Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:33

xPabloBokt schreef:
Als ik het goed lees dan is Kaag dus aansprekend voor mensen die zelf hoogopgeleide mensen interessant vinden?

Bijzondere theorie. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:40

Elisa2 schreef:
Ze bedoeld dat mensen die D66 stemmen veel al degenen zijn die het interessant vinden om op hoogopgeleide mensen te stemmen. Of ze nu wel of niet zelf hoogopgeleid zijn, zo begrijp het althans.

Ah ja. Klinkt ergens wel logisch. Maar veel mensen die ik ken die D66 stemmen of hebben gestemd zijn inderdaad zelf wel hoogopgeleid (of bezig dat te worden).

Hoe zeer ik ook een hekel heb aan dat begrip, overigens. Geef mij maar operationeel, tactisch of strategisch opgeleid. Of praktisch en theoretisch. Maar dat is een andere discussie :Y)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 15:46

BigOne schreef:
Veiligelanders is ong 5 % van alle asielzoekers en veroorzaakt 95 % van de problemen waar vervolgens de volle 100% op afgerekend wordt door populistische, racistische en soms facistische politici!

Dit is al zó vaak gezegd, door meerdere mensen Maar er wordt niet geluisterd. Alsnog blijven mensen maar racistische opmerkingen maken. Gaat er niet zo snel uit ben ik bang.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:28

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:06

xPabloBokt schreef:
Elisa2 schreef:
Ze bedoeld dat mensen die D66 stemmen veel al degenen zijn die het interessant vinden om op hoogopgeleide mensen te stemmen. Of ze nu wel of niet zelf hoogopgeleid zijn, zo begrijp het althans.

Ah ja. Klinkt ergens wel logisch. Maar veel mensen die ik ken die D66 stemmen of hebben gestemd zijn inderdaad zelf wel hoogopgeleid (of bezig dat te worden).

Hoe zeer ik ook een hekel heb aan dat begrip, overigens. Geef mij maar operationeel, tactisch of strategisch opgeleid. Of praktisch en theoretisch. Maar dat is een andere discussie :Y)

En lezen ze de Telegraaf/AD of de Volkskrant/NRC?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:21

https://www.nu.nl/val-kabinet/6272207/k ... eling.html

Dit vind ik nu een mooi artikel.

Ik zei eerder al ze is erg goed voor het buitenland maar niet voor Nederland.
En ook dat de bedreiging niet DE reden is voor stoppen. Maar uiteraard wel mee speelt.

Dit artikel is wat ik ook bedoelde te zeggen.

En ik hoop dat ze een fijne functie krijgt die wel weer bij haar past.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:06

Plus wat ik net las: D66 lijkt soms wat te veel overtuigd van het eigen superieure gelijk. Hoewel ik af en toe D66 stem, kan ik me wel voorstellen dat dat wrevel kan wekken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:02

D66 is opgericht in 1966.Ik was toen 13 jaar en zat op een zwaar R.K. gymnasium. Tot mijn grote verbazing gingen de eveneens R.K. leraren die ik toen had daar massaal achteraanlopen. Zij vonden dat die partij nieuwe vrijheden gaf. Nu ja, moesten zij weten dacht ik. Ik was toen al heel erg godsdienstig en juist op zoek naar God, dat vond ik veel belangrijker dan een politieke partij. En daar kreeg ik meer dan genoeg vrijheid van. Eerder teveel achteraf gezien. Dit eigenlijk als reactie op dat sommigen vinden dat D66 een partij voor hoger opgeleiden zou zijn. Dat waren mijn leraren dus wel. Maar het ligt eraan waar je dan die hoge opleiding in hebt gehad. Als dat in Theologie is (wat ik ben gaan doen) dan zul je juist niet op D66 stemmen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:03

Janneke2 schreef:
En andermaal fact check:
kabinet R3 heeft de helft van de opvang gesloten.
We vangen in het rijke deel van de wereld slechts 25% oid van alle vluchtelingen op
en wegens meer dan tien jaar rechts, neo - liberaal beleid zit de huizenmarkt op slot.

(Daarna zijn er inderdaad problemen, hoor - dat snap ik wel. Maar de oorzaak is een beetje anders.
Overlast van veilige landets graag aanpakken - maar daar sprak het kabinet dan weer niet over.)

Dit snap ik niet zo goed. Dat de opvang gesloten is zegt niets over het aantal vluchtelingen wat zich aanmeld toch? Er is toch een stijging in het aantal asielaanvragen en in de nareizigers. Dus het is niet dat als de opvang er nog was, er niet een probleem was?

Citaat:
BigOne schreef:
Veiligelanders is ong 5 % van alle asielzoekers en veroorzaakt 95 % van de problemen waar vervolgens de volle 100% op afgerekend wordt door populistische, racistische en soms facistische politici

Zijn dit echter cijfers?

Edit: zelf de cijfers gevonden en dus mijn post aangepast

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... gd-920684/
Laatst bijgewerkt door ruitje op 13-07-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:05

naranja1 schreef:
[ [url=m/eiqosA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik snap niet hoe je dit kan twitteren na een val van het kabinet. Ik snap dat er wat geregeld moet worden, maar denk daar dan aan voordat het kabinet valt.

Oorlog voeren van mijn belastingcenten, dat vind ik dus wel écht zonde.

Tja, daar zeg je eens wat.

Mag een demissionair kabinet militaire beslissingen nemen...?
In principe is - zoals altijd - het laatste woord aan de Kamer.

Maar met een oorlog op het continent denk ik dat het mag/ de TK zal instemmen.

En als pacifist gesproken sta ik wel te juichen over de economische sancties - en ik juich niet over de wapenenleveranties.
... maar zonder wapens loopt Tsaar Poetin door naar de Poolse grens. Gewoon Oekraïne bezetten omdat hij dat leuk vindt. ('Want dat was vroeger ook van ons'. Kan hij ook verzinnen over Polen - en dat wil ik niet.)

Dus helaas, ik zie ook liever andere dingen gebeuren van mijn belastingcenten.
Maar ik zie helaas geen andere optie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:09

ruitje schreef:
Janneke2 schreef:
En andermaal fact check:
We vangen in het rijke deel van de wereld slechts 25% oid van alle vluchtelingen op
en wegens meer dan tien jaar rechts, neo - liberaal beleid zit de huizenmarkt op slot.

(Daarna zijn er inderdaad problemen, hoor - dat snap ik wel. Maar de oorzaak is een beetje anders.
Overlast van veilige landets graag aanpakken - maar daar sprak het kabinet dan weer niet over.)

Dit snap ik niet zo goed. Dat de opvang gesloten is zegt niets over het aantal vluchtelingen wat zich aanmeld toch? Er is toch een stijging in het aantal asielaanvragen en in de nareizigers. Dus het is niet dat als de opvang er nog was, er niet een probleem was?

Citaat:
BigOne schreef:
Veiligelanders is ong 5 % van alle asielzoekers en veroorzaakt 95 % van de problemen waar vervolgens de volle 100% op afgerekend wordt door populistische, racistische en soms facistische politici

Zijn dit echter cijfers?

Het probleem was allicht minder groot, denk je niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:10

ruitje schreef:
Janneke2 schreef:
En andermaal fact check:

... waar het mij om ging,
is: 'regeren is vooruitzien'.
(Niet het sterkste punt van Mark R. En de markt loste het ook niet op.)

Sluiten van voorzieningen is gedaan "alsof het nooit meer nodig zou zijn" - en je weet dat dat niet zo is.
Dus toen de Taliban aan de macht kwam, waren er nul voorzieningen die gewoon weer opgetuigd konden worden.

En nadat het in Ter Apel spaak liep, werden veel gemeenten kopschuw.
(Dat snap ik wel...)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:15

anjali schreef:
D66 is opgericht in 1966.Ik was toen 13 jaar en zat op een zwaar R.K. gymnasium. Tot mijn grote verbazing gingen de eveneens R.K. leraren die ik toen had daar massaal achteraanlopen. Zij vonden dat die partij nieuwe vrijheden gaf. Nu ja, moesten zij weten dacht ik. Ik was toen al heel erg godsdienstig en juist op zoek naar God, dat vond ik veel belangrijker dan een politieke partij. En daar kreeg ik meer dan genoeg vrijheid van. Eerder teveel achteraf gezien. Dit eigenlijk als reactie op dat sommigen vinden dat D66 een partij voor hoger opgeleiden zou zijn. Dat waren mijn leraren dus wel. Maar het ligt eraan waar je dan die hoge opleiding in hebt gehad. Als dat in Theologie is (wat ik ben gaan doen) dan zul je juist niet op D66 stemmen.

Ik heb bar weinig met theologie als het om politiek gaat. Staat en kerk moet een stevige muur tussen.
Een heel stevige. Religie die landen gaat besturen, is een recept voor een ramp. Vrouwen en LHBTI-mensen raken in de verdrukking als de kerk hun leven gaat bepalen. Een taak van politici is het land zo besturen en managen dat het leefbaar is voor álle burgers.
Religie is niet geïnteresseerd in leefbaarheid en zeker niet in extreme vormen. Religie is geïnteresseerd in geld en macht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:15

Geen idee? Met meer AZC's had het probleem van buiten slapen minder geweest, maar de rest van de migratieproblematiek ook?

Ik heb ook geen idee of zoiets nog rond gaat ofzo: zo van je kunt beter naar Duitsland vluchten, want daar is wel goede opvang? Dus ik heb werkelijk waar geen idee of met meer AZC's er minder problemen waren geweest?

@Janneke, dat snap ik. Helder punt!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:18

ruitje schreef:
Janneke2 schreef:
En andermaal fact check:

Citaat:
BigOne schreef:

Zijn dit echter cijfers?

Ja dit is waar

Afbeelding

https://www.coa.nl/nl/lijst/het-waar-da ... nden-komen

Waar het om.gaat is dat we nu een probleem hebben mbt de opvang, dat de VVD zelf gecreëerd heeft door opvangplekken te reduceren.

Er komt zoveel voorbij op sociale media dat iedereen maar al roeptoeterend herhaald, zonder de feiten te checken.

Ik heb diep respect voor de CU, die voor het gezin opkomt. Of dat nu een NL gezin is of niet. En mijn mening over het CDA is dat het een stel hypocrieten zijn.

Ik vind het ook bizar dat de VVD dacht met een voorstel weg te komen dat imo tegen de internationale rechten van het kind ingaat. Want nu klapt het kabinet, op iets wat volgens mij in de praktijk wettelijk niet eens mocht. Daarom vraag ik me af of dit niet bewust zo gedaan is.

Misschien was het klappen van het kabinet wel de beste keuze en verwacht de VVD er met verkiezingen nu beter uit te komen, dan als ze hun beleid hadden moeten voortzetten en echt zaken hadden moeten oplossen. In plaats van alles aan de markt overlaten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:55

De opvangplekken zijn verminderd omdat er minder instroom was, en nu trekt het weer aan. Zo gek is dat niet toch. Je laat toch geen hele centra leeg staan, zonder dat er iemand komt. Zonde vh geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 07:51

Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat Jetten zich kandidaat stelt als lijsttrekker voor D66.

Hij lijkt me best okay :).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:16

DuoPenotti schreef:
https://www.nu.nl/val-kabinet/6272207/k ... eling.html

Dit vind ik nu een mooi artikel.

Ik zei eerder al ze is erg goed voor het buitenland maar niet voor Nederland.
En ook dat de bedreiging niet DE reden is voor stoppen. Maar uiteraard wel mee speelt.

Dit artikel is wat ik ook bedoelde te zeggen.

En ik hoop dat ze een fijne functie krijgt die wel weer bij haar past.

Ik kan je artikel helaas niet openen door een betaalmuur O:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:34

_San87_ schreef:
Ik hoorde vanochtend op het nieuws dat Jetten zich kandidaat stelt als lijsttrekker voor D66.

Hij lijkt me best okay :).

Denk ik ook. Ik vind hem altijd prettig in een debat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:38

Fitzroy schreef:
De opvangplekken zijn verminderd omdat er minder instroom was, en nu trekt het weer aan. Zo gek is dat niet toch. Je laat toch geen hele centra leeg staan, zonder dat er iemand komt. Zonde vh geld.

Dat is ook niet het punt.
Je kunt locaties tijdelijk sluiten. Dwz je doet minimaal onderhoud aan het gebouw en verder niets.

Breekt er ergens droogte, overstroming of oorlog uit
(... vaak in combinatie....)
dan 'tuig je de boel weer op'.

Nu waren er doelbewust geen locaties meer - en nadat Artsen zonder Grenzen nodig was geweest stonden de gemeenten niet te popelen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:49

Ook het personeel - nog veel hogere kosten dan puur voor het gebouw - zouden door moeten lopen door locaties open te houden, personeel dat dan niets te doen heeft. En een gebouw is denk ik nog makkelijker aan te houden dan personeel. Het is allemaal niet zo simpel als vaak wordt gedacht.

Dat het fout is gegaan is een feit, maar toen de aantallen instromers sterk terug liepen zou het open houden van de locaties ook weer op verzet hebben gestuit ('zonde van het geld!'), en achteraf is het allemaal zo makkelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:53

Precies, prompter. Het zijn niet alleen de gebouwen.

Jetten is toch al lijsttrekker geweest ? Niets vernieuwends.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:56

En personeel is al heel schaars.
Hier laatste tijd dakdekkers en timmerlui op het dakterras aan het werk gehad.
Die hebben vnl nog Poolse, Roemeense en Oekrainsche mensen in dienst.
Moet wel zeggen dat het enorm harde werkers zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:59

Om eerlijk te zijn vind ik Jetten helemaal niks met zijn idealistische en onrealistische klimaat plannen.

De overheid snap ik ook niet, de grafiek laat zien dat de asielinstromen al jarenlang gigantisch stijgen en dan gaan ze opvanglocaties sluiten met als gevolg dat mensen nu in duurdere opvanglocaties opgevangen worden...waar is de logica daar in?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:59