rien10 schreef:
Als je (lees men) tot de rijksten behoort, dan behoor je daar toe. Jezelf daar in scharen is niet van toepassing. Het is geen keuze.

“Hahaha”, als in; dat je dat überhaupt zo neerzet. er is een verschil met veel (bruto) verdienen en heeeeeeeeeellll veel miljoenen en miljarden verdienen en van gekkigheid niet meer weten wat je ermee moet he.

Wij behoren bepaald niet tot dat elite clubje. Daar kun je me willen inscharen, maar dat is geenszins terecht. Er zijn maar een “paar” mensen met zo enorm veel geld op de wereld en over die 1% van alle mensen hebben we het hier. Niet over iemand die een paar x modaal verdiend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:38

Maar wereldwijd behoor je dus wél tot de feitelijke 1% die het rijkste zijn.

Dat er daarboven nog een 0,1% zijn met miljoenen of miljarden dat moge zijn, maar je bent gewoon feitelijk en statistisch in die 1% in te scharen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:41

lies schreef:
Timmermans ontkent overigens miljonair te zijn en al zou hij miljonair zijn, hij behoort lang niet tot de allerrijksten van de aarde en hoort zeker niet in het rijtje bij Elon Musk en Bill Gates. Die hebben miljarden. Niet eentje, maar 100'en.

Natuurlijk ontkend Timmermans (zeker vlak voor de verkiezingen) miljonair te zijn, als leider van PVDA. Dat past niet in het plaatje. Hij staat verder van de oorspronkelijke PVDA stemmers af dan gewenst. Maar hij is het wel.

Wilders én stemmers van de PVV worden in op Bokt heel erg negatief weggezet. Alles is al voorbij gekomen mbt PVV stemmers, lees maar terug.
En klimaatpaus; Was Timmermans in z’n vorige rol niet trots op die titel?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:46

IMANDRA schreef:
Maar wereldwijd behoor je dus wél tot de feitelijke 1% die het rijkste zijn.

Dat er daarboven nog een 0,1% zijn met miljoenen of miljarden dat moge zijn, maar je bent gewoon feitelijk en statistisch in die 1% in te scharen.

Hoppa, daar gaan we weer met meerderen (groepje) tegen 1. Precies wat ik eerder aangaf; jullie helpen elkaar met anderen aanvallen. Dit klimaat van Bokt is het probleem voor veel mensen.

Ik denk dat je in de war bent; meer dan modaal in loondienst verdienen in Nederland maakt je helaas geen miljonair en dus automatisch steenrijk. Was het maar waar. Het maakt dat je een veel hogere belastingdruk hebt dan gemiddeld. Nivelleren gebeurt in Nederland extreem.

We zullen dus wel bij de hoogste inkomens in loondienst kunnen zitten, maar dat is een andere discussie dan ons wegzetten als schatrijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:48

Oejjj - stel je voor: een miljonair bij de PvdA...! "Nee, dat kan echt niet...!"

Tja, mij zal het worst wezen hoe hoog ik qua rijkdom word ingeschaald.
'Ik ben er toch maar toe vervallen'(vrij naar Bertold Brecht).

Wel door hard werken, trouwens. Maar als gezegd: in de thuiszorg doen ze dat ook en om "één of andere reden" wordt mijn harde werk hoger gesalarieërd.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:49

Fijn dat te weten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:49

Ben benieuwd uit welke betrouwbare bron jij haalt dat Timmermans miljonair is.

Ik zie nergens pvv stemmers negatief weggezet worden hier in het topic. Wilders wel, maar dat mag ook gewoon he. Dat is een mening over een politicus. Een man wiens meningen en/of persoon sommigen totaal niet aanstaat.

Huh, ik zie nu je bericht over in groepjes 'aanvallen'. Wat een onzin, dit is een forum. Je kunt hier niet 1 op 1 discussiëren.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:50

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

“Hahaha”, als in; dat je dat überhaupt zo neerzet. er is een verschil met veel (bruto) verdienen en heeeeeeeeeellll veel miljoenen en miljarden verdienen en van gekkigheid niet meer weten wat je ermee moet he.

Wij behoren bepaald niet tot dat elite clubje. Daar kun je me willen inscharen, maar dat is geenszins terecht. Er zijn maar een “paar” mensen met zo enorm veel geld op de wereld en over die 1% van alle mensen hebben we het hier. Niet over iemand die een paar x modaal verdiend.

Tot nu toe stille meelezer, vooral omdat er veel op betrekkingsniveau gecommuniceerd wordt waardoor inhoudelijke argumenten altijd het onderspit delven. Maar hier wil ik toch even op reageren. 1% is een berekening gebaseerd op feiten. Die cijfers haal je zelf aan in één van jouw posts. Je kan het vervelend vinden dat jij daar bij blijkt te horen maar daarmee kan je niet zomaar de uitkomst veranderen. Zeg dan dat je vind dat de rijkste 0.001 % van de wereld het maar moet oplossen. Zie tekst hieronder met bronnen :

De rijkste 1% van de wereld zijn de mensen die het meeste vermogen bezitten op aarde. Volgens een rapport van Oxfam uit 2023, bezit de rijkste 1% van de wereldbevolking 63% van alle nieuwe rijkdom, terwijl de armste 90% samen slechts 10% van alle nieuw gecreëerde rijkdom hebben. Het gemiddelde inkomen van de rijkste 1% is ongeveer 32.400 dollar per jaar, terwijl het gemiddelde inkomen van de hele wereld slechts 11.000 dollar per jaar is². Dit betekent dat de rijkste 1% meer dan drie keer zo veel verdient als de gemiddelde wereldwijzer.

Als je wilt weten of je zelf bij de rijkste 1% hoort, kun je een online calculator gebruiken die gebaseerd is op je netto-inkomen en het aantal personen in je huishouden.
Bron:
(1) Ik hoor bij de rijkste 1 procent ter wereld. En jij? - Wereldwijven. https://dewereldwijven.com/2021/04/06/r ... d-rijkdom/.
(2) Zo bereken je of je bij de rijkste 1 procent van de wereld hoort - Quest. https://www.quest.nl/maatschappij/econo ... nt-wereld/.
(3) Rijkste 1 procent steeds rijker, mede dankzij energie- en .... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/16 ... pport-wef/.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:53

AppleSter schreef:
Hoppa, daar gaan we weer met meerderen (groepje) tegen 1. Precies wat ik eerder aangaf; jullie helpen elkaar met anderen aanvallen. Dit klimaat van Bokt is het probleem voor veel mensen.

Ik denk dat je in de war bent; meer dan modaal in loondienst verdienen in Nederland maakt je helaas geen miljonair en dus automatisch steenrijk. Was het maar waar. Het maakt dat je een veel hogere belastingdruk hebt dan gemiddeld. Nivelleren gebeurt in Nederland extreem.

We zullen dus wel bij de hoogste inkomens in loondienst kunnen zitten, maar dat is een andere discussie dan ons wegzetten als schatrijk.

Van Dale schreef:
aan·val·len (viel aan, heeft, is aangevallen)
1 te lijf gaan: de vijand aanvallen

Van Dale schreef:
dis·cus·si·ë·ren (discussieerde, heeft gediscussieerd)
1 een discussie voeren

Waar ik 'ons' wegzet als schatrijk, geen idee hoor.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-11-23 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:54

AppleSter schreef:
lies schreef:

Natuurlijk ontkend Timmermans (zeker vlak voor de verkiezingen) miljonair te zijn, als leider van PVDA. Dat past niet in het plaatje. Hij staat verder van de oorspronkelijke PVDA stemmers af dan gewenst. Maar hij is het wel.

Wilders én stemmers van de PVV worden in op Bokt heel erg negatief weggezet. Alles is al voorbij gekomen mbt PVV stemmers, lees maar terug.
En klimaatpaus; Was Timmermans in z’n vorige rol niet trots op die titel?

En jij vindt dat nog steeds heul raar? Wat een zelfkennis :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:59

Maar maakt het iets uit of iemand die in de politiek zit miljonair is? Die hebben dan plotseling geen idee meer hoe het er met de mindere goden aan toegaat ?
Voor mijn gevoel zijn er twee soorten beter gesitueerden , die genen die dit graag voor alle mensen zouden willen en diegenen waarvoor het nooit genoeg is. Mag je voor jezelf uitmaken tot welke groep je hoort.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-11-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt